Jump to content

Fikse skade i gelcoat - glassfiberet syns


adundas

Recommended Posts

Hei! Første sesong på sjøen har vært nydelig og knirkefri, og langt om lenge tok jeg båten på land for å stelle med både den og motor. Dessverre var uhellet ute, og jeg fikk en lang skrape under vanlinja, pga et hjul på tilhengeren som stod feil vei. Ingen spydige kommentarer, takk - det blir siste gang jeg ikke dobbeltsjekker dette!

 

Men hvordan bør jeg fikse denne skaden? Etter å ha lest litt på forumet her, virker det som om jeg bør: pusse ned, vaske med aceton, påføre epoxyprimer, sparkle med epoxy, pusse, ny primer og bunnstoff. Er det riktig oppskrift?

 

20201127_121735.jpg.a8c99e03ec0b14864a4827fb77527790.jpg20201127_121742.jpg.1ea5918547ce75d721ef57d9e770296d.jpg

Link to post
Share on other sites

Like greit å vente til våren ja. Du kan selvsagt prime, ikke feil det. Men epoxy under mer epoxy burde ikke være nødvendig. Men feil blir det ikke. 

 

Ville ha slipt med f.eks 40 før sparkling og 60-80 etterpå. Trenger ingen flygelfinish under båten.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor epoxysparkel ?

Her ser det ikke ut som om det er annet enn gelcoaten som er skadet, så hvorfor ikke bare sparkle med gelcoatsparkel og avslutte med primer og bunnstoff ?

Det er jo slik hele skuta er bygget.

Dette epoxyhysteriet går av og til over stokk og stein. Det er nå min mening.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på dette, så jeg aner ikke. Visste ikke at det fantes gelcoatsparkel. Hva er fordeler/ulemper gelcoatsparkel vs epoxysparkel?

 

Edit: surfet litt rundt, og det virker som om gelcoatsparkel ikke anbefales under vannlinjen. Stemmer ikke dette, da?

Redigert av adundas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

Hvorfor epoxysparkel ?

Her ser det ikke ut som om det er annet enn gelcoaten som er skadet, så hvorfor ikke bare sparkle med gelcoatsparkel og avslutte med primer og bunnstoff ?

Det er jo slik hele skuta er bygget.

Dette epoxyhysteriet går av og til over stokk og stein. Det er nå min mening.

Enig :yesnod:

Men når det gjelder småsår under vannlinja synes jeg faktisk epoxysparkel er greit. Det sitter best, er vanntett, og hvis du kjøper denne får du et produkt som er supert å jobbe med. Jeg bruker epoxysparkel under vannlinja, og gelcoatsparkel over vannlinja. 

Link to post
Share on other sites

adundas skrev for 6 timer siden:

Ingen spydige kommentarer, takk - det blir siste gang jeg ikke dobbeltsjekker dette!

Ser ingen grunn til å være spydig her, har selv en henger hvor rullene har en stygg tendens til å legge seg feil selv om jeg passer på at de står rett før båten kommer på. Med slike riper som resultat.  Ble så lei av dette at det ble "ny" henger i år :wink:

 

jeg syns også marine epoxysparkel er fint å bruke under vann.  Men den er litt tyngre å slipe enn gelcoatsparkel, og kan gjerne få seg litt ekstra tid til å herde før man finner fram sandpapiret 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Hvorfor epoxysparkel ?

 

Spørsmålet var ikke myntet på deg @adundas .

Fordelen med gelcoatsparkel er, slik jeg ser det, at du få tilbakeført båten til den tilstand den var før skaden med de samme materialene som var der før skaden. Dvs. de samme materialene som hele båten ble bygget med.

En må regne med at det i løpet av båtens levetid tilkommer flere småsår og større eller mindre skader, og da er det greit at det ikke ender opp i et lappeteppe av forskjellige materialer med forskjellige egenskaper.

Slik tenker jeg, men det er mange innfallsvinkler til dette og mange meninger om dette her på forumet. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

Enig :yesnod:

Men når det gjelder småsår under vannlinja synes jeg faktisk epoxysparkel er greit. Det sitter best, er vanntett, og hvis du kjøper denne får du et produkt som er supert å jobbe med. Jeg bruker epoxysparkel under vannlinja, og gelcoatsparkel over vannlinja. 

 

Takk for produkttips! Fint at den kan brukes ned til 5grC, alle jeg har funnet har 10gr som minimumstemperatur. Jeg tenker å fikse denne skaden så snart været tillater det til våren. Har du tips til epoxyprimer som tåler like kaldt vær?

Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål (jeg er helt fersk i dette, så alt må inn med teskje): Jeg har lest at det er viktig at glassfiberen/skadeområdet er helt tørt før man begynner, så man ikke lukker fuktighet inne i skroget. Hvordan vet jeg at det er tørt nok? Båten står ute, under presenning, og får ikke regn på skaden (som jo er under båten). Men det er jo rimelig fuktig ute hele vinteren - kan denne fuktigheten gjøre at det aldri tørker skikkelig før temperaturene stiger kraftig på våren? Kan det være fukt inne i fibrene, selv om overflaten er tørr?

 

Beklager panikken, men jeg er livredd for å gjøre en dårlig jobb som skader båten!

Redigert av adundas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skaden oppsto jo i det båten ble tatt på land så det er gunstig, dvs det har ikke stått noe vanntrykk på den. Lufta inneholder mye mindre fuktighet om vinteren når det er kaldt så det ville jeg tatt med ro. Du kan evt bruke en slik halogen arbeidslyskaster til å gi området en lunk en dag eller to før du starter reparasjon - evt også for å sikre god nok temperatur under reparasjonen.

 

Har ikke så mange kommentarer til rep forslagene. Så lenge du avslutter med primer og bunnstoff. Men jeg ville satt enn tynn stripe maskeringstape over skaden aller først og så vasket bort bunnstoff med aceton og kluter i et passe område rundt, så slipper du å grise med det når du skal pusse over før sparkling. 

Link to post
Share on other sites

Lurt, takk for tipset! Tenkte å pusse bort bunnstoffet, men hvis det lar seg gjøre med aceton, så er jo det bedre. Gjør det forøvrig noe om det kommer aceton på skaden? Regner med teipbiten løsner av dunsten, nærmest.

 

Skaden skjedde under opptak, ja. Men jeg høyttrykkspylte jo alt under vannlinjen rett etterpå. Så det er vel å regne med at det har kommet vann i fibrene? Ang fuktighet og kulde om vinteren, så bor jeg i Stavanger. Her er vinteren 10 grader og regn! :lol:

Redigert av adundas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er vel kapillærvirkningen som drar vann inn i laminatet, slik at sjansen for vanninntrening er størst med skade under vann over lengre tid.  Tror ikke spyling gjør noe fra eller til..:confused:

 

Fordelen med å vaske med aceton før sliping er at man unngår å slipe urenheter ned i laminatet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har du tilgang til en liten vinkelsliper så blir det bedre og raskere gjort. Den gangen jeg hadde en liten skade så slipte jeg med en vinkelsliper med en sånn. Fordelen er at den bøyer seg til skrogsiden og resultatet blir "perfekt" - når du bruker epoxy eller gelcoat så hefter denne perfekt. Mulig at en flapdisk også vil gjøre jobben.

 image.png.281d39831a6d37efe8e4be60a1031d4c.png

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adundas skrev for 3 timer siden:

Lurt, takk for tipset! Tenkte å pusse bort bunnstoffet, men hvis det lar seg gjøre med aceton, så er jo det bedre. Gjør det forøvrig noe om det kommer aceton på skaden? Regner med teipbiten løsner av dunsten, nærmest.

 

Skaden skjedde under opptak, ja. Men jeg høyttrykkspylte jo alt under vannlinjen rett etterpå. Så det er vel å regne med at det har kommet vann i fibrene? Ang fuktighet og kulde om vinteren, så bor jeg i Stavanger. Her er vinteren 10 grader og regn! :lol:


Aceton dunster bare bort og er jo vanlig å rense skader for støv med aceton etter pussing så det ville jeg tatt piano. Tapen var mest fordi det er så lett å slomse oppløst bunnstoff borti skaden og det vil du helst ha rent. Om det tørker gjennom vinteren nå så tenker jeg du har et perfekt utgangspunkt. Og ja, vinteren her i Stavanger finnes jo egentlig ikke.. Grønn plen på julaften er jo standarden..

Link to post
Share on other sites

Slip eller skrap vekk bunnstoff i et visst område rundt ripa, slip opp ripa for hånd med et K60 smergelpapir som du bretter sammen, masker rundt ripa, fyll opp denne vesle ripa med sparkel og stryk av mot tapen, ta vekk tapen, la herde, dra over med 60-papir på en pussekloss, mal over med 4 strøk 2-komp Seajet, legg på et strøk hardt bunnstoff mens siste strøket primer er klebrig, legg på et strøk selvpolerende mens strøket med hardt er klebrig. 

 

Les ellers tråden om ombygging av "Draco 20 fra daycruiser til jolle" dersom dette fremdeles er uklart. Der finner du fordypende svar :wink:

Link to post
Share on other sites

adundas skrev for 11 timer siden:

Nytt spørsmål (jeg er helt fersk i dette, så alt må inn med teskje): Jeg har lest at det er viktig at glassfiberen/skadeområdet er helt tørt før man begynner, så man ikke lukker fuktighet inne i skroget. Hvordan vet jeg at det er tørt nok? Båten står ute, under presenning, og får ikke regn på skaden (som jo er under båten). Men det er jo rimelig fuktig ute hele vinteren - kan denne fuktigheten gjøre at det aldri tørker skikkelig før temperaturene stiger kraftig på våren? Kan det være fukt inne i fibrene, selv om overflaten er tørr?

 

Beklager panikken, men jeg er livredd for å gjøre en dårlig jobb som skader båten!

det må være tårt for at epoxyen skal lime. Du trenger ikke vær redd for å lukke fuktighet inne, vannmolekyler trenger ut og inn uansett. 
 

 

Jannmar skrev On 27.11.2020 at 20.38:

 

Spørsmålet var ikke myntet på deg @adundas .

Fordelen med gelcoatsparkel er, slik jeg ser det, at du få tilbakeført båten til den tilstand den var før skaden med de samme materialene som var der før skaden. Dvs. de samme materialene som hele båten ble bygget med.

En må regne med at det i løpet av båtens levetid tilkommer flere småsår og større eller mindre skader, og da er det greit at det ikke ender opp i et lappeteppe av forskjellige materialer med forskjellige egenskaper.

Slik tenker jeg, men det er mange innfallsvinkler til dette og mange meninger om dette her på forumet. 


det blir uansett ikke «samme materialer» og man får uansett ikke «tilbakeført», men dette er en marginal skade i gelcoaten, glassfiberen ser helt fin ut? Fordelen med epoxy er at den har bedre vedheft, mindre vanninntrengning, og er lett å jobbe med, så jeg ville valgt det. Men polyestersparkel er også helt greit. Avfette med aceton, pusse med sandpapir 120 f.eks. Fjerne støv, avfette igjen med aceton før du sparkler. Som regel må du pusse og sparkle i minst to omganger. Dropp primer. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

det blir uansett ikke «samme materialer» og man får uansett ikke «tilbakeført»

 

Om man skal være pirkete så er det vel litt voks i gelcoatsparkelen.

Og når du skriver at man uansett ikke får "tilbakeført" skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Epoxy er helt greit. Jeg ville som sagt ha valgt gelcoatsparkel i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill. Her er det en epoxy- vs gelcoatsparkeldiskusjon som går meg over hodet, men etter å ha lest litt rundt virker det som om epoxy kanskje er det tryggeste - selv om begge deler sikkert funker bra. Så da bruker jeg epoxy.

 

Men hva er forskjellen på epoxy og epoxyprimer? Trenger jeg begge deler?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...