adundas Startet 27.November.2020 Del på Facebook Startet 27.November.2020 Hei! Første sesong på sjøen har vært nydelig og knirkefri, og langt om lenge tok jeg båten på land for å stelle med både den og motor. Dessverre var uhellet ute, og jeg fikk en lang skrape under vanlinja, pga et hjul på tilhengeren som stod feil vei. Ingen spydige kommentarer, takk - det blir siste gang jeg ikke dobbeltsjekker dette! Men hvordan bør jeg fikse denne skaden? Etter å ha lest litt på forumet her, virker det som om jeg bør: pusse ned, vaske med aceton, påføre epoxyprimer, sparkle med epoxy, pusse, ny primer og bunnstoff. Er det riktig oppskrift? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Høres ut som en grei plan det. Men du trenger strengt tatt ikke primer under sparkelen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 Takk for svar! Hvor grovt sandpapir anbefaler du? Og hvorfor ikke primer? Regner forresten med at det er best å fikse dette til våren, når temperaturene er litt mer herdevennlige? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) Like greit å vente til våren ja. Du kan selvsagt prime, ikke feil det. Men epoxy under mer epoxy burde ikke være nødvendig. Men feil blir det ikke. Ville ha slipt med f.eks 40 før sparkling og 60-80 etterpå. Trenger ingen flygelfinish under båten. Redigert 27.November.2020 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 Jeg bryr meg ikke om finish under vannlinja, nei. :) Kanskje dumt spørsmål: når jeg pusser, så vil jeg jo ikke pusse vekk mer av selve glassfiberen. Er det noen spesiell metode jeg bør bruke, eller er det bare å kjøre på til bunnstoffet er vekke rundt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Bare å kjøre på. Gelcoaten er hardere og tykkere enn bunnstoffet. Så du klarer greit å følge med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 Supert. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) Hvorfor epoxysparkel ? Her ser det ikke ut som om det er annet enn gelcoaten som er skadet, så hvorfor ikke bare sparkle med gelcoatsparkel og avslutte med primer og bunnstoff ? Det er jo slik hele skuta er bygget. Dette epoxyhysteriet går av og til over stokk og stein. Det er nå min mening. Redigert 27.November.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 27.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) Jeg har ikke peiling på dette, så jeg aner ikke. Visste ikke at det fantes gelcoatsparkel. Hva er fordeler/ulemper gelcoatsparkel vs epoxysparkel? Edit: surfet litt rundt, og det virker som om gelcoatsparkel ikke anbefales under vannlinjen. Stemmer ikke dette, da? Redigert 27.November.2020 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Jannmar skrev 1 time siden: Hvorfor epoxysparkel ? Her ser det ikke ut som om det er annet enn gelcoaten som er skadet, så hvorfor ikke bare sparkle med gelcoatsparkel og avslutte med primer og bunnstoff ? Det er jo slik hele skuta er bygget. Dette epoxyhysteriet går av og til over stokk og stein. Det er nå min mening. Enig Men når det gjelder småsår under vannlinja synes jeg faktisk epoxysparkel er greit. Det sitter best, er vanntett, og hvis du kjøper denne får du et produkt som er supert å jobbe med. Jeg bruker epoxysparkel under vannlinja, og gelcoatsparkel over vannlinja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 adundas skrev for 6 timer siden: Ingen spydige kommentarer, takk - det blir siste gang jeg ikke dobbeltsjekker dette! Ser ingen grunn til å være spydig her, har selv en henger hvor rullene har en stygg tendens til å legge seg feil selv om jeg passer på at de står rett før båten kommer på. Med slike riper som resultat. Ble så lei av dette at det ble "ny" henger i år jeg syns også marine epoxysparkel er fint å bruke under vann. Men den er litt tyngre å slipe enn gelcoatsparkel, og kan gjerne få seg litt ekstra tid til å herde før man finner fram sandpapiret Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) Jannmar skrev for 3 timer siden: Hvorfor epoxysparkel ? Spørsmålet var ikke myntet på deg @adundas . Fordelen med gelcoatsparkel er, slik jeg ser det, at du få tilbakeført båten til den tilstand den var før skaden med de samme materialene som var der før skaden. Dvs. de samme materialene som hele båten ble bygget med. En må regne med at det i løpet av båtens levetid tilkommer flere småsår og større eller mindre skader, og da er det greit at det ikke ender opp i et lappeteppe av forskjellige materialer med forskjellige egenskaper. Slik tenker jeg, men det er mange innfallsvinkler til dette og mange meninger om dette her på forumet. Redigert 27.November.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Komodo skrev for 13 timer siden: Enig Men når det gjelder småsår under vannlinja synes jeg faktisk epoxysparkel er greit. Det sitter best, er vanntett, og hvis du kjøper denne får du et produkt som er supert å jobbe med. Jeg bruker epoxysparkel under vannlinja, og gelcoatsparkel over vannlinja. Takk for produkttips! Fint at den kan brukes ned til 5grC, alle jeg har funnet har 10gr som minimumstemperatur. Jeg tenker å fikse denne skaden så snart været tillater det til våren. Har du tips til epoxyprimer som tåler like kaldt vær? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Nei, dessverre. Men jeg holder vel kanskje en knapp på SeaJet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 Takk for tips! 5 grader på den også :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 (redigert) Nytt spørsmål (jeg er helt fersk i dette, så alt må inn med teskje): Jeg har lest at det er viktig at glassfiberen/skadeområdet er helt tørt før man begynner, så man ikke lukker fuktighet inne i skroget. Hvordan vet jeg at det er tørt nok? Båten står ute, under presenning, og får ikke regn på skaden (som jo er under båten). Men det er jo rimelig fuktig ute hele vinteren - kan denne fuktigheten gjøre at det aldri tørker skikkelig før temperaturene stiger kraftig på våren? Kan det være fukt inne i fibrene, selv om overflaten er tørr? Beklager panikken, men jeg er livredd for å gjøre en dårlig jobb som skader båten! Redigert 28.November.2020 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Skaden oppsto jo i det båten ble tatt på land så det er gunstig, dvs det har ikke stått noe vanntrykk på den. Lufta inneholder mye mindre fuktighet om vinteren når det er kaldt så det ville jeg tatt med ro. Du kan evt bruke en slik halogen arbeidslyskaster til å gi området en lunk en dag eller to før du starter reparasjon - evt også for å sikre god nok temperatur under reparasjonen. Har ikke så mange kommentarer til rep forslagene. Så lenge du avslutter med primer og bunnstoff. Men jeg ville satt enn tynn stripe maskeringstape over skaden aller først og så vasket bort bunnstoff med aceton og kluter i et passe område rundt, så slipper du å grise med det når du skal pusse over før sparkling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 28.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2020 (redigert) Lurt, takk for tipset! Tenkte å pusse bort bunnstoffet, men hvis det lar seg gjøre med aceton, så er jo det bedre. Gjør det forøvrig noe om det kommer aceton på skaden? Regner med teipbiten løsner av dunsten, nærmest. Skaden skjedde under opptak, ja. Men jeg høyttrykkspylte jo alt under vannlinjen rett etterpå. Så det er vel å regne med at det har kommet vann i fibrene? Ang fuktighet og kulde om vinteren, så bor jeg i Stavanger. Her er vinteren 10 grader og regn! Redigert 28.November.2020 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 er vel kapillærvirkningen som drar vann inn i laminatet, slik at sjansen for vanninntrening er størst med skade under vann over lengre tid. Tror ikke spyling gjør noe fra eller til.. Fordelen med å vaske med aceton før sliping er at man unngår å slipe urenheter ned i laminatet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 (redigert) Har du tilgang til en liten vinkelsliper så blir det bedre og raskere gjort. Den gangen jeg hadde en liten skade så slipte jeg med en vinkelsliper med en sånn. Fordelen er at den bøyer seg til skrogsiden og resultatet blir "perfekt" - når du bruker epoxy eller gelcoat så hefter denne perfekt. Mulig at en flapdisk også vil gjøre jobben. Redigert 28.November.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 adundas skrev for 3 timer siden: Lurt, takk for tipset! Tenkte å pusse bort bunnstoffet, men hvis det lar seg gjøre med aceton, så er jo det bedre. Gjør det forøvrig noe om det kommer aceton på skaden? Regner med teipbiten løsner av dunsten, nærmest. Skaden skjedde under opptak, ja. Men jeg høyttrykkspylte jo alt under vannlinjen rett etterpå. Så det er vel å regne med at det har kommet vann i fibrene? Ang fuktighet og kulde om vinteren, så bor jeg i Stavanger. Her er vinteren 10 grader og regn! Aceton dunster bare bort og er jo vanlig å rense skader for støv med aceton etter pussing så det ville jeg tatt piano. Tapen var mest fordi det er så lett å slomse oppløst bunnstoff borti skaden og det vil du helst ha rent. Om det tørker gjennom vinteren nå så tenker jeg du har et perfekt utgangspunkt. Og ja, vinteren her i Stavanger finnes jo egentlig ikke.. Grønn plen på julaften er jo standarden.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 Slip eller skrap vekk bunnstoff i et visst område rundt ripa, slip opp ripa for hånd med et K60 smergelpapir som du bretter sammen, masker rundt ripa, fyll opp denne vesle ripa med sparkel og stryk av mot tapen, ta vekk tapen, la herde, dra over med 60-papir på en pussekloss, mal over med 4 strøk 2-komp Seajet, legg på et strøk hardt bunnstoff mens siste strøket primer er klebrig, legg på et strøk selvpolerende mens strøket med hardt er klebrig. Les ellers tråden om ombygging av "Draco 20 fra daycruiser til jolle" dersom dette fremdeles er uklart. Der finner du fordypende svar Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 28.November.2020 Del på Facebook Svart 28.November.2020 (redigert) adundas skrev for 11 timer siden: Nytt spørsmål (jeg er helt fersk i dette, så alt må inn med teskje): Jeg har lest at det er viktig at glassfiberen/skadeområdet er helt tørt før man begynner, så man ikke lukker fuktighet inne i skroget. Hvordan vet jeg at det er tørt nok? Båten står ute, under presenning, og får ikke regn på skaden (som jo er under båten). Men det er jo rimelig fuktig ute hele vinteren - kan denne fuktigheten gjøre at det aldri tørker skikkelig før temperaturene stiger kraftig på våren? Kan det være fukt inne i fibrene, selv om overflaten er tørr? Beklager panikken, men jeg er livredd for å gjøre en dårlig jobb som skader båten! det må være tårt for at epoxyen skal lime. Du trenger ikke vær redd for å lukke fuktighet inne, vannmolekyler trenger ut og inn uansett. Jannmar skrev On 27.11.2020 at 20.38: Spørsmålet var ikke myntet på deg @adundas . Fordelen med gelcoatsparkel er, slik jeg ser det, at du få tilbakeført båten til den tilstand den var før skaden med de samme materialene som var der før skaden. Dvs. de samme materialene som hele båten ble bygget med. En må regne med at det i løpet av båtens levetid tilkommer flere småsår og større eller mindre skader, og da er det greit at det ikke ender opp i et lappeteppe av forskjellige materialer med forskjellige egenskaper. Slik tenker jeg, men det er mange innfallsvinkler til dette og mange meninger om dette her på forumet. det blir uansett ikke «samme materialer» og man får uansett ikke «tilbakeført», men dette er en marginal skade i gelcoaten, glassfiberen ser helt fin ut? Fordelen med epoxy er at den har bedre vedheft, mindre vanninntrengning, og er lett å jobbe med, så jeg ville valgt det. Men polyestersparkel er også helt greit. Avfette med aceton, pusse med sandpapir 120 f.eks. Fjerne støv, avfette igjen med aceton før du sparkler. Som regel må du pusse og sparkle i minst to omganger. Dropp primer. Redigert 28.November.2020 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 29.November.2020 Del på Facebook Svart 29.November.2020 Krimart skrev 1 time siden: det blir uansett ikke «samme materialer» og man får uansett ikke «tilbakeført» Om man skal være pirkete så er det vel litt voks i gelcoatsparkelen. Og når du skriver at man uansett ikke får "tilbakeført" skjønner jeg ikke hva du mener. Epoxy er helt greit. Jeg ville som sagt ha valgt gelcoatsparkel i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adundas Svart 29.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2020 Takk for alle innspill. Her er det en epoxy- vs gelcoatsparkeldiskusjon som går meg over hodet, men etter å ha lest litt rundt virker det som om epoxy kanskje er det tryggeste - selv om begge deler sikkert funker bra. Så da bruker jeg epoxy. Men hva er forskjellen på epoxy og epoxyprimer? Trenger jeg begge deler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.