Jump to content

Fikse skade i gelcoat - glassfiberet syns


adundas

Recommended Posts

Hensikten med epoxyprimer må i tilfelle være å male det arealet av gelcoaten som du rensliper rundt skaden. Ikke selve skaden som er sparklet med epoxysparkel. Forskjellen på sparkel og primer er både innholdet (kjemien) og bruksområdet. Det siste sier seg vel litt selv. 

Link to post
Share on other sites

Beklager dumme spørsmål på detaljenivå her altså, men jeg kan INGENTING om dette. :smiley:

 

Hvis jeg følger din oppskrift @Komodo, så skal jeg altså: Slip eller skrap vekk bunnstoff i et visst område rundt ripa, slip opp ripa for hånd med et K60 smergelpapir som du bretter sammen, masker rundt ripa, fyll opp denne vesle ripa med sparkel og stryk av mot tapen, ta vekk tapen, la herde, dra over med 60-papir på en pussekloss, mal over med 4 strøk 2-komp Seajet, legg på et strøk hardt bunnstoff mens siste strøket primer er klebrig, legg på et strøk selvpolerende mens strøket med hardt er klebrig. 

 

Når du sier "sparkel", er det da f. eks denne, foreslått av et annet forummedlem? Og etterpå denne, som du foreslår, som jo er en primer?

Redigert av adundas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det problemet hadde jeg også før med rullene.

siden det er mer en nok firkant rør som rullene er festet i. Skrå kappet jeg disse og boret hullet til feste av rullene lenger ned. Nå har de bevegelse men kan ikke bikke over til feil side. Husk og ta på litt sinkgrunning etterpå. Hvis du ikke er fortrolig med og kappe de, kan du ta av rullene og slå en trekloss ned i firkant røret og skrå kappe den.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev On 27.11.2020 at 17.19:

Dette epoxyhysteriet går av og til over stokk og stein. Det er nå min mening.

 

Ja, du får nå bare ha din mening. At du mener det er hysteri å sparkle igjen en skrape med en lettarbeidet epoxysparkel. Jeg synes det er mer hysterisk å sparkle med gelcoatsparkel under vannlinjen når det likevel skal skjules av bunnstoff. Hvorfor? Fordi gelcoatsparkel har lett for å sprekke opp i såpass tykke lag som det er snakk om her. Og det er uansett ikke noe behov for fargematching under bunnstoffet. Epoxysparkelen derimot limer seg fast og er mye greiere å jobbe med. Også i lave temperaturer. Så jeg ville ha brukt epoxy for enkelhets skyld, og for å sikre at det holder seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hempel sin Epoxy Filler er grei å jobbe med. For så liten skade, burde den minste pakningen være nok. Den består av to tuber der en blander 1 til 1.

hempel_epoxy_filler2.jpg.8af6691b1cfa1df92a0fd237da87819e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

adundas skrev for 7 timer siden:

Når du sier "sparkel", er det da f. eks denne, foreslått av et annet forummedlem? Og etterpå denne, som du foreslår, som jo er en primer?

Ja, det stemmer. Det var forøvrig også jeg som tipset om den sparkelen fra LeFant. Det er den epoxysparkelen jeg har vært mest fornøyd med. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev On 29.11.2020 at 1.17:

 

Om man skal være pirkete så er det vel litt voks i gelcoatsparkelen.

Og når du skriver at man uansett ikke får "tilbakeført" skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Epoxy er helt greit. Jeg ville som sagt ha valgt gelcoatsparkel i dette tilfellet.

 

Tja, gelcoaten er opprinnelig basert på polyester- resin som er påført formen før man støper, og som danner en helhetlig "hinne" av sammenhengende polymerkjeder. Når man får en skade blir det en bruddflate der disse kjedene er brutt, og reparasjonen mellom ny (sparkel)  og gammel resin må baseres på lime-egenskaper /adhesjon uansett om det er er polyester eller epoxy man velger.  Er skroget helt nytt kan det riktignok skje en polymerisering på tvers av bruddflaten, men er skroget gammelt og polyesteren helt utherdet er det lite sannsynlig. Epoxy har bedre lime-egenskaper enn polyester og man får potensielt en sterkere binding. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev On 30.11.2020 at 9.10:
  Jannmar skrev On 29.11.2020 at 1.17:

 

Om man skal være pirkete så er det vel litt voks i gelcoatsparkelen.

Og når du skriver at man uansett ikke får "tilbakeført" skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Epoxy er helt greit. Jeg ville som sagt ha valgt gelcoatsparkel i dette tilfellet.

 

Krimart skrev On 30.11.2020 at 9.10:

Tja, gelcoaten er opprinnelig basert på polyester- resin som er påført formen før man støper, og som danner en helhetlig "hinne" av sammenhengende polymerkjeder. Når man får en skade blir det en bruddflate der disse kjedene er brutt, og reparasjonen mellom ny (sparkel)  og gammel resin må baseres på lime-egenskaper /adhesjon uansett om det er er polyester eller epoxy man velger.  Er skroget helt nytt kan det riktignok skje en polymerisering på tvers av bruddflaten, men er skroget gammelt og polyesteren helt utherdet er det lite sannsynlig. Epoxy har bedre lime-egenskaper enn polyester og man får potensielt en sterkere binding. 

 

Neida. Jeg klarer nok ikke å bringe gelcoaten tilbake til en kjemisk hel sammenhengende masse på molekylnivå.

 

Poenget mitt med polyester vs. epoxy var at det kan være lurt å ha i bakhodet, med hensyn til senere eventuelle små eller store skader, å ikke blande inn for mange forskjellige materialer. (Dette har jeg skrevet i mine foregående innlegg, og trodde det kom klart frem).).

Epoxy hefter riktig nok bedre til polyester, men polyester til epoxy blir langt fra det samme.

 

Når det gjelder rep. av TS. sin ripe i gelcoaten vil hverken polyester eller epoxy falle av.

Når jeg anbefaler TS å bruke polyester er det ikke fordi jeg mener polyester gir en bedre reparasjon av ripa i gelcoaten, men fordi jeg synes det er den greieste måten å gjøre det på.

 

Epoxy er et utmerket stoff, for all del. De som foretrekker å bruke det til ei slik ripe gjør selvfølgelig det, med et utmerket resultat.

Jeg foretrekker imidlertid å bruke polyester til ei slik ripe og , for å gjenta meg selv, det er ikke fordi jeg mener polyester er et bedre stoff enn epoxy men fordi jeg rett og slett synes polyester i dette tilfellet er greiest å bruke, og ikke minst at jeg på en polyesterbåt prøver å holde meg til polyester der det er mulig og hensiktsmessig.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei igjen, alle dere som bidro med tips i fjor. Våren er her, og jeg skal i gang med å fikse den lille skaden i skroget. Jeg har kjøpt Hempel sin epoxyfiller som funker ned til 5 grader - takk for tips @Lars H..

 

Spørsmålet mitt er: Det er 8-9 grader i luften her i Stavanger for tiden, men vesentlig lavere om natten (det er meldt ned i 1 grad om et par dager). Er det trygt å gjøre denne jobben nå? Fortsetter herdingen, så lenge den har startet? Hva skjer når tempen faller under 5 om natten? Hva skjer hvis det blir minusgrader om natten?

Link to post
Share on other sites

Om du har en halogenlyskaster så er disse fine til å sette på for å holde tempen i reparasjonsområdet. Har brukt det med hell til denne typen jobb flere ganger. Prøv deg frem med avstand ift varme. Mener jeg endte opp med en meter ca. Er også fine til å tørke opp skikkelig i forkant av sparkling.

 

Godt mulig det går greit uten også. Er ingen ekspert på området. Ville tro at herding bare går seinere men mulig den stopper opp ved en viss temp. Og skulle en alltid fulgt tempangivelse på alle boksene til båt så hadde jeg ikke vært ferdig med vårpussen 1997 ennå 😂

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Har tenkt på lyskaster/vifteovn, men tror ikke jeg tør å ha den på om natten. Båten står ute, under presenning. Enig med det du sier om tempforskrifter på boks osv. 😅

 

Er det noen som vet hvordan dette eventuelt vil gå uten kunstig varme?

Link to post
Share on other sites

adundas skrev On 31.3.2021 at 19.11:

Er det noen som vet hvordan dette eventuelt vil gå uten kunstig varme?

 

Siden du har valgt epoxysparkel går det greit selv om temperaturen faller under 5 grader. Herdeprosessen går saktere og kan eventuelt stoppe om det blir kaldt nok. Men når temperaturen tar seg opp igjen, kommer herdingen i gang igjen og fortsetter som om ingenting har skjedd.

 

Hadde du valgt polyestersparkel (gelcoat-sparkel) ville herdeprosessen også stoppe på lav temperatur, men den ville ikke startet opp igjen. Så med polyester er det viktigere å holde reparasjonesstedet varmt.

Link to post
Share on other sites

adundas skrev On 27.11.2020 at 17.48:

Jeg har ikke peiling på dette, så jeg aner ikke. Visste ikke at det fantes gelcoatsparkel. Hva er fordeler/ulemper gelcoatsparkel vs epoxysparkel?

 

Edit: surfet litt rundt, og det virker som om gelcoatsparkel ikke anbefales under vannlinjen. Stemmer ikke dette, da?

 

Der finishen er viktig bruker man gelcoatsparkel. Jeg har brukt det både over og under vannlinjen siden det aldri har vært eller skal være noe bunnstoff på skroget mitt. Med litt vannsliping og polering kan man knapt nok se at det har vært noen skade der.

 

Men ellers hvis skadestedet uansett skal dekkes av primer og bunnstoff så er det vel like greit å bruke glassfibersparkel eller epoxysparkel. 

Hvis skaden er veldig overfladisk kan man jo bruke gelcoatsparkel naturligvis. 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 20 timer siden:

 

Siden du har valgt epoxysparkel går det greit selv om temperaturen faller under 5 grader. Herdeprosessen går saktere og kan eventuelt stoppe om det blir kaldt nok. Men når temperaturen tar seg opp igjen, kommer herdingen i gang igjen og fortsetter som om ingenting har skjedd.

 

Hadde du valgt polyestersparkel (gelcoat-sparkel) ville herdeprosessen også stoppe på lav temperatur, men den ville ikke startet opp igjen. Så med polyester er det viktigere å holde reparasjonesstedet varmt.

 

Nydelig, det var det jeg håpte å høre. Takk for svar. Jeg har et tilleggsspørsmål: Når kan båten sjøsettes etter sparkling? Er det når epoxyen er fullherdet? (12 dager ved 10 grader C, sikkert over 20 dager i temperaturene vi har her for tiden.)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...