Sinvano Startet 3.Desember.2020 Del på Facebook Startet 3.Desember.2020 Jeg har en GH14 båt, og en Yamaha 9.9HK som er oppjustert til 15HK. 2 takter's motor. Jeg har lurt på å oppgradere motor. Yamaha er favoritten så har kikket en del på 4 takter 9.9 sport oppgradert til 20HK. Spørsmålet blir egentlig om det vil bli noe vesentlig forskjell på 15HK 2 takt kontra 20HK 4 takt? Eller bør jeg enten beholde min 2 takter eventuelt gå for en 25HK? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Tja...spørs jo hva du tenker på. Hvis vekt er viktig, vil jeg nok anta at det er en vesentlig forskjell på disse motorene. Pris...samme. Men hva er du opptatt av? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Tja, spørs om hvorvidt ønsket om å holde DNV-reglene er fremtredende. Bortsett fra det er 15- til 30 hk en grei motor for GH14. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Mener GH14 er beregnet for motorer opp til 26HK, det sto iallefall på min gamle. 15 blir kanskje litt lite, da vil den slite litt med å plane med litt last ombord. Selv hadde jeg en med en 30HK Tohatsu, den raste opp i plan med 4 voksne pluss bagasje uten problemer Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Den ble solgt sertifisert til max 28 hk. Da var tilleggskrav at båten skulle utstyres med rattkonsoll/rattstyring og gir/gass-hendel. Kravet var fra og med 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Du får lavere forbruk ved å bytte til oppjustert 20 hk, men ikke nødvendigvis mere kraft kontra den gamle 15 hk. De fleste 25 hk har mere volum og derved kraft, men vekta går jo også opp da. Har selv en Merc.25 EFI, grei motor men dau og slapp, kontra gamle totaktere. Mulig de helt nye 4 taktere er bedre ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Har 25 tohatsu 2 takt på GH 14 fra 1979. ( modellen med innerliner og ratt konsoll ) går optimalt av det man kan forvente av det skroget. Har prøvd 15 hk av samme merke ( oppjustert 9,9) selfølgelig mye slappere med flere i båten. Skroget har en fartsbegrensning uansett siden den overplaner før den når 30 knop. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Tror nok @Knude treffer spiker'n med hodet der. Blir ikke noe bedre båt av å dytte på mer hk. Etter husken anbefalte vi kundene 15 hk som minimumsmotor om de skulle få båten opp i plan. Den gangen var det kun 2-taktere. Og vi solgte kun Yamaha. Har ikke erfaring med noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Jeg tenker mest på effekt, og jeg må ta høyde for noe last ombord i båten. Båten planer jo greit med dagens motor med bare meg ombord men med last/flere personer er jeg kanskje redd det blir litt lite..? Men alternativet er kanskje da å gå rett på 25HK, og bare droppe 20HK? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Hulda skrev for 4 timer siden: Blir ikke noe bedre båt av å dytte på mer hk. Vi hadde 40 hk yamaha på vår. helt perfekt til vannski osv og med last i båten. Denne båten hadde i tillegg dekk / vindskjerm + styring foran, noe som heller ikke hjalp på overplaningen.. Men det var jo bare et problem på full gass Så fikk vi heller drite i de siste par knopene, båten (og de ombord) trivdes bedre i 24-26 knop enn i 28-29. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Ville vel valgt 25 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Har kjørt mye GH 14 både med 15 og 30 hk. 15 er ok hvis man bare er en eller to i båten. 30 hk føltes mye bedre. Kraft nok til å kunne ligge på et lavere turtall og til å komfortabelt plane med flere i båten uten å måtte presse motoren på noen måte. 25 til 30 hk er begge gode valg. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Skal en ta jobben med å bytte, så er det jo greit at det er en del forskjell også. Hadde ikke gått for mindre enn 25hk da. Har mange timer i GH 430s, som har samme skrog, med 30 hk. Super kombinasjon som gir grei fart, men med seks ungdommer ble det vel ikke mer enn halvplan Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 En gammel 40 hk er knall! 2-takt. ta med vennegjengen på tur,dra vannski. alt i ett uanstrengt turtall. legg den på en 25-26 knop å du bruker mindre bensin enn en 25 hk som går på full pinne å makser 22-23 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Noe vannski blir det neppe, men ønsker å kunne ta med familien eller et par kompiser og kunne holde plan. Derfor redd at Yamaha'en jeg har blir litt for svak. Men da blir det nok å hoppe over 20HK og heller gå rett på 25HK. Greit med 4 takt mtp støy, og drivstofforbruk. Skulle enn komme over en eldre 2 takt 25HK kan det selvfølgelig bli aktuelt til rett pris 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Synst personlig 25 hk blir for lite. første GH14 jeg hadde var med 55 yamaha, det vart i overkant. :) men i litt skvalpesjø lukta den faktisk på 40 knop. trykkmåler skal siest.. mobil å gps var vell knapt nok på tegnebrette. men i litt sjø så slapp skroget sugekopp-effekten. tilta godt ut. å båten vart rett så skøy å kjøre. :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Sinvano skrev for 1 time siden: Skulle enn komme over en eldre 2 takt 25HK kan det selvfølgelig bli aktuelt til rett pris 🙂 evt en 30hk 2t 3syl Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wartsila Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Vi hadde 2T med vår Tohatsu 30HK, du hørte den når man dro på Men dæven for en akselerasjon! Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Sinvano Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Det ble handel av en Yamaha 25HK 2 takter. Jeg har hatt et par testturer i båten og ønsker noen innspill. Med 3 personer i båten klarte vi ca 22 knop. Jeg klarer ca 24 knop alene i båten. Trodde jeg burde klare en knop eller to til alene. Propell er 9 7/8 x 11 1/4 Vurderer å prøve en 9 7/8 x 12, noen tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 GH brosjyra mi fra ca 1983 sier at det kan gå fint Men det er jo med den gamle 25hk 430cc blokka. Du har vel den nyere modellen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinvano Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Takker for den @ivar Er disse hastighetene målt med 2 personer i båten? Jeg har en 2001 mod, usikker på hvor stor blokka er på denne? 390cc? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 rundt 400. Vet ikke om den ene er noe raskere enn den andre, men skal man sammenligne propellstørrelser så må man jo også ta med evt endringer i girutveksling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sinvano Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Jepp, jeg får prøve meg litt frem med propellstørrelse. De er jo såpass rimelige at det ikke velter hele økonomien om enn kjøper en og evt selger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 .. og alltid greit å ha en i reserve Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.