Jump to content

Motorvalg til en GH14


Sinvano

Recommended Posts

Jeg har en GH14 båt, og en Yamaha 9.9HK som er oppjustert til 15HK. 2 takter's motor.

 

Jeg har lurt på å oppgradere motor. Yamaha er favoritten så har kikket en del på 4 takter 9.9 sport oppgradert til 20HK.

 

Spørsmålet blir egentlig om det vil bli noe vesentlig forskjell på 15HK 2 takt kontra 20HK 4 takt? 

Eller bør jeg enten beholde min 2 takter eventuelt gå for en 25HK?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Mener GH14 er beregnet for motorer opp til 26HK, det sto iallefall på min gamle. 15 blir kanskje litt lite, da vil den slite litt med å plane med litt last ombord.

 

Selv hadde jeg en med en 30HK Tohatsu, den raste opp i plan med 4 voksne pluss bagasje uten problemer :saint:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Har 25 tohatsu 2 takt  på GH 14 fra 1979. ( modellen med innerliner og ratt konsoll )  går optimalt av det man kan forvente av det skroget.  Har prøvd 15 hk av samme merke ( oppjustert 9,9)  selfølgelig mye slappere med flere i båten.  Skroget har en fartsbegrensning uansett siden den overplaner før den når 30 knop.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Blir ikke noe bedre båt av å dytte på mer hk.

 

Vi hadde 40 hk yamaha på vår.  helt perfekt til vannski osv og med last i båten.   

Denne båten hadde i tillegg dekk / vindskjerm + styring foran, noe som heller ikke hjalp på overplaningen.. Men det var jo bare et problem på full gass   Så fikk vi heller drite i de siste par knopene, båten (og de ombord) trivdes bedre i 24-26 knop enn i 28-29.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Noe vannski blir det neppe, men ønsker å kunne ta med familien eller et par kompiser og kunne holde plan. Derfor redd at Yamaha'en jeg har blir litt for svak.

Men da blir det nok å hoppe over 20HK og heller gå rett på 25HK. 

Greit med 4 takt mtp støy, og drivstofforbruk.

Skulle enn komme over en eldre 2 takt 25HK kan det selvfølgelig bli aktuelt til rett pris 🙂

Link to post

Synst personlig 25 hk blir for lite. første GH14 jeg hadde var med 55 yamaha, det vart i overkant. :) men i litt skvalpesjø lukta den faktisk på 40 knop. trykkmåler skal siest.. mobil å gps var vell knapt nok på tegnebrette. men i litt sjø så slapp skroget sugekopp-effekten. tilta godt ut. å båten vart rett så skøy å kjøre. :)

Link to post
  • 7 måneder senere...

Det ble handel av en Yamaha 25HK 2 takter.

 

Jeg har hatt et par testturer i båten og ønsker noen innspill.

Med 3 personer i båten klarte vi ca 22 knop.

Jeg klarer ca 24 knop alene i båten. 

Trodde jeg burde klare en knop eller to til alene.

Propell er 9 7/8 x 11 1/4

Vurderer å prøve en 9 7/8 x 12, noen tanker rundt dette?

Link to post

rundt 400. Vet ikke om den ene er noe raskere enn den andre, men skal man sammenligne propellstørrelser så må man jo også ta med evt endringer i girutveksling

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...