Jump to content

Alubåt - funker det å montere noe elforsinket med syrefast bolt?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har jo fått med meg at alt annet enn syrefast i kontakt med aluminium kan herpe skroget. Men hva om jeg isolerer braketten på det jeg skal montere med gummi (jeg har noen gummiark liggende), og så bruker en syrefast bolt til å skru det fast med? Funker det, eller må jeg isolere også den syrefaste bolten fra skroget, eventuelt fra braketten, for å unngå ubehagelige følger?

Galvanisk korrosjon er skummelt i aluminiumsbåter.. Dette fordi stålet bruker aluminiumen som offerannode. Syrefast kan være bedre da denne ikke har så stort potensiale til å korrodere (og dermed trenger mindre beskyttelse). Men om dette skal festes i eller nærme skroget så ville jeg ha prøvd å isolere alt, så ikke noe stål har direkte kontakt med aluminiumen. Det kan jo hende det går bra, men får korrosjonen først tak så går et tynt skrog fort :diving:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Det har jeg svart belte i, alt av kabler og koblinger på utsatte steder har krympeslange på (i tillegg til at alle kabelsko er av typen med påmontert krympekabel), men jeg lurte på om det kanskje var for tynt og kunne bli ødelagt. Men jeg prøver å bruke det og kjøre på et par stykker på hver bolt, det burde hjelpe.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev On 3.12.2020 at 17.42:

Jeg har jo fått med meg at alt annet enn syrefast i kontakt med aluminium kan herpe skroget.

Her har du nok misforstått litt. Syrefast er noe av det verste mot aluminium, langt verre enn stål. Elforsinket stål som du nevner ligger nærmere aluminium, ikke minst fordi stålet er belagt med sink, som ligger under aluminium i spenningsrekka. Men jeg synes elforsinket stål er et dårlig valg til båt. Vesentlig dårligere enn varmgalvanisert. Elforsinket begynner å ruste veldig fort. Er det lysmontasje du holder på med?

Her er en spenningsrekke fra et kompendium Jotun har gitt ut. Som du ser er rustfritt stål (altså gruppen hvor "syrefast" hører inn) langt opp. Karbonstål og sink er lenger ned

Spenningsrekka_Jotun.PNG.35624ef7adf6e90738346df4790972ee.PNG

Mastiff skrev On 3.12.2020 at 17.42:

Men hva om jeg isolerer braketten på det jeg skal montere med gummi (jeg har noen gummiark liggende), og så bruker en syrefast bolt til å skru det fast med? Funker det, eller må jeg isolere også den syrefaste bolten fra skroget, eventuelt fra braketten, for å unngå ubehagelige følger?

Ja, løsningen er å isolere det du monterer elektrisk. Krympestrømpe med lim er fint, likeså diverse termoplastvarianter, f.eks. teflon eller UV-stabilisert PE (ikke svart). Gummiark er ikke det beste, da det inneholder mye karbon (sot).

Den diskusjonen har jeg faktisk sett før her på forumet. Men syrefast er jo det som brukes ved all montering på aluminiumsbåter, så det kan jo ikke være så farlig. Men jeg kan sikkert isolere med krympeslange. Og ja, det er lysmontering. Det er nok ikke syrefast stål i braketten på ekstralysene jeg skal smekke på. Men jeg har lurt på å lage et lite feste til dem selv ved å skru sammen to vinkler av aluminium.

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Men syrefast er jo det som brukes ved all montering på aluminiumsbåter, så det kan jo ikke være så farlig. 

Skjønner poenget ditt, men logikken holder ikke vann. At det er rustfrie (syrefaste) skruer som dominerer når aluminiumsbåter blir montert er ikke fordi det er problemfritt med korrosjon. Det er andre årsaker som avgjør den saken. Men som du sier, det er mulig å isolere med diverse hylser og plastplater, så problemet er overkommelig :smiley:

Tror ikke problemet er så stort om der er en bolt direkte i aluminiumen her og der. For 7-8 år siden hadde jeg en 34 fot aluminiumsbåt som var bygget i 1980. (Hadde den i 10 år) Der var foreksempel fester for sink anoder syrefaste M10 bolter gjenget direkte inn i påsveist aluminiums braketter. Alle rekkestøtter var i syrefast, og tredd nedpå påsveiste alu.tapper. Store rustfrie daviter på hekken var skrudd i akterdekket med syrefste bolter. Var aldri noe som helst korrosjon noe steder, men så var dette også en kraftig vestlands bygget båt, hvor den beste kvalitet aluminium var benyttet. Har vært noen eiere etter jeg solgte den, men ser den rett som det er på fjorden fremdeles?

@JohnS Det er noe sånt jeg også har hørt, ja. Så jeg tror nok det skal gå bra. Dette er også solide saker, den er riktignok sveiset i Polen, men det er i utgangspunktet en yrkesbåt.

@Jannmar Godt tips, takk! Har vært på BIltema i dag, så da rasket jeg med meg en pakke sånne også. Det var fiberskiver og nylonskiver i samme pakke, jeg regner vel med at de isolerer omtrent like godt. Så borer jeg opp et par millimeter ekstra (12 mm på 10 mm bolter) og kjører det med krympeslange, som @Komodo sa. Det bør funker veldig greit!

Hylsene som @sjarlatan linker til er nok de beste, men krympestrømpe er heller ikke dårlig. Jeg ville da gått for den typen med lim. To lag som du sier er jo enda bedre, men da må du nok også bore litt større klaring enn det du beskriver over. Ta en test med å krympe på strømper på en skrue og måle med skyvelære, så ser du hva du må bore med. Fjern gradene etter at du har boret med en forsenker eller en slik https://www.biltema.no/verktoy/skjareverktoy/ovrige-skjareverktoy/gradverktoy-2000016852 

Vet ikke om fraisolering er et absolutt must. Opplever ikke dette som et problem i min nå tredve år gamle alubåt.

Da jeg begynte å legge aludekk i en plastbåt nå i vår tenkte jeg også kragehylser/underlagsskiver til fraisolering.

Det var det vi brukte på ting som skulle i Nordsjøen på åtti/nittitallet. Snakket derfor med en som fortsatt leverer utstyr dit 

for å få vite hvor de fikk tak i slikt materiell. Nei var svaret, slike hylser/skiver var de sluttet å bruke for sikkert tyve år siden.

Ville nok bekymret meg mer over selve lysarmaturet.

Interessant! Men lyktene er ikke noe problem, hvis du tenker på krypstrøm. Hele lykta unntatt reflektoren og festet er i kunststoff som ikke leder strøm, og det er så vidt jeg vet ikke kontakt mellom festet og strømmen til pæra. Skulle det være det, må det i så fall være en kabel jeg kan koble fra. Men det kommer ut toledere, så både minus og pluss går gjennom kabler, ikke festet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...