Jump to content

Bavaria 30


sailor

Recommended Posts

Lenge sidan sist jeg har vært innom sidene hær, men har lest og følgt med.

 

Har sett at det har vore litt diskusjoner om Bavaria, og Bavaria 30 spesiellt. Har etterkvart funne ut at det er på tide å komme med ein kommentar:

 

 

Har seila ein god del med Bavaria i middelhavet, flotte båtar å bo i... Bav 30 er etter mi meining "en båt av nøktern standard". Seilmessig og sjømessig er båten nærmast ubrukeleg.

Det som er likevel av interesse, er at båten finn stadig nye "seiler"venner, og blir av den grunn stadfesta som seilbåt.... TRIST!

Link to post
Share on other sites

Så var vi i gang igjen :boxing: Det gikk vel en drøy uke siden siste innlegg er det rart man :drink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sammenlign med denne f.eks.

 

 

Fin 80-talls båt.

Mulig et bilde sier mer enn 1000 ord men jeg synes Bavaria 30 er penere rent utseendemessig enn den der. Så du må nok komme med mer info før jeg kan avveie de to.

 

Kjenner ikke Bavara 30, men at min 32 Holiday skal være noen dårlig og ubrukelig båt kan jeg med mitt ringe vett ikke skjønne. Men det har vi snakket om 352 ganger før så...

Link to post
Share on other sites

Slike diskusjoner syns jeg "hører hjemme" i debattformuet til Båtmagasinet der saklighetsnivået i perioder er totalt fraværende... At noen subjektivt sett syns en båt er dårlig eller bra er uinteressant og iallefall hvis det ikke blir tatt opp i en sammenheng...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Syns ikke på noen måtte det er uinteressant hva andre mener om en båt, særlig ikke Bavaria. Hadde vært fint om det ble utdypet litt i dette tilfellet. Har en bekjent som kjøpte en noen fot større Bavaria, den har gjort det bra i regatta pluss at de er veldig fornøyd med komforten ombord. Er derfor veldig interessant og høre hva andre liker/ikke liker med disse båtene.

Link to post
Share on other sites

Joda...klart det er intersant å diskutere båt. Men da får man diskutere og ikke bare starte en ny tråd av typen "båt xx er ubrukelig hahaha". Sånt minner meg mer om mobbing enn diskusjon. Synes også det er interessant med sakelige debatter om Bavaria. Har jo selv en litt eldre Bavaria og har inntrykk av at de nyere er bygd litt annereleds og det er helt klart spennende å sammenlikne og diskutere løsningene på et sakelig nivå.

 

Ellers har vi etterhvert ganske mange tråder som omhandler Bavaria og generelt vil jeg vel oppfordre folket til å opplive en ny tråd fremfor å starte en ny for å komme med sin mening. Ville blitt litt kaos om alle gjorde det!

Link to post
Share on other sites

Så båter kan altså ikke diskuteres?

Misforstå meg rett. Jeg mener selvsagt ikke at vi ikke skal kunne ha meninger om ting uten at de kan dokumenteres 100%, men jeg følte her at det ble tullete å si at det er trist at folk kjøpe en Bavaria 30 på et, såvidt jeg kan se, helt subjektivt grunnlag... Kan ikke se at det kan være konstruktivt i det hele tatt, bare provoserende for de som liker/har båten (har ikke slik selv)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Heisan igjen!

Spurte av hensyn til at vedkommende(Sailor) virket som kunne ha kunnskap/erfaring fra flere seilere.

 

Særlig ordbruken "ubrukelig" seilmessig og sjømessig, ville jeg gjerne ha utdypet?

 

Ved framtidige seilbåt-kjøp i str 30-35 fot , kunne det vært interessant vite litt om "seilmessig" og "sjømessig".

 

Da tenker jeg spesielt på seileegenskapene til ny/nesten ny Bavaria , sammenlignet med 80-tallsbåter.

Selges jo 80-talls seilere til 400`kr.

 

Har vel skjedd endel med skrogformen, flatere bunn osv siden 80-tallet. + lettere materialer osv.

 

Vet at vært mye skittkasting om Bavaria , men der har det vært mye kommentarer om slett samlebånds-arbeid osv. Ofte lite begrunnde kommentarer , som gir lite info. Skjønner at man forventer endel når man handler splitter ny båt da. For min del blir det nok som vanlig brukt, og da er det jo alltid ting "å sette fingrene i".

 

Kommer jo selvsagt ann på hvor oppgradert 80-tallsbåten er , og vedlikehold. Likevel mesteparten av utstyret har vært 20-25år på sjøen.

 

 

 

Vel, sammenligning velkommes ?

 

 

Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi venter spent på en utførlig rapport som forteller hvorfor Bavaria 30 er nærmest ubrukelig. Regner med at seilor kan dokumentere sine uttalelser, for han er vel en seriøs og erfaren seiler ?

Naturligvis kan dette dokumenteres. Som all god synsing på en dabattside kan alle påstander verifiseres. Mine påstander har jeg 100% dekning for, da dette er meninger som jeg står helt og fullt for!!

 

Mye av Bavaria 30 Cruiser sine seilmessige og sjøverdige problemer, er etter mitt syn grunna i konstruksjonen. Båten har en lett kjøl, skroget og tyngdepunktet er høgt. I tillegg er de orginale seilene etter mitt syn for dype. Dette gjør at når båten kommer ut i litt vind, og får for mye krenging, vil stabiliteten bli for dårlig. Dette har sammenheng med at mye av den rettende faktoren er det skroget som står for, og når den krengende kraft blir høg, vil "mastetoppen havne i vannet". Dette vil ikke være noe problem vanligvis, men Bavaria 30 lider under dette (etter mitt syn...) Dersom man seiler i fjorder med fallvinder, bør man av denne grunn reve Bavaria 30 svært tidlig.

 

H-R 312 som du har Lasse, er på mange måter tvert motsatt.

 

Det generelle kvalitetsinntrykket båten gir, er heller ikke imponerende. Mye gnissing og "lyder" under seilas.

Vi fikk ikke satt riggen tilstrekkelig, da båten "ga seg". Med mere.......

 

Bavaria 30 Cruiser er helt sikkert grei til sitt bruk. Jeg mener båten er utrolig gunstig priset, men noen havseiler er det ikke!!!

 

Meningene mine står jeg naturligvis for, men det er lov å være uenig!!!

Link to post
Share on other sites

Lenge sidan sist jeg har vært innom sidene hær, men har lest og følgt med.

 

 

Har seila ein god del med Bavaria i middelhavet, flotte båtar å bo i... Bav 30 er etter mi meining "en båt av nøktern standard". Det som er likevel av interesse, er at båten finn stadig nye "seiler"venner, og blir av den grunn stadfesta som seilbåt.... TRIST!

 

Klart man kan komme med sine synspunkt. Jeg kjenner feks overhode ikke til Bavaria 30.

Ser av teksten at du har seilt en god del med Bavaria, da 30 foteren. Lei en annen båt neste gang. Kan jo ikke si noe om seilegenskapene på båten siden jeg aldri har vært ombord i en sådan.

 

Synes forøvrig at det er flott at du viser omsyn og bekymring til andre nåværende seilere og fremtidige seilere og går ut og advarer, måtte andre følge etter.

 

Siden dette er en bekymring for deg vil jeg anbefale og legge innlegget ditt på diskusjonssidene til den norske, svenske og danske Bavariaklubben sine sider. Der skulle vel man få en bredere diskusjon om dette. Dette er jo sider der både Bavariaeiere og andre er inne på. Har vel en side om seil og rigg, trimming.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...