Swingswong Startet 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2020 Hei. Ønsker innspill på om dette bare blir tull eller faktisk kan ha effekt. Biltema har noen tykke støydempingsplater https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990 Om jeg lager en «kasse» av disse hengende i lokket slik at den lager et slags lokk over motoren, vil det dempe motorstøy eller blir det bare ball? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Tenker du da en "kasse" med vegger som stikker ned, som da vil lukke seg rundt motoren når lokket er nede? Hvis ja, så kan det hjelpe hvis disse stikker langt ned på sidene av motoren, men da blir det ikke god tilgang på motoren når lokket er oppe Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Chiefengineer Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Det blir bare ball da lokket ikke heves vertikalt når du hever luka men vinkles kraftig i samsvar med lukevinkel. Dette vil slettes ikke passe godt om du ser for deg en luke av en viss dybde til å gi noen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Det vil ikke ha merkbar effekt. Dessverre. Lyden overføres til alle flater i motorrommet. Det å dekke alle flater, særlig topp og sider har effekt. Det skal lite glipe til før det "lekker" vibrasjoner som overføres til skroget og høres utenfor motorrommet... Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 14.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Jeg tenkte at den ikke skulle gå så langt ned. Kanskje halvveis ned på sidene. 1/3 eller 1/4 foran og bak. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Vel, noooe effekt er det i det. Men ikke så veldig mye er jeg redd. Skal du få ned støyen så må ytterveggene til motorkassa isoleres, spesielt de som vender mot cabin/dekk. Hvis det er plass til tykkere isolasjon på motorluka så ville jeg ha begynt med det, gjerne med den plata du henviste til. om du så ikke får isolert like mue midt over motoren så hjelper det mye likevel Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
tkb Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Kjøpte utematte, type terasse med knotter under for å ha bak på en Falcon 26 jeg hadde. Det ble en liten effekt på støyen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Ok. Takk for innspill. Mesteparten har 50mm isolasjon nedi rommet, men da får jeg legge på mer. Det er vanskelig å måle hvor den kommer fra. Jeg får bytte olje og fylle opp med byggskum ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 (redigert) Swingswong skrev for 2 timer siden: Det er vanskelig å måle hvor den kommer fra. dersom det er resonans / vibrasjonsstøy så har jeg mer tro på tunge dempematerialer, type blygummi enn mengder med skumgummi Redigert 15.Desember.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Swingswong Svart 15.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2020 Den matten fra biltema er mye tyngre enn skumgummi. Mulig den gjør susen på utsiden av den andre isolasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Tyngden kommer av at den har et lag bitumen i seg. Dette demper resonans, som det jo er mye av inne i en motorkasse. Men ja, bytter du ut motorolja med byggskum så blir det stille på'n Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.