Jump to content

Dieseltank - Bilde - Rense - Tips ?

JLN

Recommended Posts

Vi har nylig kjøpt en båt med Volvo Penta D6 som har fungert utmerket 👍 Når vi tappet ned vannutskilleren var det ikke antydning til vann, men litt "grums". Vi bestilte en ny pakning til manluka (Thomic) og planlegger å sjekke tanken.

Det ser ut som dette ikke har blitt gjort siden båten var ny i 2006.

Noen gode tips for å rense tanken ? Er det mulig å sjekke / rense tanken uten å kaste minst 100 liter med diesel ? Hvilke midler bruker dere ? 😊

DD59CBDA-2B85-4DF7-BA75-33C091D88A36_1_105_c.jpeg

360D40FC-3598-4B99-B943-978504BEEB4C_1_105_c.jpeg

Redigert av janln (see edit history)

Jeg brukte et Kina-Racor filter, en pumpe fra Biltema  og noen slanger for å lage et rensesystem. Når tankene var neste tomme, åpnet jeg mannlokkene og brukte systemet som en "støvsuger" i tankene. Diesel som var pumpet gjennom filteret gikk direkte tilbake til tanken. All smuss og små vannperler ble igjen i filteret, og tankene ble helt rene etterpå. Men det skal også sies at tankene mine var ganske rene, og det var kun løst smuss og litt vann i bunnen av tankene. Det samme som vises på bildene dine. Dersom det er tungt slam, rust og avleiringer må du nok tømme tankene og gjøre rent mekanisk med tøy-filler. Dieselen kan du pumpe opp gjennom filter og tømme tilbake på tankene dersom du ikke har fått dieseldyr i denne. Viktig å passe på at man ikke får vann inn på tankene når man fyller diesel.

Redigert av Kjetil Solheim (see edit history)

Jeg tror denne pumpen har for liten kapasitet/mengde til at den skal fungere effektivt som "støvsuger". Jeg finner ikke nummeret til pumpa som jeg har brukt, men skal i garasjen nå, så jeg kan ta et bilde av denne.

Søk her på forumet etter kinaracor eller kina racor, så finner du sikkert linker

Redigert av Kjetil Solheim (see edit history)

Dersom du har Racor-filteret som er standard grovfilter/vannutskiller på D6 kan du godt bruke dette til å vaske dieselen. Bare koble opp noen slanger midlertidig og huske å bytte til ny filterinnsats etterpå. 

Jeg tror jeg ville brukt en 12V drivstoffpumpe til dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Pumpen jeg har brukt er denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/drivstoffpumpe-2000036928

Jeg kjøpte også https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/monteringssett-for-drivstoffpumpe-2000033996.

Dette er en 12 v pumpe, så du må ha mulighet til å koble den på batteriene. Du må også ha slanger og klemmer som passer.

Som filter kan du bruke dette: https://www.aliexpress.com/item/4000534136962.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.1a2453e9n8EXJi&algo_pvid=b3cd54ed-e623-45b2-b117-41a77105b2e6&algo_expid=b3cd54ed-e623-45b2-b117-41a77105b2e6-20&btsid=0bb0624716084638725926095ec877&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Om du ikke får bra resultat med bare å "støvsuge", kan du bruke pumpe og filter likevel til å tømme tankene slik at du kan gjøre rent manuelt med tøyfiller. Det var i hvert fall slik jeg tenkte, da jeg kjøpte utstyret.

IMG_20201220_120721[1].jpg

En billig en grei løsning kan kanskje være en hageslange og en pumpe på drillen :

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/drillpumper/boremaskinspumpe-238774/

Jeg brukte en slik en gang da vi skulle sanere en gammel oljefyr-tank. Med en hageslange pumpet vi "oljen" til en nabo som ønsket "oljen". Diesel kan da oppbevares midlertidig i et stort kar fra Biltema. f.eks:

https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-2000019609

Båten er lagret innendørs p.t. og dette blir vanskeligere når båten ligger på sjøen 👍

Eventuelt pumpe på drillen med et filter-system ?

Redigert av janln (see edit history)

janln skrev 18 minutter siden:

Drillpumpe fungerer. Men strengt tatt trenger du ikke å filtrere dieselen. Hvis du lar den stå på kanner noen dager så klarner den seg selv, da kan du "stikke den om" med hevert, akkurat som hjemmelaget vin (hvis du har satt vin noen gang). Bunnfallet blir igjen på bunn av kanna. Man kan da ikke helle av dieselen, den må stikkes om med hevert, hvis ikke blander man opp grumset igjen.

Hvis du så kommer til innvendig i tanken er det beste du kan gjøre å gå til med kost og varmt såpevann, f.eks. kraftvask eller zalo. Deretter skyller du godt med rent vann, og til slutt med en skvett rødsprit. Rødspriten sørger for at du får ut de siste restene av vann som ligger i kriker og kroker i tanken, samt dråper som ligger på veggene i tanken. Når du har tappet ut rødspriten er tanken klar for å fylles med ren diesel igjen :thumbsup: 

Forøvrig ser det for meg ut som om du har vann i den prøven du har tappet ut. 

janln skrev 53 minutter siden:

Om du bruker en 12V drivstoffpumpe så kjører du dieselen gjennom filter/vannutskiller og derfra direkte tilbake på tanken. Da har du ikke behov for kanner for mellomlagring. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ellers så kan du titte på denne her. Materiell var drillpumpe, Gardena, 13 mm plastslange, tomtønner og bleier. Da jeg fylte tilbake på båten, brukte jeg samme 13 mm slange og hevertprinsippet. For ikke å få med møkk tilbake, tapet jeg en pinne på slangen slik at den ikke kom helt i bunnen av tønnen. Det var vel igjen 20 liter møkkete diesel på tønnen. Jeg har ikke skiftet mer enn ett filter etter denne tankrengjøringen. Etter dette laget jeg en dagtank. Den rommer ca. 140 liter. Vannet som var på denne dagtanken etter trykktesting med vann, var kun noen få gram.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...