Jump to content

«Kinavarmer», ønsker erfaringer/anbefalinger


Sturee

Recommended Posts

Finnes masse varmere på markedet som er vel så gode som eber og webasto, har selv montert Thermo Tech og veldig fornøyd og fabrikken har tidligere produsert deler for eber:thumbsup:.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=202862847

selges Av Norsk firma med garantier og serviceverksted som på lik linje med de kjente merkene.

https://www.facebook.com/Kimenbergen eller https://www.kimen-as.com/ 

Link to post
Share on other sites

Eg har Kina-varmer i vinterhagen på 2. vinteren nå. Kanonfornøyd. Kjøpte en som var i hel aluminium istedet for de i plast. Tenkte at den kanskje var bedre bygget. Angrer iallefall ikke. 

Det eneste eg kan si er at de LCD styrings-panelene er søppel. Byttet ut til sånn bryter med vanlig effekt hjul. LCD panelene er umulig å lese i dagslys. Men de funker....

Vær obs på at 8 kW ikke finnes. Kun 2 og 5. De som sier 8 kW er bløff. Finnes en australier på youtube som testet dette. Koblet opp en 8 kW og en 5 kW. De brukte eksakt like mye diesel, så da sier svaret seg selv.

 

Og kan si at har ikke det spøtt sympati med Webasto/Eber. Med de prisene de opererer med BER de om å gå konkurs. Noenlunde edruelighet på prisingen så hadde folk handla merkevare....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde glatt stått over både kinavarmer og Webasto/Eber hvis jeg skulle handle varmer idag (skal vel handle varmer om et par år kanskje).

Når det finnes en kvalitetsvarmer produsert i Europa til langt lavere pris enn Webasto/Eber så burde det være en no-brainer å velge den :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

per-pusling skrev On 29.12.2020 at 9.27:

Eg er veldig einig i at ein bør forsøke å verne om "lokale" arbeidsplassar i vesten. Likevel, i dette tilfellet greier eg ikkje ha stor sympati for Webasto og Eber.

Ein kinavarmarar kostar ca 1/10 av ein Eber. Det, særleg i kombinasjon med at Eber tidlegare er bøtelagt for kartellverksemd, gjer at ein kan spørje seg om Eber tar seg for godt betalt.

Eg betalar gjerne litt ekstra for kvalitet og ordna arbeidsforhold hjå produsenten. Stikkordet her er *litt* ekstra, ikkje tigangen...

 

Da bør du vurdere Autoterm dieselvarmer produsert i Europa og solgt av norsk importør. Koster ikke tigangen :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Sun Flyer Leser at du har både D4 og Autoterm sin, min D4 er død og jeg må ha en ny. Var det så at Autoterm ikke blåser like kraftig som D4? Et pluss er jo at den er børsteløs, noe ikke Eber har før sin nyeste L/R varmere med svimlende pris..

Hvordan opplever du den ellers, støy og forbuk tilnærmet likt? Pålitelig og anbefalt? 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Den bråker noe mer tror jeg. Det er litt vanskelig å sammenligne, for jeg har demper både på luftslangen og eksosen på min d4. Mens på autoterm'en har jeg kun det som fulgte med. En positiv ting er at pumpa er større og dermed ikke tikker i nærheten så fort. Jeg føler planaren brenner renere på lave hastigheter. Har aldri fulgt rådet om å kjøre på full fart før nedstenging.  Hva er galt med din d4, da? Jeg har link til en kinesisk sjappe som selger deler til eber og webasto. Kjører nå på både pumpe og viftemotor derfra. Gode erfaringer med de delene som koster lite. China Suit to Espar Factory - Suit to Espar Suppliers and Manufacturers - NEWHIGH (auto-parkingheater.com)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

1800 timer på en Eber D4 er ingenting. Den forrige jeg hadde, gikk mer enn 20 000 timer. Det som har en tendens til å ryke, er vifta. Som regel en gang etter et par tusen timer. De originale er svindyre, men du får en sixpack vifter fra Kina til samme pris som en i Norge. Akkurat hjernen er det verre med. Den må/bør nok kjøpes originalt. Brennkammeret har også en tendens til å kokse igjen i de små hullene i bunnen. Det er vanskelig å fjerne.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

1800 timer på en Eber D4 er ingenting. Den forrige jeg hadde, gikk mer enn 20 000 timer. Det som har en tendens til å ryke, er vifta. Som regel en gang etter et par tusen timer. De originale er svindyre, men du får en sixpack vifter fra Kina til samme pris som en i Norge. Akkurat hjernen er det verre med. Den må/bør nok kjøpes originalt. Brennkammeret har også en tendens til å kokse igjen i de små hullene i bunnen. Det er vanskelig å fjerne.

 

Får originalt for halve prisen her: https://no.heatso.com/espar-eberspacher-electronic-control-unit-ecu-for-airtronic-d4-12v/

+ moms og frakt da. Koker ned til å fikse på gammel Eber eller kjøpe ny Autoterm. Hva tror folket?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Hvis du tåler litt lavere effekt anbefaler jeg autoterm. Ellers ville jeg reparert eberen. Egentlig skal du ha ny på garantien dersom den kun er kjørt 1800 timer. Jeg fikk ny og beholdt den gamle i tillegg, så veksler mellom to sånn at jeg alltid har en som virker i reserve.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...