Jump to content

«Kinavarmer», ønsker erfaringer/anbefalinger


Sturee

Recommended Posts

Har lenge gått å lurt på å handle en såkalt kinavarmer, men der finnes så mange varianter som ser kliss like ut til vidt forskjellige priser. Fant ingenting nylig ved et kjapt søk på forum så tenkte jeg skulle lage en ny tråd, tipper det er flere som er i samme båt som meg :sailing: 

ser også flak har begynt å ta inn kinavarmere «JP» til 7-8000 kroner, men regner vel med dette er noe av samme kvalitet som hva man kan bestille selv langt rimeligere?

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele rundt sin varmer? Lurer på hvordan oppleves de på effekt, støy, kvalitet, driftsikkerhet og total kostnad levert? At den ikke vil leve like lenge som en eber/Webasto er vel ingen tvil om, men man kan jo kjøpe 5-6 stykker til samme prisen så til min weekender på 21 fot på studentbudsjett vurderes det sterkt 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt ett par stk av de, var fornøyd med de. Men jeg har en bekjent som selger eber og får det til innkjøpspris, han kjøper kinavarmere til de private båtene, vi har ikke klart å drepe noen ennå, den som har gått lengst må vel nærme seg snart 2000timer 

 

Men jeg ville kjøpt 2, så den dagen den faktisk streiker, så bytter du på 5min, istedefor å bruke tid på å slakte den, skaffe ny glødeplugg osv osv. En ekstra kinavarmere koster sånn ca like mye som en reserve glødeplugg til en eber

 

Vi har åpna en kinavarmer og en eber side om side, de ser jo helt like ut innvendig, men ser at det er kjipere kvalitet på komponentene innvendigt, stivere kabler, kjipere kretskort, kjipere motor osv. Skulle tru de var laga på samme tegning, bare med kjipere komponenter 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en i sommer på 2kw. Kosta meg ca 2000 med moms og frakt. Tok den forhandleren på Aliexpress som hadde solgt sånn passelig mange uten å bli slaktet i kommentarfeltet.

 

Har foreløpig bare testet den her hjemme, men ser bra ut når jeg tester den og en gammel d2 ved siden av. Som nevnt over ser alt litt kjipere ut, men funksjon foreløpig likt. Legg inn budsjett for litt ekstra eksoslange og gjennomføring til skrog eksos. Den lyddemperen som følger med de fleste lekker for mye til å ha inni båt. 

Link to post
Share on other sites

Displayet er litt kjipt, var noen riper på det ved ankomst, og ser ut til å være like ripebestandig som en varm Norvegia. Men ellers er inntrykket at den er grei for penga når jeg sammenligner med en ny eber d2 kjøpt til forrige båt for ca 6 eller 7 eller 8 ganger den prisen ...

 

Det er min test som vises på linken der med bilde. Har fått amerikansk flagg ser jeg på kommentaren der. Fikk liv i en brukt Eber og en Truma, så den er mulig å overta til ca kostpris om noen vil ha den. (Hvis det er lov å si slikt her inne?) 

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hatt min 2kw fra ebay i 2 år i min 21 fots corribee, fungerer så bare det. Eneste jeg har å sette fingen på er at pumpen kan bråke i overkant mye, men det kan jo ha litt med at den står i en liten båt. Selve varmeren er helt super.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvordan reglerne er i Norge men disse Kina varmere er ikke CE mærket og en jeg kender havde en mindre brand i en sådan varmer der godt nok var monteret i hans autocamper.... han fik afslag fra forsikringen på skaden på grund af dette.... Det skal måske overvejes hvis man vil spare lidt penge på anskaffelsen... bevares jeg har også selv haft en men den magtede ikke at varme min båd op som ønsket så den blev byttet til en eberspacher.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Eber selv og har ikke noen erfaring med "kinavarmere".

Men jeg har en kamerat som har 2 stk av de som koster rundt 2000.- på nett og de har fungert helt fint helt til viften på den ene sluttet og gå. Ved demontering oppdaget han at det var ikke noe overopphetings sikring eller vakt sånn som det er på Eber og de andre som koster 5 ganger mer. Det ble veldig varmt på kort tid. Hva som hadde skjedd hvis den hadde fortsatt å gå kan en bare spekulere i.

Link to post
Share on other sites

Forstår at det frister med en slik varmer, når prisen er så lav. Men er det noe jeg ikke liker, så er det varer som er laget kun for å selges billig. Det er så frustrerende med utstyr som blir produsert for komfort, som har så lav kvalitet at det egentlig ikke tåler bruk over år. Det skaper mye bruk og kast, og undergraver kvalitetsprodukter som er ment for å vare. Nei, jeg har gått på noen blemmer jeg også, ser så bra og billig ut, at det må prøves. Angrer etter at produktet jeg har kjøpt slutter å virke, og jeg må kjøpe kvalitet allikevel. Mye jobb og frustrasjon. Jeg går for merkevarer hva gjelder slikt utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev 1 time siden:

 Angrer etter at produktet jeg har kjøpt slutter å virke, og jeg må kjøpe kvalitet allikevel. Mye jobb og frustrasjon. Jeg går for merkevarer hva gjelder slikt utstyr. 

Alt er jo stort sett likt på disse, så om den skulle streike er det enkelt å sette inn en Eber med samme rørdimensjon på utblåsning. 

Link to post
Share on other sites

Du kan lese mye om disse på denne facebook gruppa.

https://www.facebook.com/groups/146837062640024/

Du kan også se noen oppsett ingen skulle tro var mulige å komme på. Men er en del borte i uniten som klare det utroligste hehe

 

Ellers er jo kanskje dette et alternativ

http://lavaner.com

Han som driver reklamere veldig mye på nevnte facebook gruppe, og sender disse fra EU om jeg ikke husker feil.

Bestilling gjøres nok via facebook om jeg har husker rett.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=180447789

 

En variant til salgs i Norge og en annen fra:

 

https://www.bluemarlin.no/index.php/dieselvarming/5000w/airheater5000wdiesel12v-detail

 

Siste der hadde jeg i forrige båten, litt støy (kan ha vært monteringen) fungerte fint siden 2013, aldri vært på service eller rep, båten i bruk fra Påske til Høstferie i Oktober, ser ut til å være Webasto kopi.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt! Virker som folk generelt er fornøyd med sine varmere, og at de gir mye for pengene sammenlignet med de anerkjente merkene.

 

At de mangler overopphetingsvern er jo er godt poeng i forhold til sikkerhet og forsikring ved brann siden de ikke er CE merket. Ellers er det absolutt et poeng å forholde seg til produkter som varer og sørge for at disse ikke forsvinner fremfor å kjøpe en varmer som tåler en knapp sesong før den ryker, er litt derfor jeg spør hvordan levetiden faktisk viser seg å være, og om de kan la seg reparere.

 

For min egen del er der kanskje 6-7 kvelder i året det er bruk for den, i en weekender som for det meste brukes til dagsturer og da kan jeg ikke forsvare å bruke 16-17000 på en eber. Alternativet blir da en form for propanovn eller lignende og da tenker jeg at en kinavarmer kanskje kan være både sikrere og bedre, litt avhengig av hva man går for.

 

Den fra blue Marlin kan ligne på "JP" utgaven flak importerer, er det noen som har prøvd disse? Ser ganske mange flak forhandlere reklamerer for disse. De har jo en viss deletilgang, selges med garanti og reklamasjonsrett og er ce merket, til under halv pris av hva man må gi for en tilsvarende eber. Kunne vært interessant å visst hvordan disse er, sammenlignet med andre kinavarmere fra wish, banggood, Alixpress og lignende.

Link to post
Share on other sites

Mange med meg sin anbefaling er å

IKKE kjøpe fra lavkostland a la China.

Vi i Vesten må sørge for at vi fortsatt har industri/produksjons-bedrifter/arbeidsplasser.

Hvis de søkkrike økonomisk motiverte globalister får det som det passer dem, vil snart ingen priduksjonsarbeidsplasser ha livets rett i Vesten...

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Jeg kjøpte en 5 kW Pyromax. Det er en CE merket kinavarmer solgt av norsk selskap. Er velsog fornøyd.

Pyromax-varmerene har blitt diskutert i flere tråder, her er en av dem:

https://baatplassen.no/i/topic/138952-pyromax-dieselvarmer-erfaringer/#comments

 

Medlemmet Chief-Engineer var ivrig talsmann for produktet, og etter eget sigende kamerat med han som står bak firmaet. Hvis man ser på bildet som Morten.F la ut i tråden jeg linket til, så ser man jo fort at denne esken har det samme innholdet som de fleste andre "Kina-varmere" til 1500-2000 kroner:

Morten.F skrev On 4.2.2018 at 3.43:

Nå er varmer komt i hus, gjenstår bare å montere den, får satse på å få det til over helgen. ..

20180203_155726.jpg

 

For eksempel ser man instruksjonsmanualen som følger med (skulle ikke den vært på norsk?), og CE-merkingen på selve varmeren. Ut fra bildet over, samt svarene jeg fikk av Chief-Engineer i linken har jeg også en sterk mistanke til at CE-merkingen ikke er gyldig, og at produktet dermed er ulovlig å omsette i Norge. Samsvarserklæring skal medfølge, og den skal vise til hvilken forskrift varmeren er merket i henhold til. Går man inn på hjemmesiden til de leverandører/importører av de anerkjente merkene her i Norge så ligger samsvarserklæringen ute. At denne Kinavarmeren er noe tryggere enn andre Kinavarmere tviler jeg i alle fall på. 

 

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev On 26.12.2020 at 15.40:

Mange med meg sin anbefaling er å

IKKE kjøpe fra lavkostland a la China.

Vi i Vesten må sørge for at vi fortsatt har industri/produksjons-bedrifter/arbeidsplasser.

Hvis de søkkrike økonomisk motiverte globalister får det som det passer dem, vil snart ingen priduksjonsarbeidsplasser ha livets rett i Vesten...

Så du tror at alle disse dyre produkter blir produsert i Vesten av godt betalte arbeidere?

Nu har jeg ikke sjekket hvor Eber/webasto produsere, men ville ikke bli det minste sjokkert om hele eller deler av produksjonen deres skjer i nettopp Kina. SÅ å kjøpe dyrt merkevare, er ikke det samme som å støtte en vestlig industriarbeider.

 

Hvor tor du feks en Iphone blir produsert? De dyre Nike/Adidas skoene dine? Sjøl dyre Ekko sko blir produsert i Lavkostland(Thailand) 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 26.12.2020 at 21.09:

@Komodo, i så tilfelle har jeg blitt svindlet og har handlet i god tro. Hensikten med å kjøpe fra Norge var nettopp å ha et produkt som er CE-merket.

Jeg skal ikke påstå at du har blitt svindlet, men jeg er som sagt litt skeptisk til den CE-merkingen. Men kan du sjekke den medfølgende dokumentasjonen til varmeren og se om du finner en samsvarserklæring? I så tilfelle ønsker jeg at du tar et bilde av den og legger ut her. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 18 timer siden:

Så du tror at alle disse dyre produkter blir produsert i Vesten av godt betalte arbeidere?

Det handler vel om tyveri av design og produktutvikling, noe enkelte på forumet tydeligvis forsvarer.

De som ikke ser at varmeren er en tro kopi av en Eberspaecher, bør sjekke øyne sine.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev for 2 timer siden:

Det handler vel om tyveri av design og produktutvikling, noe enkelte på forumet tydeligvis forsvarer.

De som ikke ser at varmeren er en tro kopi av en Eberspaecher, bør sjekke øyne sine.

 

 

 

Nu har vel ikke eber patent på disse lengre tenker jeg. Å har den gått ut, så er det jo fritt frem.

Er jo flere som produsere disse. Har sjøl en mikuni i båten, å den ligner jo også, men koster en del mere.

 

Om patent går ut/ikke fornyes, så er nu engang verden sådan at da kopieres ting, uten noen kan gjøre stort med det.

En patent på en dieselvarmer, vare ikke evig den.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Eg er veldig einig i at ein bør forsøke å verne om "lokale" arbeidsplassar i vesten. Likevel, i dette tilfellet greier eg ikkje ha stor sympati for Webasto og Eber.

Ein kinavarmarar kostar ca 1/10 av ein Eber. Det, særleg i kombinasjon med at Eber tidlegare er bøtelagt for kartellverksemd, gjer at ein kan spørje seg om Eber tar seg for godt betalt.

Eg betalar gjerne litt ekstra for kvalitet og ordna arbeidsforhold hjå produsenten. Stikkordet her er *litt* ekstra, ikkje tigangen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...