Jump to content

Til alle vestpå: Sjekk båten for å unngå frostsprenging.


Gudrun

Recommended Posts

Ja kanskje litt feil heading, men poenget er å komme seg ombord og ta en sjekk for å unngå frostskader.

 

Hvorfor: På langtidsvarselet meldes det nå om muligheter for mye frost vestpå. 

Vel langtidsvarsel er nå langstidsvarsel. Det kan endre seg fort.

Men år om annen har vi hatt slike korte perioder.

Ikke få båteiere selv med båten på sjøen har fått smertelig erfare hva frostprenging kunne gjøre med både motor, toalett og bereder.

Er man maks uheldig kan det bli helt vanvittig kostbart.

 

Husker spesielt en med frostsprengt motorblokk. Hadde stolt blindt på landstrømmen som hadde forsvunnet om natten.

 

Ikke dumt å ta sine forhåndsregler mens det ennå er tid..

 

Bedre å være føre var enn etter snar. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi har sett på samme langtidsvarsel. Mitt viser bare to-tre minus, jeg må mye lengre ned enn det før det blir kuldegrader i motorrommet. Har hatt lengre perioder med to femten minus der motorrommet fortsatt holdt seg på pluss uten varme.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til index:

Ja langtidsvarselet endrer seg hele tiden noe jeg og skrev. Mitt utgangspunkt var blant annet denne headingen fra avisen BT:  

 

"Kan bli kaldeste januar på mange år

– Når vi ser noe så spesielt som dette, må vi informere, sier klimaforsker Erik Kolstad" Sitat slutt.

 

Da har vi alle noen dager på oss til å ta den siste sjekken som skulle vært tatt, men kanskje utelatt da det var +4 og regn.

 

 

 

.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ting kan jo skje. Men jeg bruker båten hver dag, og har ikke strøm i hjemmehavn. Så da får det bare stå til. Vanntank er tømt, og varmtvann har jeg ikke. En klunk frostvæske i toalettet da så håper jeg det holder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

Ja, ting kan jo skje. Men jeg bruker båten hver dag, og har ikke strøm i hjemmehavn. Så da får det bare stå til. Vanntank er tømt, og varmtvann har jeg ikke. En klunk frostvæske i toalettet da så håper jeg det holder

 

Husk også septiktank og septik pumpe...

 

Gudrun skrev 1 time siden:

 

"Kan bli kaldeste januar på mange år

– Når vi ser noe så spesielt som dette, må vi informere, sier klimaforsker Erik Kolstad" Sitat slutt.

 

 

Jeg trekker alltid på smilebåndet når disse "spåmennene" begynner å spå været en måned frem...

Ser ut til at de har mere nok med å treffe morgendagen med sine spådommer...:giggle:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Husk også septiktank og septik pumpe...

 

 

Jeg trekker alltid på smilebåndet når disse "spåmennene" begynner å spå været en måned frem...

Ser ut til at de har mere nok med å treffe morgendagen med sine spådommer...:giggle:

 

Ja, får pumpe gjennom litt. Evt tømme tanken. 

 

Meteorologene ser ut til å ha ca 50% rett på neste dag, alt utover det er vill gjetting her vestpå ser det ut til:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt båtene på sjøen om vinteren, med og uten varme.

Det er sjelden jeg har hatt minusgrader i motorrommet selv uten varme.

Sjøen her ute med kysten blir ikke spesielt kald så lenge det er sirkulasjon i sjøen.

Selv vinteren 2010 med 20 kalde var det ikke is der jeg lå i Dolviken. 

Link to post
Share on other sites

Traale skrev 45 minutter siden:

Har alltid hatt båtene på sjøen om vinteren, med og uten varme.

Det er sjelden jeg har hatt minusgrader i motorrommet selv uten varme.

Sjøen her ute med kysten blir ikke spesielt kald så lenge det er sirkulasjon i sjøen.

Selv vinteren 2010 med 20 kalde var det ikke is der jeg lå i Dolviken. 

 

Hmm...det var vel den vinteren hele Vågen i Bergen frøs til...om jeg husker rett...

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 7 timer siden:

 

 

 

Meteorologene ser ut til å ha ca 50% rett på neste dag, alt utover det er vill gjetting her vestpå ser det ut til:lol:

Ganske så rart dette egentlig.

Den værmelding vi henter opp på på Storm sin Equinor portal her ute offshore, er forbausende god i forhold til det det Storm å Yr melder ut offentlig. Så lure på om det er bevist de ikke gjør det bedre.

 

Men ellers er de jo dønn sikre på hvordan det blir om 10-20 å 50 år🤣😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 30.12.2020 at 13.44:

Takker for den Gudrun..

Båten min står riktignok på land og er konservert for frost...men tror jeg skal ringe en bekjent å be han slå av EL. avfukteren ... 

Jeg har litt varme på, men kulden slår raskt igjennom når båtene er på land...

 

Å slå av El-avfukteren har eg rett og slett ikkje tenkt på.. Båten min ligg på sjøen, har varme på i motorrommet, og avfukteren (som står i forkabinen) produserer også bittelitt varme. I går var temperaturen rett over 0 grader. Skal det ikkje mykje til at avfukteren frys innvendig, ettersom vatnet inni den er i bevegelse?  Hvis ikkje får eg skynde meg ut til båten igjen i dag. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt nytt år. Jo da kulden fester sitt tak her også. Tok en liten test igår. Kl 0800 var d et minus 9 ute, minus 2 inne i Westbasen. Og pluss 3 nede i motorrom og pluss 3 i sjøen. Så å ha båt liggende på sjø er ok på vinteren. Alt av vanntank er tømt med kraner åpne. Bruker å fylle på frostsikring på vanntank og straks denne røde væska kommer ut av kranene stenger jeg av pumpa. Men nå får vi se fram til våren...

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 2 timer siden:

 

Å slå av El-avfukteren har eg rett og slett ikkje tenkt på.. Båten min ligg på sjøen, har varme på i motorrommet, og avfukteren (som står i forkabinen) produserer også bittelitt varme. I går var temperaturen rett over 0 grader. Skal det ikkje mykje til at avfukteren frys innvendig, ettersom vatnet inni den er i bevegelse?  Hvis ikkje får eg skynde meg ut til båten igjen i dag. 

 

Det hjelper godt om du ligger på sjøen..

Min båt står lagret på land, da så kulden lett inn..

Jeg har riktignok noen forstvakter fordelt rundt om, men det tryggeste er likevel å slå av EL avfukter når kulden kommer..

Kald luft er jo tørr luft, så slik sett passer det jo..

Link to post
Share on other sites

Var borte en tur i helga og skrudde av alt bortsett fra en frostvakt ved motorrommet. Da jeg kom hjem etter et døgn, var det minusgrader i båten, men temperaturmåleren i batteribanken sa de var 5,5 grader. Noe jeg mistenker samsvarer med sjøtemperaturen. Så om båten ligger på sjøen, fryser neppe det som ligger under vannlinja.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 31 minutter siden:

Var borte en tur i helga og skrudde av alt bortsett fra en frostvakt ved motorrommet. Da jeg kom hjem etter et døgn, var det minusgrader i båten, men temperaturmåleren i batteribanken sa de var 5,5 grader. Noe jeg mistenker samsvarer med sjøtemperaturen. Så om båten ligger på sjøen, fryser neppe det som ligger under vannlinja.

 

Riktig det, er en voldsom forskjell å ligge på sjøen kontra det å la båten stå på land...

Men mye av dine "vannledninger" ombord er vel over vannlinjen S/Y Emma ??, så pass på...

Ofte er det nok å slå av trykkvannet, å åpne alle kraner ombord om du ligger på sjøen..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Det hjelper godt om du ligger på sjøen..

Min båt står lagret på land, da så kulden lett inn..

Jeg har riktignok noen forstvakter fordelt rundt om, men det tryggeste er likevel å slå av EL avfukter når kulden kommer..

Kald luft er jo tørr luft, så slik sett passer det jo..

 

Takk for tips. Eg var ute å slo av avfukteren i formiddag, for sikkerhetsskuld. Då var det 1,5 minus der avfukteren står, og slangen som skulle føre vatnet til sluket var frossen og tett av is. Så eg trur det var lurt å slå den av. Tømte også tanken bakpå avfukteren for å unngå at vannpumpa potensielt vert innkapsla i ein klump av is.

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å ta en sjekk selv om båten ligger på sjøen. 

Da jeg kom på båtkontoret idag etter vel overstått jule- og nyttårsferie var samtlige tre blandebatterier frosset i åpn stilling.

Da har jeg hatt en vifteovn på 300w i motorrom og varmerør på 300 w på badet gjennom hele julen (bortreist)

 

Har fått tint opp igjen nå og det ser ut for at alt har gått fint :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...