Jump to content

Til alle vestpå: Sjekk båten for å unngå frostsprenging.


Gudrun

Recommended Posts

larole skrev 8 minutter siden:

Hva er egentlig den greieste 4g løsningen for temperaturovervåkning av båt?

Tja si det.. Jeg kjøpte aqara home, for temp og vannlekkasje overvåking. kan utvides med div.. Kjøpt i Norge og jeg har supplert med en ekstra temp sensor fra ebay, totalt 3 stk. Gir alarm på tlf på satt temp.

Så styrer jeg el. varmeovner fra Mill på egen app.

Og en 3`de app som styrer dieselvarmer ;)  

 

4g router er på 220volt, men fungerer i ca. 12timer på innebygget batteri.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larole skrev On 5.2.2021 at 11.13:

 Hva er egentlig den greieste 4g løsningen for temperaturovervåkning av båt?


Jeg er veldig fornøyd med Telldus. Da starter ovner automatisk når det trengs, i tillegge til at jeg kan starte/stoppe de fra tlf,nettbrett,pc osv.

får pushvarsler på tlf når ovner starter. Har og sensor på landstrøm, som forteller om landstrømforbindelse blir brutt

10C4EEA6-C710-437E-A90F-A296DC25C478.png

12D02BA7-C84E-4A6F-BC4F-DDD85C97DA0F.png

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev On 5.2.2021 at 11.21:

Tja si det.. Jeg kjøpte aqara home, for temp og vannlekkasje overvåking. kan utvides med div.. Kjøpt i Norge og jeg har supplert med en ekstra temp sensor fra ebay, totalt 3 stk. Gir alarm på tlf på satt temp.

Så styrer jeg el. varmeovner fra Mill på egen app.

Og en 3`de app som styrer dieselvarmer ;)  

 

4g router er på 220volt, men fungerer i ca. 12timer på innebygget batteri.

 

Eg samme løsning og har lagt Hub på 12 volt løsning. Men tap av landstrøm funksjonen sliter eg med å få til. Men supert til å følge med på temperatur og skru på ekstra varme når en ikke har mulighet til å følge opp båten daglig

Link to post
Share on other sites

k1mbo skrev On 7.2.2021 at 2.56:


Jeg er veldig fornøyd med Telldus. Da starter ovner automatisk når det trengs, i tillegge til at jeg kan starte/stoppe de fra tlf,nettbrett,pc osv.

får pushvarsler på tlf når ovner starter. Har og sensor på landstrøm, som forteller om landstrømforbindelse blir brutt

10C4EEA6-C710-437E-A90F-A296DC25C478.png

12D02BA7-C84E-4A6F-BC4F-DDD85C97DA0F.png

Hva slags bryter har du for å fjernstarte Eber via Telldus?

Link to post
Share on other sites

Monterte min max temperaturmåler i motorrommet for 14 dager siden. Har en 22 foter med innenbords ferskvannskjølt diesel. Tettet luftinntak og tenkte det var nok siden den ligger på sjø. Har vært -12 / 13gr på nettene. Såg det har vært -2,9 gr i motorrom. Så gikk til innkjøp av frostvakt og satte på.

Hadde motor i gang og alt ser fint ut men dette viser at selv om båt ligger på sjø med tette luftinntak så kan det bli på grensen allikevel 😊

Link to post
Share on other sites

Var på spasertur seint i går kveld og må si jeg ble overrasket over hvor steike kaldt det fortsatt var. Værmeldigen antydet noe høyere temperaratur, men det stemte ikke i natt. Glad jeg hadde kledd meg opp som Michelinmannen. :giggle:

Vel nå satt jeg ikke oppe i hele natt da, men frem til litt over midnatt var det  noe alvorlig kaldt og IR måleren var nedpå -16. Trodde batteriet var gåent, men neida. Prøvde flere ganger etter batteribytte, men det var steike kaldt ja.

 

Måtte hive på en varmeovn i vaskekjelleren og i morges var det heldigvis pluss 10 grader der.

 

Er en del av oss her vest som nå skuler på båten og bare håper.....:saint: :pray:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Det merkelige er at båtene i bakgrunnen ikke er nediset 🤔

Det er vel en mulighet for at isklumpen ligger mot en molo og har hatt mye sjøsprøyt. Det er endel meter bort til neste rekke med båter. Har og sett ett lignende bilde hvor det var en vannhydrant på kaien som hadde sprutet ned båten i kaldt vær.  

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 4 timer siden:

 Har og sett ett lignende bilde hvor det var en vannhydrant på kaien som hadde sprutet ned båten i kaldt vær.  

 

Opplevde en light versjon av dette på fredag.  En gravemaskin klarte å rive av en vannledning rett ved båten. 20 meter vannsøyle og frost førte til at våre ble fullstendig glassert. Og gummibåten  som lå ved siden av ble fylt med vann som så frøs til. Det gikk noen kilo salt for å rette opp i det verste kan man si. Og gummibåten kom på land etter mye styr.. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...