Jump to content

Til alle vestpå: Sjekk båten for å unngå frostsprenging.


Gudrun

Recommended Posts

Martine29 skrev for 3 timer siden:

Godt nytt år. Jo da kulden fester sitt tak her også. Tok en liten test igår. Kl 0800 var d et minus 9 ute, minus 2 inne i Westbasen. Og pluss 3 nede i motorrom og pluss 3 i sjøen. Så å ha båt liggende på sjø er ok på vinteren. Alt av vanntank er tømt med kraner åpne. Bruker å fylle på frostsikring på vanntank og straks denne røde væska kommer ut av kranene stenger jeg av pumpa. Men nå får vi se fram til våren...

 

Eg fekk også eit tips om at ein kunne blåse inn gjennom kranene, evt bruke ein oppblåst ballong som ein fester rundt krana. Dette skal gjere at eventuelt vatn som ligg i røra vert blåst ned igjen i vanntanken. Eg prøvde dette i dag, sjølv om det nok var i seinaste laget.

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 minutt siden:

 

Eg fekk også eit tips om at ein kunne blåse inn gjennom kranene, evt bruke ein oppblåst ballong som ein fester rundt krana. Dette skal gjere at eventuelt vatn som ligg i røra vert blåst ned igjen i vanntanken. Eg prøvde dette i dag, sjølv om det nok var i seinaste laget.

 

Vatnet må vel pressast forbi pumpa for å kome tilbake i tanken?

Link to post
Share on other sites

Båten ligger på sjøen, og brukes også mye som båtkontor. Satte på slange på avfukteren. Den står nå i pantry, og er satt på auto slik at den monitorerer lufta, avfukter ved behov, og tømmer vannet rett ut. Monterte automatisk varmekabel på slangen. Har frostvakt med termostat også nede i fartøyets hulrom. Nå som det er -9 grader ute, er det i følge SmartBoat One ca +3 grader i kjølsvinet. Havna har propeller som gjør at det ikke blir is rundt båtene.

 

Har tømt ut alt av vann, og fylt opp med giftfri frostveske i slanger, pumper mm. Frostveske i toalett/avløp også.

 

Hele opplegget ser ut til å fungere fint. God klima inni båten.

 

Så forresten at en båt-nabo hadde lagt isolasjonsmatter på dørk og akterdekk - tror det var mye kråke ved båten hans tidligere.

 

PXL_20210104_102154141.jpg.842f5189d10ec5f1746b73fed902c89e.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik så EL avfukteren i båten min ut, da båten min overvintret i Amstedam vinteren 2011 - 2012...

Det var en historisk kald vinter, og brakkvannet i kanalene frøs til 30 cm tykk is rundt båten...

Dette var en avfukter jeg kjøpte der nede, før avreise...jeg gav den vekk før vi reiste...

IMG_0366.jpeg

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 2 timer siden:

 

Det var kaldt den vinteren.. Ferga vår frøs fast i kaien.

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/VQq1J/bom-fast-til-frossen-kai

Det var pussig å se hvordan noen steder var bonnfrosset mens andre steder fløt det bare sporadiske isflak rundt.

Jeg hadde trebåt den gangen, på sjøen, var ganske nervøs for at den skulle fryse inne og bli skadet, men det gikk greit heldigvis.

24 minus i Fyllingsdalen, sommerdiesel ble til gele og gammel motorolje ble til sirup...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bare en liten oppfølger:

 

Siste dagene har det vært rundt 10 miunus i båthavnen vår. Den langvarike kulden er heller sjelden på våre kanter. 

Leser i avisen bt at rørleggerne har fått mange telefoner fra huseiere som siste dagene har mistet vannet. Det fryser i kjeller og mellom leiligheter.

Temperaturen ved sjøen har enkelte plasser her vest vært nede i 15 minus. Ja tenker da ikke litt inn fra kysten hvor det er betyyyyyydelig kaldere..:eek:

På pent.no ser det ut for det fortsetter ennå noen dager med kulde.

 

Så gjerne ikke dumt å kikke nedom båten.. :pray:

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 8 minutter siden:

Så gjerne ikke dumt å kikke nedom båten.. :pray:

 

Kikker nedom båten hver dag. Største utfordringen er at den ikke liker å starte når det er så kaldt som nå. Mistenker dårlig kontakt til jordingsledning på motor, da koplingen blir mistenkelig varm. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 50 minutter siden:

Dagens oppdatering:

Kommer akkurat opp fra båthavnen. Minus 14 frister ikke til noe aktivitet der ombord.

 

Og for de som gjør klar badeshortsen til dagens morgenbad:

Sjøtemperaturen på Hellesneset kl. 0500: pluss 1,6.. 

Yeeaaahhh!

 

Du får ta turen til Nordnes sjøbad...er vist god temp der....i utendørsbassenget...😉

Link to post
Share on other sites

Med dagens morgentemperaturer kjenner jeg at det er godt med hjemmekontor, så jeg slipper å starte dagen med å få liv i en iskald og motvillig dieselmotor. Minus 8,9 her i dag, kjenner kulden kryper inn i marg og bein. Det hadde gjort seg med vår snart. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Off ja minus 13 heima og truleg ein grad eller 2 kaldare ved sjøen.  Ombord nå, målaren viste såvidt over null oppe i salongen.   Har temperaturstyrt vifteovn i maskinrom + frostvakt framme og bak i båten.   Tenker på om strømmen går...   Så nå fekk eg lyst å kjøpe sånn overvåking som kommuniserer med mobiltelefonen. 

Fyrte opp og lar motoren kose seg litt , har heldigvis eksos over vannlinja.   Forrige båten vår hadde eksos akkurat i vannlinja, som nå med 10cm is rundt båten ville det vert frosset der. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 7 minutter siden:

Off ja minus 13 heima og truleg ein grad eller 2 kaldare ved sjøen.  Ombord nå, målaren viste såvidt over null oppe i salongen.   Har temperaturstyrt vifteovn i maskinrom + frostvakt framme og bak i båten.   Tenker på om strømmen går...   Så nå fekk eg lyst å kjøpe sånn overvåking som kommuniserer med mobiltelefonen. 

Fyrte opp og lar motoren kose seg litt , har heldigvis eksos over vannlinja.   Forrige båten vår hadde eksos akkurat i vannlinja, som nå med 10cm is rundt båten ville det vert frosset der. 

Med wifi i båten, så har jeg temp overvåkning i maskinrom og under dørker. Startet opp dieselvarmer fra app i går kveld, i tillegg til ca 2000watt som står på i kabin og motorrom. 1 grad i maskinrom nå..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...