jørn Startet 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2021 (redigert) Hei Jeg skal lage en kasse som bla kartplotteren skal settes i. Jeg har laget en plugg. Jeg synes det blir litt kostbart å kjølpe voks og slippmiddel bare for denne lille kassen. Er det annet jeg kan bruke? Radien tenkte jeg bruke Tec7 e.l, noen innvendinger til det? Redigert 9.Januar.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Du må runde av alle radiene utvendig på pluggen, du klarer ikke å støpe rundt så skarpe hjørner. Skjønte ikke hva du mente med å lage radier med tec-7. Det måtte i så fall bli innvendig. Men en annen ting, det ser ut som om du ikke har slippvinkel på sideflatene, stemmer det? Før du skal støpe form av pluggen må du jo også male den med flere lag gel/top-coat, så slipe og polere til ønsket finish. Hva du kan bruke istedenfor slippmiddel og formvoks vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
toholthe Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Kan du ikke bruke plastfolie/pakketape? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Hei @Komodo Med radien tenker jeg innvendig, slik at det ikke blir 90grader. Dvs alt skal gjøres innvendig. Tanken var å gjøre det slik: - Runde av radien med tek7 e.l innvendig, og pusse den glatt. - Bruke voks og slippmiddel for at formen skal kunne tas av - Male innvendig med gelcoat - X antall lag med polyester Hva menes med slippvinkel? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 toholthe skrev 2 minutter siden: Kan du ikke bruke plastfolie/pakketape? Hmmm, det er meget mulig. Så lenge det ikke vil reagere med polyesteren så? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Den kassa der lager du som form. Lag den i respatex eller i finer. Om finer lakket du et par strøk før du støper. Bil voks et brukelig. Slippmiddrl ikke aktuelt da du bare skal lage 1 stk.. Ikke vanskelig med skarpe kanter om du ønsker det. Legg mye gelcoat. Så stryker du fortykket gelcoat i skarpt hjørner med en finger =r10. Bruk talkum uten parfyme som fortykknings middel. Så støp 3 lag csm 600gr. Da har du kassa klar til bruk. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lucky Strike Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Av egen erfaring vet jeg at det kan være temmelig vanskelig å få ut fiberstøp fra en form. Og dersom det er for dårlig med slippmiddel, så kan forma også henge fast, slik at overflaten på det ferdige produktet kan bli ødelagt. Sannsynligvis skal det vel pusses og slipes litt uansett, så litt ekstra sparkling er kanskje ikke noen katastrofe. I alle fall kan det være en fordel at du har "one-off" form som kan skrus fra hverandre/ødelegges for å få ut produktet. Carnubavoks (fast bilvoks) er ofte anbefalt som slippmiddel. Men det anbefales også mange lag med tørketid mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 jørn skrev 1 time siden: Hei @Komodo Med radien tenker jeg innvendig, slik at det ikke blir 90grader. Dvs alt skal gjøres innvendig. Ok, men i tilfelle er det en form du har laget, ikke en plugg. Den normale prosedyren er at du først lager en plugg, den er tilsvarende det ferdige produktet du ønsker. Så støper du utenpå pluggen, da får du en form. Da kan du støpe produktet ditt i formen. Fordelen for deg med å lage en plugg først er at du lett kan runde av og lage de radiene du ønsker før du støper formen. Innvendige radier er ikke så lett å kontrollere. Det samme gjelder overflatefinnish. Det er lettere å oppnå god overflatefinnish utvendig på pluggen før du støper formen, enn innvendig i formen før du støper produktet. jørn skrev 1 time siden: Hva menes med slippvinkel? Slippvinkel er vinkelen mellom flatene i formen. Dersom du har to parallelle flater har du 0 grader i slippvinkel. For meg ser det ut som om sideflatene dine er parallelle. Dersom du ikke har slippvinkel får du ikke ut produktet. Da kan det hende du må ødelegge formen for å få det ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baat_man Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Komodo skrev 8 minutter siden: Ok, men i tilfelle er det en form du har laget, ikke en plugg. Den normale prosedyren er at du først lager en plugg, den er tilsvarende det ferdige produktet du ønsker. Så støper du utenpå pluggen, da får du en form. Da kan du støpe produktet ditt i formen. Fordelen for deg med å lage en plugg først er at du lett kan runde av og lage de radiene du ønsker før du støper formen. Innvendige radier er ikke så lett å kontrollere. Det samme gjelder overflatefinnish. Det er lettere å oppnå god overflatefinnish utvendig på pluggen før du støper formen, enn innvendig i formen før du støper produktet. Slippvinkel er vinkelen mellom flatene i formen. Dersom du har to parallelle flater har du 0 grader i slippvinkel. For meg ser det ut som om sideflatene dine er parallelle. Dersom du ikke har slippvinkel får du ikke ut produktet. Da kan det hende du må ødelegge formen for å få det ut. Nå er formen han har laget skrudd sammen å kan derfor demonteres når han er ferdig å trenger dermed ikke slippvinkel. Ville sterkt vurdert å bruke en glatt plate f.eks melamim for å redusere arbeidet med å få en fin overflate. Eventuelt kan du male formen du har noen strøk å pusse mellom strøkene for å få en finere overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Baat_man skrev 2 minutter siden: Nå er formen han har laget skrudd sammen å kan derfor demonteres når han er ferdig å trenger dermed ikke slippvinkel. Det er sant Det enkleste er antagelig derfor å sparkle opp alle radier med fortykket gelcoat, og deretter male over flatene med mange strøk gelcoat. Da har man litt å gå på for å runde av radier og slipe til ønsket finnish. Men mellom finerplatene og gelcoaten må man selvsagt ha noe som slipper. Det kan være så enkelt som å male over med et godt lag gelocat, og deretter påføre rikelig med bilvoks som Knude foreslår. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jørn Svart 10.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Takk for alle svar :) Jeg trodde plugg var et annet ord for form. Form jeg har laget ja. Da gjør jeg slik: Lager radien med fortykket gelcoat. Jeg har liggende gelcoat og aerosolpulver fra et tidligere prosjekt, så da bruker jeg det. Maler så hele formen med gelcoat og vannsliper etterpå. Jeg har liggende en god del hardvoks fra bilpleie dom jeg da bruker for slipp. Formen er engangs, så om den må demonteres/rives går det fint. Støpingen får jeg ta til våren når temperaturen tillater det, men forman kan jeg uansett lage klar. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Støp plater på glass. Først gelcoat relativt tykt, så et par tre lag med glassfiberarmert polyester. Kutt de til med sag og støp sammen. Bruk f.eks. tynne teaklister på hjørnene. Da får du lagd en kasse med skarpe kanter i plast uten å lage plugg, form eller slipe. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Jeg har god erfaring med å bruke aluminiumstape i forma for å få gelcoat/glassifiberarmert polyester til å slippe lett. Litt voks påføres aluminiumstapen før støyping, så skal det ikke være noe problem å få løsnet glassfiberkassa. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Vidar F.H. Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Ta en titt på tråden min om salige Rana 17 og hvordan jeg laga pentryseksjonen. Her ville jeg støpt ei plate oppå glass. Først gelcoat, så matte, så roving, så matte (gir jevn overflate inni sånn at du ikke riper opp puselankene når du må rote rundt inni der etter ledninger i blinde). Deretter kappe deler til kassa og lime sammen med polyestersparkel som du så legger glassfiber-remse over for å forsterke. Deretter sparkle, pusse og forme utvendig (du kan bruke gelcoat til sådant) sånn at det ser profesjonelt heimesnekra ut før du (sprøyte)lakkerer. Da blir det veldig bra. Men: Du skal jo uansett skjære bort 70% for å få plass til leketøyet, så hvorfor ikke bare lage ei plate i samme materiale som resten? På sidene kan du enten bruke samme plate eller du kan lage formtilpassa sider med metoden min over. Hvis du nå skjærer ut siden temmelig nøyaktig og støper på en hulkil med langtrådet sparkel langs kanten som vender forover og den som vender opp mot taket, har du noe å skru i. Sidene fester du med to stykker vinkeljern av dertil egnet materiale. Myyye enklere konstruksjon, ser jeg for meg: Ser liksom ikke helt vitsen i å støpe en hel boks her. Ser heller ikke vitsen i å ha "hel rygg" dersom den står inntil kanten framforbi. Trenger bare gå rett nedfor kanten, så holder det. Gjør det enklest mulig. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
NilsPils Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 paxo skrev On 10.1.2021 at 21.12: Støp plater på glass. Først gelcoat relativt tykt, så et par tre lag med glassfiberarmert polyester. Kutt de til med sag og støp sammen. Bruk f.eks. tynne teaklister på hjørnene. Da får du lagd en kasse med skarpe kanter i plast uten å lage plugg, form eller slipe. Det var også min første innskytelse. Man selvfølgelig ville jeg personlig heller snekret det hele i teak og lakkert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Ta en titt på @Tyggensitt prosjekt: Instrument holder av glassfiber, et lite men nyttig prosjekt. Av Tyggen, 16 timer siden i Båtforumet Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 18.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 Var ikke bare bare dette, mange måte å gjøre det på :) Jeg valgte å gjøre litt som i denne tråden: men brukte kassa jeg alt har laget og latt den være distansemateriale. Gjenstår bare litt mer puss av sparkel og gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Klarte ikke å dy meg og tok en tur bort i båten i snøsludden. Synes den passet perfekt :) I bakkant monterer jeg sotet plexiglass til et lite oppbevaringsrom. Første strøk med topcoat: Litt usikker om jeg skal lime den fast på dashbordet og bare ha kartplotteren løst i hullet, da kan jeg enkelt ta den med hjem etter båttur. Eller om jeg sette hengsler i bakkant for å vippe den opp slik at jeg kommer til kablene og skruene til kartplotterfestet, da blir det bare å ta med hjem etter behov. Har bestilt en forlenger til mini sd kortet, så man slipper ta ut plotteren: Redigert 19.Januar.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Tyggen skrev for 9 timer siden: Stilig! Det var akkurat det jeg mente du burde gjøre, det er en fristende tanke å lage støpeform og fantasere om den flotte finishen og produktet man får rett ut av formen, og det er lett å glemme at det er 4 ganger så mye arbeid å gjøre det - dersom det blir vellykket på første forsøk - noe det ikke blir. Du kan jo slipe og polere gelcoat til det blir samme finish som på et støp fra en form med litt tolmodighet dersom du vil. Ja, var nok litt vell ambisiøs tanke jeg hadde i første omgang. Jeg sparklet to ganger og slippt helt glatt. Hvor mange lag topcoat bør jeg legge? Jeg har kjøpt en slik til siste strøket: https://www.maritim.no/west-skumfordriver-1 Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) Er fremdeles ikke helt sikker på hvordan du tenker å lage denne kassa. Er trekasse noe du skal bruke med toppcoat på,eller er det plugg eller form.... Topcoat (4%voks) legges vanligvis i en tykkelse på laminat 1 5-2mm kan bygges opp av flere lag men da med pussing imellom for å fjerne voks i overflaten . Sprekker ved over 6 mm pga.varmgang under herdeprosess. Krymper. Samme med gelcoat . På et laminat der produktet blir støpt i form er det et minste krav på minst 1mm gelcoat for første laget legges. Kan legges i flere omganger mindre enn 24 timet imellom.skal ikke pusses da overflaten er klebelig . Toppcoat direkte på treverk fungerer dårlig over tid da det ikker er noe fleksibilitet så det vil som oftest sprekke om treet utvider seg. Dette skjer ikke på fiber laminat. Redigert 22.Januar.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
jørn Svart 22.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Den er kledd i flere lag glassfiber og polyester, sparklet og pusset. Ble fire runder med gelcoat. Så pusset med 400, 1000 og 2000 papir. Gjenstår og avslutte med rubbing og polish :) Ikke like glatt som barnehud, men godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Så bra den blir. En helt grei fremgangsmåte når man skal lage en. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
jørn Svart 22.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Takk takk @Knude Memo til meg selv om jeg skal gjøre noe liggende igjen: 1. Hjemmekontoret er ikke et verksted egnet for glassfiberarbeider 2. Ting tar alltid mer tid enn en skulle tro 3. Legg gelcoat med rulle, ikke pensel, penselstrøk er hardt å pusse bort Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Var i samme situasjon som deg for 8 år siden, riktig nok til et mye mindre Raymarine autopilot betjeningspanel. Jeg valgte å bruke en 3D printer. Var bare å finpusse, så lakkere. Men det ble nok ikke så solid som ditt. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 3D printer ja, det var ikke dumt. Er nok ikke lenge før hele båter skrives ut. Jammen ble det blankt med pussing med korning 400, 1000 og 2000, påfulgt med maskinrubbing og hardvoks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.