Jump to content

Støpe kasse av polyester: Bruk av voks og slippmiddel til pluggen

jørn

Recommended Posts

Du må runde av alle radiene utvendig på pluggen, du klarer ikke å støpe rundt så skarpe hjørner. Skjønte ikke hva du mente med å lage radier med tec-7. Det måtte i så fall bli innvendig. Men en annen ting, det ser ut som om du ikke har slippvinkel på sideflatene, stemmer det? Før du skal støpe form av pluggen må du jo også male den med flere lag gel/top-coat, så slipe og polere til ønsket finish. Hva du kan bruke istedenfor slippmiddel og formvoks vet jeg ikke. 

Den kassa der lager du som form. Lag den i respatex  eller i finer. Om finer lakket du et par strøk før du støper. Bil voks et brukelig. Slippmiddrl ikke aktuelt da du bare skal lage 1 stk.. Ikke vanskelig med skarpe kanter om du ønsker det. Legg mye gelcoat. Så stryker du fortykket gelcoat i skarpt hjørner med en finger =r10. Bruk talkum uten parfyme som fortykknings middel.  Så støp 3 lag csm 600gr. Da har du kassa klar til bruk. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Av egen erfaring vet jeg at det kan være temmelig vanskelig å få ut fiberstøp fra en form. Og dersom det er for dårlig med slippmiddel, så kan forma også henge fast, slik at overflaten på det ferdige produktet kan bli ødelagt. Sannsynligvis skal det vel pusses og slipes litt uansett, så litt ekstra sparkling er kanskje ikke noen katastrofe. I alle fall kan det være en fordel at du har "one-off" form som kan skrus fra hverandre/ødelegges for å få ut produktet. Carnubavoks (fast bilvoks) er ofte anbefalt som slippmiddel. Men det anbefales også mange lag med tørketid mellom.

jørn skrev 1 time siden:

Hei @Komodo

Med radien tenker jeg innvendig, slik at det ikke blir 90grader. Dvs alt skal gjøres innvendig.

Ok, men i tilfelle er det en form du har laget, ikke en plugg. Den normale prosedyren er at du først lager en plugg, den er tilsvarende det ferdige produktet du ønsker. Så støper du utenpå pluggen, da får du en form. Da kan du støpe produktet ditt i formen. Fordelen for deg med å lage en plugg først er at du lett kan runde av og lage de radiene du ønsker før du støper formen. Innvendige radier er ikke så lett å kontrollere. Det samme gjelder overflatefinnish. Det er lettere å oppnå god overflatefinnish utvendig på pluggen før du støper formen, enn innvendig i formen før du støper produktet.

jørn skrev 1 time siden:

Hva menes med slippvinkel?

Slippvinkel er vinkelen mellom flatene i formen. Dersom du har to parallelle flater har du 0 grader i slippvinkel. For meg ser det ut som om sideflatene dine er parallelle. Dersom du ikke har slippvinkel får du ikke ut produktet. Da kan det hende du må ødelegge formen for å få det ut. 

Komodo skrev 8 minutter siden:

Ok, men i tilfelle er det en form du har laget, ikke en plugg. Den normale prosedyren er at du først lager en plugg, den er tilsvarende det ferdige produktet du ønsker. Så støper du utenpå pluggen, da får du en form. Da kan du støpe produktet ditt i formen. Fordelen for deg med å lage en plugg først er at du lett kan runde av og lage de radiene du ønsker før du støper formen. Innvendige radier er ikke så lett å kontrollere. Det samme gjelder overflatefinnish. Det er lettere å oppnå god overflatefinnish utvendig på pluggen før du støper formen, enn innvendig i formen før du støper produktet.

Slippvinkel er vinkelen mellom flatene i formen. Dersom du har to parallelle flater har du 0 grader i slippvinkel. For meg ser det ut som om sideflatene dine er parallelle. Dersom du ikke har slippvinkel får du ikke ut produktet. Da kan det hende du må ødelegge formen for å få det ut. 

Nå er formen han har laget skrudd sammen å kan derfor demonteres når han er ferdig å trenger dermed ikke slippvinkel. 

Ville sterkt vurdert å bruke en glatt plate f.eks melamim for å redusere arbeidet med å få en fin overflate. Eventuelt kan du male formen du har noen strøk å pusse mellom strøkene for å få en finere overflate. 

Baat_man skrev 2 minutter siden:

Nå er formen han har laget skrudd sammen å kan derfor demonteres når han er ferdig å trenger dermed ikke slippvinkel. 

Det er sant :thumbsup:

Det enkleste er antagelig derfor å sparkle opp alle radier med fortykket gelcoat, og deretter male over flatene med mange strøk gelcoat. Da har man litt å gå på for å runde av radier og slipe til ønsket finnish. Men mellom finerplatene og gelcoaten må man selvsagt ha noe som slipper. Det kan være så enkelt som å male over med et godt lag gelocat, og deretter påføre rikelig med bilvoks som Knude foreslår. 

Takk for alle svar :)

Jeg trodde plugg var et annet ord for form. Form jeg har laget ja.

Da gjør jeg slik:

Lager radien med fortykket gelcoat. Jeg har liggende gelcoat og aerosolpulver fra et tidligere prosjekt, så da bruker jeg det. Maler så hele formen med gelcoat og vannsliper etterpå. Jeg har liggende en god del hardvoks fra bilpleie dom jeg da bruker for slipp. Formen er engangs, så om den må demonteres/rives går det fint.

Støpingen får jeg ta til våren når temperaturen tillater det, men forman kan jeg uansett lage klar.

Ta en titt på tråden min om salige Rana 17 og hvordan jeg laga pentryseksjonen. Her ville jeg støpt ei plate oppå glass. Først gelcoat, så matte, så roving, så matte (gir jevn overflate inni sånn at du ikke riper opp puselankene når du må rote rundt inni der etter ledninger i blinde).

Deretter kappe deler til kassa og lime sammen med polyestersparkel som du så legger glassfiber-remse over for å forsterke. Deretter sparkle, pusse og forme utvendig (du kan bruke gelcoat til sådant) sånn at det ser profesjonelt heimesnekra ut før du (sprøyte)lakkerer. Da blir det veldig bra.

Men: Du skal jo uansett skjære bort 70% for å få plass til leketøyet, så hvorfor ikke bare lage ei plate i samme materiale som resten? På sidene kan du enten bruke samme plate eller du kan lage formtilpassa sider med metoden min over. Hvis du nå skjærer ut siden temmelig nøyaktig og støper på en hulkil med langtrådet sparkel langs kanten som vender forover og den som vender opp mot taket, har du noe å skru i. Sidene fester du med to stykker vinkeljern av dertil egnet materiale. Myyye enklere konstruksjon, ser jeg for meg:

skisse.png.bc6f1a900c46f37dba054f2fee995567.png

Ser liksom ikke helt vitsen i å støpe en hel boks her. Ser heller ikke vitsen i å ha "hel rygg" dersom den står inntil kanten framforbi. Trenger bare gå rett nedfor kanten, så holder det. Gjør det enklest mulig.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

paxo skrev On 10.1.2021 at 21.12:

Støp plater på glass. Først gelcoat relativt tykt, så et par tre lag med glassfiberarmert polyester.

Kutt de til med sag og støp sammen. Bruk f.eks. tynne teaklister på hjørnene.

Da får du lagd en kasse med skarpe kanter i plast uten å lage plugg, form eller slipe.

Det var også min første innskytelse.

Man selvfølgelig ville jeg personlig heller snekret det hele i teak og lakkert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Klarte ikke å dy meg og tok en tur bort i båten i snøsludden.

Synes den passet perfekt :)

E5E80CFC-81BB-429E-A0E0-56C99C565A4B.jpeg.e267c41fc1e64ccae21f87e7fdeef89e.jpeg

4403E2CD-D7B8-46C4-B3D8-7D3D0D7755BA.jpeg.7a582abcf01bc670218a35488c714c28.jpeg
I bakkant monterer jeg sotet plexiglass til et lite oppbevaringsrom.

Første strøk med topcoat:

2E205BC5-FACA-4E81-9DAB-4B352639FC7B.jpeg.5ad33f3ef0c61dfdfff4426f31bfb2e9.jpeg

Litt usikker om jeg skal lime den fast på dashbordet og bare ha kartplotteren løst i hullet,  da kan jeg enkelt ta den med hjem etter båttur. Eller om jeg sette hengsler i bakkant for å vippe den opp slik at jeg kommer til kablene og skruene til kartplotterfestet, da blir det bare å ta med hjem etter behov.

Har bestilt en forlenger til mini sd kortet, så man slipper ta ut plotteren: 

54FFA5B4-7B85-4FEC-8D2F-2DDD1D10F543.jpeg.fe65f101ff8c02d4a7a5c1934dcf7f4e.jpeg

Redigert av jørn (see edit history)
Tyggen skrev for 9 timer siden:

Stilig!

Det var akkurat det jeg mente du burde gjøre, det er en fristende tanke å lage støpeform og fantasere om den flotte finishen og produktet man får rett ut av formen, og det er lett å glemme at det er 4 ganger så mye arbeid å gjøre det - dersom det blir vellykket på første forsøk - noe det ikke blir.

Du kan jo slipe og polere gelcoat til det blir samme finish som på et støp fra en form med litt tolmodighet dersom du vil.

Ja, var nok litt vell ambisiøs tanke jeg hadde i første omgang.

Jeg sparklet to ganger og slippt helt glatt. 
Hvor mange lag topcoat bør jeg legge? Jeg har kjøpt en slik til siste strøket: https://www.maritim.no/west-skumfordriver-1

Er fremdeles ikke helt sikker på hvordan du tenker å lage denne kassa. Er trekasse noe du skal bruke med toppcoat på,eller er det plugg eller form....

Topcoat (4%voks) legges vanligvis i en tykkelse på laminat 1 5-2mm kan bygges opp av flere lag men da med pussing imellom for å fjerne voks i overflaten

. Sprekker ved over 6 mm pga.varmgang under herdeprosess. Krymper.  Samme med gelcoat . På et laminat der produktet blir støpt i form er det et minste krav på minst 1mm gelcoat for første laget legges. Kan legges i flere omganger  mindre enn 24 timet imellom.skal ikke pusses da overflaten er klebelig . 

Toppcoat direkte på treverk fungerer dårlig over tid da det ikker er noe fleksibilitet så det vil som oftest sprekke om treet utvider seg. Dette skjer ikke på fiber laminat.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...