Jump to content

Instrument holder av glassfiber, et lite men nyttig prosjekt.

Tyggen

Recommended Posts

Tusen takk for vakuumerings beskrivelsen:thumbsup:.

Dette er noe som jeg har hatt lyst til å prøve, men har ikke funnet passende prosjekt enda. Er nok bare et tidsspørsmål før dette må testes.

Hvilke type vakuumeringspumpe bruker du og hvor mye vakuum må man ha for å få tilfredsstillende resultat?

Hvor får du tak i den perforerte plastfilmen?

Kan den lages selv? 

1887100221_TopFliteWoodpecker.jpg.c7afc790cee2f9917b25adfa3b7f632e.jpg

Ja du kan lage den selv med det verktøyet.

https://shop1.r-g.de/en/art/390185

Du bør ha en pumpe som kan trekke minst -850mBar eller -0,85bar.

Den må enten være laget for å kunne gå kontinuerlig, eller så må du bruke en vakuum bryter som slår av og på pumpen automatisk.

Kontinuerlige pumper er relativt kostbare:

https://shop1.r-g.de/en/art/390100

https://shop1.r-g.de/en/art/390101

Stor i kjeften, god på bunnen.

Ja, gammel kjøleskaps pumpe fungerer greit, du må koble den riktig da for å få den til å gå.

Vakuum bryter av en gammel bil vakuumklokke går også an hvis du får tak i en, og får koblet det opp og justert.

Du kan også lage en fullt justerbar digital vakuum bryter av et arduino eksperiment kort og noen deler, men det også krever litt innsats.

Her er den jeg bruker nå sammen med en arduino bryter jeg har laget selv:

https://www.aliexpress.com/item/32842605069.html?spm=2114.12010612.8148356.15.15543c05evNutU

Jeg har en liten R&G kontinuerlig pumpe også, men det er jo interresant å lage forskjellige systemer selv.

RIMG0064.JPG.4f1ee3059bf6bf0a6ad7253964dd7080.JPG RIMG0069.JPG.93a2168fdfcaeea1d13acd6e5fc6bb02.JPG RIMG0010.JPG.170479da469b05cd86cbe78baf9198a5.JPG RIMG0001.JPG.e219a5c4fd980f365ec44e660e025e87.JPG

Redigert av Tyggen (see edit history)

Pumper som kan brukes

Dem man ser etter til dette bruket er membran (diaphragm) pumper som har lav slitasje og mindre varme utvikling enn stempelpumper. Trenger man høy kapasitet til for eksempel 10-20 kvadratmeter kan man bruke en stempel pumpe eller en klassisk oljefylt lamell (rotary vane) pumpe.

Kinamennene kan lage solide ting men de er ikke alltid så nøye når de setter dem sammen. Dette er grovere kvalitet enn fra for eksempel tyskland, jeg liker å demontere pumpehodet og blåse/tørke reint membranen og rundt liggende deler og så montere det sammen igjen.

Av ytelse så bør pumpen kunne trekke minst opp til 85% vakuum.

For kapasitet så kan jeg si at 6 til 12 liter i minuttet er fint til mindre arealer på kankje 1 til 2 kvadratmeter.

Noen eksempler:

TC-100, dette er en klassisk modell som ikke går ut på dato og du får kjøpt ekstra/nye membraner til den. Det er en to-stegs membran pumpe og den trekker mer enn 95% vakuum som er meget bra, kapasiteten er på ca 24 liter i minuttet som også er meget bra. Denne må ha en vakuum bryter for å kunne stå på kontinuerlig:

Link til TC-100

Her er en litt mindre og billigere variant:

Link til pumpe

Her er en liten variant som ser ut til å ha børsteløs motor for både 12v og 220v, denne kan muligens gå kontinuerlig:

Link til pumpe

Her er mange å velge mellom både billige og litt mindre billige:

Noen av dem kan gå kontinuerlig også, da anbefaler jeg å kontakte butikken og spørre - og å ta med en klype salt hva du får til svar. Du merker fort om den ikke kan gå kontinuerlig for da blir den veldig varm etter 10 minutter.

Jeg anbefaler uansett på sikt å skaffe en vakuumbryter, for det gjør jo at pumpen ikke blir utslitt.

På systemet mitt med vakuum tank og avlastningsventiler og diverse, så går pumpen kanskje tilsammen en halv time - på 24 timer. Så hvis pumpen har et service intervall eller livslengde på 1000 timer, så er det nå oppjustert til 48.000 timer.

Link til butikk

Vakuumpumpe utstyret ditt ser proft ut @Tyggen :thumbsup:

Dersom man monterer vakuumbryter bør del vel også være et tank, av et eller annet slag som også kan fungere som resin felle.

Er det greit nok å montere et filterhus av denne typen; 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/vannrensere-og-filter/filterhus-010227/

På mit job, har vi en vakuumpumpe der er tilsluttet en tank (ombygget gasflaske). Denne bliver suget med så meget vakuum som muligt.

Når vi skal vakkumsuge emner åbner vi for tanken som står mellem vakuumsugeren og posen med emnet.

Fungerer ganske godt.

Vi laver beskyttelsesudstyr til industri i Kevlar m.m. Og bruger vakuummesugning ganske mye...

Ja den er fin, da får du filter også.

Jeg har aldri hatt bruk for resin felle, det er helst hvis du skal bruke infusjons metoden og trekke resin igjennom hele laminatet.

En vakuum tank bør være som på en kompressor kankje 3 til 10 liter hvis den skal gjøre at pumpen går sjeldnere, det er også lurt å montere en enveisventil mellom pumpen og tanken. Enda bedre er det hvis du kobler en solenoid ventil mellom pumpen og enveisventilen som lukker når den får strøm og åpner når strømmen/pumpen går av.

Du kan bruke ett eller flere PVC / avløpsrør som vakuum tank.

Jeg har brukt kjøleskaps pumpe med en gammel bilvakuumklokke som bryter uten noe som helst ellers, bare koblet direkte til vakuum posen, det går fint det også.

Shortcut skrev 43 minutter siden:

På mit job, har vi en vakuumpumpe der er tilsluttet en tank (ombygget gasflaske). Denne bliver suget med så meget vakuum som muligt.

Når vi skal vakkumsuge emner åbner vi for tanken som står mellem vakuumsugeren og posen med emnet.

Fungerer ganske godt.

Vi laver beskyttelsesudstyr til industri i Kevlar m.m. Og bruger vakuummesugning ganske mye...

Takk for et proffesjonelt innspill der Shortcut!

Ja, jeg har også brukt systemet mitt på den måten, veldig praktisk. Men jeg bruker jo ikke systemet mitt så ofte som på en arbeidsplass, og jeg liker å ha litt tid på meg til å rette ut folder i vakuumposen når jeg slår på pumpen.

okristi skrev On 17.1.2021 at 11.11:

Vakuumpumpe utstyret ditt ser proft ut @Tyggen :thumbsup:

Dersom man monterer vakuumbryter bør del vel også være et tank, av et eller annet slag som også kan fungere som resin felle.

Er det greit nok å montere et filterhus av denne typen; 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/vannrensere-og-filter/filterhus-010227/

Hvis du har tenkt å bruke lamellpumpen fra Jula eller tilsvarende billig oljefylt lamellpumpe, så kan det nok være lurt å montere en sånn på innløpet til pumpen uansett. Den har jo litt spesielle gjenger i innløpet så du må ha en eller annen overgang til vanlige rør gjenger.

Jeg prøvde pumpen som Jula hadde for noen år siden og den begynte å lekke olje i retur tilbake til slangen, til slutt en dag jeg skulle avgasse et beger med epoksy i en vakuumklokke så tømte den all oljen som ble spylt igjennom slangen og inn i vakuumklokken.

Den pumpen gikk rett i bosset, har holdt meg til oljefritt etter det.

Kanskje dumt spørsmål, men vil noe slikt fungere for små støper? 
https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000017049

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000040261

Jeg har den siste der til oljeskift og slikt, og med såpass stor tank kan man bygge et visst vakuum. Den kan jo også kobles på kompressor.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Det fins ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Det ville jeg ikke gjort regning med, jeg vil si at det er veldig uforutsigbart og blir lite trolig særlig vellykket.

Hvis du tar en titt på de linkene jeg postet til brukbare pumper så er ikke de små alternativene noe dyrere enn det der.

Jeg kan godt kontakte butikken og spørre om hvilken av dem som er best egnet til å gå kontinuerlig, isåfall trenger du bare å koble til en slange og strøm og så er du igang. Motoren kan bare summe å gå på ubestemt tid, da er det ikke nødvendig med hverken vakuumbryter eller ventiler eller vakuumtank eller noe som helst.

Jeg handler dingser der hele tiden, ikke bare på grunn av prisen men på grunn av det enorme utvalget som ikke finnes noe annet sted. Jeg sender en melding til butikken ikveld uansett så får vi se hva de svarer, det tar vanligvis noen dager før jeg får svar.

Jeg har ihvertfall funnet noen eksempler på de tingene utenom selve pumpen som kan være litt vanskelig å finne fram til, dersom man vil lage seg et vakuumsystem for vakuum prossesering. Dette er jo ikke bare nyttig for kompositt produksjon, det er også veldig nyttig hvis man vil for eksempel laminere kryssfiner eller annet treverk med et større areal.

Eksempel på vakuumbryter (-100kpa - 0kpa).

Denne er lett å koble opp, veldig fin og oversiktelig, og fullt justerbar: Link

Denne er litt billigere og fåes både i 220v og 12v: Link

Eksempel på solenoid ventil.

Dette er en avlastnings ventil for pumpen, den plasseres mellom pumpen og en enveisventil der slangen/røret så går videre til vakuum tanken. Denne må være av typen "normalt åpen", da lukker den når den får strøm og den blir koblet sånn at den får strøm samtidig med pumpen.

Denne kan fåes både i 220v og 12v: Link

Eksempel på enveisventil.

Denne er av samme type som jeg har brukt på bildet mitt noen poster tilbake, jeg kjøpte den på biltema: Link

Her er en litt slankere type beregnet for kompressor, den er imidlertid neppe bedre enn en ventil med stor diameter: Link

Ellers får man det meste på biltema; slangestusser, rørdeler, eventuelt kuleventil, vakuumslange, osv.

Som tidligere nevnt så kan man bruke et kraftig avløpsrør til vakuum tank dersom man ikke har en utslitt kompressor som har organdonasjonskort.

Og en ting jeg hadde nesten glemt er at Jula nylig fikk inn en kompressor i sortimentet sitt:

Jula oljefri kompressor

Dette er akkurat den samme pumpen som selges på aliexpress og den kan både brukes som kompressor eller vakuumpumpe:

HYW-550

Den er 550 vatt og hvis den brukes som vakuum pumpe trekker den ca 90% (-0.9bar) vakuum, her får man en rommelig  vakuum tank på 24 liter og en stor og kraftig to stegs vakuum pumpe i samme pakke med en kjempe kapasitet dersom man vil bygge den om.

Det blir saker det!

Og kobler du en kuleventil med hendel på innsuget til tanken kan du bruke den på samme måte som @Shortcut gjør proffesjonelt; å lade opp tanken først så kan du evakuere vakuum posen på et halvt sekund om du vil istede for å vent 5-10 minutter.

Da skulle du være klar for å bygge båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...