Euklid Startet 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2021 Vi har mye fint treverk ombord, men veggene i kabinene er dandert med lekkert teddyfor av beste 80-tallsvariant. Jeg vurderer å røske ut dette og erstatte det med noe litt mindre suspekt, i første omgang i forpiggen. Det mest fristende hadde vært å installere spiler tilsvarende som vi har i salongen, men jeg har ikke kommet over noen gode beskrivelser av fremgangsmåte for dette. På en god dag ser salongen omtrent slik ut: Det jeg ønsker å emulere er spilene under bokhyllene. Første spørsmål er om det er noen lure triks for å finne ut av om det er teak eller mahogny vi har salongen full av. Hyller og lister i forpiggen er av samme art, ellers ville jeg vel vurdert eik. Kan se ut som om mahogny er en del rimeligere enn teak, så på en litt sliten snart 35 år gammel båt kan det nok hende at prisen får lov til å avgjøre litt også. Neste problemstilling er hva slags spiler jeg skal bruke, og hvor jeg bør kjøpe dette. Her er et ikke spesielt godt nærbilde av spilene i salongen. De er ca 30mm høye, pluss 5 mm glipe mellom hver spile: Så har jeg tenkt at dette kan løses enten ved å smelle opp en tynn kryssfinerplate bakerst, og så skru glattkant oppå, jeg kan kjøpe ferdige nattbord, eller jeg kan kjøpe glattkant som jeg så freser ut et spor i. Gode ideer? Kommer til å måtte bøye disse spilene en del, så materialene som brukes må være ganske tynne (6mm?). Har tilgang på godt verktøy, så alle variantene er teknisk overkommelige. Uansett er vel første trinn å røske ut teppet, isolere med Armaflex eller lignende og lime på noe jeg kan skru inn i. Sluttresultatet kommer ikke til å bli like bra som dette – ikke minst fordi båten vår er en del mindre – men her er forpiggen i Nordship 360DS, minste båt de produserer i dag. Tenkte å gjøre opplegget omtrent tilsvarende, der jeg bygger inn kjettingluka i finerplate, har spiler opp til hylla overkøya, og finer derfra og opp til taket. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Euklid skrev for 2 timer siden: Det mest fristende hadde vært å installere spiler tilsvarende som vi har i salongen, men jeg har ikke kommet over noen gode beskrivelser av fremgangsmåte for dette Mads hos YouTube kanalen SailLife hadde video om dette engang. Om jeg husker rett støpte han inn lekter av divinycell, la armaflex, og skrudde spilene på plass. Han nevnte også materialet til spilene, som ikke var en typisk kjent tresort. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ask Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Hei Eg har lurt på å gjera det same sjølv, men båten har to forpiggar, og to akterkabinar. Alle med dobbeltkrumme flater.... Eg har såleis ikkje sett meg syn med dette prosjektet. Eit svært interessant prosjekt du har. Takk for deling. Når det gjeld forslaget om å lima på striper av divinycell, og skru listene fast til desse, vil dicinycell vera fast nok til å halda skruar der ein må pressa listene inn for å få dei på plass? Altså at listene står i spenn ut frå der skruar er festa? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 De spilene du har lagt ut bildet av her ser ut som teak, både i farge og struktur Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Knude Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Hei. Pels ja.... Det var lenge siden det var på mote. Om jeg skulle ha spilt opp ei skuteside hadde jeg etter å ha fjernet pels og lim rester skrapt og pusset med veldig grovt sandpapir. Det er glassfiber båt? Laget 10cm brede remser av 12 mm rutet divinycell å limt på siden der jeg ønsket å skru. Stor utvendig radio. Limt med en eller annen hybrid. Divinycell fordi at det isolerer og gir mindre knekk spenning mot skrog. Kan ofte sees på utsiden av skrog. Så limt på ei 6 mm remse av kryssfiner 8 cm bred med samme lim. Lurt å bruke ei lekte fra et fast punkt for press til det har tørket. Så laminert med enten epoxy og vevd duk minst 1 kg. Pr kv.m eller polyester og to lag 600gr.csm Finer fordi man da får mye bedre feste for skruen. Om ikke så er det kunn laminat som har hold. Divinycell har ikke. Isolert mellom ribben .Ofte er den 15mm tykk. Da er det forbereder for spiler. Der hadde jeg valgt eik som er mer tilgjengelig i forhold til teak. Med teak beis og lakk blir det veldig nærme. Om du har tilgang på god benk sag og avsetter som tar tunge emner så er jo alternativet å besøke et sagbruk å kjøpe ei tykk eike planke. 2" x8" da blir det mange spiler. Dette er en av mange måter å gjøre dette på. Lykke til Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 2 hours ago, Wartsila said: De spilene du har lagt ut bildet av her ser ut som teak, både i farge og struktur Takk. Kom til samme konklusjon etter å ha googlet dette, men har vært litt usikker. 1 hour ago, Knude said: Hei. Pels ja.... Det var lenge siden det var på mote. [...] Takk for super beskrivelse, Knude! Har tilgang på god bordsag og for så vidt også et lite sagbruk, så skal være håp for å få delt noe plank. Men hvis jeg går for eik blir det ikke så håpløst dyrt å kjøpe spiler heller, så tror kanskje timebetalingen min som sagbruksarbeider hadde blitt mager. Høres 6mm spiler fornuftig ut? Største spørsmålet jeg nå sitter igjen med er hvordan glipa mellom spilene skal fylles. Alternativ 1 er å ta spilene en runde på fresebordet og å så ikke ha noe mellomrom, alternativ 2 er en kryssfinerplate bak spilene, og så skrur jeg de utenpå med 5mm mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Jeg vil grovt anta at salongbordet ditt er i teak. Paneler i beiset mahogny. Om du titter på Hulda, er innredningen der i beiset eik. Blir fin sigarkassefarge. 6 mm tykke spiler er helt toppers. Lim en tynn lekte på baksiden slik at du dekker spalten mellom spilene, blir 'hel ved'. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Sørg bare for at det er lufting helt øverst om spilene er helt tette mot hverandre, hvis ikke kan det bli rått og guffent på baksiden.. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Wartsila skrev 1 time siden: Sørg bare for at det er lufting helt øverst om spilene er helt tette mot hverandre, hvis ikke kan det bli rått og guffent på baksiden. Og aller helst både nederst og øverst. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 7 hours ago, Hulda said: Om du titter på Hulda [...] Der røyk det et par timer på å lese gjennom ikke ubetydelige deler av den tråden på nytt. Trivelig lesning! Jeg innser at jeg ikke kommer til å klare farge- og materialmatch 100% uansett, og jeg er heller ikke noen båtbygger. Så jeg tenker egentlig eik er mer enn godt nok, skal regne litt på hvor mye dyrere det blir med mahogny. Hvis det er mahogny jeg har fra før av og jeg må kjøpe en plate eller to med kryssfinér hadde det ikke vært noen ulempe å kunne bruke noe av overskuddet herfra til diverse annen småfiks. Er en del overflater ombord som ikke akkurat ser ut som båten kom ut fra verftet i går. Når du nevner at jeg skal lime en tynn lekte på baksiden, tenker du da at jeg skjærer til en stabel veldig tynne spiler som ligger i bakkant, men i lengderetningen, og altså ender med to lag spiler, der den ene er veldig tynn og den andre 6mm? Her er det styrbord side i mitt hode ville sett ut som da, sett fra siden. Virkeligheten blir nødvendigvis litt annerledes, for virkeligheten bor ikke i Excel, så de svarte skulle egentlig vært mye smalere og litt høyere. Lufting tenkte jeg i utgangspunktet å løse med en liten glipe øverst (eventuelt ved å bare frese inn luftespor øverst), samt at jeg hadde tenkt til å gjøre tilværelsen enkel for meg selv ved å ikke ha spiler på nederste 10-12cm der madrassen vanligvis dekker. Det siste gir neppe allverden av lufting når vi bruker båten, men putene pleier å stå oppreist når vi ikke er i båten, så det bør begrense skadepotensialet. Litt mer usikker på hva jeg gjør med lufting der jeg bare skal ha kryssfiner (fra hylla og oppover), men kan frese ut noen luftespor der også. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 20 hours ago, enslagsgjest said: Mads hos YouTube kanalen SailLife hadde video om dette engang. Om jeg husker rett støpte han inn lekter av divinycell, la armaflex, og skrudde spilene på plass. Han nevnte også materialet til spilene, som ikke var en typisk kjent tresort. Fant denne videoserien, veldig nyttig. Her er «finalevideoen» der han skrur opp spilene: Ser han ikke har noe mellomrom mellom de, bare en forsiktig avrunding av hjørnene, og skrogtrekk i bakkant. Å slippe dobbelt sett spiler hadde unektelig vært en fordel, for å gjøre dette arbeidsmessig overkommelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Jeg tenkte spiler på et par mm tykkelse som bare limes opp på den ene spilen og kosmetisk dekker eventuelle mellomrom, som er dømt til å oppstå. Hvis skroget er isolert og kondensfritt, skal det ikke rare luftingen til. Litt gliper blir det her og der hvor luften slipper til. Uten å ha fokusert noe særlig på lufting i Hulda, er det ikke ett eneste gram mugg etter 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Euklid skrev 23 minutter siden: Fant denne videoserien, veldig nyttig. Han legger også spiler i "ny"-båten men har ikke hatt en dedikert video enda. Hvis du leter litt er det små segmenter i videoene som også omhandler spiler. Bonuset er at mens du leter plukker du sikkert opp mange andre nyttige båt-tips! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 2 hours ago, Hulda said: Uten å ha fokusert noe særlig på lufting i Hulda, er det ikke ett eneste gram mugg etter 20 år. Tror Hulda er tørrere enn min båt, gitt. Skjønner spileplanen din, høres lurt ut. 1 hour ago, enslagsgjest said: Han legger også spiler i "ny"-båten men har ikke hatt en dedikert video enda. Hvis du leter litt er det små segmenter i videoene som også omhandler spiler. Bonuset er at mens du leter plukker du sikkert opp mange andre nyttige båt-tips! Mye fin lærdom fra hans videoer, selv om jeg nok aldri kommer til å få samme dose tålmodighet som han er oppsatt med. Tror jeg begynner å nærme meg en plan her. Første hinder er at jeg må få liv i dieselvarmeren før jeg gidder å begynne å jobbe med dette, og for å få renset den må jeg få løs noen bolter i Eberen – rustfrie bolter i aluminiumshus. Sitter bom fast, rikket seg ikke i kveld hverken med varme, nennsom hånd, slagtrekker eller trusler om blind vold, og skruehodene fordufter over en lav sko. Neste trinn på raketten er bor etterfulgt av gjengetapp, eller ny varmer. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Euklid skrev On 13.1.2021 at 20.33: Fant denne videoserien, veldig nyttig. Nå begynner han også arbeidet med å legge spiler på nybåten også: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Euklid Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Ypperlig, takk for tipset. Da er det jo bare å benke seg i en uke eller to til for å suge til seg lure triks før jeg tar fatt på dette greiene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.