tom Cognac Startet 20.Januar.2021 Del på Facebook Startet 20.Januar.2021 Jeg liker ikke alu-rammene rundt vinduene på båten min (se bildene). Gjelder både innvendig og utvendig. Innvendig har det vært limt på borrelås til gardiner. Jeg har røsket vekk borrelåsen, men det sitter rester + limrester igjen. + at de er matte og fæle. Utvendig er rammene matte, jada - alu er matt, jeg vet det I forbindelse med at jeg skal "oppgradere" båten utvendig til våren, dvs: lakkere alt over fenderlist, få montert ny grå fenderlist fra ParmaPlast som ligger på loftet (vinduene må ut, også fordi jeg skal trekke om tak og skrogsider inne i hard-top'en) + at jeg skal sette på ny pulpit i rustfritt, nye pullere og kryssholt i rustfritt (Watski - Trebåten) , ny spesiallaget mast - også i rustfritt + ny akterlanterne/lanternemast - også i rustfritt. Jeg har fundert på om jeg skal/kan lakkere alu-rammene på båten med spraylakk i sølvfarge (som f.eks: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/spraymaling/spraylakk/spraymaling-623182/ ), noen som har en formening om dette? Vil det bli bra? Har vært i kontakt med et firma på Hafslundøy/Sarpsborg som driver med forkromming, men de mente at det ikke gikk å forkromme aluminium(?????)! Noen kyndige der ute som har noen meninger om dette? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 21.Januar.2021 Del på Facebook Svart 21.Januar.2021 Om du skal ha noe som holder over tid bør du nok bruke etsprimer og tokomponentlakk. Sprayboks blir som å pisse i buksa, fint en liten stund men mister fort sjarmen. Litt usikker på krom på aluminium, tror kanskje ikke det går så bra? Det må nesten andre få svare på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kanalkapteinen Svart 21.Januar.2021 Del på Facebook Svart 21.Januar.2021 Jeg ville prøvd plasti-dip. Enkelt å påføre, overraskende holdbart, og kan plukkes av igjen. Mange bruker det for å dekke til kromlister på biler eller felger, så da bør det sitte bra på alu også. Får en variant på Biltema: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/gummilakk-2000033341 Gode instruksjoner finnes på YouTube: Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Krimart Svart 21.Januar.2021 Del på Facebook Svart 21.Januar.2021 Det er vel mulig med forkromming, men det er en del mellomsteg som må til. Eloksering er mer vanlig på aluminium. Man kan polere, men det blir jo matt igjen ganske raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.