Jump to content

"Noe skummelt skjer med fjordene vestpå"


Gudrun

Recommended Posts

dude skrev for 6 timer siden:

Jeg har ikke anelse om hvilken løsning som vil være den beste for oppdrett, men at det må avvikles i sin nåværende form står for meg tindrende klart. Ikke minst om man ser på krav som stilles til andre typer virksomheter mtp ødeleggelse av naturen  vår.

 

Det beste for næringa, er at man spoler 20-30 år tilbake i tid, da avisene hylte ut om hvor bra alt de gjorde var 

 

Men i 2021, hadde nok det beste vært tette anlegg. Da kan de fortsatt ha alt i vannet og fordeler likt det og ha det på land, men fortsatt slippe energi forbruket ved og ha det på land 

 

Fordelene med tette anlegg, null lus (sparer ufattelig mye kroner på hydrogenperoksid og rensefisk), null avfall, lite energi forbruk, kan fortsatt ha alt i sjøen, koster en brøkdel av anlegg på land, alt utstyret som ankringsbåter, slaktebåter og fórflåter kan fortsatt brukes, det kan hentes vann på såpass dypt vann at man slipper unna alge oppblomstringen som dreper laksen i perioder ogan vil kunne holde vannet i "mærdene" såpass kaldt at man slipper for eks furunkulose, vil slippe rømmninger. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye som er blitt bedre de siste 30 år, også overvåking av bunnforhold under oppdrettsanlegg: https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Drift-og-tilsyn/Overvaaker-miljoepaavirkningen

 

En laks vokser 1kg på 1,2kg for ( https://snl.no/fiskeoppdrett). Får ikke åpnet rapporten fra Fremtiden i Våre Hender, men undrer over at soyabønner er så treige at det trengs 7,8 m2 til å gro 1,2kg?

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 10 timer siden:

 


At oppdrettere tjener penger er nå vel og bra. Tragisk om dei hadde godt dunken og alle anlegg hadde lagt og slengt på kysten

Synes Braanås- Alsaker og mangen andre gjør mykje godt langs kysten.

Ka hadde Bekkjarvik vert uten fiskemillionene til Halstensen feks.

 

skjønner meg ikkje på den misunnelse enkelte har på at noen får det til.

 

 

 

 

Godt poeng mht misunnelse. Jeg ordla meg sikkert feil. Jeg er vel selv en slags grunder, og det har sin pris. Alikevel må man kunne forvente en drift av lakseoppdrett som er fremtidsrettet, uten for store avtrykk i naturen. Jeg er heller ikke fanatiker, og kjøper en oppdrettsfisk i ny og ne, og synes det er nydelig mat. Mange positive ting med næringer som går langs kysten, være seg oppdrett, fiskeri, turisme, eller annet. At vi ennå har mennesker bosatt over hele Norge er fantastisk, og jeg skulle ønske det ville fortsette slik.

 

Men hvis vi legger fjordarmer øde, eller ødelegger genene til fisk, som det har tatt tusenvis av år på å få frem ved naturlig seleksjon, er vi på ville veier. Hvis det er sant at 1,2 kg soya kan frembringe 1 kg laks er det jo fantastisk.  Da vet jeg hva det blir på middagsbordet. Det trenger ikke å bety det samme som at man må hugge ned Amazonas skulle jeg tro? 

 

Det store bildet er alikevel skremmende. Mennesker og deres husdyr på landjorda representerer nå godt over 90% av den samlede biomassen. Det er ikke effektivt nok å la dyra beite i den grønne eng. Den skal spise kraftfor fra den andre siden av jorda. Er nok mange bønder som føler seg presset til å effektivisere langt forbi egen etikk og moral. En melkeku kan leve lykkelig, kompostere og omsette , for mennesker, verdiløst gress, til nydelig ost. Hun kan fint melke 5-6 liter om dagen i 20 år. Isteden presses hun til å melke 30, og utrangeres etter 3 år. Kunne tatt en harang om griser og kylling også. Poenget er, vil vi at dette skal skje med ressursene i havet?

 

Dette er ikke mitt fagfelt. Men jeg har plukket opp ett og annet. Naturen straffer oss garantert. All dansk kylling har salmonella, og antibiotikaresistens sprer seg i dansk landbruk. Der har dette allerede spredt seg til mennesker, osv. 

 

Kjenner jeg blir litt engasjert. Skrive på båtplassen før jobb om morran. Ja ja........

Link to post
Share on other sites

Godt med engasjement 👍

Når man ser kor mykje laks man kan produsere på eit relativt lite areal og laksens evne til og ta opp for så setter oppdrettere egentlig eit veldig lite fotavtrykk i naturen når man tenker på antall tonn som blir produsert.

Tenk størrelse på ein gård med samme produksjon.

 

Men oppdrett har sine utfordringer enda ang miljø .

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

Godt med engasjement 👍

Når man ser kor mykje laks man kan produsere på eit relativt lite areal og laksens evne til og ta opp for så setter oppdrettere egentlig eit veldig lite fotavtrykk i naturen når man tenker på antall tonn som blir produsert.

Tenk størrelse på ein gård med samme produksjon.

 

Bør vel ta med i "regtnestykket" ditt at det går med mye landjord for å produsere foret til fisken? At denne jorden ikke er norsk endrer ikke det faktum vel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja laksen trenger jo uhorvelige mengder med for, det må jo produseres ein plass.

samme blir vel til landbruket og.

 

Ser det er stadige fremskritt ang miljø utfordringer til oppdrett

 

https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/weR5e4/fjorden-faar-ikke-puste-naa-vil-oppdretterne-samle-inn-alt-avfall-som-ellers-ville-gaatt-rett-i-sjoeen?referer=https://www.bt.no

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 4 timer siden:

 

 

Det store bildet er alikevel skremmende. Mennesker og deres husdyr på landjorda representerer nå godt over 90% av den samlede biomassen.

 

Som faktisk sier oss at vi allerede er alt for mange mennesker på denne planeten...ingen tør snakke om det...heller ikke " Fremtiden i våre hender"

Men det blir også en avsporing, og en annen diskusjon...

 

Ang skatt og antydning til misunnelse som er nevnt lengre oppe, så tror jeg det er totalt skivebom...bortsett fra den " siden " som alltid gnåler om mer skatt...

Det eneste folk forventer er at en slik stor næring slutter å forsøple vår felles natur...det tror jeg det er stor enighet om.. eller..??

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

 

Som faktisk sier oss at vi allerede er alt for mange mennesker på denne planeten...ingen tør snakke om det...heller ikke " Fremtiden i våre hender"

 

Joda, det blir snakket om. Og faktisk så er ikke alt helsvart heller.  Hundrevis av millioner er bragt ut av ekstrem fattigdom de siste tiårene, og resultatet er at befolkningsøkningen flater ut. Mange steder går befolkningen tilbake. Kvinner i Calcutta i india får under 2 barn pr. kvinne, og Kina er vel nede på 1,6(etter husken). Afrika som verdensdel  ligger fremdeles dårlig an, med stor befolkningsvekst, og en svært ung befolkning. Fattigdommen er stedvis stor, og store verdier går ut for å sikre stor, eller økt levestandard i Europa og deler av Asia, og der, fremfor alt Kina. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 1 time siden:

Joda, det blir snakket om. Og faktisk så er ikke alt helsvart heller.  Hundrevis av millioner er bragt ut av ekstrem fattigdom de siste tiårene, og resultatet er at befolkningsøkningen flater ut. Mange steder går befolkningen tilbake. Kvinner i Calcutta i india får under 2 barn pr. kvinne, og Kina er vel nede på 1,6(etter husken). Afrika som verdensdel  ligger fremdeles dårlig an, med stor befolkningsvekst, og en svært ung befolkning. Fattigdommen er stedvis stor, og store verdier går ut for å sikre stor, eller økt levestandard i Europa og deler av Asia, og der, fremfor alt Kina. 

 

Det er jo bra det settes fokus på dette...har aldri selv sett det...

Dette er jo faktisk en langt større trussel for fremtiden, en alle andre dommedagsproferier det hylles om i media...

Nå sporet vi av igjen...😖🤐🤐

Link to post
Share on other sites

Kan bare anbefale å kikke litt på noen av Hans Rosslings foredrag om befolkning, utvikling,.fattigdom og fremtidsutsikter, finnes i mengder på youtube og da får man en litt annen informasjon og fakta enn hva som fremkommer fra enkelte her, heldigvis!

 

https://fs.blog/2016/04/hans-rosling-population-growth/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Bør vel ta med i "regtnestykket" ditt at det går med mye landjord for å produsere foret til fisken? At denne jorden ikke er norsk endrer ikke det faktum vel?

 

Med innsektsmel så bruker man jo ikke landjord annet som en tomt med ett bygg på, så det er fremskritt, i tilegg blir bioavfall brukt som mat til innsektene. 1kg innsekter av 2kg bioavfall er jo god avkastning 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...