Jump to content

"Noe skummelt skjer med fjordene vestpå"


Gudrun

Recommended Posts

I dagens utgave av avisen bt.no er det en sak på hva forskerne har registrert i fjordene vestpå.

Når lenken legges ut er den på "åpen", men usikker på om de legger den på betal litt senere.

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/AlllOz/fisk-forsvinner-bunnen-er-raatten-og-livloes-det-foregaar-noe-skummelt

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er knapt et par nm mellom hvert oppdrettsanlegg....de forsøpler noe helt forjævlig...har selv dykket under dem mer en en gang..

At de til stadighet flyttes rundt for å slippe å forpeste seg selv, medfører bare ennå større spredning av forurensingen..

Få anleggene på land...og lever avfall slik alle andre må gjøre...det kan neppe være et for stort krav... eller..??

Link to post
Share on other sites

Blir nok mange millioner lavere inntjening om de blir pålagt det. Tipper de klamrer seg til bruk av anleggene så lenge de klarer. 
Noen lager store anlegg langt til havs. Det vil nok bedre problemet da overforing og ekskrementer vil bli spredt ut over et mye større område. 
Jeg har dykket nær marinaer og bunnen ser ut som månelandskap. Grå gugge over alt. Inget liv. 

Link to post
Share on other sites

En ting er at de forsøpler og ødelegger for andre, som fiskere, men at de ikke betaler grunnrente og ikke erstatter skade de påfører andre er helt utrolig.

 

Oljenæringen utnytter et felles gode vi har i Norge og har høy skatt og en haug av regler å forholde seg til (feks krever SDØE store deler av de beste prospektene - det kommer i tillegg til skatt og avgifter).

 

Oppdrettsnæringen, som også bruker et fellesgode, slipper unna alt. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få bort oppdrettsnæringen slik den er i dag. Forurenser mye, og det har man lukket øynene for alt for lenge. Bruk av leppefisk er også en veldig ugrei praksis. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Få anleggene på land...og lever avfall slik alle andre må gjøre...det kan neppe være et for stort krav... eller..??

 

Dessverre er det en urealistisk drøm, hvis man ser på antall mærder som er i vannet og hvor mange mål som trengs på land for og få samme areal, MEN det som hadde vært en revolusjon hadde vært tette anlegg der de har kontroll på alt avfall. 

 

Heldigvis blir det fler og fler tette anlegg 

Link to post
Share on other sites

Veldig informativ artikkel.

Tydelig at det er flere faktorer som forsterker hverandre, men at oppdrettsnæringen skiller seg sterkt ut som værsting.

Er nok på tide at det tas grep før fjordene kveles totalt. 

Men noen av norges rikeste eier jo disse anleggene og de presser vel på for å forsøke å holde fasaden og fraskrive seg ansvar.

Her er det både arbeidsplasser og skatteinntekter for kommunene også så mange krefter som ikke ønsker forandring.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Dette har jo "alle" visst om i årevis.

Miljøvernforbundet har jo informert og dokumentert dette i alle fall i 15-20år. De har nok ikke fått den cred de fortjener.

 

Man kan spørre seg hvor er resten av de såkalte miljøforkjemperne? for ikke å snakke om miljøpartier..

 

Tenk om dette "giftlokket" som kanskje aldri vil forsvinne hadde vært like synlig som lokket over bergensdalen som er der 

noen ganske få timer i året, og forøvrig har vært der siden tidenes morgen..

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 2 timer siden:

 

 

Tenk om dette "giftlokket" som kanskje aldri vil forsvinne hadde vært like synlig som lokket over bergensdalen som er der 

noen ganske få timer i året, og forøvrig har vært der siden tidenes morgen..

Ett meget godt poeng der!

 

Dieselbiler er jo så "lette" å ta, de lukter jo vondt, også er de lette å beskatte.

 

Litt vanskeligere å ta oppdrettsnæringen, som er mrd. industri, og som nok har dyktige lobbyister som trekker i de rette trådene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 3 timer siden:

Er vel og dra det litt langt og skylde på oppdrettere at havet blir varmere og det  indirekte gjør at terskel fjordene ikkje får påfyll av friskt oksygen rikt vann.

 

Nei, det syns jeg ikke...

Er det noe den næringen definitivt ikke trenger, så er det flere billige unnskyldninger, for fritt kunne forsøple våres felles natur..

Ingen næring i Norge tar seg så til rette av våres felles natur... 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev for 3 timer siden:

Er vel og dra det litt langt og skylde på oppdrettere at havet blir varmere ...

Mulig at noen har skyldt på oppdrettsnæringen for global oppvarming, men det er vel ikke saken her. Her er vel poenget at med minimal utskiftning av bunnvannet i terskelfjorder så kan forurensningen fra oppdrettsanlegg være det som gjør at fjorden blir helt ulevelig. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Lukkede anlegg, gjerne til havs, bør bli ett krav. Forurensing til havet via for og fisk kan jeg lite om, men leser, og lærer. Forurensing av gener via rømt fisk er vel minst like alvorlig. 

 

Hadde den jevne nordmann fått sett de dyngene med avfall som ligger under disse anleggene ... hadde de fått sjokk...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Mulig at noen har skyldt på oppdrettsnæringen for global oppvarming, men det er vel ikke saken her. Her er vel poenget at med minimal utskiftning av bunnvannet i terskelfjorder så kan forurensningen fra oppdrettsanlegg være det som gjør at fjorden blir helt ulevelig. 

Trur du må lese rapporten ein gang til

spesielt det med med utskifting av vann i ein terskel fjord

Er jo global oppvarming som gjør det verre for allerede belastede fjorder med oppdrett- landbruk-kloakk utslipp 

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 52 minutter siden:

Er jo global oppvarming som gjør det verre for allerede belastede fjorder med oppdrett- landbruk-kloakk utslipp 

 

Ja.. Og da kan man bare fortsette og pøse på med gugge og forurensning, eller skal man si at vi prøver å endre på det vi faktisk kan gjøre noe med? Om ikke for vår del, siden vi sikkert kommer herfra uten å merke så mye til dette, så for våre etterkommeres skyld. De kommer nok i fremtiden til å se med gru på hvordan vi holdt på.

 

Da Oddekalv tømte melk i anlegget i Sørfjorden for ti år siden, var det uttalt at det anlegget alene tilsvarte kloakkutslipp fra  15000 menneske som skulle bli sluppet urenset ut i fjorden.  Det ble vel gjort slik, for mange år siden, men nå ervi blitt klokere og mer opplyste, og gjør det vi kan mtp rensing av kloakkutslipp og annen forurensning. 

 

Men, oppdrettsnæringen fortsetter å pøse på med dritten sin, selv om både de og myndighetene vet at dette går

rett til helv....  De tilogmed øker produksjonen.  Hvorfor i alle dager er det noen som ikke proffiterer på dette som likevel har et behov for å forsvare det tro?

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Hadde den jevne nordmann fått sett de dyngene med avfall som ligger under disse anleggene ... hadde de fått sjokk...

Kan ikke huske i farta at jeg har dykket rett under et slikt anlegg, men i nærheten. Du har ikke noe foto- eller filmdokumentasjon av dette da? Det kunne vært interessant. Men det er vel mulig å finne noe på youtube.

 

Captain A skrev for 2 timer siden:

Trur du må lese rapporten ein gang til

spesielt det med med utskifting av vann i ein terskel fjord

Er jo global oppvarming som gjør det verre for allerede belastede fjorder med oppdrett- landbruk-kloakk utslipp 

Jeg har ikke lest hele rapporten, kun den første linken. Men jeg fikk jo i alle fall med meg det du sier her. Men når situasjonen først er som den er når det gjelder utskifting av bunnvann i terskelfjorder, så burde det vel være et mål å redusere utslipp som forverrer tilstanden enda mer? Derimot leser jeg mellom linjene i svaret ditt at du tenker at global oppvarming er menneskeskapt, og at det er der skoen trykker. Om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller ikke er en annen diskusjon, men uansett er tidsperspektivet for å få til endringer der så stort at omlegging av oppdrettsanlegg og utslipp fra landbruket er som et knips i forhold. Vi må starte der vi kan og der vi har mulighet til å gjøre en forskjell, det er min mening. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 33 minutter siden:

Få det på land og krav om umiddelbar destruksjon av anlegg i vann. 
ellers selges de bare til utlandet og vi er like langt. 

Iogmed at vi er ett såpass lite land som vi er, så er det dessverre umuligt og få all oppdrett på land. Vi har rett og slett ikke areal nok til det 

 

Syns vi heller skal hyle og skrike om tette anlegg med kontroll på avfallet, det er i allefall realistisk og vil være en revolusjon 

 

Og ja, jeg har litt erfaring med dette bortsett fra det jeg leser på nett og ser på tv, etter 3år med lakselære, vært forskningsfisker med arbeidskontrakt fra NINA der vi har fiska rømt oppdrettslaks for å radiomerke de, fiske målretta på radiomerke laks for og se hvor de stilte seg i elvene før, under og etter gyting, vært på flere møter hos klv, besøkt flere oppdrettsanlegg (både i Norge og utlandet, blandt annet verdens første oppdrettsanlegg på land, i skottland der de var først med og klare å ha laks i ferskvann hele livssyklusen) og har solgt rensefisk til oppdrettsnæringa i flere år. 

 

Bare vi får driten inn i tette anlegg så vil vi få kontroll over avfallet, lakselus og rømmninger, så lenge de 3 er under kontroll, så vil i allefall sportsfiskeren i meg være svært fornøyd. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

All matvare produksjon setter sine fotavtrykk i naturen. Ein bonde feks legger beslag må mykje større areal per kg produsert mat enn ein oppdretter i ein fjord gjør.

Så er vel spørsmålet kor mykje vi skal akseptere. 


Man må knuse noen egg for og lage ein omelett
 

og flytte det på land blir meiningsløst da energi forbruket per kg mat blir altfor høyt og da blir vi ikkje konkurranse dyktige.

Er jo den blå åker i vi skal leve av i fremtiden i følge myndigheter, så det er viktig vi ikkje skiter i eget reir.

 

Men klart alle næringer må følges opp med kontroller at man driver etter gjeldende lover.

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 1 time siden:

All matvare produksjon setter sine fotavtrykk i naturen. Ein bonde feks legger beslag må mykje større areal per kg produsert mat enn ein oppdretter i ein fjord gjør.

 

Men hvis fisken spiser mat som er produsert på landjorden så opptar det vel  langt mer dyrkbar mark enn nødvendig? Med "nødvendig" mener jeg at hvis vi brukte den maten som produseres på land til å mette munner direkte heller enn å helle det ut i sjøen for at fisken skal spise denne og vi spise fisken igjen. Så i et større perspektiv, globalt, så betyr produksjon av fisk at etter- spørsel etter menneskemat blir "unødvendig" høy og det er de fattige i verden som taper på, ikke vi i den rike del av verden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Kan ikke huske i farta at jeg har dykket rett under et slikt anlegg, men i nærheten. Du har ikke noe foto- eller filmdokumentasjon av dette da? Det kunne vært interessant. Men det er vel mulig å finne noe på youtube.

 

Joda, har nok det ... men det ligger nok i Norge...

Jeg hadde en del ekstra jobber i forbindelse med slike anlegg for mange år siden...

Dyngene under er så massive at overgangen fra vann til slam kan en nesten svømme/bevege seg i..

 

Mesteparten av anleggene nå ligger slik til, at bunnen under ikke er dykkedybde lengre...men det ser nok like jævlig ut for det...

 

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

 

 Om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller ikke er en annen diskusjon, men uansett er tidsperspektivet for å få til endringer der så stort at omlegging av oppdrettsanlegg og utslipp fra landbruket er som et knips i forhold. Vi må starte der vi kan og der vi har mulighet til å gjøre en forskjell, det er min mening. 

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Iogmed at vi er ett såpass lite land som vi er, så er det dessverre umuligt og få all oppdrett på land. Vi har rett og slett ikke areal nok til det 

 

Syns vi heller skal hyle og skrike om tette anlegg med kontroll på avfallet, det er i allefall realistisk og vil være en revolusjon 

 

Joda, ikke uenig i det...om de ligger på sjø eller land er ett fett, bare de er tette, og avfallet leveres slik alle andre næringer må gjøre...

Også kontroll/filtrering av vann inn/ut pga all sykdommen/medisiner/avlusing og annet dritt som går rett i sjøen nå...

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...