trydis Startet 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2021 Har med jevne mellomrom tatt en titt på frostvæsken jeg helte i avløp til dusj, for å se at den ikke fryser. Mener å huske at jeg målte den til minus 12-14 med tester i høst (det som hadde vært gjennom motoren). Har vært nede i de temperaturene om natten, men som regel rundt -5 på dagtid. Dermed ble det en overraskelse da jeg åpnet lokket på sjøvannsfilteret i dag. Som dere ser på videoen er det is i frostvæsken, men veldig lett i dele og blir som tynne flak. Litt usikker på hva som har skjedd, om blandingen var dårlig blandet i drevposen eller liknende. Kan ikke se noen sprekker i sjøvannsfilteret eller liknende og har satt på varme. Det er en VP D4. Er mengden væske som blir liggende i sjøvannssløyfen såpass stor at jeg potensielt sitter med et kjempeproblem? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Vet ikke om det blir et problem, men synes ikke det så bra ut. Pleier å bruke 50/50 blanding, hvis jeg konserverer(ligger på vannet med varme helst) , hvordan blandet du? Hvis blandingen er tynn, og i tillegg blandes med vann som ligger i sjøvannskrets, kan det bli snaut. Ville varmet opp og kjørt ny blanding. Hvis ikke du kan ha på varme resten av kuldeperioden da. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) Frostvæske blir til slush i kulda, men ikke til solid is. Legg 50% glycol i fryseren -20 og se hvordan den blir.... Redigert 6.Februar.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) @Gullfisk: Bruker drevpose og fyller denne opp med ferdigblandet frostvæske. Mon tro om jeg kan ha glemt å stenge av vanntilførselen, slik at det ble ujevn blanding. Kommer til å ha 200w varme på fremover. @Code0: Sjekket i toalettet og der er det slush (fra samme blanding). Litt usikker på hva du mente, men var kanskje at det ikke er nok frostvæske i det man ser i sjøvannsfilteret, siden det er isflak der? Redigert 6.Februar.2021 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 trydis skrev 5 minutter siden: Litt usikker på hva du mente, men var kanskje at det ikke er nok frostvæske i det man ser i sjøvannsfilteret, siden det er isflak der? ...jeg mente å si at vann+ frostvæske blir til slush, men at frostsprengningsvirkningen uteblir. Om du har et problem eller ikke tør jeg ikke uttale meg om. Hvis du fyller et lite beger helt fullt og skrur igjen korken ( jeg bruker de glassene apoteket har for urinprøve) og legger i fryseren..., slush blir det..., men sprekker / buler koppen har du et problem... Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Ok, takk for oppklaring. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Tror ikke dette er dramatisk. Jeg bruker selv drevpose, og med gjenbruk av fjordårets væske har jeg ikke full kontroll på blandingen, men tviler på at den er mer enn 30/70. Tar alltid med en liten prøve hjem. Årets prøve frøs ikke ved -10, men i frysen (-21) ble det slush, som du har på filmen. Se ut som du har litt «tørrere» slush enn jeg får i frysen, så sikkert litt tynn blanding, men dette er neppe is med stor sprengkraft.. VP mekanikeren på mitt lokale verksted sa engang at han aldri hadde sett en D motor alvorlig skadet av frost... PS! Etter å ha kjørt gjennom blanding i drevpose så tømmer jeg 1/2 l ublandet væske rett i filteret, også starter jeg opp i 2-3 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Tok turen innom i kveld og fjernet innmaten i sjøvannsfilteret. Pirket nedi og kunne heldigvis ikke kjenne antydning til is nedover. Får vurdere å åpne impellerhuset, men gjorde meg iallefall litt roligere. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Takk for tilbakemelding @R.O Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Som de andre skriver over her....isen får ingen sprengkraft ... blir til slush... Men du har nok en for mager blanding i forhold til kulden på stedet... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Sikkert ingen betydning her, men ren glykol fryser ved ca 15 minus. Best frostsikring får du med 67 % glykol, men da er kjøleeffekten betydelig redusert. 50% fryser ved 33 grader og har fortsatt bra evne til å lede bort varme. https://gardsdrift.no/frostvaeske-glykol-maskiner/nar-fryser-kjolevaeska/178181 Sitér dette innlegget Mons Link to post
trydis Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Ja neste høst må jeg uten tvil være mer nøyaktig og i tillegg teste blandingen i fryseren. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 @trydis, husk å lukke motorroms lufttilførsel når du setter på varme. Det har jeg glemt noen ganger... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
trydis Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Takk for påminnelse @Grand Banks jr. Det er et veldig relevant problem for min del, da den elektriske luken til motorrommet må stå i delvis åpen stilling for at jeg skal komme meg ned/opp uten tilkoblet strøm. Har ikke helt kommet frem til en grei løsning på dette, første vinteren med denne båten. Har fundert på om det enten er mulig å dekke til langs åpningen mellom gulv og luke eller gjøre et eller annet rundt selve motoren... Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Lurer på om det kan ha en effekt å bygge et "tak" av disse isolasjonsmattene (eller liknende) over motoren, med varmekilden under? Eller blir det som å "pisse i havet"? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Hvis man har uisolert motorrom eller åpninger hjelper nesten alt. En presenning, matter, rockwool, galvas isolasjonsmatter som leveres med plast rundt osv. Et godt lag snø på båten hjelper veldig godt. For de som er redd for at båten skal fryse for godt fast eller at det blir for kaldt inne hjelper det godt å skuffe snø oppover skutesidene og rundt roret. Da slutter det nesten helt å komme kulde utenfra, og isen vokser svært sakte i tykkelse. Hjelper forresten godt på grunnmuren på huset også.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Det fungerer til og med å dytte kluter/ håndklær ned sprekkene. Det viktigste er å hindre kaldluft fra å "ramle" ned i motorrommet, samt varm luft fra å stige ut. Depronplatene fungerer nok. Men det er nok lettere å håndtere bobleplast på rull. Eller kanskje kjøpe et par billige dyner? Nå vet ikke jeg om du har motorromsluke ute eller inne. Jeg har ikke under tak av presenning. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
trydis Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Luken åpnes ved at man løfter solsengen og hele kostebinderiet. Ja sikkert enklere å håndtere de tingene du nevner, så lenge jeg kan forsikre meg om at de holder seg på forsvarlig avstand fra varmekilden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Ja, jeg tenkte på utsiden og ikke på innsiden. Jeg har flat dørk, så jeg kunne bare lagt rett oppå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 7.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 trydis skrev for 2 timer siden: Lurer på om det kan ha en effekt å bygge et "tak" av disse isolasjonsmattene (eller liknende) over motoren, med varmekilden under? Eller blir det som å "pisse i havet"? Hei, trydis. Det er like viktig å stenge luftinntakene på siden av skroget. Det er åpent rett inn på begge sider via slissene rett under dollbord på begge sider bak. Stapp inn fjordårets sengesett samt noe plast ytterst. Det hjelper ikke å bare isolere på topp over motor. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 7.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2021 Godt poeng @Worry II, takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Følger opp denne, alt så greit ut etter oppstart ? Når høsten kommer bytter jeg nok til en optisk glykolmåler og tester blandingen i fryseboksen, for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 trydis skrev for 7 timer siden: Følger opp denne, alt så greit ut etter oppstart ? Når høsten kommer bytter jeg nok til en optisk glykolmåler og tester blandingen i fryseboksen, for sikkerhets skyld. Veldig bra at du følger opp, da blir forumet bedre ? Og godt at ting ser ut til å ha gått greit! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.