Kanalkapteinen Startet 13.Februar.2021 Del på Facebook Startet 13.Februar.2021 Aiai... Holder på å demontere dyser for å sende til test og overhaling. Startet tilfeldigvis med dyse nr 3, og la merke til at her stod hylsa lenger opp av toppen enn de andre. Gikk veldig greit å få ut dysa, men så også at hylsa roterte litt når jeg vrikket forsiktig på dysa. Hylsa ble stående på plass, men er løs, og mistenker at den står litt for høyt. Et skremmende syn møtte meg da dysa kom ut, den var full av noe som minner om blanding av olje/vann! 😩 Hvordan er det mulig?? Hylse står for høyt... Slam/olje nedi hylsa. Motor har gått helt fint, lettstarta, korrekt trykk og temperatur, ikke røyk, men med en bankelyd siste del av sesongen. Mistenkte derfor dyse som drypper. At jeg ikke har merka dette på motorens ytelse er jo snodig? Nå har jeg mest lyst til å hive både det ene og det andre...🤮 Hva gjør man nå?? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2021 Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 1.. Tømme blokka for kjøleveske, så det ikke havner i sylinderen. mente det var rutine når en skal ta ut dysene med motor med løse foringer.? 2.. få hjelp av en som kan Volvo. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 Blokka er tømt. Ser nå at det er ikke selve hylsa som er løs, men en klemring som ligger oppå hylsa. Del 13 på bildet. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Jakob T Svart 13.Februar.2021 Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 Er ein spesial dor til å montere hylse å klemring. Ville lånt verktøy hos Volvo for å trekke opp hylsa ,for bytte denne og tetnings ringer. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 13.Februar.2021 Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 @Kanalkapteinen Har sendt deg en IM 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 kdtran skrev 1 time siden: @Kanalkapteinen Har sendt deg en IM 😊 Tusen takk @kdtran!!! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Okkaby Svart 13.Februar.2021 Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 Bytt hylsa med pakninger. koster vel ca 240kr komplett Originalt fra VP. Men vær forsiktig når den røde pakning skal ned rundt toppen av hylsa. Er lett å føkka den. Har du fått vann i dysa, så er det nok den røde pakining øverst rundt hylsa som er gåen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bruun Svart 13.Februar.2021 Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 Det er noe som ikke stemmer her. Har du 41p? På bilde nr 2, det skal ikke være mulig å se oringen. Det skal ikke være mellomrom mellom kobberhylse og klemringen som det er på bilde ditt. Enten feilmontering fra tidligere eller feil kobberhylse fra tidligere. Er motor ellers ok ville jeg ha tømt kjølevann og kjørt rens på det. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Februar.2021 Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 Bruun skrev 38 minutter siden: Det er noe som ikke stemmer her. Har du 41p? På bilde nr 2, det skal ikke være mulig å se oringen. Det skal ikke være mellomrom mellom kobberhylse og klemringen som det er på bilde ditt. Enten feilmontering fra tidligere eller feil kobberhylse fra tidligere. Er motor ellers ok ville jeg ha tømt kjølevann og kjørt rens på det. Ut ifra bildet, så har ikke klemring/låsering vært langt nok nede. Den er jo fin grønn. Den skal jo ligge ca flush med blokka. Å har den vært langt nok nede, så ville ikke maling vært der lengre. Så tenker det har vært feil montering her.. Er ikke denne langt nok nede, så vil røde gummiring, kunne krype oppover, å en får lekasje. Så mitt råd er fremdeles å ta ut alle hylser å montere nye. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 13.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2021 @OkkabyDu konkluderer helt riktig; klemringen på denne dysa har ikke stått på plass, og det har vært slik lenge. Jeg har riktignok lakkert opp motoren nå nylig, men denne klemringen har stått høyere opp enn de andre hele tida mens jeg har hatt båten. På de andre sylindrene er det ikke mellomrom mellom klemring og hylse, du ser tydelig forskjellen på disse to bildene: Jeg hadde virkelig håpt å slippe dette, men nå ser jeg at jeg må til å bytte alle hylser. Takket være et utrolig hjelpsomt medlem her på BP, får jeg tilsendt alt nødvendig spesialverktøy for denne jobben i posten! -Takk og lov! Da blir det å bestille opp hylser, og brette opp ermene enda ett hakk... Tenker forresten å sende dysene til Dieselgrossisten for kontroll og renovering, samt skifte av dysespisser. Håper disse kan sakene sine, har i alle fall vært veldig greie å ha kontakt med nå i forkant. Hadde tenkt å gjøre dysesjekk og justering selv hos en kamerat som har dysetester, men jeg spanderer heller noen kroner på å få dette gjort av profesjonelle med garanti og kvittering. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
mawilu Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Har gjort samme jobben på min motor i vinter overhaling med nye spisser på verksted kom på ca 10000 for dysene måtte bytte en hylse da den løsnet under demontering fikk låne monteringsdor på vår verkstedet jeg kjøpte hylsa super service .vær obs på at det er to lengder av hylsa til 41 motoren pass på at du får riktig lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Til 41A er det 10-11-12 på denne linken du trenger. Kjøpte nettopp hjem disse hos lokal VP verksted sjøl(ikke hentet de ennå) da var prisen ca 240kr pr sett. Volvo Penta Exploded view / schematic Cylinder Head TMD41A, D41A, TAMD41A, AQAD41A, AD41A - MarinePartsEurope.com Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 @mawiluTakk for tips om lengder, ser at jeg må ta utgangspunkt i serienummer på motor for å få riktig hylse. Fått ut alle dyser i kveld. De andre hylsene sitter som de skal, men her bør man vel skifte alle seks når man først er i gang? Takk for delenummer @Okkaby👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
mawilu Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Sitter de fast er det ikke nødvendig med bytte bare rengjøring . Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 mawilu skrev for 6 timer siden: Sitter de fast er det ikke nødvendig med bytte bare rengjøring . Er ikke sikker på om jeg er helt enig i dette. Når jeg byttet på 15 år gamle AD41P-A maskiner så fant jeg at de to o-ringene som skulle tette mellom hylse og topp var blitt rimelig tørre og harde. Personlig hadde jeg ikke stolt på at disse holdt tett på en enda eldre maskin, men det er mulig at jeg er overforsiktig.. Tenker du har verktøyene du trenger i morgen @Kanalkapteinen. Sendt fra Bergen i morges. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 kdtran skrev for 20 timer siden: Tenker du har verktøyene du trenger i morgen @Kanalkapteinen. Sendt fra Bergen i morges. :-) Fantastisk, @kdtran! Blir spennende å dra ut den løse hylsa og se tilstanden... Veldig i tvil om jeg tar alle seks, jeg burde jo sikkert det, men det tar jo både litt tid og noe penger. Er jo også ganske greit å gjøre ved en senere anledning mens motoren står i båten. Men ja, det hadde vært digg å visst at det var i orden! Et spørsmål til dere som har vært borti dette før: Det ligger jo ofte litt drit nederst i hylsa. Hvordan renser man bort dette uten å få det ned i sylinderen? Det samme gjelder vel med den rensebørsten fra VP når man skal rense før installasjon av ny hylse, eller er den utformet med noe som tetter hullet inn til brennkammeret samtidig som man roterer børsten? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Okkaby Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Ser noen skrev det var forskjellige hylser. Til 41A og 41B er det ikke forskjell, samme hva serienummer motor har. Er når en er oppe i 41H-41L-41P-41M at en må sjekke serienummer. Dette da det skifter ved serienummer 2204158808 til delenummer 3581536. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Ja, @Okkaby, min er på 220410XXXX så langt unna den nye typen Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
mawilu Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Okkaby har nok oversikten,min er 41 P og skulle ikke ha tetning nederst på hylsa.Jeg brukte vp børsten til rensing brukte støvsuger etterpå det lille som kommer ned blåses ut ved oppstart.vp sa at kun løse eller skadede hylser trengte bytting derav vp rensebørsten til resten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.