boble65 Startet 16.Februar.2021 Del på Facebook Startet 16.Februar.2021 Som tittel sier.. dette er to båttyper som jeg synes er interesang og innenfor budsjett. Så lurer på erfaringer. Liker salongen i sandvik meget. Men har og sansen for båt med rett hekk. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Jeg kjenner egentlig ikke noen av dem, men en sjøvant kar hjemme hadde Sandvik 945 på ønskelisten for 30 år siden. Den gangen hadde den rund hekk. Så vant han i lotto . I min ungdom var jeg fasinert av NW 900. (Husker 'Malstrøm-serien' på NRK brukte alle utgavene, men husker ikke hva serien handlet om) Her er noen linker: Båtmagasinet Bruktbåttest Sandvik 945 Ny type. Hentetråd på båtplassen Båtmagasinet 945 (Rundrauet) Båtplassen NW900 Erfaringsutveksling Inntrykket mitt er at NW900 tåler mer fart enn Sandvik, og er et 'vellykket' halvplanerskrog. (De lærde strides dog om en halvplaner kan være vellykket, eller om det er et planende skrog med for liten motor/ineffektiv fremdriftslinje ) Sandvik (den runde hekken) er mer et deplasementskrog, som trives best som det. (dvs opp til 8-9 knop), selv om det går an å skremme dem opp i større hastigheter. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Har kjørt mye NW900 og det er en bra båt i sjøen. Svakheten på den som de fleste andre lystbåter er vinduene. Får du en skikkelig treffer kommer de inn. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Sandvik har enda rund hekk😊 men ser for meg at nordwest ikke ruller så mye i sjøen. Men er mer tørst for drivstoff pga større motor. Fast aksling er det eneste jeg vil ha pga vedlikehold. Men salongen i nordwestn er litt så som så pga den nedgangen til akterkabin. Jøss at vinduene kommer inn er jo litt spesielt.. Men da må det sikkert være mer sjø en jeg gidder og være ute i😅 Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Har en NW 900 selv, er meget fornøyd med plass både inne og ute, 3 sovecabiner, God retningsstabil , god sjøbåt, har gjort en del oppgradering. Kanskje litt tung drevet, Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
boble65 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Ja regner med di er litt tungdrevet. Ser for meg at akterdekket er noe større på nordwestn en sandviken. Så for meg og lage ny badeplattform og hekkport uansett hvilken båt det skulle bli. Nordwestn tåler vel litt mer fart på marsj vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Har en NW900 og marsjer på 13-14 med en perkins 200 hk. Vet om flere som har 300+ og da er en vel oppe i 17 og oppover på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Februar.2021 Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Jeg har versjonen med fly og uteplass bak. Er også montert ekstra lang plattform på denne her. Eldre båt, men liker vår Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2021 Har sansen for nordwestn må jeg innrømme selv om salongen er litt utafor. Fint med svar å erfaringer😊 Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Klassebåter begge to, tenker du bare turbåt eller også litt fiske teiner innimellom. Hvis du har slike planer og samtidig vurderer å ha båten ute på sjøen om vinteren så er jo Sandviken det beste alternativet, selvsagt. Sånn sett er jo disse to nevnte båtturer i helt forskjellige segmenter... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Om AP, SV og MDG får det som de vil kommer diesel og bensin til å koste det doble etter at de kommer til makta. Derfor ville jeg gått for Sandvik 945 med minst mulig motor. Gjerne kun 50 HK da kan du kjøre billig i 7 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Bårdp skrev for 2 timer siden: Om AP, SV og MDG får det som de vil kommer diesel og bensin til å koste det doble etter at de kommer til makta. Derfor ville jeg gått for Sandvik 945 med minst mulig motor. Gjerne kun 50 HK da kan du kjøre billig i 7 kn. Kan bekrefte at NW900 drikker en del diesel ja. Er jo en plog i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 (redigert) Kjører ofte 5-7 knop kosefart, ellers ca 12-13 på marsj. Laget åpning til hekk porten, gir lettere ankomst fra flytebrygga. Redigert 17.Februar.2021 av torbi (see edit history) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
boble65 Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Bårdp skrev for 3 timer siden: Om AP, SV og MDG får det som de vil kommer diesel og bensin til å koste det doble etter at de kommer til makta. Derfor ville jeg gått for Sandvik 945 med minst mulig motor. Gjerne kun 50 HK da kan du kjøre billig i 7 kn. Ja det er jo og noe og tenke på.. Så en nordwest med volvo 300 hk og den bruker nok mye diesel.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Martine29 skrev for 5 timer siden: Klassebåter begge to, tenker du bare turbåt eller også litt fiske teiner innimellom. Hvis du har slike planer og samtidig vurderer å ha båten ute på sjøen om vinteren så er jo Sandviken det beste alternativet, selvsagt. Sånn sett er jo disse to nevnte båtturer i helt forskjellige segmenter... Jo båten jeg har nå ligger ute hele året så det blir jeg nok å fortsette med😊 og blir jo en del fisking. Derfor kjekt med selvlensende dekk. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Hvis du ikke trenger stor fart ville jeg valgt Sandviken,men jeg er vel inhabil siden jeg har en .Med hekkport og benker bak er den perfekt for oss beregnet på fiske med styreposisjon ute.Oppfører seg godt i sjøen kjører du i 7 knop bruker den like mye diesel om motoren er 50 eller 200 hk bare så jeg har nevnt det . Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 mawilu skrev 6 minutter siden: kjører du i 7 knop bruker den like mye diesel om motoren er 50 eller 200 hk bare så jeg har nevnt det . Det er bare ikke tilfelle. Du vil få et vesentlig mindre forbruk med en mindre motor. En motor har best virkningsgrad med ca 75% effektuttak. Å kjøre rundt med en svær motor på lav belastning er verken lurt eller økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 boble65 skrev for 4 timer siden: Jo båten jeg har nå ligger ute hele året så det blir jeg nok å fortsette med😊 og blir jo en del fisking. Derfor kjekt med selvlensende dekk. Da ville jeg gått for Sandviken. Begge to er jo fine båter, men helt forskjellig konsept. Havarita skrev for 17 timer siden: I min ungdom var jeg fasinert av NW 900. (Husker 'Malstrøm-serien' på NRK brukte alle utgavene, men husker ikke hva serien handlet om) Malstrøm var det den serien het ja! Tenker stadig på enkelte glimt fra den serien når jeg ser en NordWest, men har ikke klart å komme på hva den het. Men det må vel ha vært på midten av 80 tallet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Ja begge er fine båter. Men ja sandviken passer nok best både med bruk og drivstofføkonomi og har veldig sansen for interiøret i den. Funker fint for meg og daffe rundt i rundt 10/12 knop. Eneste er nesten så en gruer seg til og selge båten jeg har. Og litt usikker på hva jeg skal legge meg i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 17.Februar.2021 Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Goddis77 skrev for 12 timer siden: Kan bekrefte at NW900 drikker en del diesel ja. Er jo en plog i sjøen. Halvplanerens bakdeler. 30ft båt, ca 5t & 300hk bør egentlig være god for 30+ knop, men det er vanskelig å få til uten 'hekkans aggregat' Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2021 Ja taler vel for og gå før en sandvik med hensyn til forbruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Hvis jeg skal forsvare NW900 litt mer, så kan jeg nevne at jeg snuser på en større motor i den båten vi har. 220hk Perkins fungerer det, men tror denne båten har best av en motor rundt 300hk. Og her kommer poenget. Ser ikke vits i å oppgradere til annen båt for mellomlegget det er mellom verdi på båten vi har i dag + 200k til, hvis vi er fornøyd med båten vi har. Og det er vi. Selv om dette er en gammel dame fra midten av 80 tallet, så har vi vokst oss glad i den. Skal ikke si at det er uaktuelt å bytte båt med større fart, men akkurat nå ser det heller ut til litt større motor er mer aktuelt Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Bror min hadde en NW 900 hvor han skifta motor fra 217 Hk Perkins til 320 Hk Volvo. Ble jo mer fart men det det ble mest av var nå økt dieselforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Bårdp skrev 20 minutter siden: Bror min hadde en NW 900 hvor han skifta motor fra 217 Hk Perkins til 320 Hk Volvo. Ble jo mer fart men det det ble mest av var nå økt dieselforbruk. Er fullt forståelig det, men planen er ikke å dra på i 18-20 knop kontra 13-14 som i dag, men heller ha muligheten til det hvis det trengs. Det er like mye tryggheten i en nyere motor enn det en har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.September.2021 Del på Facebook Svart 12.September.2021 Kom til å tenke på Ambles kommentar: Han lurte på hvordan gårsdagens båter ville blitt med dagens moderne motorer. De brukte som kjent store tunge motorer som i dag er historie. Ellers hadde jeg en Sandvik med en 41 motor og kan love drivstoffet gikk unna når det var noe som hastet. Virket som båteiernes ønske for stadig mer fart hadde gått foran hva som var opprinnelsen til konstruktøren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.