Jump to content

Erfaringer med Nord West 900?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

En båttype som kan anbefales om du liker lukket båt. Flybridge versjonen er trang på verandaen og kan vel knapt nok kalles flybridge etter mitt syn. Modeller fra 86 og oppover har steglister i vannlinja forut, noe som gjør båten tørrere. Tidligere modeller er meget våte i motsjø. De fleste NW 900 har for små motorer hvis du er ute etter fart ( Perkins 220 hk og lignende ), du må over 300 hk hvis du ønsker å marsje på +/- 19 - 20 knop. Toppfart med en 220 Perkins ligger i området rundt 20 knop, marsjfart med denne motor vil jeg anslå til mellom 14 - 16 knop. En del NW 900 er oppgradert og ikke minst trekt om. Min anbefaling er at finn en båt som er trekt om, sparer deg for uhorvelig mye arbeid. Vil også anbefale deg å kikke etter en båt som er oppgradert på den tekniske side mht elektrisk anlegg, pumper, skroggjennomføringer, vinduer, slanger, toalett, kjøleskap, navigasjonshjelpemidler, baugpropell, vinsj, osv, osv. Dokumentasjon på utført vedlikehold på motor og fremdriftsanlegg er selvfølgelig også viktig. Hvis det ikke kan fremlegges logg på utført vedlikehold / ettersyn finn deg en annen båt er min anbefaling.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har det vært noe problemer med lekasje i overbygg på disse båtene

Min erfaring etter 5 år med NW 900 er at skruer på vinduslister må etterteites årlig minst. Kommer vel litt an på bruk også og ikke minst hvor hardt båten har blitt kjørt. Ellers har jeg ikke opplevd noe spesielt mht lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Kalesje er jo ikke så lurt om det kommer en del snø.

Anbefaler en sommerkalesje og en vinterkalesje. Snø normalt ikke noe problem sålenge en har muligheter for oppsyn med båt ved og etter snøfall. Mye kjekkere og ikke minst sikrere med et rent og tørt akterdekk kontra et glatt dekk med snø og is er min og andres erfaring.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor

 

Som du sikkert husker var min forrige båt en Nord West 900 FB. Et par tips og tanker fra min side;

 

* Denne båten uten FB er jeg skeptisk til. Uansett takluker tror jeg det vil føles ganske så varmt å sitte innomhus og kjøre (kjenner en som har tilsvarende, han påstår dog at det ikke gjør noe). Det er en egen følelse å kunne sitte på taket når været er godt.

 

* Sjekk godt rundt vinduer. Det er et problem at disse lekker. Du må ihvertfall være nøye med å etterstramme skruer et par ganger i løpet av sesongen. Ser at båten er trekt om, så det bør være lett å se om vann kommer inn. Hovedproblemet er vinduet foran styreplass for der er det køl i hampen umulig å komme til med skrutrekker

 

* Båten er trekt om, det er bra. Den originale pusetrekket har en tendens til å løsne på såpass gamle båter + bli råttent

 

* Vær kritisk til toppfarten/marsfarten. Jeg hadde 185 hk. Kunne marsje på 13-14. MEN; Da båten var tom den gangen jeg prøvekjørte, gikk den 2-3 knop fortere på toppfart og ca 2 på marsj. Personen jeg nevnte tidligere har en 217hk og han hadde ikke høyere fart enn meg, selv om båten var uten FB (ekstra vekt). Stiller meg tvilende til 20 knop på topp om båten er normalt lastet!

 

* Perkins er en skikkelig traver. Bråker ganske mye. Vær klar over at det ikke finnes lagerførte deler til olje/luft kjøler. Ryker den, går du på en smell i 40 k klassen. Må spesiallages. Sjekk også lekkasjer ved/rundt impeller. Denne sitter så klønete til at den nesten ikke er til å skifte (noen har laget egen luke fra stikk-lugar)

 

* Gear/gass hendel. Jeg hadde problemer med at dimmensjonen på morse-kablene var små. Etterhvert som tiden har gått blir (kan bli) gearhendelen vanskelig å operere. Altså at det kan være vanskelig å få satt motoren i fri. Underholdt hele Tønsberg gjestehavn som en konsekvens av det. Sjekk grundig hvordan du føler at dette fungerer.

 

* Vær obs på gearet. Det finnes dårlig med reservedeler har jeg fått opplyst.

 

 

 

 

Mvh. BEG

Våger meg å hente frem dette inlegget fra BEG, saklig og flott, men jeg lurer på hvilke erfaringer du gjorde deg ang dette ASTOR. evt dere andre med erfaringer :cheers:

Link to post
Share on other sites

husker du hvor mye din båt brukte på en time? eller på 1 naustiske mil? hva maskin hadde du?

Når det gjelder forbruk kan jeg sjekke når jeg kommer hjem fra fjellet, dvs neste uke. Motor, 5.9 L FordSabb på ca 240 hk. Alt av deler skaffes enkelt til denne motor uten problem. Grunnet havari byttet jeg hele propellanlegg og gear. Kjøpte komplett nytt propellanlegg ( 45 MM aksling ) hos Sleipner. Gearet jeg kjøpte var et ZF / IRM 220 A. Gear og propellanlegg ble kjøpt med tanke på oppgradering til større motor. Noe som ikke ble noe av da båten ble solgt før jeg kom så langt. Var ikke så opphengt i forbruk, men har loggbok med alle fyllinger og motortimer ved fylling, så det kan jeg nok finne ut av.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har gode minner fra Nord Westen. Marsjfart på 217 hk var 12-14 mil. Topp på 17. Hadde den tom og nystoffet litt over 20 mil. Vår båt var nytrukket innvendig. Pelsen var borte oppe. Kun pels i stikkabinen. Vi laget bred og god seg helt forrut. Det ble bedre enn å ligge nede på dørken i stikkøya. En god sjøbåt men noe våt da den ikke hadde steglist forrut.

Jeg valgte å selge båten da jeg sliter med kroppen og balanse på "smale" dollbord.

Minus er jo det smale dollbordet helt akter.

Noen har laget en luke inn fra den ene stikklugaren inn til motorrommet slik at det er lettere å komme til fra den kanten.

Link to post
Share on other sites

Ser det ligger en NW 900 til kr 515 lapper med 150 hk perkins, litt liten motor synes eg,

Hvis du vil utnytte potensialet som ligger i båten er 150 hk alt for lite uansett turbo eller ikke. Er jo greit og kunne gi på litt av og til, spesielt på lengre strekker. Båten som det henvises til så foresten meget pen ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...