Jump to content

Sandvik 945 vs nordwest 900. Hvilke er best i sjøen? Erfaringer generelt.


boble65

Recommended Posts

Jeg kjenner egentlig ikke noen av dem, men en sjøvant kar hjemme hadde Sandvik 945 på ønskelisten for 30 år siden. :wink:

Den gangen hadde den rund hekk. Så vant han i lotto :smiley:.

I min ungdom var jeg fasinert av NW 900. (Husker 'Malstrøm-serien' på NRK brukte alle utgavene, men husker ikke hva serien handlet om:giggle:)

 

Her er noen linker:

Båtmagasinet Bruktbåttest Sandvik 945 Ny type.

Hentetråd på båtplassen

Båtmagasinet 945 (Rundrauet)

 

Båtplassen NW900 Erfaringsutveksling

 

Inntrykket mitt er at NW900 tåler mer fart enn Sandvik, og er et 'vellykket' halvplanerskrog. (De lærde strides dog om en halvplaner kan være vellykket, eller om det er et planende skrog med for liten motor/ineffektiv fremdriftslinje :giggle: )

Sandvik (den runde hekken) er mer et deplasementskrog, som trives best som det. (dvs opp til 8-9 knop), selv om det går an å skremme dem opp i større hastigheter.

 

Lykke til.

Link to post

Sandvik har enda rund hekk😊 men ser for meg at nordwest ikke ruller så mye i sjøen. Men er mer tørst for drivstoff pga større motor. Fast aksling er det eneste jeg vil ha pga vedlikehold.  Men salongen i nordwestn er litt så som så pga den nedgangen til akterkabin.  Jøss at vinduene kommer inn er jo litt spesielt..  Men da må det sikkert være mer sjø en jeg gidder og være ute i😅

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Om AP, SV og MDG får det som de vil kommer diesel og bensin til å koste det doble etter at de kommer til makta. Derfor ville jeg gått for Sandvik 945 med minst mulig motor. Gjerne kun 50 HK da kan du kjøre billig i 7 kn.

 

Kan bekrefte at NW900 drikker en del diesel ja. Er jo en plog i sjøen.

Link to post
Bårdp skrev for 3 timer siden:

Om AP, SV og MDG får det som de vil kommer diesel og bensin til å koste det doble etter at de kommer til makta. Derfor ville jeg gått for Sandvik 945 med minst mulig motor. Gjerne kun 50 HK da kan du kjøre billig i 7 kn.

Ja det er jo og noe og tenke på.. Så en nordwest med volvo 300 hk og den bruker nok mye diesel.. 

Link to post
Martine29 skrev for 5 timer siden:

Klassebåter begge to, tenker du bare turbåt eller også litt fiske teiner innimellom. Hvis du har slike planer og samtidig vurderer å ha båten ute på sjøen om vinteren så er jo Sandviken det beste alternativet, selvsagt. Sånn sett er jo disse to nevnte båtturer i helt forskjellige segmenter...

Jo båten jeg har nå ligger ute hele året så det blir jeg nok å fortsette med😊 og blir jo en del fisking. Derfor kjekt med selvlensende dekk. 

Link to post
mawilu skrev 6 minutter siden:

kjører du i 7 knop bruker den like mye diesel om motoren er 50 eller 200 hk bare så jeg har nevnt det .

Det er bare ikke tilfelle. Du vil få et vesentlig mindre forbruk med en mindre motor. En motor har best virkningsgrad med ca 75% effektuttak. Å kjøre rundt med en svær motor på lav belastning er verken lurt eller økonomisk. 

Link to post
boble65 skrev for 4 timer siden:

Jo båten jeg har nå ligger ute hele året så det blir jeg nok å fortsette med😊 og blir jo en del fisking. Derfor kjekt med selvlensende dekk. 

Da ville jeg gått for Sandviken. Begge to er jo fine båter, men helt forskjellig konsept. 

 

Havarita skrev for 17 timer siden:

I min ungdom var jeg fasinert av NW 900. (Husker 'Malstrøm-serien' på NRK brukte alle utgavene, men husker ikke hva serien handlet om:giggle:)

Malstrøm var det den serien het ja! Tenker stadig på enkelte glimt fra den serien når jeg ser en NordWest, men har ikke klart å komme på hva den het. Men det må vel ha vært på midten av 80 tallet?

Link to post
  • 6 måneder senere...

Hvis jeg skal forsvare NW900 litt mer, så kan jeg nevne at jeg snuser på en større motor i den båten vi har. 220hk Perkins fungerer det, men tror denne båten har best av en motor rundt 300hk.

 

Og her kommer poenget. Ser ikke vits i å oppgradere til annen båt for mellomlegget det er mellom verdi på båten vi har i dag + 200k til, hvis vi er fornøyd med båten vi har. Og det er vi.

Selv om dette er en gammel dame fra midten av 80 tallet, så har vi vokst oss glad i den.

 

Skal ikke si at det er uaktuelt å bytte båt med større fart, men akkurat nå ser det heller ut til litt større motor er mer aktuelt :smiley:

RemoteMediaFile_6619457_0_2021_06_20_09_25_48.jpg.a0cabfb7f0f1f128b3b40d37d10369b3.jpg

  

Link to post
Bårdp skrev 20 minutter siden:

Bror min hadde en NW 900 hvor han skifta motor fra 217 Hk Perkins til 320 Hk Volvo. Ble jo mer fart men det det ble mest av var nå økt dieselforbruk.

 

Er fullt forståelig det, men planen er ikke å dra på i 18-20 knop kontra 13-14 som i dag, men heller ha muligheten til det hvis det trengs. Det er like mye tryggheten i en nyere motor enn det en har i dag.

Link to post

Kom til å tenke på Ambles kommentar:

Han lurte på hvordan gårsdagens båter ville blitt med dagens moderne motorer.

De brukte som kjent store tunge motorer som i dag er historie.

 

Ellers hadde jeg en Sandvik med en 41 motor og kan love drivstoffet gikk unna når det var noe som hastet.

 

Virket som båteiernes ønske for stadig mer fart hadde gått foran hva som var opprinnelsen til konstruktøren.

  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...