Jump to content

Tilkoble lyskaster i "radarmast" Viknes 770


Bouncer

Recommended Posts

Hei ('',)

 

Har en lyskaster på vei i posten som jeg tenker å montere i "radarmasten" på min Viknes 770 (2008-modell). På koblingsskjemaet i brukerhåndboken har lyskaster sikring #4 og det er det illustrert som om det går en avstikker fra hovedkabelstokk til "HT Akter" der Lyskaster/Negativ er inntegnet. Tenker å trekke kabel fra lyskasteren ned via svanehalsen, men spørsmålet er om det går et slags trekkerør derfra til hvor denne avstikkeren befinner seg evt. til bak sikringspanelet? Noen som vet?
Kabel fra radar (diameter ca. 12-15mm) kommer rett ned gjennom taket og ligger åpent langs taklisten mot styrbord. Kabel fra topplanterne ser jeg ikke der, så må anta den ligger skjult i taket/trekkerør til der den er tilkoblet. 

koblingsskjema.jpg

svanehals.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, hos meg er det en treluke, som en skapdør, i taket. Koblingsskinna sitter på innsiden av denne. Fremme er det en liten inspeksjonsluke, hvor jeg rekker koblingsskinna fremme. Hos meg går kablene fra teknisk rom bak pentrybenk, og opp til hardtopp i styrbord bakre hjørne på styrehus, via styrepult ute og hulrom utenfor bakvegg. Vil tro at det er ferdig trukket opp til hardtopp med ferdig kabel pakke. Har du noe luke, spotlight eller høytaler montert i taket, som kan gi deg tilgang til hulrom? Pleier å dytte inn mobilkamera og ta noen bilder for å se. 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke noe om hvordan dette bør monteres på din båt, men vil ikke en lyskaster på taket gi mye strølys og lysforurensing som ødelegger sikt og nattsyn? Jeg spør fordi jeg vurderer å montere lys på targabøyle, eller framme i baugen en plass på min båt. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Gullfisk said:

Har du noe luke, spotlight eller høytaler montert i taket, som kan gi deg tilgang til hulrom?

Skal sjekke neste gang jeg er ombord.

 

7 hours ago, Kanalkapteinen said:

vil ikke en lyskaster på taket gi mye strølys og lysforurensing

Tror ikke det på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...