Jump to content

"Nødhavn"... Snylterens Ess i ermet?


Styrogstell

Recommended Posts

Stadig hører jeg om retten til nødhavn.

Jeg tolker den slik at "dersom forlis er forestående eller liv står i fare", inntrer retten til å legge seg til 24+24 timer?

Og et økende antall båteiere reiser fra "nødhavn til nødhavn" med sin standard lapp om "er i land å fikser motordeler da bla bla bla". Et spørsmål er eier av brygge eller båtplass sine rettigheter. Et annet er lovreguleringen av dette? Har ikke klart å finne noen lov om dette overhode, og lurer derfor på om det finnes noe man kan forholde seg til her.

Feks vil jeg tenkt selv at dersom noen la seg til, slik at det var en ulempe for en rett jeg har, ville det være naturlig å svare med å taue båten dit hvor de finner hjelp til problemet som er lagt til grunne for nødhavne, såsom til et verksted. Selv uten eieren samtykke.

Og gir nødhavn fritak fra avgifter andre må betale for samme land tilknyttning? Det virker litt utrolig om det skulle være tilfelle.

Her skiller jeg mellom det som åpenbart er en situasjon som krever det jeg kaller normal solidaritet med noen i nød, såsom båt som er lekk, båt som har brent etc. At det gir en viss adgang til å anlegge båt ved første og beste mulighet, men at feks motortrøbbel ikke er nød, men trøbbel og at dersom man påkaller seg nød på svakt grunnlag, gies den som påføres ulempen automatiske rettigheter til feks å taue vekk båten ummidelbart til et egnet sted for å utbedre grunnlaget for nødhavn?

 

Link to post
Share on other sites

Styrogstell skrev 4 minutter siden:

Og et økende antall båteiere reiser fra "nødhavn til nødhavn" med sin standard lapp om "er i land å fikser motordeler da bla bla bla". 

 

Er dette noe du vet eller noe du tror? Jeg har aldri hørt om noen som har hatt slike problemer, men det kan jo forekomme da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Akkurat at de påroper seg nødhavn kan jeg ikke erindre...men vi var en stund plaget med "utskudd" som lå båten fra seg der " festen " sluttet...uavhengig hvem sin plass det var... vi slepte dem ut til noen betong fortøyninger fra krigens dager...midt ute i havnebassenget...

fendret og fortøyde dem skikkelig...

Den praksisen hjalp etter noen sesonger...

Er det ren nød gjør en selvfølgelig ikke slikt...

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg aldri hørt noen har (miss)brukt, så det virker litt søkt.

 

Men hvis det faktisk er slik at noen faktisk mener seg fritatt fra havneavgift pga nødsituasjon, så kan man kanskje kontre med krav om bergelønn, for å komme i en forhandlings posisjon overfor den som søker å snylte... ?

 

Ved reell nød er det en selvfølge at vi hjelper hverandre, både utpå, og langs land, vederlagsfritt (men kanskje blir takket med noe flytende i en flaske).

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er dette et reelt problem?

 

Jeg tenker nødhavn er noe man går til om man ikke kommer seg videre for egen maskin, om det er farlig uvær, eventuelt om det er meldt uvær som gjør det farlig å gå videre.

 

Betaling for å ligge i havn i flere dager er en selvfølge, så lenge man benytter seg av fasiliteter som normalt koster penger (f.eks. marina). Eventuelt kan man ta krangelen med forsikringsselskapet om å få refundert dette i ettertid.

 

Slitne "narkisbåter" som ligger fortøyd etter eget forgodtbefinnende i ukesvis, regnes ikke som å bruke nødhavn. Det har vært et par slike i Bergen de siste årene...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir godsaker for de av oss som føler glede ved å unndra seg å betale havneavgift. I min nabo havn var det for noen år siden en snekke med et yngre par som la til hver ettermiddag og dro på fjorden på mårningen. Det var et knakende flott sommervær. Etter en uke med overnattinger uten å gjøre opp for seg, fikk de en utfordring en morgen da båten var lenket fast til gjestekaia med kjetting og hengelås med en lapp på dekket. Etter å ha betalt dro de avgårde og siden har ingen sett dem...men dette med å utnytte nødhavn er ikke en kjent problemstilling......

Link to post
Share on other sites

Vel, kan ikke si jeg har hørt om det problemet før - man aldri si aldri - det jeg derimot var borti en gang vare en redningsskøyte som hadde ett slep, som de måtte legge fra seg på en privat brygge i en viss fart.

 

De måtte da umiddelabrt rykke ut til en båt i brann = nød.

 

Eier av brygga var på tråden etter meget kort tid - par minutter - og der var det ingen forståelse for at det brant en båt som trengte hjelp - her kunne ingen ligge.

 

Ble hentet etterpå selvsagt - bryggeeier var den gangen hva jeg vil kalle utidig (les dum) i tlf mot oss som fikk den.

 

Det var HANS brygge - brenne kunne tydeligvis båter gjøre andre steder.

 

Skal vi ikke nevne hvor - men på plasser hvor det er mye båt om sommeren.

 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 1 time siden:

...

Ved reell nød er det en selvfølge at vi hjelper hverandre, både utpå, og langs land, vederlagsfritt (men kanskje blir takket med noe flytende i en flaske).

 


Er det en selvfølge at det skal hjelpes vederlagsfritt? 

En assistanse kan gjerne medføre flere hundrelapper i diesel, ødelagt tauverk, mistede fendere for ikke å si skade på egen båt. 
Jeg mener det heller er en selvfølge at som den assisterte ville jeg dekket de påløpte utgifter og så gitt en form for kompensasjon for tidsbruken, det være seg flaske, blomster eller kronasje.

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 5 minutter siden:


Er det en selvfølge at det skal hjelpes vederlagsfritt? 

En assistanse kan gjerne medføre flere hundrelapper i diesel, ødelagt tauverk, mistede fendere for ikke å si skade på egen båt. 
Jeg mener det heller er en selvfølge at som den assisterte ville jeg dekket de påløpte utgifter og så gitt en form for kompensasjon for tidsbruken, det være seg flaske, blomster eller kronasje.

 

 

Rolf,  Erik skrev ved nød,  ikke assistanse.

 

Kunne ALDRI falle meg inn å be om betaling for å hjelpe noen i nød, det anser jeg som en plikt.

 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 22 minutter siden:

Kunne ALDRI falle meg inn å be om betaling for å hjelpe noen i nød, det anser jeg som en plikt.

 

Ikke jeg heller. Men på den annen side, så kunne det aldri falle meg inn å ikke tilby betaling om noen hjelper meg. Nød eller ei. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 1 time siden:

 

Rolf,  Erik skrev ved nød,  ikke assistanse.

 

Kunne ALDRI falle meg inn å be om betaling for å hjelpe noen i nød, det anser jeg som en plikt.

 

 

Aahh, det overså jeg! :wflag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det så gir ikke nødhavnsretten deg mulighet til å ligge gratis. Hverken moralsk eller i loven.

 

Men, den kan, og definitivt i moralen, gi deg rett til å ligge der man ellers ikke skulle ha ligget. 

En båt som ligger i nødhavn må feks betale havneavgift som alle andre. Men dersom den  f.eks. ligger på en brygge hvor det maks er lov å ligge i 24 timer, er det rimelig at den får ligge noe lengre enn dette. Men ikke veldig mye, da får de få slep.

 

Link to post
Share on other sites

Skrev nød, men mente også assistanse egentlig. Har tauet flere med motorstopp, både fra uthavn og fra midtfjords. Noen ganske langt (timer). Aldri krevd eller akseptert betaling. Tenker at hvis jeg kan bidra til å gjøre en negativ opplevelse for en båtkolega litt bedre så er det verdt litt insats. Ett par ganger fått tauehjelp ved motorstop dengang jeg hadde motorbåt. Aldri blitt kvitt noe betaling da heller.  Vanlig kotyme der jeg ferdes er å tilby betaling som man høfflig avslår. Ett tjuvtriks er å kaste over en flaske med noe godt idet den som assisterte legger ifra. Da må de nesten bare ta i mot for å berge flasken 😁

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 25 minutter siden:

 

Jeg bare lurte på hva QRT var, Benji..prøvde å Google, men fikk ikke svar.

 

Syntes tråden i utgangspunktet var litt., kjedelig og uinteressant, så hang meg opp i dette :lol:

 

Slutt på sendingen. Ga meg i "diskusjonen" der.

 

Også det siste som ble sagt offentlig på min siste faste arbeidsplass. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...