Jump to content

"Nødhavn"... Snylterens Ess i ermet?


Styrogstell

Recommended Posts

bjorngb skrev 22 minutter siden:

Finner ikke noe på Google om din siste arbeidsplass...

 

Jo men bjorngb, Benji har i en mannsalder vært "Tjøme Radio" . Ble lagt ned i 2017/18 sammen med "Florø Radio" og "Vardø Radio". 

Så betydningen av QRT kan være ganske særegen for denne spesielle og tragiske hendelsen som nedleggelse av lokalt styrt radiosamband. Vi som er på VHFen hele sommeren vet at sambandet har blitt vesentlig svekket etter sammenslåingen til "Kystradio  Sør". Ingen lokal kunnskap via radio om hvor man befinner seg. Ting må mates med posisjon, ikke navn. Så jeg tror QRT betyr noe ganske spesielt..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Absolutt reelt problem dette, iallefall her på vestlandet.

 

Kjenner personlig til 2 hoder som bruker "nødhavn" som fast båtplass, Er det ikke ene plassen er det andre plassen. Offentlig eller privat spiller ingen rolle. Og det er de 2 jeg vet om,  trenger ikke lete lenge for å finne flere. 
Og er noen så frekk at de påpeker det, så lires det av seg paragrafer i hytt og gevær, stort sett totalt irrelevante, men ett slaurete oppsyn og aggresjon gjør at de fleste ikke orker å ta den kampen. Noe betaling har jeg til gode og se noen av de gi fra seg. 


Det gjør det enda mer latterlig at den vanligste trusselen mot noen som kommenterer er at de skal gå til advokat, når de ikke har råd til ny impeller til en gammel sleten volvo 6'er som går på 3 av 6 sylindre. Bunnstoff er stortsett den narkotikaen de mister i kjølen på båten. 


Båtene og holdningene gjenspeiler ofte økonomien og en totalt fraværende evne til vedlikehold, både av seg selv, sunn fornuft og fartøyene. 
Folkeskikk er ikke allemannseie. Ikke ære eller.  Litt for ofte er båten gamle trebåter som for lengst har fullført siste reis og vel så det. 

Selv er jeg syk og har en liten uførepensjon fra staten. Allikevel klarer jeg å holde båten i orden, fullforsikret og betale for meg for en skikkelig båtplass. Tar meg til og med råd til medlemskap i RS.
Den ene gangen jeg trengte nødhavn med en korsfjordsnekke jeg hadde, så fikk jeg knall hjelp av kaieier etter jeg tok kontakt for å forklare situasjonen. Fikk god hjelp til reperasjoner og noen betaling var uaktuelt å ta i mot.  Snek meg alikevel tilbake med en kasse øl og en baileys til madammen hans og gjemte i nautstet hans. 

Det handler om prioriteringer og respekt for seg selv og de rundt seg. 
Klarer jeg det så klarer alle det. 

Har null til overs for nødhavnsmafiaen. 
Tapere hele jævla gjengen. 


Taskeladden 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

En ting er om man påberoper seg nødhavn. En annen side av samme problem, er når det ikke finnes penger hos en båteier. Der jeg bor er det en 75 års gammel gubbe som bor i en båt. Han ligger seg der det passer ham. Rekkverket i baugen er ødelagt på begge sider så han er nok ikke veldig forsiktig. Politiet blir varslet, men ingen ting hjelper.  

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at en del av samfunnets utskudd fikser seg gratis havneplass på denne måten...

Vi hadde som jeg skrev lengre oppe, samme problemet i vår havn en del sesonger...

Gamle slitne båter, med eiere som var minst like "slitne" slengte båtene fra seg der det var en ledig plass i øyeblikket...

Men som sagt, etter vi slepte dem ut, og fortøyde dem til disse betong fundamentene, forsvant dette problemet...

Regner med de har en jungeltelegraf gående seg imellom..

I stede for å krangle med dem er det bare å flytte båten når de ikke er der...

Jeg vet også kommunen, og andre private havner har tatt slike båter på land...

 

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 12 timer siden:

 

Slutt på sendingen. Ga meg i "diskusjonen" der.

 

Også det siste som ble sagt offentlig på min siste faste arbeidsplass. 

 


Lurte først på om det var Boe code du brukte, men så gammel er du vel ikke... 

Ser at det er Q code det dreier seg om.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bor i Oslo og har ikke hørt om "nødhavnprofitører". 

 

Om TS stadig hører om misbruk av nødhavn må han kanskje vurdere forumene han henter informasjonen sin fra...

 

Her tror jeg vi ser et eksempel på "...alle veit at..." basert på fint lite. Kom gjerne med tall om du har dem... 

 

Men at slitne folk legger fra seg båtene sine både her og der er det en del eksempler på, uten at jeg vil si det er et stort problem.

 

 

Og så er det vanskelig å ikke avslutte med en ekte forumperle:

 

Taskeladden skrev for 16 timer siden:

Folkeskikk er ikke allemannseie.

 

Og så i samme innlegg

 

Taskeladden skrev for 16 timer siden:

Tapere hele jævla gjengen. 

 

 

Herlig altså!

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 7 timer siden:

Bor i Oslo og har ikke hørt om "nødhavnprofitører". 

 

Om TS stadig hører om misbruk av nødhavn må han kanskje vurdere forumene han henter informasjonen sin fra...

 

Her tror jeg vi ser et eksempel på "...alle veit at..." basert på fint lite. Kom gjerne med tall om du har dem... 

 

Men at slitne folk legger fra seg båtene sine både her og der er det en del eksempler på, uten at jeg vil si det er et stort problem.

 

 

Og så er det vanskelig å ikke avslutte med en ekte forumperle:

 

 

Og så i samme innlegg

 

 

 

Herlig altså!

Så bra jeg kunne gjøre kvelden din hakket morsommere da, bare hyggelig å kunne bidra. Du er lett underholdt. 

 

Du bor i Oslo sier du, jobber ikke tilfeldigvis på stortinget?:thumbsup:

Grunnen til at jeg spør, er at der er det også mennesker som mener å ha full kontroll over hva som foregår ellers i landet, og argumenterer sterkt for det uten å ha vært en plass utenfor ring 3 mer enn for en kjapp ferie eller bedriftsbesøk. :wink: Merkelig, men praktisk at de samler seg rundt Oslo. 

Er det slik at siden du aldri har hørt om, eller vet om "nødhavnsprofitører" så du kaller det, så kan de ikke finnes, i stort antall? Og være ett stort problem? For andre en deg? som er i  Oslo?
Må du gi deg. :lol:

Her er det mye snylting på høyt nivå, og det er ett stort problem, spesielt i vår og sommersesong, at gamle vrak med slitne eiere okkuperer gjestebrygger som er til for alle i ukesvis og månedsvis i slengen, selvsagt uten å betale for seg.
De er i "nødhavn" .

 Folk som holder på slik er slaur. Og det er ikke frekt om det er sant. 

Men det vet du vel alt om allerede. Du bor tross alt i Oslo. :thumbsup:
 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 12 minutter siden:

Så bra jeg kunne gjøre kvelden din hakket morsommere da, bare hyggelig å kunne bidra. Du er lett underholdt. 

 

Du bor i Oslo du ja, jobber ikke tilfeldigvis på stortinget?

Grunnen til at jeg spør, er at der er det også mennesker som mener å ha full kontroll over hva som foregår ellers i landet, og argumenterer sterkt for det uten å ha vært en plass utenfor ring 3. 

Er det slik at siden du aldri har hørt om "nødhavnsprofitører" så du kaller det, så kan de ikke finnes, i stort antall? Og være ett stort problem?

Her er det mye snylting på høyt nivå, og det er ett stort problem, spesielt i vår og sommersesong, at gamle vrak med slitne eiere okkuperer gjestebrygger som er til for alle i ukesvis og månedsvis i slengen, selvsagt uten å betale for seg.  Folk som holder på slik er slaur. Og det er ikke frekt om det er sant. 

Men det vet du vel allerede. Du bor tross alt i Oslo. 
 

Nå må vi ikke blande sammen problemet med folk som legger båten det det passer dem uten å spørre med temaet TS tar opp. Jeg kjenner ikke til mange tilfeller der folk har hevdet nødhavn uten reelle problem, men kanskje det er vanligere andre steder. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 1 minutt siden:

Nå må vi ikke blande sammen problemet med folk som legger båten det det passer dem uten å spørre med temaet TS tar opp. Jeg kjenner ikke til mange tilfeller der folk har hevdet nødhavn uten reelle problem, men kanskje det er vanligere andre steder. 

Er bare å prøve å be en av de flytte seg det, så skal du se at båten er ødelagt og synker om den flyttes, motoren går ikke (det gjorde den ikke når de kom med båten heller) eller ryggen er dårlig og katten har mensen,  eller noe sånn svada. 

Her er det kommunen som stortsett ender opp med å ta regningen når det synker til slutt. 
 

Det tragiske er at hvem som helst kan få seg en gratis gammal treskøyte på finn.no uten å ha noen som helst evne til å ta vare på den. 
Det ødelegger for oss som prøver å gjøre det på rett måte. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 2 minutter siden:

Er bare å prøve å be en av de flytte seg det, så skal du se at båten er ødelagt og synker om den flyttes, motoren går ikke (det gjorde den ikke når de kom med båten heller) eller ryggen er dårlig og katten har mensen,  eller noe sånn svada. 

Her er det kommunen som stortsett ender opp med å ta regningen når det synker til slutt. 
 

Det tragiske er at hvem som helst kan få seg en gratis gammal treskøyte på finn.no uten å ha noen som helst evne til å ta vare på den. 
Det ødelegger for oss som prøver å gjøre det på rett måte. 

Jeg er enig i at dette er et problem, spesielt for miljøet. Der imot er ikke min erfaring at disse elementer hevder at de søker nødhavn, men det betyr jo ikke at det ikke skjer. Drev tidligere marina og vi hadde enkelte tilfeller der båter la seg til med problemer. Husker en gang vi hadde en båt som la seg på en av de mest attraktive plassene i 7 døgn midt i juli med ladeproblem. Siden dette var en snekke på ca 25 for som okkuperte en 15 meter long side plass var det jo litt inntekt vi gikk glipp av. Prøvde å gi ham en hyggelig pris med 50% rabatt, men han syntes det var frekt. En uke senere ringte han og ville ha en faktura på hele leien da det viste seg at han kunne bruke forsikringen.😃

Link to post
Share on other sites

Ja, for all del, de fleste er nok oppriktig ute etter å gjøre opp for seg om de kan. Og om man har en dialog med kaieier så er det svært få som ikke gir en hjelpende hånd eller en tanke forståelse.  Heldigvis. 
 

Og jeg skjærer ikke alle over en kam. Men de 2 prosentene som ødelegger for 98% av oss andre har ingenting i en båt og gjøre. 


Og lur nok til å bruke kommunale kaiplasser er de også, for kommunen må igjennom hele papirmøllen for å få de vekk og bare det gir de gratis kaiplass i ett års tid om de er heldig. Fjerning og heving av båt om (når) det går gale, har de heller ikke råd til, så regningen går til felleskapet. 



 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 59 minutter siden:

 

Du bor i Oslo sier du, jobber ikke tilfeldigvis på stortinget?:thumbsup:

 

 

(......Bla bla, stråmann, bla bla, smilyface.....)

 

Null innhold, ingenting å legge til grunn. Bare hamring på tastaturet. Har du noe annet å komme med enn anekdoter? Det er du som kom med påstanden om at dette er et stort problem. Legg gjerne fram noe som viser at dette er et stort problem. 

 

Taskeladden skrev 59 minutter siden:

mye snylting på høyt nivå

 

Er det dette som heter speiling? Gjennomgå hvordan du omtaler samfunnets slitere og reflekter over hvordan du tar deg ut. Du omtaler andre mennesker som "jævla tapere", "snyltere" og enda værre; "politiker".  Og jeg antar at du anser deg selv som en som har "folkeskikk"? Omtaler du andre mennesker som jævla tapere når du kan se dem i fjeset og ikke sitter bak et tastatur? 

Link to post
Share on other sites

Storm i vannglass i sofahjørnet? Om noen blir påført økonomiske lidelser for disse påståtte okkupantene krever det vel ikke allverdens for å rydde opp før det går for langt? Er vi blitt en generasjon der sosiale medier har gjort oss til konflintsky nikkedukker som ikke evner å ta fått i en muligens ubehagelig adferd?

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 6 timer siden:

 

(......Bla bla, stråmann, bla bla, smilyface.....)

 

Null innhold, ingenting å legge til grunn. Bare hamring på tastaturet. Har du noe annet å komme med enn anekdoter? Det er du som kom med påstanden om at dette er et stort problem. Legg gjerne fram noe som viser at dette er et stort problem. 

 

 

Er det dette som heter speiling? Gjennomgå hvordan du omtaler samfunnets slitere og reflekter over hvordan du tar deg ut. Du omtaler andre mennesker som "jævla tapere", "snyltere" og enda værre; "politiker".  Og jeg antar at du anser deg selv som en som har "folkeskikk"? Omtaler du andre mennesker som jævla tapere når du kan se dem i fjeset og ikke sitter bak et tastatur? 

Ja, du har faktisk noen gode poenger jeg skal ta til meg. 


Har litt problemer med impulskontrollen når jeg blir i overkant engasjert, og det har jeg fått juling for mer enn en gang. 
Ser etter noen timer på puten her at jeg fremstår mye mer krass enn det som var intensjonen, og det beklager jeg. 
Anser ikke meg selv for å være noe flink med folkeskikk nei, det har jeg heller aldri påstått. Men jeg jobber med det, og derfor så velger jeg å beklage ovenfor deg, og de som må føle seg støtt av mine uttalelser, om å tilgi meg. 

Taskeladden
 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 3 timer siden:

Ja, du har faktisk noen gode poenger jeg skal ta til meg. 


Har litt problemer med impulskontrollen når jeg blir i overkant engasjert, og det har jeg fått juling for mer enn en gang. 
Ser etter noen timer på puten her at jeg fremstår mye mer krass enn det som var intensjonen, og det beklager jeg. 
Anser ikke meg selv for å være noe flink med folkeskikk nei, det har jeg heller aldri påstått. Men jeg jobber med det, og derfor så velger jeg å beklage ovenfor deg, og de som må føle seg støtt av mine uttalelser, om å tilgi meg. 

Taskeladden
 

Dette synes jeg er voksent og fint Taskeladden👌👍 Skulle ønske flere som opererer i ulike fora kunne klart det samme du gjør her😉 Selv har jeg en gyllen regel jeg prøver å følge: tenk - trykk - tal (fritt overført fra sambandsrutine😉) For meg ble dette denne trådens beste kommentar👏👏🙂 Ha ei riktig fin helg🙂 

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 3 timer siden:

Ja, du har faktisk noen gode poenger jeg skal ta til meg. 


Har litt problemer med impulskontrollen når jeg blir i overkant engasjert, og det har jeg fått juling for mer enn en gang. 
Ser etter noen timer på puten her at jeg fremstår mye mer krass enn det som var intensjonen, og det beklager jeg. 
Anser ikke meg selv for å være noe flink med folkeskikk nei, det har jeg heller aldri påstått. Men jeg jobber med det, og derfor så velger jeg å beklage ovenfor deg, og de som må føle seg støtt av mine uttalelser, om å tilgi meg. 

Taskeladden
 

Her synes jeg du viser noen personlige egenskaper som ikke så mange har, eller hvertfall ikke viser at de har. Et eksempel til etterfølgelse for oss andre, når diskusjonen blir litt heit. Kudos til deg:cheers:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Sier du det...hva ville du da gjort..?

 

Tja, vet ikke. Har som nevnt ikke opplevd noe slikt, ei heller observert det i egen hjemmehavn. Det har vært flere tråder her på forumet om mulige framgangsmåter, så jeg ville nok kanskje gått dit for å vurdere mulige løsninger.

 

Prøver å ikke forberede meg for mye på eventualiteter som jeg opplever som usannsynlig.

 

MEN om noen hadde tatt båtplassen MIN!:

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 19.2.2021 at 10.17:

Her synes jeg du viser noen personlige egenskaper som ikke så mange har, eller hvertfall ikke viser at de har. Et eksempel til etterfølgelse for oss andre, når diskusjonen blir litt heit. Kudos til deg:cheers:

Jo takk for det, men grønnskollingen var ærlig og sa det som det var. Det tåler jeg og høre.  Han hadde i tillegg helt rett, og da må man være såpass til mann at man innrømmer sine feil. Jeg har lagret denne tråden, til skrekk og advarsel for meg selv og for å unngå det samme i fremtiden.
Man lærer så lenge man lever og her var jeg både frekk og nedlatende ovenfor personer jeg aldri har møtt, og det skal man ikke være.   
Tusen Takk for gode ord Gullfisk, jeg setter stor pris på kommentaren din :) 
Jeg vil gjerne bidra til en god og koselig stemning her på forumet, så dette kommer jeg til å jobbe hardt med at ikke skal skje fra min side igjen. 

/Taskeladden

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...