Jump to content

"Nødhavn"... Snylterens Ess i ermet?


Styrogstell

Recommended Posts

Hei og takk for mange svar, meninger og engasjementet.

Som nevnt tidlig i tråden ble ikke posten laget for "15 minutes of fame", men fordi dette er en faktisk utfordring for særlig de som bor i større byer og ja det er ofte folk som spiser frokost gjennom nesa og stiller med godt innøvd "sinna fjes" om noen har en mening om deres "nødhavn", som gjerne markeres med lapp på innsiden av ruten og "er å kjøper ny starter etc", som gjerne bærer preg av å være "fast oppsatt skjold" mot avgifter osv. For DERSOM det fantes feks en slik mulighet på parkeringsplasser... Ville folk ha brukt det? Lagt lapp i ruta om feks "tom for bensin og tilbake i morgen", som "betaling". Ja er mitt svar.

At det er et veldig stort problem, sier jeg vel strengt tatt ikke og etterlyser faktiske regler som retten til å taue til nærmeste sted for utbedring av hva en de påkaller seg. Dette med å flytte båter er jo for meg klart at man da tar ansvaret for båten med fortøyning, slep osv.

 

Når det gjelder dette med advokat, kommer det mye ann på hvorvidt den der har feks tauet vekk osv er SØKERGOD.

Har lest i lovverket om dette og fant rett og slett ikke et ord om nødhavn og regulering av dette.

Påpeker at som trådstarter at det er MISBRUK av nødhavn som er utfordringen og ikke den stakkar som faktisk er i nød og SELVFØLGELIG skal ha all den assistanse situasjonen krever for å berge materiell, men særlig liv.

Så siden det ikke er kommet noen innlegg om REGLER, antar jeg at det simpelt hen ikke finnes :-(

Link to post
Share on other sites

Hmm,

Som Båtboer siden 2003 har jeg sett mye rart. Nødhavn-begrepet har jeg ikke sett brukt. Men kan bekrefte det flere skriver; det er mange folk med problemer som ender opp med å kjøpe båt. Men det er i perioder jeg har bodd i oslofjorden jeg har blitt mest bevisst på typen. I oslo ser man sånne narkisbåter liggende flere steder. Mest typisk på kadettangen, i øyene i bærum, samt utenfor holmene i innerst i fjorden der det også er noen sånne blå bøyer og diverse som blir brukt. Samt i skinnerbukta og muligens i havnene der i området. I bergensområdet har aktiviteten økt voldsomt de siste årene. Ellers så var jeg ikke bevisst nok på det før. Men nå er det ganske ille her. På marinaen jeg bor på har det vel ikke vært en eneste uke uten en eller flere snyltebåter de siste to årene. Jeg tar bilder hele tiden av "mistenkelige" båter for å ha kontroll på hva som er hvor.

 

En liten anekdote. Jeg er hobbysyklist og har etpar middels dyre sykler. Den ene ble stjålet fra kaien ved båten i desember 2018 når jeg var borte 10 minutter (var låst). Mars 2019 ser jeg sykkelen min ombord i en båt som ligger i vågen i bergen sentrum. Jeg ringer politiet som kommer og henter sykkelen + en annen sykkel som var der. Sommeren 2020 ligger samme båt i vågen mange uker. Jeg ser at det er sykler inn og ut hele tiden, så jeg legger en advarsel med bilde av båten i en FB gruppe for syklister i bergen. Etter noen uker får jeg en melding fra en dame på messenger som hevder hun har kjøpt båten til kos og skal anmelde meg hvis jeg ikke fjerner posten. Etter litt frem og tilbake bestemmer jeg meg for å etterkomme ønsket. I tillegg blokkerer jeg "båteieren". Noen uker etterpå angrer jeg, for båten blir da tauet inn til en kai der den nå venter på å bli destruert. 

 

Men uansett så er det mange helt fullt seilbare båter på finn til rundt 10000,- som bare venter på å overta stafettpinnen. Denne delen av båtlivet her i byn velger jeg å kalle for straxhusets båtforening. Marinaeier prøver å være streng men det er begrenset hva som er lov å gjøre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Virkelig trist om noen benytter seg av nødhavn som båtplass. Måtte selv søke nødhavn i Brevik en gang. Tror ikke det var noen tvil på av vi var i nød. Samboeren min lenset med bøtte så vannspruten sto. Båten lå veldig dypt i vannet. Mens jeg kjørte så fort jeg kunne mot nærmeste brygge. Motoren stoppet rett før vi nådde brygga. Viste seg at så fort motoren stoppet så tok vi heller ikke inn vann. (Kjølerør som tetningen hadde røket på, så motoren pumpet vann inn i båten). Siden jeg var ganske fersk som "mann i båt" på denne tiden så var jeg litt redd for at båten skulle bli "taua inn". :giggle: Var ikke klar over det med nødhavn og følte at jeg tok noens parkeringsplass. Selv om jeg lå på utsiden av brygga der ingen andre lå. (Tror dette var en gjeste plass). Spurte alle jeg fant på brygga om noen viste hvem som eide brygga. Endte opp med at jeg måtte ringe kommunen for å finne eieren som var en båtforening.

 

Ringte formann i båtforeningen for å forklare hvorfor jeg lå på brygga og spurte om det var mulig å ligge der til dagen etter. Mot betaling selvsagt. Regnet med at dette kom til å bli fryktelig dyrt siden det var på sommeren. Men sikkert billigere enn å få slep til hjem havn som var i Porsgrunn på den tiden. (Så på dette som eneste alternativ). Joda svarte han, jeg kunne ligge der til dagen etter. Men å få betale var ikke så lett. For de hadde ingen betalings løsning enda. Så ingen problem, bare ligg der til i morgen var svaret. 

 

Dagen etter så tok jeg første buss til Brevik og fikk ordnet kjølerøret og kjørte hjem for egen maskin. 

 

Dessverre så er det slik at vårt samfunns slitere ofte utnytter slikt. De er jo i nød hele tiden. Når de i en åre rekke har kun måtte tenke på seg og sitt og hver dag handler om hvordan skal jeg ha tak over hode, dop og mat i morgen. Så får de en annen måte å tenke på. De tar ikke mye hensyn til mitt og ditt. Vi har jo alt. Vi har det jo så "lett". De har jo også "rettigheter". At dette er ett problem enkelte steder finner jeg ikke vanskelig å tro. Og problemet blir fort større om ikke det blir gjort noe med. Samfunns slitere lærer fort av hverandre hvilken rettigheter de har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...