Kanalkapteinen Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Har en VP41a i motorrommet. I båten er det montert en gammel VDO Sumlog timeteller med knopmåler. Denne har vært helt død siden jeg overtok båten. Det er ellers ingen timeteller på de originale VP-instrumentene i båten. At ikke knopmåleren fungerer regner jeg med skyldes at giveren er ødelagt, men den teller heller ikke timer. Henter denne Sumlogen timene fra impelleren til knopmåleren, eller fra andre følere? Og lagres timetallet noe sted i de originale instrumentene eller i styringa til motor? Og til sist; hvis man montere en eller annen ny timeteller, er det mulig å justere slik at man starter på riktig antall timer? Quote Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Kaptein Blåtann Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Den der forteller vel bare om fart og tilbakelagt distanse tror jeg, har samme ombord selv, virker ikke den heller Quote Link to post
Teerex Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 (edited) Ja, det er ingen timeteller. Den teller nautiske mil som i en bil Min gamle datert 1993 var også gått langt. Rundt 11900 NM pussig nok, akkurat som din. Har tydeligvis vært byttet siden båten er fra 1983. Funket ikke da jeg kjøpte båten i 2003. Timeteller er stort sett alltid på eget instrument, iallefall før årtusenskiftet. Edited February 27, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kanalkapteinen Posted February 27, 2021 Author Share Posted February 27, 2021 Ah, selvfølgelig! Det forklarer jo en del? Har altså ingen timeteller i båten da? Quote Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Teerex Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 (edited) Hvis du ikke har noen service loggbok/notat eller lignende så er det vel vrient å finne timetallet. Forrige eier oppga ikke noe timetall? Sjeldent at såpass store/dyre båter ikke har eller har hatt timeteller, det er jo litt viktig vedr. serviceintervall osv. Disse motorene skal bl.a. ha ventilsjekk/justering hver 200 time eller noe slikt. Men det er jo bare å starte på null ut i fra det man vet om historikken, og hva man velger å gjøre av vedlikehold. Edited February 27, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kanalkapteinen Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 @Teerexjeg må se litt nøye etter. Timetall var oppgitt til 1200 når jeg kjøpte båten i fjor, sumlog stoppet å virke i april det året. Basert på loggen gir dette en snittfart på 10 nm/t som ikke er helt usannsynlig på en båt med marsjfart på 22 knop. Nå gjøres så mye med motor og drev at jeg kan starte tellinga på null for alt som har med servicer og vedlikehold å gjøre, men dersom jeg monterer en ny timeteller skulle jeg gjerne hatt den til å starte på 1300 timer, så må man jo bare opplyse ved et eventuelt salg at dette er usikkert men satt etter beste evne. Kan en timeteller som dette gjøre nytten? https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/maleinstrumenter/maritime-maleinstrumenter-2000039911?gclid=Cj0KCQiA-OeBBhDiARIsADyBcE5xjpzqOgq8ZlVGFAv_I9ZoMMddCldqKqSQEGtT-uJR4tvj953bXRgaAs4dEALw_wcB Quote Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Teerex Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Ja så lenge den kobles slik at den teller kun når motoren går, ikke når hovedstrømbryter er på Har ikke koblet timeteller separat, men det er nok noen som vet mere. Tenningslåsen har vel en pol som gir strøm når den er på. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Andora Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Bare å sette strøm på telleren i 54 døgn så er du nokså nær 1300 timer. Det rekker du jo fint til sesongstart Quote Link to post
mthoms Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 8 hours ago, Kanalkapteinen said: 7 hours ago, Teerex said: Tenningslåsen har vel en pol som gir strøm når den er på. Kan en timeteller som dette gjøre nytten? Præcist ... jeg købte den model hos Biltema og koblede den som foreslået (min timetæller sad i den originale VP omdrejningstæller). Jeg satte 12V til tælleren i de omkring 1100 timer jeg skulle bruge (jeg brugte min laboratoriestrømforsyning, men en almindeligt akkumulator kan bruges). Det fungerer fint. Quote Link to post
Kanalkapteinen Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 Takk for gode tips? Da blir det satt på handlelista! Quote Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.