larole Startet 1.Mars.2021 Del på Facebook Startet 1.Mars.2021 (redigert) Hei, dette dreier seg ikke om kondens. Det er mye mer. Jeg har fått renset tanken min av Fuelservice, og det bekrefter at "det nå ikke finnes en dråpe vann i den tanken". Jeg har ingen grunn til å tvile på det. De fikk ut mye vann da de var der, og bekreftet at det ikke var vann da de dro. Etter en noen minutter i litt sjø, fylles vannutskilleren opp med vann, og jeg må til å tømme. Det er klart at jeg mistenker at det kommer vann inn via påfyllingsrøret, men er det en enkel måte å teste dette på? Kan det være noe "helt annet"? Hvilke teoretiske muligheter finnes egentlig her? Motoren er en Cummins Mercury QSD og det er en 300 liters Vest Mekan tank. Gode råd er dyre å, hvor kan vannet komme inn? Det har gått noen uker fra den er erklært fri for vann, til det igjen kommer inn vann. Bor i Bergen, så det er jo ikke utenkelig at det er regn. Men hvor vanlig er det egentlig at det lekker regnvann inn i en dieseltank? Jeg googler litt og finner denne setningen (om en helt annen motor så jeg aner ikke om jeg i det hele tatt har en dieselkjøler): Trolig er det diesel-kjøleren som er defekt. Returen tar da med seg sjøvann til tanken. Kan det være noe slik jeg også sliter med? mvh O Redigert 1.Mars.2021 av larole (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Det er vanligere enn du skulle tro. Sjekk rundt tanklokket om du har litt uheldig utforming. Mange tanklokk har også en hendel til å løfte for å skru opp lokket, og naglen som holder denne på plass er kjent for å lekke. Evt kan luftingen stå litt uheldig til for regn eller sjøsprøyt. Så mulighetene er mange.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kanalkapteinen Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Har du dieselkjøler så kan det jo komme derfra. Ellers er det gjerne dårlig pakning rundt påfyllinga, eller at det av en eller annen grunn kommer inn via luftinga til dieseltanken? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
lurvetass Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Temker at første step bør være å finne ut om det er saltvann eller ferskvann. Bruk grønnsåpetrikset så slipper du å smake på vannet Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
larole Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Hva er grønnsåpetrikset? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Luftingen det er der det fosser ut om jeg fyller altfor mye? Og jeg må innrømme at jeg ikke vet om jeg har dieselkjøler.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Tror det beste er om du finner ut hva du har for noe. Lars H er spesialist på såpetrikset, har lagt det ut her en rekke ganger. Hvis det ikke mirakuløst er kondens, har du følgende standard muligheter, de fleste nevnt allerede: 1 Dekkspåfyllingen, defekt pakning eller lekk split i lokket. 2 Dieselkjøleren er lekk. 3 Tankluftingen ligger så lavt at den suger til seg sjøvann 4 Ikke helt bortreist, noen kommer i skade for å fylle vann på dieseltanken og omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Se i denne tråden: @Lars H. har lagt ut bilder og forklaring. Testet det selv og du ser tydelig forskjell. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Jeg er såpass useriøs at jeg ville smakt på vannet og stått klar med en kopp munnskyllevann. Ikke første gangen jeg gjør det . . Holder ellers en knapp på tanklokket . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Optimist1 Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Jeg hadde en båt med lekkasje i en skruegjennomføring til sidelanternen. Vannet rant ned og innunder dolbordet akkurat der påfyllingsslangen og stussen fra tanklollet var. Vannet rant da rett ned i slangestussen. Slangeklemmen var tydeligvis ikke helt tett, for det rant videre inn i tanken herfra. Hvis du klarer å se hvor slangen er festet (under dolbord?) ville jeg sjekket for lekkasjer her ved første regnskyll, og uansett dratt til slangeklemmen litt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Hvis du ikke vil smake på vannet kan du stille multimeteret på motstand og måle ledningsevnen i vannet. Den er veldig liten i ferskvann, men ganske stor i saltvann. For å få en idé kan du jo ta en kopp med sjøvann og en annen med ferskvann så ser du hva tallene skal være. Da kan du lett se om det er sjøvann eller ferskvann når du måler det ukjente vannet i tanken. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2021 Del på Facebook Svart 1.Mars.2021 Hvis du klarer å komme til så kan du ta påfyllingsslangen av inngående stuss på tank. Så plugger du stussen, drenerer tanken nok en gang, og setter en kopp, flaske e.l. under påfyllingsslangen. Kommer det vann i beholderen og tanken holder seg fri for vann har du svaret. Kommer det ikke vann i beholderen til tross for regn, men det kommer mer vann i tanken, så kan det jo være at du har en dieselkjøler som lekker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larole Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 Nå spør jeg dumt, men har alle slike motorer en dieselkjøler, og hvor sitter den eventuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 Nei, det er bare motorer med stor retur av diesel som har returjøler. Typisk er commonrail-motorer og andre som også bruker returdieselen til kjøling av dyser. Hvor den sitter: Se instruksjonsboken. Skulle ikke være så vanskelig å lokalisere. Følg røret til returdieselen. Rør inn, rør ut, vann inn, vann ut, sylindrisk greie. Sitter på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.