Frodling Startet 3.Mars.2021 Del på Facebook Startet 3.Mars.2021 Hei folkens! Jeg har en Fjordling 17 HT(ca.1964 mod?) med en 1989 mod Johnson 70hk som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i 2016. Siden da har jeg hatt noen fine sesonger i båten, og jeg har jobbet en del for å få den i presentabel stand. Jeg har ikke gjort noen store endringer, men jeg planlegger å totalrenovere den om ca. 2-3 år. De siste 2 årene har den stått i opplag pga. jobb, men i år skal den endelig ut! Det jeg planlegger å gjøre med båten før sjøsetting er som følger: -Matter til dørk -Polere ekstra godt -Ny hydraulisk styring -Sist men ikke minst, bytte ut 70-hesteren med en 90hk Mercury rekke-6 1986 mod. Båten da jeg kjøpte den i 2016, og hvordan den var for et par år siden. Den er ikke perfekt, men om man jobber litt med blåfargen ser den ikke så ille ut. Innvendig er jeg ganske fornøyd, men jeg vil ha noen matter tilpasset dørken.(rattet er kjøpt etter båten) Det jeg skal starte med er å bytte ut styringen min med en hydraulisk styring som passer i motorbrønnen, og til 90 hesteren. Er det noen som har forslag til hva jeg burde kjøpe? Når det kommer til motoren så har den en fuel lekkasje fra forgasserne, men dette kom ikke som et sjokk da den har stått bortgjemt i en garasje i noen år. Forgasserne er sendt inn med nytt pakningsett til en pålitelig mekaniker som skal overhale dem Ellers ser motoren veldig fin ut. Jeg har ikke forsterket akterspeilet, og det er mest sannsynlig rottent. Det har gått fint å kjøre med 70 hesteren i ganske dårlig vær, så jeg satser på at det skal gå fint å kjøre med Mercuryen i noen år framover dersom jeg er varsom. Jeg har begrenset med tid da jeg jobber en del, men jeg skal oppdatere tråden de gangene jeg jobber med båten. Jeg har også en engasjert mentor som sikkert blir å kommentere litt her også Tar imot alle tips jeg kan få, og setter pris på om noen deler erfaringer med lignende oppsett! . Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 (redigert) Velkommen!! Herlig båt dette 👍👍 En kjapp måte å forsterke akterspeilet på er å montere stag fra akterspeilet og fram til benken, gjennomgående med aluplate eller syrefast plate i begge ender. Så kan du heller støpe sterkere akterspeil senere. Edit: ser jo nå at du har vært her lenger enn meg 😅 Redigert 3.Mars.2021 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Frodling Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 Kanalkapteinen skrev 47 minutter siden: En kjapp måte å forsterke akterspeilet på er å montere stag fra akterspeilet og fram til benken, gjennomgående med aluplate eller syrefast plate i begge ender. Så kan du heller støpe sterkere akterspeil senere. Takk for tipset! Jeg tror påkjenningen på speilet vil være størst helt øverst, men jeg skal se hva jeg gjør når tiden nærmer seg. Har hatt bruker her en stund men har ikke vært så aktiv Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Mars.2021 Del på Facebook Svart 3.Mars.2021 Slik blir det ofte gjort, tror flere i Team Linge Design har gjort dette på Fjordling også. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Frodling Svart 4.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2021 Kanalkapteinen skrev for 20 timer siden: Slik blir det ofte gjort, tror flere i Team Linge Design har gjort dette på Fjordling også. Ser smart ut det, skal se om jeg får gjort noe lignende når sesongen starter. Sitér dette innlegget Link to post
Frodling Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2021 (redigert) Da var jeg endelig tilbake. Vi har gjort en del siden sist og jeg vil si vi er 95% ferdig for i år. Motor montert, skrog og dekk rubbet med maskin. Ganske sykt hvor stor forskjell rubbing og polering kan gjøre på en gammel båt Vi monterte den hydrauliske styringen på motoren før vi satt motoren på båten. Her måtte vi dessverre lage et nytt hull i brønnen siden slangene til styringen var veldig stive. Vi måtte også snu babord slangekobling for å få plass til å ratte og tilte uten å slite på slangene, siden begge slangene opprinnelig kom inn samme vei. De andre hullene i brønnen skyldes forrige eier(e) og motor. Disse har vi tettet med gummimuffer for å ikke få vann inn. Styringen passet akkurat, og det er akkurat nok plass når jeg tilter motoren opp. All klaring er heldigvis god klaring Styringen er en BayStar HC4645-3 og tåler opp til 150hk. Vi valgte å ikke forsterke akterspeilet noe mer, da båten ikke skal ligge ute så lenge i år. Så får jeg heller se etter sprekker og krakeleringer. Planlegger forøvrig heller ikke å kjøre som en villmann. Turteller og trimmåler er montert, men ikke koblet opp enda. Vi merket at styrekonsollen var ganske svak da vi fikk ny og tyngre styresnekke. Dette ble løst ved å forsterke med staget som går fra treverket. Tenker å koble turteller og trimviser inn på denne. Har skaffet en 5-pins kabel til kontrollen, men ikke vært i båten enda. Så satser på at det bare er ''plug and play'' her. Sist men ikke minst så er treverket på utsiden pusset og malt med benarolje. Holder seg ganske bra til å være fra 1964! Misfargingen og merkene på hardtopen er fra en gammel vindskjerm som stod der før. Jomfruturen blir med en splitter ny 3-bladers Black Max 13 1/4 x19 propeller. Så skal jeg komme med bilder og en oppdatering da den er sjøsatt og testet! Ble ikke så mye tid i år, men føler vi har kommet ganske langt på kort tid! Redigert 23.Juli.2021 av Frodling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 (redigert) Pen båt, og bra at noen vil ta slike prosjekt. Men slike reparasjoner som ett råttent speil tar tid å gjøre og som oftest finner man mere. Har selv holdt på med ett AliCraft prosjekt som nærmer seg ferdig. Vil helst ikke tenke på alle timer jeg har brukt...... Dette er vel en Tower of Power rekkesekser fra Mercury? Pen motor som kler den båten. Redigert 24.Juli.2021 av deerhunt Lagt til litt mere tekst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Ser veldig bra ut, flott båt😊👍💪🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Frodling Svart 24.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 deerhunt skrev for 3 timer siden: Pen båt, og bra at noen vil ta slike prosjekt. Men slike reparasjoner som ett råttent speil tar tid å gjøre og som oftest finner man mere. Har selv holdt på med ett AliCraft prosjekt som nærmer seg ferdig. Vil helst ikke tenke på alle timer jeg har brukt...... Dette er vel en Tower of Power rekkesekser fra Mercury? Pen motor som kler den båten. Takk skal du ha! Skummet i dørken er fortsatt tørt, og den ligger fint og trygt på vannet. Akterspeilet er ganske kraftig forsterket originalt på Fjordlingene, så jeg tror fortsatt jeg har noen gode år igjen med båt her før jeg trenger å starte med en totalrenovering. Jeg har sjekket ut prosjektet ditt også, og det ser ut som at du gjør fint og grundig arbeid. Fint at det finnes slike tråder å ta inspirasjon og lærdom av! Motoren er helt korrekt en Mercury Tower of Power, den perfekte Fjordling motoren! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 tkb skrev for 3 timer siden: Ser veldig bra ut, flott båt😊👍💪🏻 .. er ikke du litt inhabil her? Flott båt ja, gleder meg til rapport fra testturen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snekkerbod Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Grattis - nydlig båt. Kort spm - de av fjordlingene som har e-tec 200 på hekken, er det da obligatorisk med motorheis? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Ivar, e nok litt innhabil ja😄 Men det er trivelig å hjelpe til med sådan båtpakke. Forgassere og bensinpumpe er overhalt, så hvis alt går bra så kommer det en videosnutt fra Frodling gutten😎👍 Sitér dette innlegget Link to post
Frodling Svart 24.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 snekkerbod skrev for 6 timer siden: Grattis - nydlig båt. Kort spm - de av fjordlingene som har e-tec 200 på hekken, er det da obligatorisk med motorheis? Takk for det. Jeg kan ikke huske å ha sett en smalbrønnet Fjordling 17 med 115hk+ uten å ha jackplate eller motorheis. Jeg tror det blir veldig trangt å tilte opp motoren, og i tillegg skal jo styringen ha litt plass også. Men jeg er usikker. Her er en Fjordling 18 med 200hk uten brakett. Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 24.Juli.2021 Del på Facebook Svart 24.Juli.2021 Frodling skrev for 8 timer siden: Jeg har sjekket ut prosjektet ditt også, og det ser ut som at du gjør fint og grundig arbeid. Fint at det finnes slike tråder å ta inspirasjon og lærdom av! Takker, jeg har hatt stor nytte av komodo sin tråd om Draco Jolla. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Har samme motor selv, fin motor men bruker en del fuel.Er du sikker på at det er en 86 modell du har, synes jeg skimter noe brunskjær på dekalene, da er det vel gjerne en 84-85 modell. Fin lyd av disse motorene, går godt, forbruket på marsjfart er ikke såå ille, men er ingen dorgemotor akkurat.Synes båten ser fin ut, er en av mine klassiske favoritter så tidsmessig har du en fin kombo. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 (redigert) Det er nok 1986 modell ja. Det har vi sjekket ut fra motornr, er nok lyset som lurer litt.😊 Redigert 25.Juli.2021 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frodling Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Da var endelig båten ute igjen. Vi var oppe i 37 knop med 2 personer og 4900 omdreininger. Og jeg sier meg fornøyd med det. Alt gikk som det skulle, bortsett fra at trimviser ikke fungerte. Så den får vi se på senere. Nå skal resten av sesongen nytes! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 snekkerbod skrev On 24.7.2021 at 14.40: Kort spm - de av fjordlingene som har e-tec 200 på hekken, er det da obligatorisk med motorheis? De som setter på så store motorer er nok ute etter å få det til å gå skikkelig unna, og da må man regne med litt fintuning med propeller og monteringshøyde for å få båten til å gå fint og stabilt i de hastighetene det er snakk om. Og det blir mye lettere med heis Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 snekkerbod skrev On 24.7.2021 at 14.40: Grattis - nydlig båt. Kort spm - de av fjordlingene som har e-tec 200 på hekken, er det da obligatorisk med motorheis? Det er ikke obligatorisk, men båten blir bedre å kjøre i tilegg til at den går endel bedre Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Hvilken stigning har du på propellen? Black max?Hadde 12,5x23 på Mørebasen om jeg ikke husker feil. Ser ut som du ligger spot on mtp turtall Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Det er Black Max 131/4x 19 som står på. Vi traff bra der👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.