Jump to content

miniProsjekttråd: Fjordling 17HT, klargjøring til sesong


Frodling

Recommended Posts

Hei folkens! Jeg har en Fjordling 17 HT(ca.1964 mod?) med en 1989 mod Johnson 70hk som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene mine i 2016. Siden da har jeg hatt noen fine sesonger i båten, og jeg har jobbet en del for å få den i presentabel stand. Jeg har ikke gjort noen store endringer, men jeg planlegger å totalrenovere den om ca. 2-3 år.

 

De siste 2 årene har den stått i opplag pga. jobb, men i år skal den endelig ut!:thumbsup:

Det jeg planlegger å gjøre med båten før sjøsetting er som følger:

-Matter til dørk

-Polere ekstra godt

-Ny hydraulisk styring

-Sist men ikke minst, bytte ut 70-hesteren med en 90hk Mercury rekke-6 1986 mod.

 

Båten da jeg kjøpte den i 2016, og hvordan den var for et par år siden. Den er ikke perfekt, men om man jobber litt med blåfargen ser den ikke så ille ut.

929409069_Dekkfr.jpg.108efa88e81619a0d139d535fca7b521.jpg157139784_905776740169397_5985997004007314828_n.jpg.e0a93beed6e809c323d6041e905703b5.jpg

Innvendig er jeg ganske fornøyd, men jeg vil ha noen matter tilpasset dørken.(rattet er kjøpt etter båten)

20180617_140142.jpg.1eb76743280dc3b9f0c4cc513d779a55.jpg

 

Det jeg skal starte med er å bytte ut styringen min med en hydraulisk styring som passer i motorbrønnen, og til 90 hesteren. Er det noen som har forslag til hva jeg burde kjøpe?

 

Når det kommer til motoren så har den en fuel lekkasje fra forgasserne, men dette kom ikke som et sjokk da den har stått bortgjemt i en garasje i noen år. Forgasserne er sendt inn med nytt pakningsett til en pålitelig mekaniker som skal overhale dem:thumbsup: Ellers ser motoren veldig fin ut.

107596681_577238173160801_7826296455399164028_n.jpg.261f6f9ae1f980791a5f1a051dcf9b4c.jpg

Jeg har ikke forsterket akterspeilet, og det er mest sannsynlig rottent. Det har gått fint å kjøre med 70 hesteren i ganske dårlig vær, så jeg satser på at det skal gå fint å kjøre med Mercuryen i noen år framover dersom jeg er varsom.

 

Jeg har begrenset med tid da jeg jobber en del, men jeg skal oppdatere tråden de gangene jeg jobber med båten. Jeg har også en engasjert mentor som sikkert blir å kommentere litt her også:lol:

Tar imot alle tips jeg kan få, og setter pris på om noen deler erfaringer med lignende oppsett!

.

 

 

Link to post

Velkommen!! 
Herlig båt dette 👍👍

En kjapp måte å forsterke akterspeilet på er å montere stag fra akterspeilet og fram til benken, gjennomgående med aluplate eller syrefast plate i begge ender. Så kan du heller støpe sterkere akterspeil senere. 
 

Edit: ser jo nå at du har vært her lenger enn meg 😅

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Kanalkapteinen skrev 47 minutter siden:

En kjapp måte å forsterke akterspeilet på er å montere stag fra akterspeilet og fram til benken, gjennomgående med aluplate eller syrefast plate i begge ender. Så kan du heller støpe sterkere akterspeil senere.

Takk for tipset! Jeg tror påkjenningen på speilet vil være størst helt øverst, men jeg skal se hva jeg gjør når tiden nærmer seg.

Har hatt bruker her en stund men har ikke vært så aktiv:giggle:

Link to post
  • 4 måneder senere...

Da var jeg endelig tilbake. 

 

Vi har gjort en del siden sist og jeg vil si vi er 95% ferdig for i år.

 

963071032_unnamed(6).jpg.ec18a81ac75f93d6dc4fe5397eed1bf9.jpg

Motor montert, skrog og dekk rubbet med maskin. Ganske sykt hvor stor forskjell rubbing og polering kan gjøre på en gammel båt:thumbsup:

 

1254423437_unnamed(2).jpg.79c492d9caffab84642388ece9efe6b2.jpg

Vi monterte den hydrauliske styringen på motoren før vi satt motoren på båten. Her måtte vi dessverre lage et nytt hull i brønnen siden slangene til styringen var veldig stive. Vi måtte også snu babord slangekobling for å få plass til å ratte og tilte uten å slite på slangene, siden begge slangene opprinnelig kom inn samme vei.

 

De andre hullene i brønnen skyldes forrige eier(e) og motor. Disse har vi tettet med gummimuffer for å ikke få vann inn.

Styringen passet akkurat, og det er akkurat nok plass når jeg tilter motoren opp. All klaring er heldigvis god klaring:wink:

Styringen er en BayStar HC4645-3 og tåler opp til 150hk. 

 

Vi valgte å ikke forsterke akterspeilet noe mer, da båten ikke skal ligge ute så lenge i år. Så får jeg heller se etter sprekker og krakeleringer. Planlegger forøvrig heller ikke å kjøre som en villmann.

 

1506690003_unnamed(4).jpg.3b43a5e645fbb117e9ef660c1d209b0e.jpg

Turteller og trimmåler er montert, men ikke koblet opp enda.

 

879825480_unnamed(1).jpg.cb464b5dc607596cc39b59634b6123ad.jpg

Vi merket at styrekonsollen var ganske svak da vi fikk ny og tyngre styresnekke. Dette ble løst ved å forsterke med staget som går fra treverket.

 

441664111_unnamed(5).jpg.282897b9d7b882ca38afbe4e68a26b06.jpg

Tenker å koble turteller og trimviser inn på denne. Har skaffet en 5-pins kabel til kontrollen, men ikke vært i båten enda. Så satser på at det bare er ''plug and play'' her.

 

390545398_unnamed(3).jpg.6fd8e799934af75b9466d12f5ad48fcb.jpg

Sist men ikke minst så er treverket på utsiden pusset og malt med benarolje. Holder seg ganske bra til å være fra 1964!

Misfargingen og merkene på hardtopen er fra en gammel vindskjerm som stod der før.

 

 

Jomfruturen blir med en splitter ny 3-bladers Black Max 13 1/4 x19 propeller. Så skal jeg komme med bilder og en oppdatering da den er sjøsatt og testet!

 

Ble ikke så mye tid i år, men føler vi har kommet ganske langt på kort tid!:sailing:

Redigert av Frodling (see edit history)
Link to post

Pen båt, og bra at noen vil ta slike prosjekt. Men slike reparasjoner som ett råttent speil tar tid å gjøre og som oftest finner man mere. Har selv holdt på med ett AliCraft prosjekt som nærmer seg ferdig. Vil helst ikke tenke på alle timer jeg har brukt......

 

Dette er vel en Tower of Power rekkesekser fra Mercury? Pen motor som kler den båten.

 

Redigert av deerhunt
Lagt til litt mere tekst (see edit history)
Link to post
deerhunt skrev for 3 timer siden:

Pen båt, og bra at noen vil ta slike prosjekt. Men slike reparasjoner som ett råttent speil tar tid å gjøre og som oftest finner man mere. Har selv holdt på med ett AliCraft prosjekt som nærmer seg ferdig. Vil helst ikke tenke på alle timer jeg har brukt......

 

Dette er vel en Tower of Power rekkesekser fra Mercury? Pen motor som kler den båten.

 

Takk skal du ha! Skummet i dørken er fortsatt tørt, og den ligger fint og trygt på vannet. Akterspeilet er ganske kraftig forsterket originalt på Fjordlingene, så jeg tror fortsatt jeg har noen gode år igjen med båt her før jeg trenger å starte med en totalrenovering. 

 

Jeg har sjekket ut prosjektet ditt også, og det ser ut som at du gjør fint og grundig arbeid. Fint at det finnes slike tråder å ta inspirasjon og lærdom av!:thumbsup:

 

Motoren er helt korrekt en Mercury Tower of Power, den perfekte Fjordling motoren!FjordlingBroschyr001.jpg.0c4c5b02bdcfda67735b0864b981e0e6.jpg

 

Link to post
tkb skrev for 3 timer siden:

Ser veldig bra ut, flott båt😊👍💪🏻

 

.. er ikke du litt inhabil her? :giggle:

 

Flott båt ja, gleder meg til rapport fra testturen :flag_bp:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
snekkerbod skrev for 6 timer siden:

Grattis - nydlig båt. Kort spm - de av fjordlingene som har e-tec 200 på hekken, er det da obligatorisk med motorheis?

Takk for det. Jeg kan ikke huske å ha sett en smalbrønnet Fjordling 17 med 115hk+ uten å ha jackplate eller motorheis. Jeg tror det blir veldig trangt å tilte opp motoren, og i tillegg skal jo styringen ha litt plass også. Men jeg er usikker.

 

Her er en Fjordling 18 med 200hk uten brakett.

928084979_sid-1Fjordling.jpeg.46f56350df77398efb16967aaca28021.jpeg

Link to post

Har samme motor selv, fin motor men bruker en del fuel.Er du sikker på at det er en 86 modell du har, synes jeg skimter noe brunskjær på dekalene, da er det vel gjerne en 84-85 modell. Fin lyd av disse motorene, går godt, forbruket på marsjfart er ikke såå ille, men er ingen dorgemotor akkurat.Synes båten ser fin ut, er en av mine klassiske favoritter så tidsmessig har du en fin kombo.

Link to post
snekkerbod skrev On 24.7.2021 at 14.40:

Kort spm - de av fjordlingene som har e-tec 200 på hekken, er det da obligatorisk med motorheis?

 

De som setter på så store motorer er nok ute etter å få det til å gå skikkelig unna, og da må man regne med litt fintuning med propeller og monteringshøyde for å få båten til å gå fint og stabilt i de hastighetene det er snakk om. Og det blir mye lettere med heis

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...