Jump to content

EU Kontroll på båter


cmb

Recommended Posts

Som emnetittel.

Hva tenker dere om tilsvarende EU kontroll lik bil også på båt.

Min mening er at det er at det er mange båter og tekniske installasjoner som ikke holder mål.

Hvorfor er båt frigitt fra kontroll.

Burde det være krav om el installasjon.

Burde det være krav om motor installason.

Hva med krav om selve skroget....råte/plast pest/gamle skader etc.

Kanskje da at useriøse firmaer blir skvisa ut. I bil verden får verksted et skilt med "godkjent av Statens veivesen"

Kanskje på tide at båt kommer inn i samme regler.

Link to post
Share on other sites

A facepalm is the physical gesture of placing one's hand across one's face or lowering one's face into one's hand or hands, covering or closing one's eyes. The gesture is often exaggerated by giving the motion more force and making a slapping noise when the hand comes in contact with the face. The gesture is found in many cultures as a display of frustration, disappointment, exasperation, embarrassment, horror,[2] shock, surprise, exhaustion, sarcasm, or incredulous disbelief.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, cmb said:

Hvorfor er båt frigitt fra kontroll.

Sannsynligvis fordi det er få eller ingen ulykker som skyldes båtens tekniske tilstand.  Det er nok av reelle problemer her i verden, så det er unødvendig å bruke ressurser på å løse et problem som ikke finnes.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med resten her, lovpålagt kontroll tror jeg er både unødvendig og helt bak mål..

 

Men, hva med noe lignende NAF test? Som enten kan brukes ved kjøp/salg eller kontrollere verkstedarbeid i etterkant om man er i tvil. Ofte er det jo lange avstander for å se på båter av interesse, og ikke alle har like mye kompetanse på hva man skal se etter. Tenk om man da kunne betale en kar for å besiktige og sende en rapport? Trenger vel ikke koste mer enn en flybillett frem og tilbake, litt avhengig av båtstørrelse og hvor grundig man skal gå tilverks såklart

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 31 minutter siden:

Her hadde det blitt mange arbeidsplasser rundt om i landet ja og så kunne det samtidig blitt innført årsavgift. Og samtidig et pålegg om at båteier kun har lov til å peile olje. Håper myndighetene ser hvilken gullgruve dette kan bli. 

Hysj:lipseal:

Link to post
Share on other sites

Sturee skrev 15 minutter siden:

Helt enig med resten her, lovpålagt kontroll tror jeg er både unødvendig og helt bak mål..

 

Men, hva med noe lignende NAF test? Som enten kan brukes ved kjøp/salg eller kontrollere verkstedarbeid i etterkant om man er i tvil. Ofte er det jo lange avstander for å se på båter av interesse, og ikke alle har like mye kompetanse på hva man skal se etter. Tenk om man da kunne betale en kar for å besiktige og sende en rapport? Trenger vel ikke koste mer enn en flybillett frem og tilbake, litt avhengig av båtstørrelse og hvor grundig man skal gå tilverks såklart

Det finnes faktisk noen få båt takst menn med kompetanse på dette. Men det koster... EU kontroll på båt. NEI TAKK!!! Derimot krav om registrering og forsikring, det burde være ett mer interessant tema. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...