Worry II Svart 5.Mars.2021 Del på Facebook Svart 5.Mars.2021 Godt det er vannet vi kjører på. Ingen oppover eller nedoverbakker. Trenger ingen bremser heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MorganX Svart 5.Mars.2021 Del på Facebook Svart 5.Mars.2021 Noen som kan slette denne tråden før noen byråkrater som leser tråden får noen dårlige ideer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 5.Mars.2021 Del på Facebook Svart 5.Mars.2021 Burde heller være EU kontroll på PC/Mobil/Nettbrett. Da ville ikke folk kunne starte sånne tråder Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Morsom tråd Fikk nesten lyst til å starte en lignende selv, f.eks; Hva mener dere om å innføre bilbelte-påbud i båt (eller kanskje mer rigtig - båtbelte). Og hva med bruk av mobiltelefon, her burde det vel komme et handsfree påbud, eller hva? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 MorganX skrev for 9 timer siden: Noen som kan slette denne tråden før noen byråkrater som leser tråden får noen dårlige ideer? Det tar av som vanlig. Det må da gå an å sitte stille i båten . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 MorganX skrev for 9 timer siden: Noen som kan slette denne tråden før noen byråkrater som leser tråden får noen dårlige ideer? Neppe mye å frykte... De greier jo ikke å få til et seriøst register en gang... EU kontroll på båter har vi allerede...CE merking...riktignok bare en gang ved ferdig produkt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kveitefisker Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Hadde vært mer fornuftig om det var krav om registrering og forsikring det var snakk om . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 (redigert) Jeg ser for meg en nyskapelse av fremtiden vår. Så mange forskjellige båttyper skaper ulikheter. Vi har det derfor mer fritt enn vi fortjener, som det er. Ulykker skjer jo. -Det er bevis godt nok! Først må alle ukjente båtkonstruksjoner spores opp og saneres, for sikkerhets skyld. Så lager det offentlige en båttype for alle. Den blir billig og enkel. Og trygg. Men dyr. Så du må leie den av Staten. Motto: BBB. "Build Boat Better" - Bygg Båt Bedre. Du vil ikke eie den selv, men du vil være lykkelig, garantert av Staten. Så får vi en sikkerhetsapp som alle må bruke. Uten den får du ikke lov til å legge til ved noen brygge, i inn og utland. Dette kan også brukes globalt, på sikt. Det er faktisk en anledning som byråkrater og politikere ikke kan la gå fra seg: De kan finne opp fremtiden for båtfolket på nytt! Plastpest er en fare som folk må gjøres spesielt oppmerksomme på. Du kan "faktisk" ha det, uten å vite om det selv! Her kan Norge være ledende internasjonalt! Det er bare å sette i gang. Alle fritidsbåter som ikke er "båtkorrekt", fjernes. Jeg foreslår at det gjøres i FN-regi så vår erfaring som skipsnasjon verdsettes globalt... Der har vi en god posisjon i sikkerhetsrådet nå. Litt må vi jo ha igjen for de pengene det har kostet. Det var mitt bidrag til helgeunderholdningen... Redigert 6.Mars.2021 av Mizar (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 New Zealand har noe som ligner på dette, med moderate krav for seiling innad i landet, men en ganske tung prosess for å få lov til å seile ut av landet. Skal sies at det å seile til et naboland fra New Zealand er noe ganske annet enn å putle seg fra Hvaler til Koster en stille sommerdag; der er det jo nok med en badeball om vindretningen stemmer. Kontrollregimet fører nok til bedre standard på båtene, men er ikke overraskende også kostnadsdrivende. Å innføre noe slikt med utgangspunkt i norsk kostnadsnivå ville være en effektiv måte å sørge for god plass i havnene; alle med middels til lave inntekter vil måtte finne noe annet å fylle tiden med. I New Zealand er EPIRB, redningsflåte og VHF obligatorisk, skal du ut av landet må du også ha satellittelefon eller SSB. Inspeksjonen i seg selv koster, og om man skulle være så uheldig å være oppsatt med en stålbåt må en årlig betale noen for å lage en oppdatert deviasjonstabell. Gitt at de aller fleste norske båter putrer innaskjærs på fine dager klarer jeg virkelig ikke se at noe slikt har noe for seg i Norge. Antallet ulykker grunnet dårlig standard er forsvinnende lite; når det går galt er det gjerne fart og fyll i salig kombinasjon som ligger bak, ikke at båtens stabilitetskurve ikke var godt nok dokumentert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kveitefisker Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 (redigert) Tror også at største synderen er fart og fyll. Vet ikke om det fins noe statistikk som viser ulyker som skyldes båtens tilstand . Har vel vært borti å lest om 2 ulyker med Dolmøy fisker som muligens skyltes båtens tilstand.https://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Fritidsfiskere-kantret Redigert 6.Mars.2021 av Kveitefisker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 14 hours ago, cmb said: Jeg ser jo her på forumet at bransjen sliter med kompetanse. Du poengterer et viktig punkt og det er at mekaniker ikke ønsker å utdanne seg i båt. Grunnen er soleklar fordi verksted ikke kan gi helårig ansettelse pga usikker tilgang på jobb hele året. EU hadde løst dette. Men det er sikkert andre løsninger på problemet, jeg tror at båt bransjen trenger flinke mekanikere som brenner for yrket. Noe må til for å trigge ungdommen til å velge båt yrke. Det eneste EU har løst er grenseoverganger på godt og vondt som før ofte var strukket med piggtråd! Bortsett fra det vil jeg ikke si at EU har utrettet en dritt som gavner folket! Denne tråden burde stenges og slettes! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 (redigert) Godt at min båt har helårsdekk. Mye styr å skifte dekk hver vår og høst. Redigert 6.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Største mangelen på kompetanse er vel først og fremst representert i nettforum med svaret på alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.