Jump to content

EU Kontroll på båter


cmb

Recommended Posts

Morsom tråd :smiley:

 

Fikk nesten lyst til å starte en lignende selv, f.eks; Hva mener dere om å innføre bilbelte-påbud i båt (eller kanskje mer rigtig - båtbelte:wink:).  Og hva med bruk av mobiltelefon, her burde det vel komme et handsfree påbud, eller hva? :giggle:

Link to post
Share on other sites

MorganX skrev for 9 timer siden:

Noen som kan slette denne tråden før noen byråkrater som leser tråden får noen dårlige ideer?

 

Neppe mye å frykte...

De greier jo ikke å få til et seriøst register en gang...

EU kontroll på båter har vi allerede...CE merking...riktignok bare en gang ved ferdig produkt...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg en nyskapelse av fremtiden vår.  Så mange forskjellige båttyper skaper ulikheter. Vi har det derfor mer fritt enn vi fortjener, som det er. Ulykker skjer jo. -Det er bevis godt nok!

Først må alle ukjente båtkonstruksjoner spores opp og saneres, for sikkerhets skyld. Så lager det offentlige en båttype for alle. Den blir billig og enkel. Og trygg. Men dyr.  Så du må  leie den av Staten.  Motto: BBB.  "Build Boat Better" - Bygg Båt Bedre.  Du vil  ikke eie den selv, men du vil være lykkelig, garantert av Staten.

 

Så får vi en sikkerhetsapp som alle må bruke. Uten den får du ikke lov til å legge til ved noen brygge, i inn og utland.

 

Dette kan også brukes globalt, på sikt.  Det er faktisk en anledning som byråkrater og politikere ikke kan la gå fra seg: De kan finne opp fremtiden for båtfolket på nytt!  Plastpest er en fare som folk må gjøres spesielt oppmerksomme på.  Du kan "faktisk" ha det, uten å vite om det selv!

 

Her kan Norge være ledende internasjonalt! Det er bare å sette i gang. Alle fritidsbåter som ikke er "båtkorrekt", fjernes.  Jeg foreslår at det gjøres i FN-regi så vår erfaring som skipsnasjon verdsettes globalt... Der har vi en god posisjon i sikkerhetsrådet nå. Litt må vi jo ha igjen for de pengene det har kostet.

 

Det var mitt bidrag til helgeunderholdningen... :giggle:

 

 

Redigert av Mizar (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

New Zealand har noe som ligner på dette, med moderate krav for seiling innad i landet, men en ganske tung prosess for å få lov til å seile ut av landet. Skal sies at det å seile til et naboland fra New Zealand er noe ganske annet enn å putle seg fra Hvaler til Koster en stille sommerdag; der er det jo nok med en badeball om vindretningen stemmer.

 

Kontrollregimet fører nok til bedre standard på båtene, men er ikke overraskende også kostnadsdrivende. Å innføre noe slikt med utgangspunkt i norsk kostnadsnivå ville være en effektiv måte å sørge for god plass i havnene; alle med middels til lave inntekter vil måtte finne noe annet å fylle tiden med. I New Zealand er EPIRB, redningsflåte og VHF obligatorisk, skal du ut av landet må du også ha satellittelefon eller SSB. Inspeksjonen i seg selv koster, og om man skulle være så uheldig å være oppsatt med en stålbåt må en årlig betale noen for å lage en oppdatert deviasjonstabell.

Gitt at de aller fleste norske båter putrer innaskjærs på fine dager klarer jeg virkelig ikke se at noe slikt har noe for seg i Norge. Antallet ulykker grunnet dårlig standard er forsvinnende lite; når det går galt er det gjerne fart og fyll i salig kombinasjon som ligger bak, ikke at båtens stabilitetskurve ikke var godt nok dokumentert.

Link to post
Share on other sites

Tror også at største synderen er fart og fyll. Vet ikke om det fins noe statistikk som viser ulyker som skyldes båtens tilstand . Har vel vært borti å lest om 2 ulyker med Dolmøy fisker som muligens skyltes båtens tilstand.https://www.kystogfjord.no/nyheter/forsiden/Fritidsfiskere-kantret

Redigert av Kveitefisker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, cmb said:

Jeg ser jo her på forumet at bransjen sliter med kompetanse.

Du poengterer et viktig punkt og det er at mekaniker ikke ønsker å utdanne seg i båt.

Grunnen er soleklar fordi verksted ikke kan gi helårig ansettelse pga usikker tilgang på jobb hele året.

EU hadde løst dette.

 

 

Men det er sikkert andre løsninger på problemet, jeg tror at båt bransjen trenger flinke mekanikere som brenner for yrket.

Noe må til for å trigge ungdommen til å velge båt yrke.

 

Det eneste EU har løst er  grenseoverganger på godt og vondt som før ofte var strukket med piggtråd! Bortsett fra det vil jeg ikke si at EU har utrettet en dritt som gavner folket!

 

Denne tråden burde stenges og slettes!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...