Jump to content

EU Kontroll på båter


cmb

Recommended Posts

Scand 360 dc skrev 15 minutter siden:

Største tullet jeg har hørt frem til nå. EU kontroll på bil er foresten bortkastet. 

At EU kontroll på bil er bortkastet er jeg ikke helt enig i. For er alltid noen som kjører rundt i vrak som ikke burde ha vert på veien. Men at EU kontroll gir sikkerhet på at biler er i orden gjør det ikke. Har selv opplevd å få EU feil som ikke er korrekte, og at verksteder har oversett grove feil de burde ha sett.

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange rare farkoster som ferdes på sjøen. Men eu kontroll på båter blir å gå for langt. Om det skjer noe med en båt som ikke er i god stand vill det få følger som tap av forsikring å muligens andre krav mot fører av den båten. Så det løner seg uansett å ha ting på stell.  

Link to post
Share on other sites

E.U 

Ja det hadde faktisk gitt seriøse verksteder grunnlag for jobber på helårig basis. De kan da ansette lærlinger som utdanner seg som dyktige båtmekanikere.

Båtforumet her viser jo stadig til at bransjen er veldig useriøs. Jeg leser her på forumet at mange er misfornøyd med verksteder rundt om i Norge.

Dog er det noen som båtplassen er fornøyd med.

Bilbransjen har tatt tak med dette...så hvorfor skal ikke vi gjøre det?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 38 minutter siden:

E.U 

Ja det hadde faktisk gitt seriøse verksteder grunnlag for jobber på helårig basis. De kan da ansette lærlinger som utdanner seg som dyktige båtmekanikere.

Båtforumet her viser jo stadig til at bransjen er veldig useriøs. Jeg leser her på forumet at mange er misfornøyd med verksteder rundt om i Norge.

Dog er det noen som båtplassen er fornøyd med.

Bilbransjen har tatt tak med dette...så hvorfor skal ikke vi gjøre det?

 

 

 

At bilverksteder er så dyktige fordi de er godkjent osv har jeg personlig erfaring som motsier dette. Har flere BMWer og hadde EU på merkeverksted hvor mekanikeren bla glemte å skru fast begge bakhjulene og ga EU feil som ikke stemte i tillegg.  Bulket panser og ikke gjorde andre ting somvar avtalt å fikse. Men de er seriøse osv.....

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 17 minutter siden:

E.U 

Ja det hadde faktisk gitt seriøse verksteder grunnlag for jobber på helårig basis. De kan da ansette lærlinger som utdanner seg som dyktige båtmekanikere.

Båtforumet her viser jo stadig til at bransjen er veldig useriøs. Jeg leser her på forumet at mange er misfornøyd med verksteder rundt om i Norge.

Dog er det noen som båtplassen er fornøyd med.

Bilbransjen har tatt tak med dette...så hvorfor skal ikke vi gjøre det?

 

 

 

Hvor har du dette i fra? Problemet for båt verksteder er at dette er veldig sesong betont arbeide. Alle begynner plutselig å tenke på båten sin når våren starter. Vanskelig å ha lærlinger når mesteparten av drifts grunnlaget er på vårparten / sommeren. De fleste som ønsker å jobbe på båt verksted gjør dette på grunn av genuin båt interesse. Men opplever at da får de ikke mulighet til å dyrke sin egen båt interesse, når de må jobbe i perioden det er fint å bruke båten. Ergo så ender man opp med mekanikere uten interesse for faget. Joda, en mekaniker er fremdeles en mekaniker. En dyktig mekaniker trenger ikke spesifikk båt kompetanse. Mekanisk arbeide har samme grunn prinsipper om det er til vanns, på land eller i luften. (Jeg har selv jobbet med alle tre kategoriene og er mekaniker av yrke). 

 

At bransjen er useriøs har vel samme årsak. Finnes mange som vil skumme fløten. Alle vet jo at når det kommer til båt så kan man ta seg godt betalt. Rett og slett fordi det er for få som ønsker å jobbe med dette. 

 

At bilbransjen har tatt tak i dette er vel en sannhet med modifikasjoner... Noen har vert veldig flinke. Men det finnes veldig mye grums fremdeles. Det eneste vi har fått bort er noen rullende vrak. Men å tro at om en bil er "i orden" bare fordi den har gjennomgått en EU kontroll er tull. Har dessverre selv sett en del "EU godkjente" biler som aldri burde ha vert på veien uka etter EU kontroll. For den forteller bare hva som er galt den dagen bilen vises. Er dessverre også en del juks med EU kontroller. Fikk selv EU godkjent en bil med feil på ABS og ESP system når verkstedet klarte å ødelegge rattvinkel sensoren min pga manglende kunnskap. At begge hoved foringene på bakakselen var nærmest borte overså de også. Derimot klarte de å anmerke feil som jeg gjorde dem oppmerksomme på før jeg leverte bilen. Rust på bremse skiver. Hadde de gjort som de burde ha gjort og jeg ba dem om. Prøvekjørt bilen før EU kontroll så hadde det ikke vært rust på bremse skivene. Bilen hadde på dette tidspunktet stått parkert i over ett halvt år. De ville at jeg skulle bytte alle skiver og klosser på bilen. Dette til tross for at alle klosse var nye og bremseskivene var syv måneder gamle. :saint:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jo her på forumet at bransjen sliter med kompetanse.

Du poengterer et viktig punkt og det er at mekaniker ikke ønsker å utdanne seg i båt.

Grunnen er soleklar fordi verksted ikke kan gi helårig ansettelse pga usikker tilgang på jobb hele året.

EU hadde løst dette.

 

 

Men det er sikkert andre løsninger på problemet, jeg tror at båt bransjen trenger flinke mekanikere som brenner for yrket.

Noe må til for å trigge ungdommen til å velge båt yrke.

 

Link to post
Share on other sites

Fint om det kunne blitt EU kontroll på båt. Jeg så en dame som bare rodde rundt med stor slakke i åregaffern uten forsikring. En skikkelig EU kontroll ville sikkert avskiltet mange ustødige kajakker også. HEIA EU KONTROLL PÅ ALT! (Dette er ironisk ment fra min side)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 1 time siden:

At EU kontroll på bil er bortkastet er jeg ikke helt enig i. For er alltid noen som kjører rundt i vrak som ikke burde ha vert på veien. Men at EU kontroll gir sikkerhet på at biler er i orden gjør det ikke. Har selv opplevd å få EU feil som ikke er korrekte, og at verksteder har oversett grove feil de burde ha sett.

 

Ja, kjøpte en 8 år gammel bil i 2009 som nylig var EU-godkjent. Året etter ramlet stabstaget av og hele fjærfestet på venstre side foran var bortrustet. Men rusten var skjult av støv og skitt. Men hadde kontrolløren brukt et skrujern så hadde det nok gått rett igjennom metallet.

Så man er ikke automatisk trygg selv etter en kontroll.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

cmb skrev for 4 timer siden:

Som emnetittel.

Hva tenker dere om tilsvarende EU kontroll lik bil også på båt.

Min mening er at det er at det er mange båter og tekniske installasjoner som ikke holder mål.

Hvorfor er båt frigitt fra kontroll.

Burde det være krav om el installasjon.

Burde det være krav om motor installason.

Hva med krav om selve skroget....råte/plast pest/gamle skader etc.

Kanskje da at useriøse firmaer blir skvisa ut. I bil verden får verksted et skilt med "godkjent av Statens veivesen"

Kanskje på tide at båt kommer inn i samme regler.

 

Bilveien er smal og trafikken er full av farer og kjøreregler. Mange ulykker går ut over uskyldige i trafikken. 

Mens på sjøen er det stort sett andre forhold, og manglende sikkerhet går primært kun ut over de som er i båten hvis noe skulle skje.

Vil nok tro at båtens overhode føler et noe større ansvar, da man ikke bare kan gå ut av båten og spasere vekk hvis en fare skulle oppstå i form av brann eller lekkasjer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 3 minutter siden:

Jeg ser jo her på forumet at bransjen sliter med kompetanse.

Du poengterer et viktig punkt og det er at mekaniker ikke ønsker å utdanne seg i båt.

Grunnen er soleklar fordi verksted ikke kan gi helårig ansettelse pga usikker tilgang på jobb hele året.

EU hadde løst dette.

 

 

Men det er sikkert andre løsninger på problemet, jeg tror at båt bransjen trenger flinke mekanikere som brenner for yrket.

Noe må til for å trigge ungdommen til å velge båt yrke.

 

 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev Just now:

 

Æeh... postet plutselig av seg selv uten at jeg rakk og skrive noe... :giggle:

 

Jeg er mekaniker av yrke. Har bekjente som driver med båt verksted. (Seriøse). En EU kontroll av båt ville ikke ha gjort sesong arbeidet noe lettere. Ville bare ha blitt større press på de som allerede har nok å gjøre i sesongen. For er ikke mange som ville ha tatt båten sin ut av vinter opplag for å få den EU kontrollert.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 1 minutt siden:

Æeh... postet plutselig av seg selv uten at jeg rakk og skrive noe... :giggle:

 

Jeg er mekaniker av yrke. Har bekjente som driver med båt verksted. (Seriøse). En EU kontroll av båt ville ikke ha gjort sesong arbeidet noe lettere. Ville bare ha blitt større press på de som allerede har nok å gjøre i sesongen. For er ikke mange som ville ha tatt båten sin ut av vinter opplag for å få den EU kontrollert.

 

Alle båtene må evt. kontrolleres i fellesferien :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 12 minutter siden:

 

Bilveien er smal og trafikken er full av farer og kjøreregler. Mange ulykker går ut over uskyldige i trafikken. 

Mens på sjøen er det stort sett andre forhold, og manglende sikkerhet går primært kun ut over de som er i båten hvis noe skulle skje.

Vil nok tro at båtens overhode føler et noe større ansvar, da man ikke bare kan gå ut av båten og spasere vekk hvis en fare skulle oppstå i form av brann eller lekkasjer.

Her har du ett godt poeng. Dessuten så innebærer en EU kontroll av båter at flere yrkes grupper må involveres. Mekanikere, for at det mekaniske skal være i orden. Elektrikere, for at land strøm skal være godkjent. Glassfiber arbeidere for at skrog og tilbygg skal være godkjent. Eventuelt, mekanikere med sprekasje test, tykkelses målinger, ultralyd eller rønken godkjenning. Ventil kontrollører for bunn gjennomføringer. Plast / kompositt arbeidere om bunnventilene er av kompositt. Svakstrøms elektrikere for å sjekke svakstrøms anlegg. Gass montører om båten har propan anlegg om bord. Listen er lang. Ville ha blitt en dyr affære. Ville heller ikke ha vært mange med nok kompetanse for å utføre en godkjent kontroll.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 1 minutt siden:

Plastpest er det mest overhysteriske ikke-problemet som eksisterer i båtverdenen.

Var vel et problem en gang i tiden. Men med dagens produksjons metoder, neppe. Har vel også litt å si hva slags vann mann ligger i. Forurenset ferskvann er vel det verste? Men har selv bare sett en båt med utpreget osmose. (Plastpest). Var heller ikke veldig vanskelig å reparere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...