Jump to content

Olje fra turbo til intercooler VP KAD32


Bellil

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria 32 Sport med 2x Volvo Penta KAD32. De siste årene har jeg slitt med at bb motor har blitt varm,90 °C +, ved kjøring i plan. Jeg føler jeg har undersøkt det meste. Varmeveksler er tatt ut og renset (da sank temp ved lavt turtall :-), oljekjøler har vært ute (første punkt etter impeller og der fant jeg to nesten hele impellerblader som hadde kommet forbi filteret, men motor var tilnærmet like varm etterpå), nå har jeg demontert alle kjølere igjen uten å finne noe åpenbare feil. Til slutt har jeg dratt igjennom en fille i alle slanger fra drev og til eksos uten å finne noe.

 

I den anledningen så løftet jeg også ut intercooleren og der ser jeg at det har kommet olje fra turbo, antar jeg, som nå har lagt seg som et delvis tjærebelegg i røret fra turbo og på selve intercooler/radiatoren.

 

Kan dette være årsaken til den høye temperaturen?

Er det unormalt/normalt med litt svetting av olje her? Intercooler har neppe vært åpnet de siste syv sesongene båten har vært i bruk. Jeg har ikke merket noe til lavere ytelse på motor.

Jeg har foreløpig ikke lyst til åpne intercooler på stb da pakningssettene til disse er forholdsvis dyre.

 

Hva er beste tips for å få vasket intercooler? Diesel/bensinbad?IMG_20210306_122343.jpg.d2f72bf4a404fc16a5f8a7bc70bb831e.jpg

 

IMG_20210306_122411.jpg.43a843631b2cb4ce91990b3d3bc2acf1.jpg

Intercoolerboksen med røret fra turbo i bakkant

 

IMG_20210306_122744.jpg.046f949e4e4987cfddcbd7e3196afb9e.jpg

Nærbilde av røret fra turbo og første del av intercoolerboksen.

 

Båten skal ikke ut før til påsken så jeg har god tid :sad:

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Går veivhusventilasjonen inn på/ved luftfilter? Da kan oljen også komme herfra. Hvis ikke er turboen kilden. 

 

Ladeluftkjøler-innsatsen rengjøres med avfetting, motorvask etc. Sjekk også vannsiden om det er saltavleiringer. 

 

Jeg tviler på at dette er årsak til økt temperatur. I tillegg til tiltakene du allerede har gjennomført bør du sjekke eksosbendet for gjengroing. Termostatene kan også være årsaken, disse kan du kryssbytte mellom motorene og se om problemet flytter seg til andre motoren.

 

Vær også obs på S-slangen mellom drev og transom. Disse vil før eller siden delaminere innvendig slik at de suges flat under drift med redusert gjennomstrømming som resultat. Dette er vanskelig å avdekke ved inspeksjon. Om du ikke har byttet disse slangene etter at du overtok båten anbefaler jeg å bytte disse som forebyggende vedlikehold. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er turboen kilden. Om dette er unormalt mye tør ikke jeg å uttale meg om.

 

Det er et sladrehull i bunn av kjølerhuset hvor det vil komme ut olje, evnt vann om det er lekkasje i kjøleren. Er dette hullet åpent?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det bendet så slettes ikke ille ut. Men det er noen avleiringer i turbinhuset inn mot skovelen. Hva er dette?

 

Har du kjent etter slakk i turboen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 10 minutter siden:

Det bendet så slettes ikke ille ut. Men det er noen avleiringer i turbinhuset inn mot skovelen. Hva er dette?

 

Har du kjent etter slakk i turboen?

Kjenner ikke noe slakk. Den snurrer lett uten lyder og jeg har ikke hatt problemer med turboen.

 

Tviler på at noe av dette er rørt siden båten var ny i -05

D5L

Link to post
Share on other sites

Både turbo og eksosbend ser ut til å ha gjort jobben sin her, så de hadde ihvertfall jeg skiftet. har samme motorer selv og hadde litt slitt turbo på den ene motoren og da kom det litt olje ut av sladrehullet på intercoolere.

ang. kjølingen,var jeg borti akurat samme problem på akurat samme type båt og motorer i fjor,,,,

Der demont.  vi alt av kjølere og systemrens på fersk og saltvannside men hjalp ikke,, ble for varm når den gikk i plan. 

Endte med at vi tok av plastbendet i toppen av kjølerøret på drevet, og der viste det seg å være grodd igjen.. 

Vi staket opp kjølerøret i drevet med en stiv plastslange ,rengjorde plastbendet (satt på ny O-ring på dette) og skiftet S-slangen mellom drev og transom. 

Etter dette er kjøleproblemet borte. 

 

Link to post
Share on other sites

Windy 32 skrev for 6 timer siden:

Både turbo og eksosbend ser ut til å ha gjort jobben sin her, så de hadde ihvertfall jeg skiftet.

 

Hvorfor mener du det?

 

Eksosbendet ville jeg rengjort og spandert et strøk lakk eller to utvendig. Det er ikke tæret der vannet kommer inn i eksosen og basert på bildene har det heller ikke andre skader. Jeg tror dette kan gjøre nytten i enda noen år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for responsen fra dere alle.

 

Bytte turbo er neppe aktuelt. Turboen virker jo og har ikke vist noen svakheter, så langt jeg kjenner til. Et VP-verksted mente i fjor at bendet var helt innenfor. (Du har vel skrevet en veiledning i turbobytte @Windy 32).

 

Det med bendet fra drev til slange tror jeg ikke er problemet da jeg kjørte igjennom systemrens på drevet i fjor vinter. Får ikke sjekket bendet nå da drevene er til service.

 

Hva med vannpumpa? Er den virker eller virker ikke?

 

Jeg skal sette i gang med en systemrens av den interne kretsen snarlig, men vil ha sjekket alle muligheter før båten er på vannet.

 

Letingen fortsetter i dag

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 53 minutter siden:

Det med bendet fra drev til slange tror jeg ikke er problemet da jeg kjørte igjennom systemrens på drevet i fjor vinter.

 

S-slangen er nærmest umulig å friskmelde uten å skjære den i stykker. Om den har delaminert suges den flat innvendig når sjøvannspumpa går på høyt turtall. Etter stans vil ikke inspeksjon feks gjennom å stake gjennom slangen vise noe feil fordi det kun skjer når det er undertrykk i slangen. Jeg anbefaler fremdeles å bytte disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 2 timer siden:

Sjekk også oljeretur fra turbo. Om denne slangen tetter seg presses olje ut gjennom tetningene i turbo. 
Mister du noe olje?

Ikke merkbart med oljetap. Skal sjekke, men først må jeg jo finne den nevnte slangen.

D5L

Link to post
Share on other sites

Ikke annet enn at det er greit å være to slik at en kan passe på at slangen ligger riktig utvendig mens den andre fester den innvendig. Og rengjøring innvendig i hullet først er lurt. Skal du smøre med noe er Zalo eller grønnsåpe helt kurrant. 

 

Har du åpnet slangen og sett hvordan den ser ut innvendig. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 17 timer siden:

 

Hvorfor mener du det?

 

Eksosbendet ville jeg rengjort og spandert et strøk lakk eller to utvendig. Det er ikke tæret der vannet kommer inn i eksosen og basert på bildene har det heller ikke andre skader. Jeg tror dette kan gjøre nytten i enda noen år. 

ville nok ihvertfall målt klaringen mellom turbinbladene og eksoshuset, husker desverre ikke i farta hva max klaring er .. husk også at ringen som blir liggende mot eksosbendet må være rustfri og helt plan. samme gjelder eksosbendet for at det skal holde tett (skal ikke brukes noe tettemiddel mellom disse. 

det ene eksosbendet mitt sprakk og begynte å lekke eksos. ikke så bra med eksoslekasje ombord :-( 

Link to post
Share on other sites

Her er nokre kontrollspørsmål som kan vera greit å ha sjekka ut før du gjer ytterlegare tiltak:

- Har du kontrollert temperaturvisninga på instrumenta? ( IR-temp. måling, direkte mot termostathus er enkel og sikker referanse )

- Har du kontrollert turtallsvisning? ( bruk manuell målar med refleksbit på svingningsdempar. )

- Opplever du at den varme motoren går i alarm på høg temp?

 

Du bør eliminera eventuelle målefeil, både på temp. og turtall, det er ikkje uvanleg at desse instrumenta har betydelege avvik, difor bør du ha ein referanse. Har du t.d. målefeil på turtalet vil skeivbelastning kunna medføra betydeleg temperaturforskjell.

 

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 3 timer siden:

Her er nokre kontrollspørsmål som kan vera greit å ha sjekka ut før du gjer ytterlegare tiltak:

- Har du kontrollert temperaturvisninga på instrumenta? ( IR-temp. måling, direkte mot termostathus er enkel og sikker referanse )

- Har du kontrollert turtallsvisning? ( bruk manuell målar med refleksbit på svingningsdempar. )

- Opplever du at den varme motoren går i alarm på høg temp?

 

Du bør eliminera eventuelle målefeil, både på temp. og turtall, det er ikkje uvanleg at desse instrumenta har betydelege avvik, difor bør du ha ein referanse. Har du t.d. målefeil på turtalet vil skeivbelastning kunna medføra betydeleg temperaturforskjell.

 

Tempmålere er byttet bb mot stb og det er målt med IR. Temp er høy.

Turtall er sjekket med ekstern turtallsmåler

Motor går ikke i alarm. Den stabiliserer seg på ca 92 °C.

 

Windy 32 skrev for 18 timer siden:

ville nok ihvertfall målt klaringen mellom turbinbladene og eksoshuset, husker desverre ikke i farta hva max klaring er .. husk også at ringen som blir liggende mot eksosbendet må være rustfri og helt plan. samme gjelder eksosbendet for at det skal holde tett (skal ikke brukes noe tettemiddel mellom disse. 

det ene eksosbendet mitt sprakk og begynte å lekke eksos. ikke så bra med eksoslekasje ombord :-( 

Jeg kan prøve å sjekke klaringen i dag. Jeg har VP sine verkstedbøker så skal vel klare å finne hva som er innenor tolleranse.

 

Brigg skrev for 22 timer siden:

Ikke annet enn at det er greit å være to slik at en kan passe på at slangen ligger riktig utvendig mens den andre fester den innvendig. Og rengjøring innvendig i hullet først er lurt. Skal du smøre med noe er Zalo eller grønnsåpe helt kurrant. 

 

Har du åpnet slangen og sett hvordan den ser ut innvendig. 

Jeg skal snitte den opp i dag og gi beskjed.

D5L

Link to post
Share on other sites

Litt forsinket tilbakemelding dessverre.

 

Har desverre ikke fått målt avstanden da jeg ikke fant bladsøkeren.

 

Slangen er snittet og jeg kunne ikke se noe delaminering.

 

Tips når denne slangen skal byttes er å bruke en 11 mm fastnøkkel med skrallefunksjon.

 

I går tok jeg motorvask på ladeluftkjøleren og så oppdager jeg at dekselet rundt har løstnet i det som ser ut som å være en lodding. Har noe et tips på hvordan jeg skal feste dette igjen? Tror vel strengt tatt at det skal gå an å bruke den slik den er, men .........

 

1806498786_IMG_20210311_1152501.jpg.0710e37564506cf658d171a6382dcefe.jpg

 

Kan feks Tec7 brukes og forsiktig bruk av tvinger for å holde den på plass?

 

2016551316_IMG_20210311_1152431.jpg.1d26b756b7550c325f58567692e16849.jpg

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål.

 

Har noen et tips på hvordan jeg skal få løsnet disse to (tre) boltene som holder endelokket på oljekjøleren?

 

IMG_20210313_113432.jpg.85b1c913e2403d9bd74305fcfd93df77.jpg

 

Det ser kanskje ut som at den ene er løsnet, men det er bare hodet som er løst 😥. Dvs bolten knakk.

Kan jeg bruke varme? Hvor mye i tilfelle? Har tilgang til liten gassbrenner.

Vil frysespray kunne hjelpe?

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

 

Grand Banks jr skrev 40 minutter siden:

@Brigg nevnte termostatene. Jeg kan ikke se i tråden om du har kryssbyttet dem, eller "kokt" dem og ser at de åpner samtidig.  Har du det @Bellil?

Termostatene var i kjelen i fjor og jeg kunne ikke se at det var noe galt med de. De skal i kjelen igjen sammen med tempfølerne i løpet av noen dager.

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...