Jump to content

Olje fra turbo til intercooler VP KAD32


Bellil

Recommended Posts

Windy 32 skrev On 7.3.2021 at 17.45:

ville nok ihvertfall målt klaringen mellom turbinbladene og eksoshuset, husker desverre ikke i farta hva max klaring er .. husk også at ringen som blir liggende mot eksosbendet må være rustfri og helt plan. samme gjelder eksosbendet for at det skal holde tett (skal ikke brukes noe tettemiddel mellom disse. 

det ene eksosbendet mitt sprakk og begynte å lekke eksos. ikke så bra med eksoslekasje ombord :-( 

Klaringen er nå endelig målt. Jeg fikk ca 0,4 mm på topp og ca 0,8 i bunnen av turbinhuset. Fant dessverre ikke tolleransenivåene i verkstedboka.

D5L

Link to post
Share on other sites

Fikk til slutt ut boltene på oljekjøleren. Snakket med en på maskinverkstedet på jobben og han tipset om å gi boltene et skikkelig "kakk" på hodet og det hjalp. Slik så skruene ut.

 

IMG_20210315_202703.jpg.39e94807e3f2e97c4a6946205179eca5.jpg

 

Nå gjensto den som hodet var brekt på. Fikk faktisk fortsatt ikke av enden på kjøleren.

 

Startet med et ca 8 mm bor og brukte da endelokket som sentrering for å få et startsted/sentrum i bolten for et mindre bor. Startet med ca 2 mm, fortsatte oppover til 4,5 mm som skulle være riktig for å kunne  bruke en grisepikk. Foret for sikkerhetsskyld gjennom bolten og jeg traff ganske bra på midten.

 

Grispikken gjorde ingen nytte så jeg endret taktikk. fortsatt med større bor. Med litt usentrert hull satset jeg på på å bore vekk den ene siden av bolten. Det funket greit nok. Brukte så skrutrekker for å banke bolten inn mot sitt eget senter og til slutt løsnet den og kom ut. Slik så den ut.

 

WP_20210316_19_16_54_Raw.jpg.5d598cc993134fa32bd4e63652744b92.jpg

 

Som det synes så er det fortsatt mye gjenger på bolten. Har nå skrudd inn/ut 8 mm bolt og for meg virker gjengene å være i god nok stand.

 

Vil ikke bruke originale nye bolter, men vurderer disse i stedet https://www.clasohlson.com/no/p/11-1133-840

De skal være syrefaste (A4).

 

Dessverre fant jeg ingen fremedlegemer bak dekselet. Holder nå på å vaske kjølerørene med sugerørbørste på en drill.

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 15 timer siden:

Klaringen er nå endelig målt. Jeg fikk ca 0,4 mm på topp og ca 0,8 i bunnen av turbinhuset. Fant dessverre ikke tolleransenivåene i verkstedboka.

Det hørtes noe kjent med klaringen der, mener nå å huske at den kunne være inntil 0,8mm. men hvor jeg fikk det ifra aner jeg ikke.. sitter selv her med verkstedhåndboa og finner heller ikke noe om tolleransenivåene.

ang kjølingen holder jeg fortsatt en knapp på noe som er tett i drevet. 

ville fått sjekket dette grundig. husk at det er et hull ca 12-15mm stort i front på undervannshuset som skal være helt åpent.her skal du kunne stikke feks en 12mm stiv plastslange helt til topp av drevet om du også tar av 90gr. bendet i toppen.

det er via det hullet i front mesteparten av vannet går opp i når båten er i plan. når man kjører seint går mesteparten inn i silene på siden av undervannshuset.

Link to post
Share on other sites

Windy 32 skrev for 14 timer siden:

Det hørtes noe kjent med klaringen der, mener nå å huske at den kunne være inntil 0,8mm. men hvor jeg fikk det ifra aner jeg ikke.. sitter selv her med verkstedhåndboa og finner heller ikke noe om tolleransenivåene.

ang kjølingen holder jeg fortsatt en knapp på noe som er tett i drevet. 

ville fått sjekket dette grundig. husk at det er et hull ca 12-15mm stort i front på undervannshuset som skal være helt åpent.her skal du kunne stikke feks en 12mm stiv plastslange helt til topp av drevet om du også tar av 90gr. bendet i toppen.

det er via det hullet i front mesteparten av vannet går opp i når båten er i plan. når man kjører seint går mesteparten inn i silene på siden av undervannshuset.

Jeg har brukt endoskopikamere gjennom hele drevet så jeg tviler på at det er noe der. Kjørte også igennom en sitronsyreløsning over noen dager før forrige sesong så det bør være i orden.

 

Nå kan det se ut som at dette med drevet løser seg "selv". Det er et stort tannverk i det ene drevet så firmaet som har det på service leter nå etter et byttedrev/brukt i stedet.

 

Her er noe av tannproblemet som visstnok skal være så dyrt å fikse at et brukt erstatningsdrev er en rimeligere løsning.

 

IMG_20210308_180916.jpg.94c03adbf23d2d71a58b6041309336d9.jpg

 

IMG_20210308_180914.jpg.a598cc448609a9773c42c56911e99b9c.jpg

 

Jeg har meldt fra om at utsetting av båten neste fredag må utsettes :sad:

 

D5L

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

For drevets del så ble det nytt drev kjøpt fra en svenske i Litauen. Det kom på ca 101.000 levert på døren og da fikk kona 5 pallelemmer til blomstene. Da var hun var fornøyd :smiley:

 

Vedrørende temperaturen så har jeg ikke gjort eller sett så mye på det. Bare registrert at jeg får båten i 29,1 knop på plotter med motorer på 3.600 rpm, ikke trimplan og motortilt på -5. Da virket ikke den ene tilten pga defekt sikring (den spesielle 55 A som sitter på startmotor og koster ca 250,-). Temp var da ca 93° C på bb og 90° C på stb. Forbruket i følge Navman Diesel 3200 var 49,2 l/h, men den ene brukte ca 55 % av totalen husker jeg ikke helt feil.

 

Planlegger å ta en tur ut med irtemperaturmåler og også lage en kabel lang nok slik at jeg kan koble bb temp på stb og motsatt. Enklere enn å skru ut og bytte instrument.

D5L

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vedrørende den noe varme bb motor så har jeg gjort en test med å bruke to skjøteledninger og koble tempgivere over til motsatt instrument.

Da flyttet feilen seg til stb instrument. Så da er det altså en ATIF på instrumentene som flytter seg avhengig av tilkoblet giver :giggle:

Men for enkelhets skyld starter jeg med å bytte giver.

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...