Jump to content

Ny septiktank - Plast, syrefast eller glassfiber?

"LISE"

Recommended Posts

Byttet for noen år siden septiktank i min Sandvik 945. Pga. Plassutnyttelse falt valget på en tank sveiset på mål. Plana var å få denne laget i syrefast, men dessverre ble det noen misforståelser med bestilling gjennom mellommann (min far) og tanken ble laget i aluminium. Skulle skifte slanger nå og det viser seg at tanken naturlig nok har fått litt tæreskader. Kanskje mulig å lappe på, men levetid er uansett begrenset, så ny tank i nytt materiale skal inn. Men hvilket?

Ønsket volum er ca. 100L og tilgjengelig plass er ca. 90 cm lengde, høyde opptil 40cm. 30cm bredde i bunn og 60cm i topp. Skrå bakkant er å foretrekke. Målene inkluderer stusser og bend på slangene.

Min første tanke var plasttank, men har problemet med å finne tank som passer i utformelse og størrelse samt gir meg volumet jeg ønsker.

Så tenkte jeg syrefast tillaget på mål. Men etter å ha lest @Hulda sine tanker og kunnskaper rundt temaet blir jeg skeptisk til om min go-to-guy kan lage til dette med stor nok nøyaktighet og riktig prosedyre.

Så har jeg lest noen tråder, deriblant fra @SoBo som har støpt tank i glassfiber med gode erfaringer. Har noe erfaring med glassfiberarbeid så tenker jeg skal greie å få til en god tank. Spørsmålene blir derfor om andre har erfaringer med septiktank i glassfiber? Holder det med å bygge i glassfiber og polyester og så coate med epoxyprimer, eller bør hele tanken lages med epoxy? Hvilken matte er å foretrekke, og hvilken gods tykkelse bør jeg oppnå?

Kanskje @Komodo eller @Knude har gode tanker om temaet?

Jo oppskriften til @SoBo var fin den. Husker ikke om han brukte epoxy primer innvendig men det vil gjøre den enda bedre mot inntrengning av fukt i gelcoat.  Jeg hadde brukt csm for en sånn oppgave å da er det en polyester som skal brukes. Hadde valgt en iso kvalitet. 

Mange eldre båter med den løsningen også som diesel tank. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

"LISE" skrev 12 minutter siden:

Ønsket volum er ca. 100L og tilgjengelig plass er ca. 90 cm lengde, høyde opptil 40cm. 30cm bredde i bunn og 60cm i topp. Skrå bakkant er å foretrekke. Målene inkluderer stusser og bend på slangene.

Min første tanke var plasttank, men har problemet med å finne tank som passer i utformelse og størrelse samt gir meg volumet jeg ønsker.

Har du sjekket tankene til NOWAS?

https://www.nowas.no/produkter/237-vanntanker/

@Chiefengineer takker for tips, skal ta en titt!

@Knude Hva tenker du om nødvendig godstykkelse for å få tanken tilstrekkelig gasstett? Og hvilke tykkelser på matter ville du brukt?

Tenker kanskje å støpe noen lag på en plate av plexiglass og skjære ut platedelene og hefte de sammen i hjørnene. Evt. Så lager jeg en plugg og støper rundt. Klyver den og limer sammen igjen, evt. La en side være åpent og støper så den siste siden  etter pluggen er tatt ut.

Flere fremgangsmåter:

Lag en kasse av fibo trespo plater med blank side ut. Lag slipp= minst i bunnen eller så kassa kan demonteres og fjernes. Støp 6 lag csm 600 gr. Da har du fire sider og bunn hvor tanken er glatt innvendig. Lag topp på ei glassplate med stort mannhull så du får støpt lokket fast også på innsiden.

Eller lag alle sider og bunn på ei glassplate.  Slip ferdig alle forbindelser og lim sammen med smelte lim. Støp innvendig og utvendig. 6x600gr.csm = 6mm tykk

Takk for alle tilbakemeldinger!
Etter intens googling etter passende tanke med manglede resultat og når glassfiberspesialisten @Knude og metalspesialisten @Hulda (flatterende snikskryt, hehe) går god for ny tank i glassfiber er avgjørelsen tatt. Det blir ny tank i glassfiber.

Så dukker spørsmålene. Framgangsmåte på støpning og form/plugg vil bli avgjort etter hvert som jeg blir klok på utforming av tanken. Dette blir en modningsprosess i hodet og litt modellering med papp i båten.

Synspunkter på å ha tømmestuss i topp med rør til bunnen eller stuss i bunnen av tanken? Har elektrisk dass med kvern og tømmepumpe med kvern mellom tank og utløp.

Hvilken glassprosent skal jeg sikte på som fingernem hobbyamatør? Vil 60% polyester og 40% glass være oppnåelig og godt nok?

Knude, når du nevner iso-kvalitet på polyester. Er det det mange omtaler som vinylester? Er den en spesiell type jeg bør se etter, eller vil det som butikkene omtaler som "allround" kvalitet være godt nok?

Tenker å bruke epoxyprimer innvendig. Må det påføres top/gelcoat først, eller kan man bruke epoxyprimer rett på ferdig herdet glassfiberstøp?

Noen gode nettbutikker som er fordelaktige på pris på mindre kvantum?

Bilder er jo alltid populært.

Gammel septiktank under køya:

20210226_124631.jpg.277290356f49601f3580c1d4ef481cc7.jpg

Slangeopplegg tank, klar for demontering:

20210226_125848.jpg.edc2e05911d61e44be745716a758a11b.jpg

Endel urinsten og tegn til korosjon i innløp til tank:

20210226_130136.jpg.4c2c1cd11ae0cb6cbbbb59529a2df902.jpg

Tank er ute. Ble litt ivrig på rivingen. Køyeløsningen er ombygd fra doble køyer i V, til dobbeltseng på ene siden. River rent for å få bedre tilpasning, plass til større tank og malt opp nede i rommene.20210303_100901.jpg.22a9e59533439df5a96b2df017c1b496.jpg

Med samboer, to småbarn, jobb og redusert helse blir nok dette ikke noe fast-track prosjekt, men har jo noen mnd. igjen til høysesongen.

Jeg hadde laget en innvendig form som nevnt tidligere. Den hadde jeg smørt minst to omganger med gelcoat( uten voks) så støpt det antall lag du skal ha. Glassprosent på 40 er det vanlige for håndopplegg og helt fint.

Polyester :ORTO er det som normalt brukes til båt. ISO er en bedre polyester mye brukt i ekstrem båter som får mye stress i strukturen. Septik tanker osv 

BILTEMA polyester tror jeg har en enklere kjemi og en høyere styren mengde. Den ville jeg styrt unna for en tank.

Vinylester: Det er en hybrid mellom polyester og epoxy. Det er altså noe helt annet.

Redigert av Knude (see edit history)

Jeg ville laget plater av GSP og limt sammen i hjørnene. Da slipper du å lage form. Tynne plater lager jeg på en plan plate dekket med plastfolie som "slippmiddel". Om nødvendig kan platene også bøyes.Test plasten først. Noen plasttyper løses opp av styrenen og lager krøller og ujevn overflate. Toppen ville jeg laget avtakbar med påskrugd flens så du kan jobbe lett innvendig og utvendig i tanken. Så ville jeg bygget opp med GSP innvendig og utvendig før overflatebehandlig og forsegling. Glassprosenten blir det det blir når du legger vått-i-vått og ikke bruker mer polyester enn nødvendig.

Jeg har lagd mange komponenter av GRP på denne måten.

Redigert:

Knude kom meg i forkjøpet. Forslaget hans med form gir blant annet fordelen at du kan lettere lage avrundete hjørner, og da går plastingen lettere.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har noen spørsmål av kjemitypen her.

Har undersøkt litt for å få tak i ISO-polyester uten helt å kommet i mål. Vært i kontakt med noen leverandører, noen peker på vinylester, og andre har ikke svart på hendvendelsen. Det er en jungel av resiner der ute med ulike formål. Spørsmål fra leverandørene er hvilke kjemikalier tanken skal være motstandsdyktig mot. Så hva er det i septik? Avføring, urin, toalettpapir og saltvann er jo utgangspunktet. Hvordan reagerer disse og hva blir det til ila. 48t i 15-25g temperatur?

Min googling viser også at det er ulike resiner i fht. støpemetode.

Så hvilken ISO-kvalitet eller vinylester skal brukes for å motstå septik og egne seg til håndopplegg?

Dette er brangsje utrykk ser jeg på nett.

Man kan bruke orto polyester for en sånn jobb å det ser ut som det bare er den som er tilgjengelig i mindre kvanta. Iso finnes bare på fat eller i 1000 kg.  Fordelen med den er mindre voks og tettere i binding. 

Glem den men kjøp en laminerings polyester fra maritim eller kompositthuset eller liknende, Ikke på Biltema for dette . 

@NilsPils har rett i at det ikke betyr mye når tank innvendig både blir påført coating og epoxy primer.

Har selv i nøden brukt den når jeg har manglet en skvett å klokka er over 18.

Dette er kunn min vurdering.

Den er vesentlig tynnere i viskositet. Betyr mer styren. Den har mye voks som må fjernes før neste lag som da gir mere sliping. Det ser ut som laminatet blir mindre tett når man sliper ned i overflaten som indiker en enklere kjemi. Derimot, heft evne er god å den er lett å jobbe med.

Snakket med en hyggelig fyr hos Centerplast, han kunne skaffe det meste. Han anbefalte derimot ortho polyester med topcoat til denne jobben. Dette er mye mer tilgjengelig i de kvantumene jeg skal ha så tror jeg går for dette. 

Han anbefalte derimot ikke epoxyprimer på innsiden da han mente det var unødvendig, hadde ulik strekkfasthet mm. og generelt ikke ville blande "familier" mtp. kjemi.

Hva tenker dere om det siste her? Med eller uten epoxyprimer på innsiden?

Man kan selvfølgelig mene at det er unødvendig med en epoxy primer over gelcoat inni tanken. At epoxy primer på gelcoat under en båt er alle enige om er bra fordi den lager en helt vanntett hinne over gelcoaten som ikke er helt tett.  At det ikke er lurt i forhold til å blande kjemi ser jeg ikke da du smører tanken innvendig med epoxy etter du er ferdig med gelcoaten.  Uansett blir det et spørsmål om hvor lenge tanken skal vare å hode tett. 

Takk for gode svar Knude, settes pris på!

Tenker jo det samme som deg, at alle er enige om at det er bra på utsiden av båten. Skroget utsettes for mye mer påkjenninger og slitasje(bortsett fra kjemikalier) enn inne i en tank, så det mekaniske egenskapene til epoxyprimer på gelcoat burde jo være i orden. 

Tanken bør jo være tett lengst mulig, og hvor lenge vil vel bare tiden vise. Hvor mange lag kan man smøre med epoxyprimer? Kan det risikere å krakkelere og flasse om det blir for tykt?

• 4 måneder senere...

Er vel på tide å komme med en liten oppdatering.

Gammel tank kom ut, og da så man tydelig at det var tæret mange hull. Denne går på dynga.

20210705_214308.jpg.5e07627e22ebc1bf9b88d9ca41884fda.jpg

20210705_214313.jpg.ac202f7417e1a8302e814739fd138ba3.jpg

20210705_214316.jpg.10d71425050a53d33aadcb0d2a0cfe3d.jpg

Her stod gammel tank:
20210303_100901.jpg.abd004254860d4e8a395ba4f800dc17f.jpg

Skar ut dørken for at rommet til ny tank skal gå helt ned:
20210312_130819.jpg.47982d8c08a3cf1a48b57828cf830926.jpg

Oppbyggning:

20210404_180627.jpg.e351eb7915e084ac2f5464f61f680f46.jpg

Lakket og klar for ny tank:

20210418_163216.jpg.ecbdee229f75ace5500f3bd242651a43.jpg

Skal komme med med utførlig dokumentering av prosessen med oppbygging av nye benker og dørk i båtens prosjekttråd ved en senere anledning.

Produksjonsplan for ny tank er:

Laget en papp-mal av av de fire sidene som skal utgjøre tanken. 
Støpe disse fire sidene i glassfiber. 

Bunnen blir støpt på en plastduk direkte på skutesiden, mens dette er vått settes de pre-fabrikkerte sidene ned i bunnen, og det legges et par lag i skjøtene. Når dette er herdet kan jeg løfte ut en det som vil utgjøre sider og bunn i tanken. Deretter behandles denne med topcoat og epoxyprimer innvendig, før et pre-fabrikkert lokk blir lagt på. Så blir hele tanken støpt med flere lag glassfiber utvendig til ønsket tykkelse.

Kommer til å legge noen pappskiver og plast i tankrommet før jeg begynner å støpe, for å gi rom for tankens godstykkelse.

"LISE" skrev 1 time siden:

Gammel tank kom ut, og da så man tydelig at det var tæret mange hull. Denne går på dynga.

20210705_214308.jpg.5e07627e22ebc1bf9b88d9ca41884fda.jpg

Her kan det vel umulig ha vært brukt sjøvannsbestandig aluminium? Vår septiktank er fra båten var ny i 1984 og den holder ennå. Har hatt planer om å bytte den ut i flere år, men det har bare blitt utsatt så langt. Satser på å ta det til vinteren :saint: Da kommer den i tilfelle inn en ny i syrefast. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...