Chilli Solbris Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Morten_L skrev 46 minutter siden: Ja, sjøspeiderne kikker litt etter den Det er bra!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Flott båt, flott tråd, og veldig kult at dere seiler mye ?? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
mons Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Jeg kjører hjem fra Bømlo i morra- søndag. Hvis du vil snu etter å ha levert unge og husdyr kan jeg være med og seile ned søndag ettermiddag og mandag. Etter å ha lagt nytt dekke på brygga på Aga og nytt litt rødvin der midt på natta i absolutt havblikk hadde det vært fint å avslutte påsken med en frisk seilas. Mons Redigert 3.April.2021 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Morten_L Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden: Flott båt, flott tråd, og veldig kult at dere seiler mye ?? Tusen takk! mons skrev for 8 timer siden: Jeg kjører hjem fra Bømlo i morra- søndag. Hvis du vil snu etter å ha levert unge og husdyr kan jeg være med og seile ned søndag ettermiddag og mandag. Etter å ha lagt nytt dekke på brygga på Aga og nytt litt rødvin der midt på natta i absolutt havblikk hadde det vært fint å avslutte påsken med en frisk seilas. Mons Tusen takk for tilbudet, en annen gang hadde jeg absolutt takket ja. Men må dessverre stå over denne gangen Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Så denne nå, og det var trivelig med en hentetråd igjen. Underholdende og fint skrevet? Fortsatt lykke til med flott båt og resten av turen hjem? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Takk for sist, Morten! Og takk for at du deler en slik familievennlig hentetråd; jammen en imponerende dyktig matros du har med deg? Gratulerer med ny flott båt; med den får dere sikkert mange fine opplevelser! Jeg gleder meg til å lese resten av hentetråden. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Tom Rør skrev On 4.4.2021 at 9.59: Så denne nå, og det var trivelig med en hentetråd igjen. Underholdende og fint skrevet? Fortsatt lykke til med flott båt og resten av turen hjem? Tusen takk for det! Familiesnekke skrev On 4.4.2021 at 16.40: Takk for sist, Morten! Og takk for at du deler en slik familievennlig hentetråd; jammen en imponerende dyktig matros du har med deg? Gratulerer med ny flott båt; med den får dere sikkert mange fine opplevelser! Jeg gleder meg til å lese resten av hentetråden. Takk det samme! Ja, jeg er ganske stolt av matrosen min Takk, det tror jeg helt sikkert vi gjør! Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Hentetur - Del 2 Togbilletter til i morgen er bestilt for en kompis og meg, matros og skipshund blir ikke med på dette etappet. Når jeg bestilte billetter var værmeldingen fin med litt vind fra nord/nord vest og lite bølger. Men nå har det dradd seg til igjen og jeg heller mot at vi ikke drar ut på tirsdag ettermiddag som planlagt men venter til onsdag morgen Jeg har kun krysset Jæren og Lista et par ganger som mannskap sommerstid, det er jo Sørlandskysten og Skagerrak som er min "hjemmebane" så tips i forholdt til rutevalg over Jæren og Lista samt hvor ille 2m bølger med 7s mellomrom der er i forhold til Skagerrak bølgene jeg er vant til mottas med takk! Obrestad fyr: Jeg stemmer for at Storm har rett og Yr overdriver Bølgevarsel Jæren: Tirsdag kl 17 Redigert 12.April.2021 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Lista er definert som farlig farvann. Det er fordi strøm og vind går på kryss av hverandre og gir lite forutsigbarhet. Jeg har krysset Listalandet i dårlig vær og gjør det ikke frivillig en gang til. Jæren er det langt langt ut som gjelder! Ut på dypet. Så er jeg sikker på at du får gode råd fra seilere som har erfaring med havstrekket. Men ha respekt for føreforholdene rundt Lista og Lindesnes!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
trixie2 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Gå helt ifra Jærens merke til Lindesnes er laangt. Jeg har gjort dette begge veier om sommeren i fint vær. Er det tungsjø kan det være lurt å dele strekket opp i to deler. Slitsomt å sitte å holde seg fast i timesvis er det også. For meg passer det som regel å gå inn til Egersund nordom Eigerøya, fin lei som er merket. Ut igjen på sørsida, og ofte har jeg fått strømmen med meg ett stykke ut fra Egersund . Hidra og Tjørvebukta er også alternativer til havn. Ta ellers også en titt på Windy. Værmelding er uansett ferskvare, og det gjelder å ha is i magen helt til point of no return. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 @trixie2 og @Solbris II takk for gode råd! Planen var oprinnelig å dele hjemturen i tre. Tananger-Egersund tirsdag ettermiddag/kveld, Egersund-Farsund onsdag og Farsund Kristiansand torsdag. Om vi utsetter avreise til onsdag er det mulig vi prøver å komme oss til Farsund i et strekk på onsdag og torsdag Farsund - Kristiansand Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Farsund? Omvei, legg deg heller i Korshamn. Edit: Hvis vær og føre stemmer når du har rundet Lista (medvind), tar du Lindesnes på direkten med det samme. Da er du rundt. Redigert 12.April.2021 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Å gå inn til Egersund er fast kost for min del. Det er godt med en pause der før neste strekk. Bedre å bruke tid og nyte enn å haste rundt med stress og usikkerhet!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Turen innom Egersund der ryker et 2,5timer med 6.5 knop + tiden det har å komme ut på linje igjen samme med veien inn til Farsund En annen mulighet er Sirevåg Farsund Korshavn Redigert 12.April.2021 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
trixie2 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Å gå innom Egesund, kontra bare passere, er en differanse på ca 3nm = halvtime ekstra. Passering av Eigerøya er også et av de mere forblåste punktene på ruta. Kommer man ut på sørsiden av Egesund, kan man følge land til Hidra. Fortsatt noe lengre, men kan være lurt pga vær og vind. Farsund, som @LALUNA II viser i bilde to er fortsatt en omvei. Redigert 12.April.2021 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Der har du feil han går ikke med hurtiggående båt ;-) Trixie2 Jeg regnet fra han gikk vekk fra linjen rett forbi til han var tilbake på linjen /Ruten ;-)med ca 6.5 knops fart Redigert 12.April.2021 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
trixie2 Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Sånn: (Og på den ruta er jeg innom gjestehavna også) Redigert 12.April.2021 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Ser frem til oppfølger av denne og matrosen virker som en robust liten fyr :-) Jeg har bare gått strekket i motorbåt men støtter absolutt tanken om å avvente til onsdag. Slik meldingene på både Windy og Barentswatch ser ut for onsdag (akkurat nå) ligger det jo an til kosetur med moderat bølgehøyde kombinert med grei medvind på onsdag. Hvor langt dere går på onsdagen, kommer vel an på dere selv og egen utholdenhet :-) Det er iallfall vanskelig å lese ut av dagens værmelding at været skulle tvinge dere i havn. Gleder meg, husk bilder! ...og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Tror det blir kosetur med det været. Med Nv vind vile jeg gått utenfor Jærens rev hvis det ikke er lite sjø. Rundt Lista kan det være fordel å legge kursen så langt ut at du har dypt vann. Litt lengre, men hvis strøm og bølger møter hverandre blir det lett stampesjø og mer motstrøm enn nødvendig nærmere land. Ellers er hele turen mye vakrere hvis været tillater at du holder deg 30-200 m fra land. Nesten alt det vakre blir borte når du er langt ute. Gjelder spesielt hvis du kan følge land fra Egersund til Lista. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kaptein Klein Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Har seilt det strekket selv med seilbåt på 40' tre ganger. 1) Tananager-Korshamn. Ett strekk. Ca. 10 timer. 1-2 m sjø, bølger fra N. 4-8 m/s, slør. Tåke utenfor Lista. Ellers uproblematisk, men lang seilas. 2) Seilte alene: Farsund-Egersund: 0,5 m bølger, startet med sol og 8 m/s slør (vind fra SV), kongeseilas helt til det plutselig bygget seg opp til 15 m/s med 18 i kastene NV for Lista med full seilføring. Fikk tatt rev, men det ble en frisk seilas opp til Egersund. Sjø forble lav, under 1 m. Egersund-Skudeneshavn. Slør/lens 12-15 m/s fra SSV/S. Kun genoa. 2-3 m. bølger fra SV som bygget seg opp. Litt slitsom seilas pga mye vind og sjø, og siden jeg var alene. 3) Kvitsøy-Egersund. Relativt krappe bølger, 2 m fra V-SV. Vind 10-12 m/s fra VNV. Ikke så trivelig (spes. for kona), og det tok tid til å komme ut på dypt vann (200 m), og seilasen på kursen for å komme dit var lang og ubegahelig. Det gikk bedre etterhvert som vi kom sydover og på dypt vann. Hadde ikke sjekket Barentswatch. Egersund - Farsund. Helt grei seilas. Slør 8 m/s, bølgehøyde 1-1,5 m fra VNV. Av disse turene var den første biten på #3 den minst fornøyelige, spesielt når mannskap er uvel og engstelig; det gir ekstra stress. Når det gjelder stoppesteder: N for Eigerøya er det flere lune svaiplasser hvis du ikke vil innom byen. Hadde også droppet Farsund og overnattet i Korshamn med mindre du går rett til Kristiansand. Mellom Egersund og Farsund kan du gå inn til Rekefjord eller Sogndalsstrand (omvei) hvis været skulle bli dårlig. Ellers er det en fin seilas som absolutt er gjennomførbar, og blir bedre med litt planlegging. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Kaptein Klein skrev for 14 timer siden: Har seilt det strekket selv med seilbåt på 40' tre ganger. 1) Tananager-Korshamn. Ett strekk. Ca. 10 timer. 1-2 m sjø, bølger fra N. 4-8 m/s, slør. Tåke utenfor Lista. Ellers uproblematisk, men lang seilas. 2) Seilte alene: Farsund-Egersund: 0,5 m bølger, startet med sol og 8 m/s slør (vind fra SV), kongeseilas helt til det plutselig bygget seg opp til 15 m/s med 18 i kastene NV for Lista med full seilføring. Fikk tatt rev, men det ble en frisk seilas opp til Egersund. Sjø forble lav, under 1 m. Egersund-Skudeneshavn. Slør/lens 12-15 m/s fra SSV/S. Kun genoa. 2-3 m. bølger fra SV som bygget seg opp. Litt slitsom seilas pga mye vind og sjø, og siden jeg var alene. 3) Kvitsøy-Egersund. Relativt krappe bølger, 2 m fra V-SV. Vind 10-12 m/s fra VNV. Ikke så trivelig (spes. for kona), og det tok tid til å komme ut på dypt vann (200 m), og seilasen på kursen for å komme dit var lang og ubegahelig. Det gikk bedre etterhvert som vi kom sydover og på dypt vann. Hadde ikke sjekket Barentswatch. Egersund - Farsund. Helt grei seilas. Slør 8 m/s, bølgehøyde 1-1,5 m fra VNV. Av disse turene var den første biten på #3 den minst fornøyelige, spesielt når mannskap er uvel og engstelig; det gir ekstra stress. Når det gjelder stoppesteder: N for Eigerøya er det flere lune svaiplasser hvis du ikke vil innom byen. Hadde også droppet Farsund og overnattet i Korshamn med mindre du går rett til Kristiansand. Mellom Egersund og Farsund kan du gå inn til Rekefjord eller Sogndalsstrand (omvei) hvis været skulle bli dårlig. Ellers er det en fin seilas som absolutt er gjennomførbar, og blir bedre med litt planlegging. God tur! Her var det mye god kunnskap samlet! Vil bare understreke at Korshamn er verdt et besøk uansett! ??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Morten_L Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 nie skrev On 12.4.2021 at 15.43: Ser frem til oppfølger av denne og matrosen virker som en robust liten fyr :-) Jeg har bare gått strekket i motorbåt men støtter absolutt tanken om å avvente til onsdag. Slik meldingene på både Windy og Barentswatch ser ut for onsdag (akkurat nå) ligger det jo an til kosetur med moderat bølgehøyde kombinert med grei medvind på onsdag. Hvor langt dere går på onsdagen, kommer vel an på dere selv og egen utholdenhet :-) Det er iallfall vanskelig å lese ut av dagens værmelding at været skulle tvinge dere i havn. Gleder meg, husk bilder! ...og god tur! Ja, matrosen min er godt oppdradd. Første overnattingstur når han var 9 uker, det er bare oss to så han må pent bidra. Noe han gjør med glede! Solbris II skrev On 13.4.2021 at 7.04: Her var det mye god kunnskap samlet! Vil bare understreke at Korshamn er verdt et besøk uansett! ??? Absolutt, en av grunnene til at jeg henger her på Baatplassen.no. Har vært i Korhamn før og drar gjerne dit igjen. Men etter Farsund er vi såpass nærme hjemme at det et passelig helgeturdistanse uansett Kaptein Klein skrev On 12.4.2021 at 16.29: Har seilt det strekket selv med seilbåt på 40' tre ganger. 1) Tananager-Korshamn. Ett strekk. Ca. 10 timer. 1-2 m sjø, bølger fra N. 4-8 m/s, slør. Tåke utenfor Lista. Ellers uproblematisk, men lang seilas. 2) Seilte alene: Farsund-Egersund: 0,5 m bølger, startet med sol og 8 m/s slør (vind fra SV), kongeseilas helt til det plutselig bygget seg opp til 15 m/s med 18 i kastene NV for Lista med full seilføring. Fikk tatt rev, men det ble en frisk seilas opp til Egersund. Sjø forble lav, under 1 m. Egersund-Skudeneshavn. Slør/lens 12-15 m/s fra SSV/S. Kun genoa. 2-3 m. bølger fra SV som bygget seg opp. Litt slitsom seilas pga mye vind og sjø, og siden jeg var alene. 3) Kvitsøy-Egersund. Relativt krappe bølger, 2 m fra V-SV. Vind 10-12 m/s fra VNV. Ikke så trivelig (spes. for kona), og det tok tid til å komme ut på dypt vann (200 m), og seilasen på kursen for å komme dit var lang og ubegahelig. Det gikk bedre etterhvert som vi kom sydover og på dypt vann. Hadde ikke sjekket Barentswatch. Egersund - Farsund. Helt grei seilas. Slør 8 m/s, bølgehøyde 1-1,5 m fra VNV. Av disse turene var den første biten på #3 den minst fornøyelige, spesielt når mannskap er uvel og engstelig; det gir ekstra stress. Når det gjelder stoppesteder: N for Eigerøya er det flere lune svaiplasser hvis du ikke vil innom byen. Hadde også droppet Farsund og overnattet i Korshamn med mindre du går rett til Kristiansand. Mellom Egersund og Farsund kan du gå inn til Rekefjord eller Sogndalsstrand (omvei) hvis været skulle bli dårlig. Ellers er det en fin seilas som absolutt er gjennomførbar, og blir bedre med litt planlegging. God tur! Takk for gode innspill Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Først en beklagelse for manglende oppdatering av tråden! Tirsdag formiddag bar det nok en gang tid for å ta plass på Sørtoget, denne gangen vestover. Matrosen måte på skolen så han og skipshunden ble plassert hos familie og en god kompis ble med i stedet! Vi hadde bestemt avgang onsdag morgen kl 06.00 da bølgene og vind skulle legge seg så vi benyttet anledningen til å utforske Tananger. En flott 6km spasertur langs sjøen, gamle og nye militærinstallasjoner, et flott sjøbad og fin skogstur hjem igjen. Flott natur Vi ble ikke helt klok på hva sette var, militært område. En slags radar for flytrafikk kanskje? Kjempefin tur. Biffen og fløtegratinerte til middag smakte utmerket! En liten ankerdramm måtte også til Så dagens kjipe nyheter. Jeg trodde jeg hadde fortøyd for storm (var 30m/s I kastene på det verste mens båten lå her) men likevel hadde en av aktertrossene sletet seg så båten hadde vridd seg og forårsaket noe kjedelige sår i skutesiden Ikke akkurat hva en ønsker på ny båt!! Godt jeg har vært på gelcoatrep kurs hos @Knude / @Solbris II får øvd meg litt nå... Klokka 06.32 i morres slapp vi trossene og lanutpå Jærens rev. Litt småhus litt etter dette, men stort sett fine forhold. Lite vind så Hr.Volvo står for fremdriften. Fint utpå!! Nå er vi på vei inn til Egersund for å bunkere og spise litt lunch før vi drar videre sørover i ettermiddag. Ser hvor langt vi kommer i dag, satser på noen timer til i økt 2 Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Så bra det var relativt rolig utenfor Jærens rev! På Windy ser det ut som at dere får medvind eller fralandsvind i ettermiddag / kveld. Det er sikkert mye mer behagelig med seilbåt enn motorbåt under disse forholdene! God tur videre ? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Kjedelig med skrogskader??? Men tror du utbedrer det fint. ?? Moro med rundtur på Tananger. Jeg har familie der som jeg besøker de gangene jeg er heldig å få ta turen! Godt at dere har fine forhold på det strekket som kan være det verste! Nyt turen videre!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.