Ronald Startet 22.Mars.2021 Del på Facebook Startet 22.Mars.2021 Jo jeg vet det har vært flere tråder som har spurt i samme gate, men jeg savner en link el.l. til video som viser meg hvordan… Kort sagt: Jeg skal inn med en Yamnar som erstatning for min VP MD21B. Båten er Polar 29. Den «nye» motoren er mer kompakt i den forstand at motor + gir er kortere. Dessuten er det samme høyde på motorlabber foran og bak, mens det på VP var ca 10 cm. lavere foran enn bak. Grovt sett skal jeg ned 5cm på bakre del av nåværende bedding, og ca 5 opp på den halvparten som er foran. Bredden er den samme, men antakelig må jeg pga kortere motor forlenge bakre feste 5-10 cm bakover. Jeg har forstått at en bajonettsag er egnet til å skjære ned bakre feste (det er treverk bak glassfiberen). Enig? Men så til problemet: jeg har aldri støpt glassfiber tidligere. «Alle» sier at det ikke er noen sak, det er bare å se på Youtube el.l.. Vel, så enkelt var det kanskje ikke… Noen tips til hvordan jeg gjør dette, og aller helst en video? Gammel trestokk bør vel også vekk, og kanskje erstattes av en ny som går hele beddingens lengde – og deretter dekkes til av glassfiber? Og hva bruker jeg som «fyllmasse» på den forreste delen som må heves? --- For øvrig har jeg tatt for gitt at det er uproblematisk at motor må litt bakover for å passe til eksisterende aksling. Noen som mener at det blir helt feil? Altså at det er dumt å gjøre, og at jeg heller burde kjøpt ny aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 22.Mars.2021 Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 sjekk boatworkstoday på YouTube. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 22.Mars.2021 Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 Når du begynner å kutte i dette ser du fort hvordan tilstanden på treverk inni fundament et ser ut. Polar brukte på den tiden herved furu. Om den er frisk lar du det være . Der du skal forhøre og forlenge er det ikke nødvendig å fjerne laminatet. Bare å lime på mere tre. Slipe begge sider og om mulig ut på skroget. Alle av gelcoat må fjernes. På dette fundamentet er det vanlig med 6 lag 600 gr.csm fiber. Kan legges i to omganger. Søk på nett LAMINERING POLYESTER så forstår du greia. Om du ikke har prøvd før så er det lurt å øve litt ved å legge laminat på en tre kloss først. Se at det oppfører seg som tenkt. Er jo også mange tråder med bilder her på BP prosjekt tråder.. Som en liten artig sak. Jeg bygget en Polar 29 i 1986. Det ble den absolutt siste fra fabrikken. Jeg jobbet på fabrikken å laget en til meg selv med yanmar 77 hk. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Knude skrev for 11 timer siden: Som en liten artig sak. Jeg bygget en Polar 29 i 1986. Det ble den absolutt siste fra fabrikken. Jeg jobbet på fabrikken å laget en til meg selv med yanmar 77 hk. Dette i seg selv sier jo noe om hvor verdifullt dette forumet er! Et medlem har spørsmål om ombygging av en Polar, og ikke lenge etterpå kommer det svar fra en båtbygger som jobbet på fabrikken på 80-tallet. Helt utrolig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ronald Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 (redigert) Bjørkski skrev for 19 timer siden: sjekk boatworkstoday på YouTube. Knude skrev for 12 timer siden: ...Bare å lime på mere tre. Slipe begge sider og om mulig ut på skroget. Alle av gelcoat må fjernes. På dette fundamentet er det vanlig med 6 lag 600 gr.csm fiber. Kan legges i to omganger. Søk på nett LAMINERING POLYESTER så forstår du greia. ...Jeg bygget en Polar 29 i 1986. ... ... Mange tusen takk for svar, tips og gode råd så langt! Og helt fantastisk at du med din bakgrunn, @Knude, har tid og ork til å svare! Prosjektet har kjentes litt "tungt" så langt, nesten litt hjelpeløs har jeg følt meg. Etter ditt svar ser jeg mye lysere på situasjonen. Tipper jeg går i gang i løpe av påska. Båten ligger mellom Larvik og Sandefjord, hadde du bodd nærmere så skulle jeg (forsøkt) leid deg inn noen timer en dag for å peke og forklare - da hadde jeg vært enda tryggere :-) Jeg håper i alle fall jeg får lov til å spørre litt mer her inne underveis... Når det gjelder materialer som trengs til glassfiberjobben - er det sånt man får kjøpt omtrent hvor-som-helst, eller er det spesielle leverandører man bør forholde seg til? Og tenker du at det å fortsatt bruke furu er ok? Jeg har en kamerat med skog, og han har eikestokker liggende. Kan det være bedre, eller spiller det mindre rolle? Komodo skrev 1 time siden: Dette i seg selv sier jo noe om hvor verdifullt dette forumet er! Et medlem har spørsmål om ombygging av en Polar, og ikke lenge etterpå kommer det svar fra en båtbygger som jobbet på fabrikken på 80-tallet. Helt utrolig Veldig, veldig enig! Redigert 23.Mars.2021 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 (redigert) Ronald skrev 31 minutter siden: Når det gjelder materialer som trengs til glassfiberjobben - er det sånt man får kjøpt omtrent hvor-som-helst, eller er det spesielle leverandører man bør forholde seg til? Kjøp Norpol polyester eller annet anerkjent merke. Polyester fra BT er sikkert grei nok, men til dette ville jeg stolt mer på polyester fra en anerkjent produsent. Mistenker at BT polyesteren inneholder mye styren, noe som gir mer krymp under herding... Sitat Og tenker du at det å fortsatt bruke furu er ok? Jeg har en kamerat med skog, og han har eikestokker liggende. Kan det være bedre, eller spiller det mindre rolle? Eik er gode greier, den er jo mer massiv enn furu, og dersom du skal skru i det gir den bedre feste for treskruer. Dersom du skal skru med gjennomgående skruer og mutter så vil også eik komprimeres mindre enn furu. Det burde være en fordel. Men sørg for at treverk du støper inn er så tørt som overhode mulig. Ikke våt eik rett fra saga. Lagt til: Og legg gjerne inn noen bilder, da får du mer konkrete råd på det du holder på med Redigert 23.Mars.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ronald Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Knude skrev for 14 timer siden: ...Der du skal forhøre og forlenge er det ikke nødvendig å fjerne laminatet. Bare å lime på mere tre.... Hva tenker du med "å lime på"? Snakker vi å "lime" med glassfiberen, eller skal jeg lime treverket eksplistt før det pakkes inn i fiber? Hvis sistnevnte, noe spesielt type lim å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Når et innstøpt motorfundament skal lages høyere er det viktig at det er kontakt mellom overflaten på gammelt fundament og trekasse du legger på. Mange måter men om toppen av gammelt fundament er ganske plant ville jeg brukt en fiber sparkel med litt lite herder. Om du i tillegg borer ferdig for et par skruer så er det bra. Legg et tynt lag fibersparkel å skru klossen fast . Da får du 100% kontakt. Stryk bort overskytende sparkel. Husk også å lag runde hjørner (min.R 10) på klossen så den er lett å legge duk over. Ofte lurt å lage det til sånn at du får prøvd motoren før du lamineter over. Regn da at laminat tykkelsen er 6mm. Lurt å følge råd fra @Komodo å lurt med bilder når du begynner. Hvor stor yanmar? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Knude skrev 1 time siden: ...Hvor stor yanmar? Yanmar 4JH3-TE. Skal yte ca 68 hk på turtall oppgitt til "continous power". Leveres med Kanzaki KMH4A hydraulisk girkasse. Motor og gir skal være 2005-modell. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 23.Mars.2021 Del på Facebook Svart 23.Mars.2021 Den må passe fint i Polar 29 . Med 77 hk. Var roppfart 13 knop Det skroget passer ikke til noe mer fart. Tipper du da går pent i 10-11 å det er greit. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Komodo skrev for 22 timer siden: ...Og legg gjerne inn noen bilder, da får du mer konkrete råd på det du holder på med Helt enig Jeg holder til nesten to timer unna båten, så det blir først til påske jeg er der igjen. Satser på å få tatt noen bilder da... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Her kommer de første bildene. Dette er av bedding før jeg starter med de nødvendige tilpasninger. Skal grovt sett opp 5cm foran, og ned 5cm i bakre del, da skal det være lik høyde hele veien. Antakelig må jeg også litt bakover, da ny girkasse er kortere enn den gamle, i så fall må bakkant bedding bygges noe på. På bildet med sko, så står skoen over gammelt feste til bakre motorlabb. Basert på utskruing av gamle fester, så mistenker jeg råtten trestokk i festet foran på venstre side. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Akkurat ja. Om det var meg som hadde denne oppgaven : storvask med sterkt såpevann. Så en runde med aceton. Kutte bort laminatet på toppen av begge fundamenter med diamant blad på en vinkel sliper. Brukt et kraftig hugg jern å fjernet laminat for å se på treverket. Erstattet råttent å bygget på der du skal opp. Kuttet eller høgd bort det som skal fjernes. Der du skal lengre bak er det bare å skru en stor trekloss mot fundament og inn i langskips drager. (Bunn stokk gjennom hele rommet) Så brukt et skarpt huggjern for å fjerne toppcoat å et lag fiber der du skal laminere. Bruker å dele seg i laget under topcoat om du bruker verktøyet riktig. Gå ca 25 cm ut på alle flater. Også mot drager som fundament er støpt fast i. Slip til slutt alt. Jeg ville brukt k40 på vinkel sliper. Ikke lameller men ren slipeskive. Husk HMS Jeg har alltid prøvd motor før støping om det er mulig. Om ikke kan man lage en mal å se at alt stemmer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Takk for gode råd, @Knude:-) Det du omtaler som langskipets drager - er det den langsgående "stokken" (på begge sider) som nåværende bedding er festet inn mot? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Et annet spørsmål @Knude, siden du kjenner denne båten godt. Jeg må ha ny propell pga annen utveksling. Vet du hvor mye "slipp" man regner på denne båten? Og regner man båten som en halvplaner? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Ja akkurat den stokken ja. Polar 29 er en ren deplasement båt. (Fortrenger) For å regne korrekt propell trenger du lengde i vannlinjen ,vekt,utveksling å omdreining på motor. Vekt:3500 kg kanskje. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Da var noen timer med vask unnagjort. Slett ikke perfekt nederst i kjølsvinet, men det er så seigt og sitter så godt at jeg etter noen timer ga meg der. Beddingen skal uansett endres, så den er ikke vasket. Tape-biter på beddingen var kun for å redusere vanninntrenging gjennom skruehullene til de gamle motorlabbene. Neste nå er å skjære ned beddingen i bakkant til samme høyde som den i forkant. Planen er at når disse er like høye, så bygger jeg opp med treverk til riktig høyde hele veien. Og så trekloss på høykant i bakkant for å få til nødvendig forlenging. Tror jeg tar langfredag-fri, og starter med nedskjæringen på lørdag. En kombinasjon av vinkel kutter og bajonettsag - så får jeg se hvor langt jeg kommer... Bildet viser motorrommet etter vask. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Hva er årsmodellen på de gjennomføringene og kranene dine da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ronald Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Hva er årsmodellen på de gjennomføringene og kranene dine da? 1981 vil jeg anta for messingkranene, båten er fra da. I alle fall ikke byttet etter 1991, da kjøpte jeg båten. Men jeg pleier år om annet å slå til dem med hammer for å sjekke at de virker solide. Mener du at de burde byttes selv om de virker ok etter en slik test? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Ja, de ville jeg nok byttet. Den slagtesten du refererer til er jo grei nok i og for seg, men jeg ville også sett etter korrosjon. Men selv om vintilhuset er ok, så er spindelen en svakhet på de ventilene. Den er veldig tynn, og kan fort knekke rett av på en så gammel ventil. Så hvis gjennomføringene er gode ville jeg latt dem stå i, men jeg ville bygget til kuleventiler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ronald Svart 2.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2021 Knude skrev On 1.4.2021 at 0.05: ... Slip til slutt alt. Jeg ville brukt k40 på vinkel sliper. Ikke lameller men ren slipeskive. Tenker du da på noe a-la denne fra Biltema? https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845 Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2021 Ronald skrev for 4 timer siden: Tenker du da på noe a-la denne fra Biltema? https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845 Korrigerer meg selv, ser nå at denne var lamell-basert. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Tar mye den også men det blir litt glatt etter den. Beste er bare sandpapir på en gummi skive. Uansett så er det lurt å farte over med et k40 for hånd rett før laminering. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 3.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2021 (redigert) Nytt bilde følger. I dag nådde jeg målet mitt for dagen, jeg har kappet ned i bakkant, og også åpent glassfiber en i forkant. Så nå har jeg hel stokk i samme høyde hele veien - på begge sider. Neste er å høvle litt ned i bakre del på ene siden, altså finjustering slik at jeg ender opp med eksakt samme høyde på begge sider. Deretter blir det å bygge høyde med ny plank, samt forlenge litt bakover (dvs kloss på enden). Men det får bli en annen helg... 😊 (Bildet viser forøvrig et parkettbord i midten, det er bare en midlertidig "tilje" for å gjøre det enklere å stå og jobbe der.) Redigert 3.April.2021 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Ja var ikke dette bra da....... ser ut som de furu klossene som ble støpt over for førti år siden lever i beste velgående . Det sparer deg for mye bry nå som du bare kan bygge videre på det originale. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.