Ronald Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Hei, som det nå vises på bildet under, så ble jeg ferdig med å tilpasse treverk tilgammel bedding. Jeg er usikker på høyde, og oogså på lengde bakover. Derfor vil jeg gjøre et prøveløft, planlagt nå til helgen, rett og slett for å få svar på nettopp høyde og hvor langt bakover. Jeg tror nok jeg kommer til å kappe litt på lengde bakover. Når denne lengde er bestem, så vil jeg også sette klosser oppunder (og mot det som er igjen av gammelt feste) som støtte. Men jeg har noen konkrete spørsmål basert på tidligere veldig nyttig input fra @Knude: Knude skrev On 23.3.2021 at 14.03: Når et innstøpt motorfundament skal lages høyere er det viktig at det er kontakt mellom overflaten på gammelt fundament og trekasse du legger på. Mange måter men om toppen av gammelt fundament er ganske plant ville jeg brukt en fiber sparkel med litt lite herder. Om du i tillegg borer ferdig for et par skruer så er det bra. Legg et tynt lag fibersparkel å skru klossen fast . Da får du 100% kontakt. ... So du ser av bildene så har jeg kappen all gammel støp, og en go del av høyde på gammelt feste. Det betyr at hele overflaten som nytt trevirke skal ligge mot ligger som åpent or "rent" treverk. Da er det vel ikke noe poeng å legge fibersparkel mellom gammelt og nytt treverk? Eller...? Jeg tenkte at jeg legger trelim i mellom, og deretter skrur nytt treverk fast til det gamle noen syrefaste terrasseskruer - før det hele støpes inn. Det bør vel være bra nok? --- Det neste jeg lurer på er dette med klargjøring av gammel fiber for ny støping. Se også sitatet under. Jeg har forstått at topcoat bør av. Forstår jeg deg riktig i sitatet under at jeg i tillegg til sliping også må hugge vekk denne topcoaten med huggjern? Den lar seg ikke slipe, eller sliping blir i så fall ikke nok? Videre skriver du om at jeg skal 25cm ut på alle flater. Er ikke det veldig mye? Noen steder har jeg vel egentlig ikke så mye, burde ikke f.eks. 10cm holde? Knude skrev On 1.4.2021 at 0.05: ...Så brukt et skarpt huggjern for å fjerne toppcoat å et lag fiber der du skal laminere. Bruker å dele seg i laget under topcoat om du bruker verktøyet riktig. Gå ca 25 cm ut på alle flater. Også mot drager som fundament er støpt fast i. Slip til slutt alt. Jeg ville brukt k40 på vinkel sliper.... --- Knude skrev On 2.4.2021 at 22.49: ...Slip til slutt alt. Jeg ville brukt k40 på vinkel sliper.... Beste er bare sandpapir på en gummi skive. Uansett så er det lurt å farte over med et k40 for hånd rett før laminering. I disse koronatider med stengte butikker sliter jeg litt med å finne egnet verktøy. Jeg har vinkelkutter med 125mm skive-størrelse. Hva er det jeg trenger, er det hva man kaller en sliperondell for denne type vinkelkutter? Jeg har leita febrils på både Jula og Biltema sine nettsider uten å føle at jeg lykkes. Kan evt. en sliperondell som passer på vanlig drill også gjøre samme nytten? (Eks. Støtterondell - Biltema.no eller Gummirondell - Biltema.no) --- Her til slutt det siste bildet med ny bedding som er klar til et prøveløft av motor. Det er kun festet forsiktig med skruer, og skal av igjen for påsmpring av lim + flere skruer, men først må altså høyde testes. Blir det for høyt tas de enten ut for høvling, evt. byttes ut med tynnere plan (de på bildet er 48mm). (Hvis noen stusser å avrundingene nederst på hver plank, så er det en liten test på runde kanter/hjørner som det ble tipset på tidligere i tråden.) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Fornuftig at du spør. Jo når du fjernet all glassfiber på toppen er noe tre lim å terasseskruer prima. Om du prøver å fjerne toppcoaten med et huggjern vil du se at den delamineter ganske greit å fjerner også fiberen under coating. Det sparer deg for så uendelig store mengder med slipestøv. Når det er grovt sett fjernet kan du slipe med lamell disk eller den du nevner på drill. Mitt råd var ment sånn at du får en grovest mulig overflate. 25 cm er da tenkt fra snittet i gammelt laminat å nedover fundament å litt ut på bunnen i mellom,foran å bak. Så gå så langt som mulig i ytterkant på bunnstokk. Ser veldig greit ut nå for test av motor. Beregn 6 mm laminat på toppen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 25.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Det går framover, men litt smått siden det kun er halve helger jeg får jobbet med dette. Planen denne gang var å støpe begge beddingene ferdig, men så hadde jeg feilberegnet polyester-behovet (eller egentlig ikke beregnet i det hele tatt). Jeg var dermed nesten tom når jeg var ferdig med 5 lag på babord bedding. Da blir det styrbord neste helg, forhåpentligvis også med topcoat på begge sider. Apropos topcoat...holder det med ett strøk? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2021 Link til dette innlegget Svart 25.April.2021 Ronald skrev 1 time siden: Apropos topcoat...holder det med ett strøk? Det er lettere å få to strøk til å dekke godt, men det går med ett strøk også. Et triks er at du maler på topcoat over hele flaten, og fortsetter å male helt til coaten geller. Rett før coaten begynner å gelle blir den gradvis tykkere, og på slutten når den er veldig tykk klarer du å få på et tykt lag som dekker godt. Rett etter at du har rørt i herder er den så tynn at da dekker den dårlig med ett strøk. Hvis du bestemmer deg for å legge to strøk bør du legge ett strøk med gelcoat først, deretter et strøk topcoat når gelcoaten så vidt har herdet. Da slipper du å mellom slipe og vaske vekk voks. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Ser du ikke sliper bort gammel topcoat før støping. Så jeg tviler på om dette vil sitte spesielt bra over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 (redigert) index skrev for 11 timer siden: Ser du ikke sliper bort gammel topcoat før støping. Så jeg tviler på om dette vil sitte spesielt bra over tid. Jeg har slipt gammel topcoat med 40-papir, men ikke slipt helt vekk, nei. Har fått litt ulike råd, jeg begynte først å hugge (med huggjern) bort gammel topcoat, men en bekjent som har bl.a. slikt plastarbeid som yrke mente det var unødvendig. Slip slik at det mattes i et område på 10-15 cm inn på gammel plast mente han var godt nok. Men Knude sa noe annet her inne tidligere, så nå blir jeg litt usikker... Som du ser på den som enda ikke er støpt så er det mattet og flekkevis uten topcoat der. Men da må jeg kanskje rive av enda mer der først? Tror ikke jeg åpner den ferdig støpte igjen, eller mener du jeg burde ta også den på nytt? Redigert 26.April.2021 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2021 Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 All gelcoat må vekk der du skal laminere, ellers vil det sprekke opp og løsne over tid. Desverre. Jeg ville i alle fall slipt bort alt på den du ikke har begynt på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Da skal det være klart til å løfte inn motor. Jeg håper å få det til kommende helg... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Gikk jo fint dette. Da får vi håpe at ny motor blir bra. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ronald Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Knude skrev for 2 timer siden: Gikk jo fint dette. Da får vi håpe at ny motor blir bra. Ja ser jo bra ut så langt, men det går mye tid for en som aldri har gjort det før. Skjønner veldig at dette er et eget fag... Spenningen når er knyttet til motor-høyde. Eller...høyden i seg selv, i alle fall ved flens, er jeg ikke så redd for. Men vinkelen på flens ved prøveløft indikerte at jeg måtte noe lavere foran enn bak. Derfor det 'trappes' litt ned midtveis. Frykten er at jeg evt. ikke har tatt nok her. Time will show... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Da var motoren løftet inn. Stort bedre tror jeg nesten ikke det er mulig å treffe på høyde og vinkel på første forsøk etter støping, i alle fall ikke av en amatør som gjør dette for første gang. Antakelig burde jeg levert en lottokupong denne helgen... Fortsatt gjenstår de siste justeringer før motorlabbene skrus fast. Deretter følger resten av jobben som ny eksosgjennomføring og slange (større dimensjon på ny), tilkobling av diesel (nye slanger og behov for overganger), og tilkobling av strøm. Så fortsatt timer igjen, men en milepæl ble uansett nådd i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Ronald skrev On 27.4.2021 at 0.18: Som du ser på den som enda ikke er støpt så er det mattet og flekkevis uten topcoat der. Men da må jeg kanskje rive av enda mer der først? Tror jeg ville slipt litt mer enn det der ja. Der du allerede hadde støpt ville jeg ikke slipt vekk støpen, men forsøkt å slipe inn på rent laminat et parti på noen cm. rundt randsona for støp. Det blir tross alt kontinuerlig vibrasjon og kraft fra motoren på disse beddingene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Komodo skrev for 1 time siden: Tror jeg ville slipt litt mer enn det der ja. Der du allerede hadde støpt ville jeg ikke slipt vekk støpen, men forsøkt å slipe inn på rent laminat et parti på noen cm. rundt randsona for støp. Det blir tross alt kontinuerlig vibrasjon og kraft fra motoren på disse beddingene. Nå er vel allerede motoren heist inn og montert, så da tror jeg ikke jeg ville ha tatt den ut igjen for å slipe mer. Da ville jeg heller ha fulgt med fremover hvordan det hele utviklet seg. Tror jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 (redigert) index skrev for 5 timer siden: Nå er vel allerede motoren heist inn og montert, så da tror jeg ikke jeg ville ha tatt den ut igjen for å slipe mer... Komodo skrev for 7 timer siden: Tror jeg ville slipt litt mer enn det der ja... Basert på tilbakemeldinger fra forrige bilde av styrbord bedding før støping, så ble det faktisk mer slip før støping på den siden, jeg hadde bare ikke lagt ut info eller bilde om det. Bildet under viser hvordan det så ut før støpingen. Legger også ved bilde av slipeskive fra Jula som jeg brukte til siste runde (på vinkelkutter). Syntes den fungerte knallbra, veldig lett å bruke (=effektiv), og såpass grovkornet at det fine støvet fra de første slipingene uteble med denne. Babord bedding har jeg ikke gjort noe mere med, men det hører med til historien at det var slipt/fjernet noe mer topcoat der før støp - enn hva som var indikert gjennom tidligere bilde av styrbord bedding. Redigert 9.Mai.2021 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Den skiva der er veldig bra til polyester ja! Blir nok bra dette, ikke noe å bekymre seg over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.