Jump to content

Heving av anker i større bølger / dønning uten å ødlegge noe


Barbaria

Recommended Posts

  • 3 år senere...

I dag satt jeg fast med samme problemstilling.  Bølgene var egentlig ikke så ille (så lenge de kom rett forfra, vel og merke), jeg greide fint å flikke med noe vedlikeholdsarbeid inne, uten at verktøy, skruer og annet flakset rundtomkring - men da jeg kom ut på baugen og skulle ta inn ankeret, så bare ... nei, dette går ikke!  Jeg hadde ankret opp på relativt grunt vann også, det gjorde ikke rykkene mindre kraftige akkurat.  Værmeldingen meldte at vinden bare skulle øke på, så ankeret måtte opp!

 

Jeg brukte et falltau til å heise opp kjettingen (altså, flytte løftepunktet fra baugsprydet til toppen av masta), og jeg er sikker på at denne strategien hadde vært vellykket om jeg ikke hadde vært alene ombord.  Når ankeret først var løst hadde jeg ikke allverden med tid på å få satt motoren i drift før jeg gikk på grunn, og jeg hadde ikke lyst til å la kjetting og anker komme opp langs skutesiden, så jeg lot fortsatt kjettingen gå gjennom baugsprydet.  Jeg prøvde å ha litt motordrift kombinert med autopilot styrende rett mot vinden.  Det gav ikke nok styring til at båten faktisk greide å holde seg mot vinden.  Hadde jeg hatt en person der jeg kunne vinket til, som kunne styrt gasspådrag og ror, så tror jeg dette kunne gått helt fint.  Nå ble båten liggende med helt stram kjetting og voldsomme krefter - lenge før båten var rett over ankeret - og kjettingen lå rett ut til siden, så kreftene virket 90 grader mot baugsprydet.  Jeg kunne virkelig se de tykke rørene av rustfritt stål flekse skikkelig i en av de større bølgene - men bank i bordet, virker som at det ikke er andre skader enn at én sveiseskjøt har gått i stykker.  Jeg kan skru av baugsprydet og ta det med på land for vedlikehold ved passende anledning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...