Jump to content

Heving av anker i større bølger / dønning uten å ødlegge noe


Barbaria

Recommended Posts

I dag var vi ute for en ny situasjon når vi skulle ta opp ankeret. Vi lå ankret ca 200 meter fra en strand, ankerplassen var åpen direkte mot havet sør vest. Det var meldt SV vind i ettermiddag så planen var å flytte i løpet av dagen. Vinden kom tidlig og bølgene bygget seg opp raskt. Vi bestemte oss selvsagt for å bryte opp med en gang. Når vi ankrer så bakker vi alltid inn ankeret skikkelig slik at det sitter dønn. Ankeret er forøvrig et Rocna Vulcan. 
 

Det blåser rundt 10 ms. og båten dupper i bølgene når vi begynner å ta inn ankeret med ankervinsjen. Jeg kjører sakte fremover for å lette på trykket. Når vi nesten er over ankeret og kjettingen henger rett ned så løfter sjøen oss raskt opp slik at det blir et kraftig rykk, ankeret fremdeles sitter jo godt fast i bunnen samtidig som båten løftes brått oppover. Rykket er så kraftig at stålstaget som holder baugspydet i horisontal vinkel blir bøyd og spydet får en uheldig vinkel nedover. Det tidligere stolte spydet ser mer ut som det har fått litt dårlig potens :giggle:


Er det her vi burde brukt en ankerball festet i «tripphullet» og forsøkt å trippe ankret før kjettingen ble for stram?


Spørsmålet er hva kunne vi gjort annerledes, noen med gode erfaringer?

 

40817C1E-0090-4D5C-B7C1-4B65DCC7B694.jpeg.46bc8043ac7350c45e58fb7ab4f9aab4.jpeg
Dagens ødeleggelse....

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må vel være å kjøre over ankeret og ha noe slakk så draget blir 45 grader ‘bakover’ for å bryte det løs. Festes på kryssholt, winchen er for å  dra opp anker og kjetting, ikke så mye mer. Men i 2-3 meters bølger må det jo bli noe hiv.... her måker vi snø..., alltid noe :-)

Link to post
Share on other sites

Tror det er få gode løsninger her. Når det er røft nok for at det er behov for tiltak er det ofte ikke tid til gode løsninger. Å sette på avlaster tror jeg ikke på, ikke ett sted jeg vil jobbe. Beste er å kjøre løs ankeret før alt er stramt. Men med to meter opp og ned blir det skikkelige røsk uansett. Mye bedre med ett bøyd rør enn en vinsj som er løs. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, enslagsgjest said:

@Euklid hadde vel en lik opplevelse utenfor Panama. Han er nok mannen å spørre.

Stemmer, vi hadde en nokså ugrei variant av dette på Galapagos. Problemet for vår del var at kjettingen hadde festet seg i noen steiner, og når jeg slapp ut mer kjetting for å få litt slakk å gå på festet kjettingen seg i noe skrammel på bunnen – og da hadde jeg ikke mer kjetting å gi.

 

Fant en lokal helt av en sveiser som fikk lappet sammen det verste, men baugspydet har aldri helt blitt seg selv siden. Viktigste er at alle fingre og tær er i behold, og at båten fremdeles var fit for fight etterpå. I etterkant er jeg glad for at  baugspydet er et svakt punkt. Maktkampen mellom bølgene som prøvde å løfte båten opp og kjettingen som prøvde å senke båten er noe av det mest brutale jeg har vært med på.

IMG_1790.jpeg.744744a2f46ff0108d5e287bc9b6f2a6.jpeg

 

Jeg har mest tro på Ask sin oppskrift. Skulle noe slikt skje igjen er planen min omtrent som så: fester en fender i enden av kjettingen, kapper tauet i ankerbrønnen. Da ryker hele skiten avgårde. Eneste jeg ville prøvd først er å ligge et par minutter med noen få meter slakk på kjettingen – nok kjetting ute til at det ikke blir brutale rykk i baugen når stram kjetting prøver å dra båten ned i dypet, men så lite at ankeret får veldig dårlig hold. I livlige forhold bør det vippe ut ankeret.

 

Det beste ville være å på forhånd ha et tau fra «triphullet» på ankeret til en liten blåse, men det er ikke slikt jeg har for vane å rigge – ikke alle steder det er populært med en masse ekstra tau og bøyer heller. Jeg tipper at det ville vært mulig å få opp ankeret med drag i riktig vei med denne uten at kreftene blir så voldsomme. Det jeg derimot har gjort ved en del anledninger er å hekte fast 3-4 fendere langs kjettingen, for at den ikke skal feste seg til stein, koraller eller annet på sjøbunnen. Det kan gjøre at man ligger trygt også i dårlig vær med uren bunn, men det hjelper jo ikke så mye når en skal forlate ankerplassen mens drittværet står på.

Link to post
Share on other sites

Tror de eneste reelle løsningene i drittvær er å la ankeret gå eller kjøre det løs før du begynner å trekke inn i det hele tatt.

 

Med noen form for ekstra tauverk i sjøen under slike forhold er det fort gjort at du ligger i fjæresteinene med tauet i propellen eller uten diverse fingre.

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar og forslag. Som flere har nevnt her, og som bildet til @Euklid tydelig viser så er ikke dette stedet å ha fingre eller ben i nærheten av. Det er store krefter som kommer veldig raskt. 
 

Jeg har tro på flere av forslagene og har tenkt å teste et par av de i stille vær. Å legge igjen kjetting og anker i en fender må være siste løsning. Det vil ikke være praktisk å binde en stor fender i enden da denne ikke ville kunne passere gjennom ankerspill eller baugrulla. Den enkleste måte å få på en fender i dette tilfellet må være før man tar av avlasteren hvor man har tilgang til slakk kjetting. En stor kulefender bør kunne holde to kjetting lengder på 10 meter, ca. 30 kg kjetting? Om man skulle miste alt på grunn av en dårlig knute så er det et stort innhogg i et lagtursbudsjett.

 

Det er mulig at det er mulig å kjøre det løst. Ta inn f.eks. halvparten, sette på kjettinglåsen og kjøre pent over ankeret i motsatt retning av der du satte det helt til du evt. klarer å løsne det noe. Dette må gjøres forsiktig er man for uvøren så risikerer du å bøye ankeret. Det kan være vrient å få til i mye vind og bølger.
 

Det idelle ville være om man klarte å kjøre over ankeret, på samme måte som over, la båten falle av i vinden med baugen mot ankeret og bakke det løs. Men en slik vinkel på kjettingen vil draget ikke være direkte på baugsydet og risikoen for brekkasje reduseres. Gjenstår å se om det er praktisk mulig. 


Siste mulighet må være en ankerball. Vi har allerede laget en prototype på i båten, men ikke fått brukt den. Ballen festes med ca. 10 meter nylontau i «tripphullet» til ankret. Vi ankrer sjelden på over 10 meter så det bør ikke bli særlig tau til overs rundt om. Om vi ønsker å ankre grunnere så er det karabinkroker på tauet så lengden raskt kan endres.

Ballen må fanges opp med båtshaken, jeg vet ikke om det holder å dra det løs med håndkraft på denne måten, eller om det må bindes i et kryssholt og kjøres løs. Det gjenstår å teste.

 

Det skal sies at ankeret sitter så godt fast i gjørme at vi sliter med å få det løs i stille bukter, et luksus problem :cool:
 

Flere gode forslag mottas med takk.

 

Link to post
Share on other sites

Det har vel ikke vært nevnt, men kløtsjen på vinsjen bør ikke strammes alt for hardt. Jeg justerer den slik at den slurer når vinsjen begynner å slakke ned. Da vil man antagelig unngå slike uheldige situasjoner med ødeleggelser. Men uansett det blir en utfordring å få løs ankret.

Link to post
Share on other sites

TF skrev 12 minutter siden:

Det har vel ikke vært nevnt, men kløtsjen på vinsjen bør ikke strammes alt for hardt. Jeg justerer den slik at den slurer når vinsjen begynner å slakke ned. Da vil man antagelig unngå slike uheldige situasjoner med ødeleggelser. Men uansett det blir en utfordring å få løs ankret.


Det er et godt poeng @TF. Vår kløtsj er sikkert for hardt strammet, utfordringen er å finne en mellomting mellom for løs og for hard. Vi skal se litt på det, takk for tips.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder med Code0. Det burde være riktig å kjøre over ankeret med slakk kjetting og kjøre det av ved fortsatt å gå opp mot vinden. Det bør være en god regel å ikke stå rett over ankeret med stram kjetting, og aldri kjøre ankeret løs med vinsjen . . .

 

Men selfølgelig er som regel alt lettere i teorien . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I sånn sjø er det liv og helse som gjelder. jeg ville ikke risikert å ha folk på fordekket til å forsøke å få til noe smart.

 

Dette med fender i kjettingen og så la alt gå over bord er en god tanke - men har man lukket ankerrulle (som vi har) er det bare å glemme.

 

Tror i denne situasjonen at jeg i en ideell verden uten stress hadde sluppet ut mange meter kjetting igjen og blitt liggende.

 

Om det hadde vært kritisk hadde jeg latt alt gå over bord, markert GPS posisjon og berget ankeret i ettertid. Vi har to muligheter - kappe tauet i enden av kjettingen  - eller bruke boltsaksa som ligger ombord.

 

Vi er utstyrt og har kompetanse til dykk ned til 40 meter - og så dypt ankrer vi ikke :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi får prøve oss frem på de ulike alternativene fremover. Det beste er å få det opp før det begynner å blåse. Enden på vår kjetting er festet med en softsjakkel så den er enkel å kappe om det skulle bli krise.
 

@enslagsgjest det vil ikke ligge ikke noe tau i overflaten rundt ankerballen, det blir som en hvilken som helst bøye til fiskeutstyr, Men det blir neppe aktuelt å bruke den metoden der det er mye folk. 

 

Nå som vi har blitt mer oppmerksomme på dette problemet så skal vi være ekstra varsomme på disse situasjonene. I dag bærer det inn til La Spezia for å hente litt syrefaste rør. 

Link to post
Share on other sites

En utfordring vi har med moderne anker er at disse sitter så forbaska godt. Vi må alltid kjøre løs ankeret vårt - dvs kjøre "over" det - og da kommer kjettingen litt under båten. "Egen ankerkjetting i propellen" er et C moment vi ikke er så veldig interesserte i å utføre - så det krever litt varsomhet dette her tenker jeg. 

 

I stilla strammer vi alltid opp kjettingen til ankeret er rett under baugen - så et lite knuff frem med motor så er vi løs og kan ta opp. Men i mye sjø er ikke dette linke enkelt kan jeg tenke meg. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

En utfordring vi har med moderne anker er at disse sitter så forbaska godt. Vi må alltid kjøre løs ankeret vårt - dvs kjøre "over" det - og da kommer kjettingen litt under båten. "Egen ankerkjetting i propellen" er et C moment vi ikke er så veldig interesserte i å utføre - så det krever litt varsomhet dette her tenker jeg. 

 

I stilla strammer vi alltid opp kjettingen til ankeret er rett under baugen - så et lite knuff frem med motor så er vi løs og kan ta opp. Men i mye sjø er ikke dette linke enkelt kan jeg tenke meg. 

 

 

 


Ja det er er luksusproblem at det sitter godt. I stille vær så strammer vi bare kjettingen, ligger å venter litt til ankeret får tid til å «suge seg» ut av festet. Vi har en karabinkrok som vi låser kjettingen med, denne er festet i en softsjakkel som igjen er festet til kjettinglåsen.
 

Litt tungvint løsning, men vår lås/båt er beregnet til 10mm kjetting, og vi har bare 8 mm...:rolleyes:. Når jeg blir rik skal vi kanskje bytte til 10mm. 
 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bakket opp så mye jeg turte, 45°? Så satt fast i kryssholdt, og så prøvd å komme ut på siden og helst bak ankerer ved å kjøre i bue for å få rett brekkvinkel, og så kjørt løs, kommet meg på dypere vann, og så hevet ankeret. Men vi har rocknaen i baugen, så det er kanskke litt enklere enn å bakke samme manøver.... 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ankerball/bøye er greit hvis du ligger inn mot land et sted der det er mye steiner etc. der du er redd ankeret fester seg. Det har fllere ulemper, en av disse er hvis du må bryte anker i mye vind og bølger midt på natten. Det å håndtere kommunikasjon mellom ankergast og rormann er en ting, å få tak i ballen/bøya og håndtere både å ta opp anker og ta inn bøyetauet uten at det blir krøll og i værste fall du får tauet i propellen er ikke helt rett frem. 

 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 3 timer siden:

Jeg ville bakket opp så mye jeg turte, 45°? Så satt fast i kryssholdt, og så prøvd å komme ut på siden og helst bak ankerer ved å kjøre i bue for å få rett brekkvinkel, og så kjørt løs, kommet meg på dypere vann, og så hevet ankeret. Men vi har rocknaen i baugen, så det er kanskke litt enklere enn å bakke samme manøver.... 

 

Ja, det var noe slik vi også har tenkt. Min forklaring var å kjøre delvis over ankeret og for så å tørne rundt 90˚ og bakke det opp. Dette kan antagelig skje med avlasteren på. Må være forsiktig og ikke få kjettingen i propellen... En annen ting, om man er for hardhendt sideveis så kan ankerhalsen  bøye seg har jeg lest.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 2 timer siden:

Ankerball/bøye er greit hvis du ligger inn mot land et sted der det er mye steiner etc. der du er redd ankeret fester seg. Det har fllere ulemper, en av disse er hvis du må bryte anker i mye vind og bølger midt på natten. Det å håndtere kommunikasjon mellom ankergast og rormann er en ting, å få tak i ballen/bøya og håndtere både å ta opp anker og ta inn bøyetauet uten at det blir krøll og i værste fall du får tauet i propellen er ikke helt rett frem. 

 


Jeg registrert at det er mange som er skeptiske til ankerball, kanskje med rette. Vi har aldri testet dette i reelle situasjoner. Jeg ser at det selges ankerballen her nede som er automatiske (trådsneller) sågar med solceller og lys så noen må vel bruke det.

Link to post
Share on other sites

Det vi har gjort i lignende situasjon er å kjøre inn til ca 2ggr dybden og så prøve å bakke det ut motsatt vei altså med bølgene smellende inn i rompa på båten, det er noe drit men sålenge man ligger i mud eller det som verre er så er det risky å løfte ankeret rett ut med stram kjetting sålenge man har et moderne anker med stort areal.  

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 5 timer siden:


Jeg registrert at det er mange som er skeptiske til ankerball, kanskje med rette. Vi har aldri testet dette i reelle situasjoner. Jeg ser at det selges ankerballen her nede som er automatiske (trådsneller) sågar med solceller og lys så noen må vel bruke det.

 

Jeg har prøvd det en del ganger. Sluttet å bruke det på svai p.g.a. faren for å hekte propellen borti tauet. Bra med snelle, men pass på at du har nok å gå på m.h.t tidevann og bølgers så ikke ankerbøya løsner ankeret ditt. Også en utfordring m.h.t andre båter men med lys på kan det være bra. Men som sagt, når det blåser opp er det nok stress å få opp ankeret.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 23.3.2021 at 13.23:

I sånn sjø er det liv og helse som gjelder. jeg ville ikke risikert å ha folk på fordekket til å forsøke å få til noe smart.

 

Dette med fender i kjettingen og så la alt gå over bord er en god tanke - men har man lukket ankerrulle (som vi har) er det bare å glemme.

 

Tror i denne situasjonen at jeg i en ideell verden uten stress hadde sluppet ut mange meter kjetting igjen og blitt liggende.

 

Om det hadde vært kritisk hadde jeg latt alt gå over bord, markert GPS posisjon og berget ankeret i ettertid. Vi har to muligheter - kappe tauet i enden av kjettingen  - eller bruke boltsaksa som ligger ombord.

 

Vi er utstyrt og har kompetanse til dykk ned til 40 meter - og så dypt ankrer vi ikke :wink:


Om båten ikke klarer å dra løs ankeret spørs det om du klarer å få det løs for hånd. 
Jeg skulle hjelpe en seilbåt som satt fast og hadde dykkerutstyr i båten, men vi kom til den konklusjonen at det neppe ble suksess ettersom det satt så godt fast. 
Han endte med å kjøre forover flere ganger. Til slutt rev det seg løs. 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...