Jump to content

Vendla

Recommended Posts

Et spørsmål til forumet: I båtannonser på finn.no beskrives ofte brukte båter som "meget velholdt". Hva mener forumet ligger i begrepet "meget velholdt" og hvor på skalaen for tilstandsbeskrivelse ligger "meget velholdt"?

Hva er kriteriene for hva man som kjøper bør kunne forvente når f.eks en 15-20 år gammel Princess, Fairline (40-50 fot) eller tilsvarende kategoriseres "meget velholdt"? 

 

Redigert av Vendla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir noe alla - Hvor langt er et tau..

Hva jeg mener er velholdt kan andre mene er skrap. Det finnes folk som bruker lengre tid på å polere propellen enn andre gjør på hele årlige vedlikehold ( og begge ytterpungter er like fornøyd med egen innsats)

Med dagens muligheter med bilder og film får man jo uansett et visst intrykk.

Det var værre før det digitale skiftet da man kun hadde en avisanonnse som sa: 

Nidelv 24 til salgs.

VP diesel.

Kr...

Da fikk man ofte noen overasskelser både den ene og andre veien når man besigtiget.

 

Link to post
Share on other sites

Ved å ringe selgeren føler jeg man fort får inntrykk av hva han legger i «meget velholdt». Hvis han har full kontroll på servicer, hva som har vært gjort, og når, og til hvilken pris, så føler man seg fort litt tryggere, enn at den er «meget velholdt» fordi den har fått et lag bunnstoff og en runde med poleringsmaskinen

Link to post
Share on other sites

Meget velholdt er bedre enn velholdt. En velholdt båt har fått utbedret alle skader,alt fungerer og båten ser fin ut. Vedlikehold utført.

Så må meget velholdt ligge over dette. Utstyr kan være oppgradert til nærliggende standard for salgsåret. Reparasjoner skal ikke være synlige. Enkelte utskiftninger kan være foretatt selv uten å være nødvendige.

Det er forskjell på å være høy og meget høy. Men hvor skillelinjen går er diskuterbart. Ved feil vil kjøper lettere vinne fram om båten er annonsert som meget velholdt. 

Link to post
Share on other sites

«Meget velholdt» er i mitt hode et resultat av vedlikehold over gjennomsnittet. Men som andre er inne på; dette er subjektive begreper. Det skjønte jeg for mange år siden da en bekjent annonserte bilen sin som «strøken». Den hadde synlig rustangrep i hjulbuen, og var neppe polert de siste 3 årene. Kunne se grei ut på litt avstand, sølvgrå lakk er grei sånn. I mitt hode er «strøken» helt feilfri, omtrent som ny. Det blir vel litt på samme måte med «meget velholdt»også. 

Link to post
Share on other sites

"Meget velholdt" = Kalesjen ble renset i fjor

"Betydelig påkostet" = Har skiftet ut slitedeler når de gikk i stykker med de delene som selges i dag.

"Profesjonelt vedlikeholdt"= Har aldri tatt i en skiftenøkkel - har folk til slikt og RS-medlemskap for resten.

"Nyoverhalt" = Filterbytte og motoren er tørket av med fille.

"Vurderes solgt"= En ønsket salgsum er oppgitt, men dette er egentlig bare en tøyseannonse og selger må ikke tas alvorlig.

 

Dette er mitt utgangspunkt med mindre selger dokumenterer påstandene med gode bilder eller lister med utbedringer/tiltak (med årstall).

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Var å kikket på en "flott Hanse 371", i helga. Eieren hadde slitt med å få opp glansen i gelcoaten, og hadde i stede rullemalt hele skroget med blank 2 komp epoxy... Ja, du leste riktig. Man kunne tydelig se rullemerker 🤦‍♂️ Selger beskriver båten sin som flott i annonsen, virkeligheten var en helt annen. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med @Lykken1 og @Korsfjord. Meget velholdt er i mitt hode mer enn normalt velholdt. Normalt velholdt vil jeg da definere som gjennomsnittlig, altså slik folk flest gjør. Vi kunne jo satt opp baatplassens egen skala for grad av vedlikehold. Mitt forslag blir da 

 

  • Særdeles godt vedlikeholdt
  • Meget godt vedlikeholdt
  • Godt vedlikeholdt
    • Normalt vedlikeholdt
  • Noe mangelfullt vedlikeholdt
  • Dårlig vedlikeholdt 
  • Direkte vanskjøtt 

Ellers vil ikke jeg trekke oppgraderinger inn i grad av vedlikehold. Det tenker jeg blir en sport for seg selv. 

 

Grønnskollingen skrev 1 time siden:

"Meget velholdt" = Kalesjen ble renset i fjor

"Betydelig påkostet" = Har skiftet ut slitedeler når de gikk i stykker med de delene som selges i dag.

"Profesjonelt vedlikeholdt"= Har aldri tatt i en skiftenøkkel - har folk til slikt og RS-medlemskap for resten.

"Nyoverhalt" = Filterbytte og motoren er tørket av med fille.

"Vurderes solgt"= En ønsket salgsum er oppgitt, men dette er egentlig bare en tøyseannonse og selger må ikke tas alvorlig.

 

Dette er mitt utgangspunkt med mindre selger dokumenterer påstandene med gode bilder eller lister med utbedringer/tiltak (med årstall).

Glimrende betrakting :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 13 timer siden:

"Meget velholdt" = Kalesjen ble renset i fjor

"Betydelig påkostet" = Har skiftet ut slitedeler når de gikk i stykker med de delene som selges i dag.

"Profesjonelt vedlikeholdt"= Har aldri tatt i en skiftenøkkel - har folk til slikt og RS-medlemskap for resten.

"Nyoverhalt" = Filterbytte og motoren er tørket av med fille.

"Vurderes solgt"= En ønsket salgsum er oppgitt, men dette er egentlig bare en tøyseannonse og selger må ikke tas alvorlig.

 

Dette er mitt utgangspunkt med mindre selger dokumenterer påstandene med gode bilder eller lister med utbedringer/tiltak (med årstall).

 

 

 

 

:lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag her👍 Det hadde vært kjekt om det fantes en avsjekksliste med hva som forventes under de ulike begrepsnivåene. Ved f.eks «meget velholdt», bør man forvente at alt virker som det skal, at det er dokumenterte servicer, ikke er rust i maskinrommet, ikke skrogskader osv?  Hva er gjengs forventning her?

Link to post
Share on other sites

Vendla skrev for 3 timer siden:

Mange gode forslag her👍 Det hadde vært kjekt om det fantes en avsjekksliste med hva som forventes under de ulike begrepsnivåene. Ved f.eks «meget velholdt», bør man forvente at alt virker som det skal, at det er dokumenterte servicer, ikke er rust i maskinrommet, ikke skrogskader osv?  Hva er gjengs forventning her?

Etter min mening er det enda mer som hører til under "meget velholdt". Overflater ute og inne skal være rene og blanke (forutsatt at det er en fritidsturbåt), alt teknisk som krever service skal være holdt ved like minst etter anbefalte intervaller, og båten skal gi et meget godt helhetsinntrykk som den også må leve opp til. 

Altså over gjennomsnittet påpasset. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 2 timer siden:

Etter min mening er det enda mer som hører til under "meget velholdt". Overflater ute og inne skal være rene og blanke (forutsatt at det er en fritidsturbåt), alt teknisk som krever service skal være holdt ved like minst etter anbefalte intervaller, og båten skal gi et meget godt helhetsinntrykk som den også må leve opp til. 

Altså over gjennomsnittet påpasset. 

Godt poeng👍🏻

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...