tom Cognac Startet 26.Mars.2021 Del på Facebook Startet 26.Mars.2021 Ok jeg har tungt for det, men kan noen forklare meg forskjellen på syrefast, rustfritt og forkrommet? Jeg holder på å "designe" ny lanternemast til båten min. Jeg har kommet over et firma i Horten som kan lage masta. Han sa til meg på telefon at han vil lage/sveise masta i rustfritt og så polere den opp! Blir den blank og "flashy" da? Hva med alle am-carbilene som har mye "flashy" bling (lister, lykteringer og annet) i høyglanspolert materiale! Hva er dette laget av? Jeg skjønner ikke stort av dette Masta vil i hovedsak bestå av 4 22mm rør med litt bøy på med plater til hornet, nav.lanterna og en topp/ankerlanterne. Den blir totalt ca. 80 cm høy. Er det noen som har en formening om hva dette vil koste - sånn cirka? (Til nå har pullere, kryssholt, hengsler til luker, pulpitt vært i aluminium. Alt dette skal byttes ut. Pulpitt har jeg fått kjøpt pent brukt fra en Risør snekke som skulle hugges, den må bare rettes ut litt. Pullere, kryssholt og hengsler kjøper jeg i butikk. Jeg har en tro på at båten vil kle blankt metall (sølvlignende) - derfor endringen Ikke matt aluminium) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Syrefast stål er bra til sjøs, det ruster ikke. Selv ikke i et salt miljø. Rustfritt stål er bra på kjøkkenet og ellers i hjemmet. Kan være bra nok ute i naturen også. Og til mere landbasert mekanikk, og innvendig i båten naturligvis. Disse to kan slipes/poleres opp til nærmest speilblank overflate. Forkrommet eller forniklet vil si at et metall (ja det finnes jo også forkrommet plast) er belagt med et annet metall som har en naturlig blank overflate. Det mest vanlige er forniklet messing (gjerne til til båten), forkrommet stål (til klassiske biler) og forkrommet aluminium. De to sistnevnte er ikke så veldig glad i salt. Her litt mere om forkromming http://www.centrumfornikling.no/krom.htm Interessant kunnskap fra linken: "Ikke alle er klar over at vi kan forkromme deler laget av rustfritt eller syrefast stål. Kunder med båt vil ofte ha en forkrommet og vedlikeholdsfri overflate på deler laget av rustfritt eller syrefast stål. Denne prosessen gir vi 25 års garanti på." Og her litt om forskjellen mellom forniklet og forkrommet http://gystad.no/?page_id=247 Redigert 27.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Okkaby Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Ville ikke gått for noe annet enn syrefast 316 på båt. 304 vil ruste i saltvann. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 altera mulier skrev for 9 timer siden: kan noen forklare meg forskjellen på syrefast, rustfritt og forkrommet? Det er skrevet mye om det her på forumet allerede, senest her om dagen: https://baatplassen.no/i/topic/160587-biltema-bunnplugg-rustfritt-eller-syrefast/ På side 3 i denne tråden kan du lese litt mer om inndelingen av forskjellige rustfrie kvaliteter. https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/page/3/ Men helt enkelt forklart så er rustfritt stål en legering av vanlig stål, krom, nikkel, og evt. molybden. Det er tilsettingen av molybden som gjør stålet mer motstandsdyktig mot tæring, og derfor populært kalt "syrefast". Syrefast er således en undergruppe av hovedgruppen rustfrie stål. Det finnes haugevis av ulike rustfrie kvaliteter, men de to mest vanlige i handelen er 304 som er såkalt vanlig rustfritt, og 316 som er syrefast. 316 er å foretrekke til båtbruk. Og ja, det blir blankt når man polerer det opp rustfritt/syrefast, men ikke like blankt som krombelagte gjenstander. Årsaken er at rustfritt stål inneholder mye vanlig jern (Fe), det er krom og nikkelinnholdet som gjør at det blir blankt. Hvis man forkrommer vanlig stål får man en hinne av ren krom ytterst, det vil bli enda blankere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 (redigert) Komodo skrev for 3 timer siden: Det er skrevet mye om det her på forumet allerede Takker for alle svar, her er det mye å sette seg inn i ( og noe av dette ligger langt over min intelligens og forstand - bare å innrømme) men jeg skal lese godt og gjøre forsøk på å forstå Takker (Masta som skal byttes ut er den på bildet.) Et nytt sp.mål, men i samme gate: Hvis en av dere skulle, som meg, få laget en mast, hva mener/tror dere at en vanlig navigasjonslysmast, som er blank, er laget av? Hva er vanlig å lage pulpit av? Redigert 27.Mars.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2021 Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Bare hyggelig @altera mulier Men dette har nok ikke så mye med intelligens å gjøre, heller forkunnskaper om materialer. altera mulier skrev 18 minutter siden: Hvis en av dere skulle, som meg, få laget en mast, hva mener/tror dere at en vanlig navigasjonslysmast, som er blank, er laget av? Hva er vanlig å lage pulpit av? Rustfritt/syrefast 316L på begge spørsmålene. Det er vanlig å bruke høyglanspolerte rustfrie dekorrør til slikt, da er det bare sveiser og bøyer som må polers opp til slutt. Vanlige syrefaste rør som brukes i industrien er matte, de krever myyye jobb med sliping og polering for å få opp glansen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 27.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Rustfritt/syrefast 316L på begge spørsmålene. Takker for svar Jeg har sendt mail til han i Horten som har sagt han kan lage masta om han bruker rustfritt/syrefast 316L Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
SoBo Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Syrefast og rustfritt blir seende slik ut etter polering. Sjølmodda rekkefester i syrefast. Pussa og polert: Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tom Cognac Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 SoBo skrev 53 minutter siden: Syrefast og rustfritt blir seende slik ut etter polering. Sjølmodda rekkefester i syrefast. Pussa og polert: WOW........................... ............................... dette ble flott og blankt gitt da bør jeg bli fornøyd med masta mi Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.