Jump to content

Syrefast, rustfritt eller forkrommet - hva er hva?


tom Cognac

Recommended Posts

Ok :crazy::wink: jeg har tungt for det, men kan noen forklare meg forskjellen på syrefast, rustfritt og forkrommet? Jeg holder på å "designe" ny lanternemast til båten min. Jeg har kommet over et firma i Horten som kan lage masta. Han sa til meg på telefon at han vil lage/sveise masta i rustfritt og så polere den opp! Blir den blank og "flashy" da? Hva med alle am-carbilene som har mye "flashy" bling (lister, lykteringer og annet) i høyglanspolert materiale! Hva er dette laget av? Jeg skjønner ikke stort av dette :crazy::nonod: Masta vil i hovedsak bestå av 4 22mm rør med litt bøy på med plater til hornet, nav.lanterna og en topp/ankerlanterne. Den blir totalt ca. 80 cm høy. Er det noen som har en formening om hva dette vil koste - sånn cirka?

(Til nå har pullere, kryssholt, hengsler til luker, pulpitt vært i aluminium. Alt dette skal byttes ut. Pulpitt har jeg fått kjøpt pent brukt fra en Risør snekke som skulle hugges, den må bare rettes ut litt. Pullere, kryssholt og hengsler kjøper jeg i butikk. Jeg har en tro på at båten vil kle blankt metall (sølvlignende) - derfor endringen :smiley:  Ikke matt aluminium) 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Syrefast stål er bra til sjøs, det ruster ikke. Selv ikke i et salt miljø.

Rustfritt stål er bra på kjøkkenet og ellers i hjemmet. Kan være bra nok ute i naturen også.

Og til mere landbasert mekanikk, og innvendig i båten naturligvis.

Disse to kan slipes/poleres opp til nærmest speilblank overflate.

 

Forkrommet eller forniklet vil si at et metall (ja det finnes jo også forkrommet plast) er belagt med et annet metall som har en naturlig blank overflate.

Det mest vanlige er forniklet messing (gjerne til til båten), forkrommet stål (til klassiske biler) og forkrommet aluminium. De to sistnevnte er ikke så veldig glad i salt.

 

Her litt mere om forkromming http://www.centrumfornikling.no/krom.htm

 

Interessant kunnskap fra linken: "Ikke alle er klar over at vi kan forkromme deler laget av rustfritt eller syrefast stål. Kunder med båt vil ofte ha en forkrommet og vedlikeholdsfri overflate på deler laget av rustfritt eller syrefast stål. Denne prosessen gir vi 25 års garanti på."

 

Og her litt om forskjellen mellom forniklet og forkrommet http://gystad.no/?page_id=247

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
altera mulier skrev for 9 timer siden:

kan noen forklare meg forskjellen på syrefast, rustfritt og forkrommet?

Det er skrevet mye om det her på forumet allerede, senest her om dagen:

https://baatplassen.no/i/topic/160587-biltema-bunnplugg-rustfritt-eller-syrefast/

 

På side 3 i denne tråden kan du lese litt mer om inndelingen av forskjellige rustfrie kvaliteter. 

https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomføringer-og-annet-av-metall-i-båten/page/3/

 

Men helt enkelt forklart så er rustfritt stål en legering av vanlig stål, krom, nikkel, og evt. molybden. Det er tilsettingen av molybden som gjør stålet mer motstandsdyktig mot tæring, og derfor populært kalt "syrefast". Syrefast er således en undergruppe av hovedgruppen rustfrie stål. Det finnes haugevis av ulike rustfrie kvaliteter, men de to mest vanlige i handelen er 304 som er såkalt vanlig rustfritt, og 316 som er syrefast. 316 er å foretrekke til båtbruk. Og ja, det blir blankt når man polerer det opp rustfritt/syrefast, men ikke like blankt som krombelagte gjenstander. Årsaken er at rustfritt stål inneholder mye vanlig jern (Fe), det er krom og nikkelinnholdet som gjør at det blir blankt. Hvis man forkrommer vanlig stål får man en hinne av ren krom ytterst, det vil bli enda blankere.

 

 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Det er skrevet mye om det her på forumet allerede

Takker for alle svar, her er det mye å sette seg inn i ( og noe av dette ligger langt over min intelligens og forstand - bare å innrømme:crazy::sweat:) men jeg skal lese godt og gjøre forsøk på å forstå :wink: Takker :thumbsup:

(Masta som skal byttes ut er den på bildet.)

Et nytt sp.mål, men i samme gate:

Hvis en av dere skulle, som meg, få laget en mast, hva mener/tror dere at en vanlig navigasjonslysmast, som er blank, er laget av? Hva er vanlig å lage pulpit av? 

mast.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Bare hyggelig @altera mulier :thumbsup: Men dette har nok ikke så mye med intelligens å gjøre, heller forkunnskaper om materialer. 

 

altera mulier skrev 18 minutter siden:

Hvis en av dere skulle, som meg, få laget en mast, hva mener/tror dere at en vanlig navigasjonslysmast, som er blank, er laget av? Hva er vanlig å lage pulpit av? 

Rustfritt/syrefast 316L på begge spørsmålene. Det er vanlig å bruke høyglanspolerte rustfrie dekorrør til slikt, da er det bare sveiser og bøyer som må polers opp til slutt. Vanlige syrefaste rør som brukes i industrien er matte, de krever myyye jobb med sliping og polering for å få opp glansen. 

Link to post
SoBo skrev 53 minutter siden:

Syrefast og rustfritt blir seende slik ut etter polering.

Sjølmodda rekkefester i syrefast. Pussa og polert:

WOW........................... :thumbsup: ............................... dette ble flott og blankt gitt :cool: :lol:da bør jeg bli fornøyd med masta mi :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...