Jump to content

Tette større hull med glassfiber

Teresa

Recommended Posts

Hei @Tyggen Det har du helt rett i :wink:  Dette er noe man kan diskutere lenge uten at det har den største betydningen uansett. Også det at strukturen blir endret etter sliping av en eventuell overhøyde er et godt argument.

Min kommentar er heller ikke ment som det eneste riktige. Mange med høy kompetanse innenfor temaet her på forumet. Du også!

Det jeg refererer til i svaret etter oppfordring fra @Eika er hentet fritt etter min hukommelse fra reparasjons prosedyrer for autoriserte verksteder i faget. (Autorisert av norboat)

Der velger man den "riktigste" fremgangsmåten av flere valg . Spørsmålet var største eller minste lappen først ?

Hvordan man legger fiberen er en ting men hva med vedheft?  Hvilken resin vil være best og hvordan skal man måle det? Også noe å ta med i denne tråden selv om dette er innvendig tettning uten strukturell betydning.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Den mest riktige måten å reparere denne skaden på er nok å vaske rent med aceton, og legge på et lag med gaffatape. Da har man en reparasjon som står i stil med det råtne treverket under laminatet :giggle:

Men spøk til side, størst eller minst lapp først er jo litt interessant. Flere argumenter har kommet opp. Men i mitt hode er det et argument som taler mot å legge minst lapp først. Det er at det fort blir litt søl med resin ut over den lappen man legger på. Når man legger på neste lapp, vil man da laminere videre på det første resinklinet som går ut på det renslipte området. Dersom man da ikke først sliper rent på nytt, evt. bløyter opp lappen på ei papplate før man legger den på skadeområdet og ruller. I dette tilfellet vil jeg vel anse fukt fra treverket under som en av de største utfordringene for kvaliteten. Jeg ville derfor forsøkt å få lirket en liten pappbit under før jeg la på den første lappen. 

Flott at dere bidrar til å gjøre denne tråden så nyansert og kunnskapsrik som mulig! 

Etter å ha skråslipt kantene og pusset ned skadestedet ser det slik ut. Har også lurt inn to tynne pappskiver med litt større omkrets enn selve skaden. 

Bør det pusses helt ned til glassfiberen rundt hele området, slik det er gjort ca. 1 cm fra kanten av skaden?

IMG_20210328_132957.jpg

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Klarer ikke helt å se forholdet på bildet men om du tenker at du har ca 5 -7 cm ut fra hullet som er fritt for gelcoat burde det holde.  Så blankt ut sådu har brukt fint papir.

Rett før laminering rasper du over med et k 40 papir for hånd for å lage størst mulig flate. Støvsug eller blås rent. laminer 3 lag csm 600. Så utvider du feltet med et par tre cm alle veier samtidig med at du sliper riktig høyde-1mm 

Legg så siste laget

Bruk polyester . 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Sånn jeg har lært å reparere et laminat så har det vært nødvendig at både tykkelse og overflate er gjennopprettet til sin opprinnelige tykkelse, form og overflate. da ser det slik ut når du er ferdig:

illu.JPG.9971dc49cf6cd9db02caf5e9aeba704c.JPG

(de to loddrette strekene i midten representerer hullet eller skaden, rød linje representerer nytt laminat etter sliping)

Stor i kjeften, god på bunnen.

Komodo skrev for 20 timer siden:

Den mest riktige måten å reparere denne skaden på er nok å vaske rent med aceton, og legge på et lag med gaffatape. Da har man en reparasjon som står i stil med det råtne treverket under laminatet :giggle:

Men spøk til side, størst eller minst lapp først er jo litt interessant. Flere argumenter har kommet opp. Men i mitt hode er det et argument som taler mot å legge minst lapp først. Det er at det fort blir litt søl med resin ut over den lappen man legger på. Når man legger på neste lapp, vil man da laminere videre på det første resinklinet som går ut på det renslipte området. Dersom man da ikke først sliper rent på nytt, evt. bløyter opp lappen på ei papplate før man legger den på skadeområdet og ruller. I dette tilfellet vil jeg vel anse fukt fra treverket under som en av de største utfordringene for kvaliteten. Jeg ville derfor forsøkt å få lirket en liten pappbit under før jeg la på den første lappen. 

Nå er det jo sånn at skader veldig skjeldent innretter seg etter læreboken, og da er det ofte ikke så godt å følge den heller. Man må både være oppfinnsom og kunne improvisere for å komme i mål, men det klassiske ideal-eksempelet på en skade som man har konstruert på papiret i godstolen hjemme i stua er det ingen ting å si på.

Redigert av Tyggen (see edit history)

Tyggen skrev 1 time siden:

Nå er det jo sånn at skader veldig skjeldent innretter seg etter læreboken, og da er det ofte ikke så godt å følge den heller. Man må både være oppfinnsom og kunne improvisere for å komme i mål, men det klassiske ideal-eksempelet på en skade som man har konstruert på papiret i godstolen hjemme i stua er det ingen ting å si på.

Skjønte ikke hva du ville fram til her i forhold til at du siterte 100% av mitt innlegg over. 

Tyggen skrev for 2 timer siden:

illu.JPG.9971dc49cf6cd9db02caf5e9aeba704c.JPG

Dette er en fin illustrasjon på hvordan man skal slipe ned området rundt hullet. Problemet i dette tilfellet er vel at laminatet er så tynt at det ikke lar seg gjøre. Ut fra bildet ser det jo ikke ut som om det er mer en et eller to lag med fiber i det gamle laminatet. Sliper han vekk topcotaten så er det vel nummeret inntil at han går gjennom laminatet. 

Kjøttmeis skrev for 20 timer siden:

Bør det pusses helt ned til glassfiberen rundt hele området, slik det er gjort ca. 1 cm fra kanten av skaden?

Du bør slipe vekk coaten i hele det området du skal støpe. Nedtrappingen som Tyggen så eminent har illustrert over her er for laminatet. Topcoaten regnes ikke som en del av laminatet. 

Jeg syns graderingen ser fin ut på det siste bilde til Kjøttmeis, jeg kan ikke se så mye til grove slipespor etter grovt slipematriell men det går jeg ut ifra er der, 80 kornstørrelse burde gi god retensjon.

Det jeg ville fram til med innlegget ditt som jeg siterte var at en reparasjon som er gjort etter læreboka med den lille lappen først og så gradvis større og større lapper oppå der igjen kan være en god reparasjon, men det betyr ikke at dersom du har gjort eller velger å gjøre noe annerledes så kan det ikke være det.

Det er riktig som du sier at det finnes argumenter for både det ene og det andre, min erfaring er at det viktigste er at underlaget er godt preparert.

Knude skrev for 7 timer siden:

Klarer ikke helt å se forholdet på bildet men om du tenker at du har ca 5 -7 cm ut fra hullet som er fritt for gelcoat burde det holde.  Så blankt ut sådu har brukt fint papir.

Rett før laminering rasper du over med et k 40 papir for hånd for å lage størst mulig flate. Støvsug eller blås rent. laminer 3 lag csm 600. Så utvider du feltet med et par tre cm alle veier samtidig med at du sliper riktig høyde-1mm 

Legg så siste laget

Bruk polyester . 

Flott! Mulig bildet lyver litt, for det er brukt 40 hele veien, da med eksentersliper og multiverktøy, vel og merke. Har dratt over med 40 papir for hånd nå.

Tyggen skrev for 4 timer siden:

Jeg syns graderingen ser fin ut på det siste bilde til Kjøttmeis, jeg kan ikke se så mye til grove slipespor etter grovt slipematriell men det går jeg ut ifra er der, 80 kornstørrelse burde gi god retensjon.

Det jeg ville fram til med innlegget ditt som jeg siterte var at en reparasjon som er gjort etter læreboka med den lille lappen først og så gradvis større og større lapper oppå der igjen kan være en god reparasjon, men det betyr ikke at dersom du har gjort eller velger å gjøre noe annerledes så kan det ikke være det.

Det er riktig som du sier at det finnes argumenter for både det ene og det andre, min erfaring er at det viktigste er at underlaget er godt preparert.

Godt ressonert. Det er nok hva det koker ned til. I dette tilfellet har jeg valgt å gå for den minste lappen først.

• 2 uker senere...
Komodo skrev On 12.4.2021 at 0.49:

Les tråden til Knude. Der finner du en glimrende forklaring med bilder på hvordan dette gjøres. Dette var i forbindelse med installasjon av propellanlegget så vidt jeg husker. 

Takk Komodo, fant det på side 8. Er fortsatt noe usikker på valg av fyllmasse/sparkel. @Knudehar du noen tanker om dette? Er snakk om en 12-fots jolle lillebror fikk til vrakpant, med tre lignende skader som avbildet ovenfor. En rimelig men varig løsning hadde vært midt i blinken.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Bare hyggelig Kjøttmeis :thumbsup: Det ligger mye nyttig erfaring i trådene på forumet her. Greit å benytte seg av det og lese litt i gamle tråder. De som har skrevet mye her inne blir lei av å skrive det samme flere ganger vet du :wink: 

Til den skaden der kan du bruke vanlig glassfibersparkel fra Biltema. Kjøp denne, ikke denne, og i alle fall ikke denne

I tillegg bør du kjøpe litt matte og polyester og støpe over med 3-4 lag 450g csm eller roving. Til slutt maler du over med gelcoat tilsatt voks slik at det blir topcoat. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Til den skaden der kan du bruke vanlig glassfibersparkel fra Biltema.

Denne var jo fryktelig billig for å si det mildt, kanskje noe å vurdere hvis man har et stort prosjekt?

https://www.jemogfix.no/polyester-sparkel-2-kg-presto/6122/9031671/

Og hvordan er gode gamle Plastic Padding i forhold til Biltema, bortsett fra høy pris? 

https://www.jemogfix.no/plastic-padding-glassfibersparkel-460-ml/6122/9611014/

Brukte en del Plastic Padding glassfibersparkel for et par år siden da jeg hjalp til med en reparasjon under vannlinjen på en arbeidsbåt. Sparkelen var grønn men har glemt akkurat hva som stod på boksen. Men iallefall bra å jobbe med.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 15 minutter siden:

Denne var jo fryktelig billig for å si det mildt, kanskje noe å vurdere hvis man har et stort prosjekt?

https://www.jemogfix.no/polyester-sparkel-2-kg-presto/6122/9031671/

Hvis TS gjør som jeg anbefalte, altså støper over med noen lag glassfiber, spiller det jo ingen rolle hva han sparkler opp med. Det billigste da er vel kanskje polyester blandet med sagflis, som jeg flere ganger har brukt med suksess. Sparkelen du linker til er vel uten fiberarmering så vidt jeg kan se. Den ville jeg ikke brukt dersom den skal tåle litt. 

ivar skrev 3 minutter siden:

hva er forskjellen her, bortsett fra størrelsen på boksen?

Kjemisk vet jeg ikke, men du merker forskjell når du jobber med dem. Den ene er vesentlig bedre i konsistensen, jeg synes også det virker som om den er tettere/mindre porøs, og sterkere. Men jeg har ikke testet dem. 

Eika skrev On 28.3.2021 at 1.57:

Har tenkt på det noen ganger, men det hadde blitt svært mye greier. Bare siste uka så har jeg støpt og tatt gelcoat arbeid på 10 forskjellige båter og det er kansje ikke alle som hadde blitt like fornøyde hvis de kjente igjen båten sin i en sånn tråd

Siste 3-4ukene har jeg vel fått brukt opp 100kg polyester :) akuratt nå holder jeg på med hydroliften over, ombygging fra dobbel installasjon til singel i en sunseeker, bygger nytt akterspeil i en musling 430 som skal få 115hk, holder på med den ene katamaranen min også skal jeg se på en stor skade på en fjordling til uka. Var det noen som sa det var påskeferie nå snart? Trur ikke jeg merker noe til den ferien 

Kanskje vi trenger et norsk tilsvar på Andy Miller fra Boatworks Today på Youtube :smiley:

Han har lagt ut langt over 200 lærerike videoer  om glassfiber og epoxyarbeid de siste 10 årene, som jeg begynte å se litt på for et par år siden.

Men fant ut at det ikke gikk an å bare se, så må nok prøve litt mere i praksis og ikke kun se på eksperter i aksjon.

Jeg er sånn dærre patreon, så jeg betaler noen få kroner i måneden for å få tilgang til de mere utfyllende videoene han legger ut til sine "patroner" innimellom. 

Fun fact: Han tok en bachelor i psykologi og sosiologi før han fant ut at det var båtreparatør han ville bli :giggle:

https://www.boatworkstoday.com/about/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 3 timer siden:

Kanskje vi trenger et norsk tilsvar på Andy Miller fra Boatworks Today på Youtube :smiley:

Han har lagt ut langt over 200 lærerike videoer  om glassfiber og epoxyarbeid de siste 10 årene, som jeg begynte å se litt på for et par år siden.

Men fant ut at det ikke gikk an å bare se, så må nok prøve litt mere i praksis og ikke kun se på eksperter i aksjon.

Jeg er sånn dærre patreon, så jeg betaler noen få kroner i måneden for å få tilgang til de mere utfyllende videoene han legger ut til sine "patroner" innimellom. 

Fun fact: Han tok en bachelor i psykologi og sosiologi før han fant ut at det var båtreparatør han ville bli :giggle:

https://www.boatworkstoday.com/about/

Jeg har tenkt på det mange ganger, men har funnet ut at jeg er glad i anonymiteten min. Jeg har masse filmer av speedbåt kjøring på YouTube, men har det privat sånn at det ikke kommer opp når man søker og kun jeg kan finne de og dele med mine nærmeste, så er ikke youtuber noe for meg sånn sett.

Er glad i min egen lille boble jeg, kan surre og vase i den uten at noen bryr seg, så lenge det ikke går utover noen andre :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...