Jump to content

Tette større hull med glassfiber


Teresa

Recommended Posts

Holder på med vedlagt prosjekt, og skal de nærmeste dagene tette et hull, som opprinnelig var en sprekk og "soft spot" i dørken. 

 

Er x-antall som allerede har delt sine erfaringer om dette her på forumet, men har lagt merke til at èn detalj enten utelates, eller praktiseres ulikt. Først til generell fremgangsmåte:

 

- Fjerne skadet glassfiber

- Slipe et større område utenfor skaden, samt skråslipe kantene rundt skaden for godt heft og stor anleggsflate

- Bygge opp med pappbit

- Plastre med polyester og glassfibervev

 

Til siste punkt er det to ulike fremgangsmåter:

1. Klippe opp glassfiber i ulike størrelser, og legge største bit med glassfiber først, for så å legge mindre og mindre

2. Klippe opp glassfiber i ulike størrelser, og legge minste bit med glassfiber førstfor så å legge større og større.

 

Hvilken av de to fremgangsmåtene er "riktig"? Kommenter gjerne andre tanker rundt den generelle fremgangsmåten også.IMG_20210325_155637.jpg.59f5145d9a9332248825cd25351847e4.jpgIMG_20210325_155640.jpg.4b938d0dfeae68a37a159877071a1858.jpg

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Eika. Forslaget ditt faller meg mest naturlig, men blant annet denne https://www.westsystem.no/a/62/reparasjon-av-stoerre-hull bidrar til usikkerhet. Enig med deg, men kan man samtidig si at den andre fremgangsmåten vil bidra til at hver lapp med glassfiber får større anleggsflate, og derav bedre heft?

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

West system vet nok hva de driver med. Instruksjonsvideoen deres sier også det samme - størst bit først. Tror du har helt rett i det su sier over, større anleggsflate gir bedre vedheft der det er viktig - mot hullet. De har mye bra «gjør det selv» bruksanvisninger og videoer. Bruker du polyester eller epoxy? 

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev for 1 time siden:

Hvis du trenger å fylle i med noe gjør du det først, bare som støtte under glassfiberlaget - det kan være hva som helst. Jeg syns ikke det ser ut som du trenger å gjøre det.

Ellers er hva jeg beskrev over angående snittet/skjøten i en lav vinkel for å få en stor skjøte flate og gjevn belastnings overgang og samt de andre tipsene fra de andre, og så sliper du det jevnt/flatt oppå overflaten etterpå.

Takk som deler! Supert å få samlet flere tips i en og samme tråd.

 

Optimist1 skrev 1 time siden:

West system vet nok hva de driver med. Instruksjonsvideoen deres sier også det samme - størst bit først. Tror du har helt rett i det su sier over, større anleggsflate gir bedre vedheft der det er viktig - mot hullet. De har mye bra «gjør det selv» bruksanvisninger og videoer. Bruker du polyester eller epoxy? 

Det er nettopp det som gjør dette så interessant. Noen mener en ting, mens b.la. West System mener noe annet. Jeg er med på tanken om større anleggsflate, men samtidig får jeg det ikke helt til å gå opp: Vil man ikke med denne fremgangsmåten ende opp med en slags "vollgrav" når man lapper sammen mindre og mindre, samtidig som skaden er slipt større og større...? Jeg skal bruke polyester i motsetning til West System som bruker epoxy.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev for 2 timer siden:

Takk for svar, Eika. Forslaget ditt faller meg mest naturlig, men blant annet denne https://www.westsystem.no/a/62/reparasjon-av-stoerre-hull bidrar til usikkerhet. Enig med deg, men kan man samtidig si at den andre fremgangsmåten vil bidra til at hver lapp med glassfiber får større anleggsflate, og derav bedre heft?

 

Etter 20år med glassfiberstøping, så har ikke skadene mine løsna igjen i allefall. Jeg starter alltid med den minste lappen og avslutter med den største. Men vi har jo ett orakel her inne nå det gjelder støping. Fasiten får vi av @Knude

Link to post
Share on other sites

@Eikatakk for denne forklaringen! Jeg opplevde sist sesong at to dårlig utførte reparasjoner på mitt skrog løsnet, og det holdt på å gå helt galt. Disse var gjort med største duken først, og denne var likegodt lagt helt ut på gammelt bunnstoff :headbang:

Hele «kaka» løsnet i ett jafs. Dette hadde vært unngått med minste biten først, er min teori.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 11 minutter siden:

@Eikatakk for denne forklaringen! Jeg opplevde sist sesong at to dårlig utførte reparasjoner på mitt skrog løsnet, og det holdt på å gå helt galt. Disse var gjort med største duken først, og denne var likegodt lagt helt ut på gammelt bunnstoff :headbang:

Hele «kaka» løsnet i ett jafs. Dette hadde vært unngått med minste biten først, er min teori.

 

Huff, ikke bra. Men det er godt du får fiksa det skikkeligt nå da :) 

 

Jeg bruker sånn som denne slipeskiva før jeg støper, da får jeg rivd frem litt glassfiber og laga skikkelige dype riper som gir god heft på det nye jeg støper. 

 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/tungstenslipeskive-244010/

 

 

Det siste store støpe prosjektet jeg satte igang med er det under her. Den er nå ferdigstøpt og det er bare "litt" gelcoat arbeid igjen 

IMG_20210215_142926.jpg

IMG_20210215_143012.jpg

IMG_20210215_142857.jpg

IMG_20210216_203418.jpg

IMG_20210226_134222.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 32 minutter siden:

Heftig!! 
Når kommer tråden «Eikas arbeider»? 
Den kunne blitt lærerik 👍

 

Har tenkt på det noen ganger, men det hadde blitt svært mye greier. Bare siste uka så har jeg støpt og tatt gelcoat arbeid på 10 forskjellige båter og det er kansje ikke alle som hadde blitt like fornøyde hvis de kjente igjen båten sin i en sånn tråd

 

Siste 3-4ukene har jeg vel fått brukt opp 100kg polyester :) akuratt nå holder jeg på med hydroliften over, ombygging fra dobbel installasjon til singel i en sunseeker, bygger nytt akterspeil i en musling 430 som skal få 115hk, holder på med den ene katamaranen min også skal jeg se på en stor skade på en fjordling til uka. Var det noen som sa det var påskeferie nå snart? Trur ikke jeg merker noe til den ferien 

 

Link to post
Share on other sites

Bare å skjære hull i tunellen det, så støpe det sammen igjen etterpå. Men det er kansje ikke alle som setter en kutteskive i båten frivilligt 

 

Den jeg holder på med nå, skal fortsatt ha tunellen, men der har vi støpt inn knestøtter i tilegg til nye plater i akterspeilet. På min musling som jeg har dradd enda litt lenger, så er tunellen tetta igjen, så har jeg fellt tank, batteri, lensepumpe ned i tunellen og midtsentrert alt. Har vært litt nazi med tanke på vektfordeling og tyngdepunkt

 

Men epoxyprimer bruker jeg kun under vannlinja før bunnstoff. 99.9% av båtene jeg jobber på er støpt med polyester, så da holder jeg meg til det. Jeg skjønner virkelig ikke den epoxy fetisjen som det virker som mange på forumet her har. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 17 minutter siden:

 

Interessant, det prosjektet kunne det vært moro å fulgt! Er det drev, eller strake aksler?

 

 

 

Går fra 2stk 290drev til ett dph. 

 

Her er platene støpt sammen og satt på plass, sparkla rundt platene sånn at det blir "hel ved" også er det støpt 6 lag på hver side 

 

Innvendig så lager jeg 2 nye motorfester med en knestøtte opp mot hver av de gamle 290 hullene. Jeg kjenner eieren godt og vet åssen han kjører, så er bare og lage noe som tåler juling 

IMG_20210312_183741.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 9 minutter siden:

Har lurt på litt med dette med musling, hvordan er det med en vann tunnell der en ikke kommer til med hverken redskaper eller epoxy primer. Nydelig skrog form da...

 

Hva er det du lurer på med vanntunellen ? Splitt skrog og innerliner, finn frem en kutteskive, så kommer du til nedi der 

Link to post
Share on other sites

Syns muslingen er god jeg da, svært god, såpass god at jeg vil våge og påstå at det er verdens beste 14foter. Gjør godt over 40knop med 40hk og ett forbruk på 12L/T i 40knop. Har vel kjørt den ett par hundre timer i året. 

 

Men bortsett fra musling, så er jeg ikke særlig Linge fæn. Syns fjordlingene er stygge, weslingene har ett elendigt design på steglistene hvis man vil kjøre fort, windy 22sport er flat og kjedelig, Oppskrytte motegreier som bare har tatt helt av

Link to post
Share on other sites

Joda, det er mye som slår utseende på muslingen. Eneste grunnen til at jeg har musling er farta og kjøreegenskapene

 

God hverdagsjolle hvis ikke jeg vil kjøre noen av de andre båtene. 

 

Men nå handla den tråden her om støping, så vi får snu diskusjonen inn på det igjen. Jeg står fortsatt ved at man begynner med liten lapp og fortsetter med større og større. 

Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev for 7 timer siden:

Takk som deler! Supert å få samlet flere tips i en og samme tråd.

 

Det er nettopp det som gjør dette så interessant. Noen mener en ting, mens b.la. West System mener noe annet. Jeg er med på tanken om større anleggsflate, men samtidig får jeg det ikke helt til å gå opp: Vil man ikke med denne fremgangsmåten ende opp med en slags "vollgrav" når man lapper sammen mindre og mindre, samtidig som skaden er slipt større og større...? Jeg skal bruke polyester i motsetning til West System som bruker epoxy.

Kan det være forskjell på teknikken avhengig av om man bruker polyester eller epoxy? West system bruker epoxy med «filler» for å jevne ut topplaget. Da får du en sterk binding i «vollgraven».

Uansett hvordan du gjør det er det i allefall avgjørende at forarbeidet er gjort omhyggelig, så vedheften blir god. Med det lille hullet du skal fikse spiller det nok en mindre rolle hvilken teknikk du bruker, det holder nok lenge uansett så lenge forarbeidet er bra:)

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 7 timer siden:

Men vi har jo ett orakel her inne nå det gjelder støping. Fasiten får vi av 

@Knude

 

Nå ja...... 

Dette kan jo selvfølgelig diskuteres å spesielt når noen leverandører går ut med beskrivelser som den det er linket til.

 

Ved bruk av polyester og csm fiber: minste lappen først og største sist. Dette for å forsegle enden på fiber i laget før. Dette er marginalt ved bruk av csm . Dette fordi når emulsjon (det som limer sammen fiber) er løst opp vil du ha en grøt av enkle fiber som ligger tilfeldig i laminatet

 

Ved bruk av en sydd/vevet fiber Da er det enda viktigere å forsegle alle ender i fiber fordi at lagene ikke går på samme måte inn i hverandre men limes sammen kun av resin. Man vil få mange steder som kan gi en fremtidig delaminering. De som opplever at det løsner er fordi det legges fiber ut over slipt skade å det blir feil  uansett rekkefølge.

 

Epoxy å tynn vevet fiber: Samme fremgangsmåte men ofte siste lag etter nedslipning siden epoxy ikke er på langt nær så "klebelig" så det ofte blir mere sprikende ender i avslutningen av fiber. 

 

Den aktuelle reparasjonen er ensidig? Ikke mulig å laminere på baksiden ser det ut som. Da bør det enten lages en støpt fiberplate som festes på innsiden som blir en del av laminat , eller en veldig slak utslippene (stor flate) 

Husk at dette blir nesten uten kjemisk binding / lenke kjede. Bare liming mot gammelt laminat.

God Søndag !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 6 timer siden:

Joda, det er mye som slår utseende på muslingen. Eneste grunnen til at jeg har musling er farta og kjøreegenskapene

 

God hverdagsjolle hvis ikke jeg vil kjøre noen av de andre båtene. 

 

Men nå handla den tråden her om støping, så vi får snu diskusjonen inn på det igjen. Jeg står fortsatt ved at man begynner med liten lapp og fortsetter med større og større. 

Jeg var overbevist allerede etter første bilde av glassfiberskade. Imponerende!

Optimist1 skrev 36 minutter siden:

Kan det være forskjell på teknikken avhengig av om man bruker polyester eller epoxy? West system bruker epoxy med «filler» for å jevne ut topplaget. Da får du en sterk binding i «vollgraven».

Uansett hvordan du gjør det er det i allefall avgjørende at forarbeidet er gjort omhyggelig, så vedheften blir god. Med det lille hullet du skal fikse spiller det nok en mindre rolle hvilken teknikk du bruker, det holder nok lenge uansett så lenge forarbeidet er bra:)

Hvem vet... Skal i hvert fall sørge for et godt forarbeid.

Knude skrev 5 minutter siden:

 

Nå ja...... 

Dette kan jo selvfølgelig diskuteres å spesielt når noen leverandører går ut med beskrivelser som den det er linket til.

 

Ved bruk av polyester og csm fiber: minste lappen først og største sist. Dette for å forsegle enden på fiber i laget før. Dette er marginalt ved bruk av csm . Dette fordi når emulsjon (det som limer sammen fiber) er løst opp vil du ha en grøt av enkle fiber som ligger tilfeldig i laminatet

 

Ved bruk av en sydd/vevet fiber Da er det enda viktigere å forsegle alle ender i fiber fordi at lagene ikke går på samme måte inn i hverandre men limes sammen kun av resin. Man vil få mange steder som kan gi en fremtidig delaminering. De som opplever at det løsner er fordi det legges fiber ut over slipt skade å det blir feil  uansett rekkefølge.

 

Epoxy å tynn vevet fiber: Samme fremgangsmåte men ofte siste lag etter nedslipning siden epoxy ikke er på langt nær så "klebelig" så det ofte blir mere sprikende ender i avslutningen av fiber. 

 

Den aktuelle reparasjonen er ensidig? Ikke mulig å laminere på baksiden ser det ut som. Da bør det enten lages en støpt fiberplate som festes på innsiden som blir en del av laminat , eller en veldig slak utslippene (stor flate) 

Husk at dette blir nesten uten kjemisk binding / lenke kjede. Bare liming mot gammelt laminat.

God Søndag !

Til tross for at jeg allerede var overbevist er det nettopp slike svar som gir kunnskap og forståelse. Takk som deler, Knude!

Link to post
Share on other sites

Jada, goddagman økseskaft.

 

Jeg sier bare at uansett hvordan du gjør det, så ser ikke fiberstrukturen slik ut etter at reparasjonen er slipt ned til den omkringliggende opprinnelige flate. Den glassfiberen som er igjen nede i hullet - etter at du har slipt den totale flaten helt plan - den har ikke lenger den overlappende strukturen som dere så høverdig beskriver.

Men for all del, la oss nå ikke distrahere og forvirre av at det kan være flere enn en person her inne som faktisk hvet littegrann om hva han snakker om.

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...