Ida Marie III Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Det er ca 15m dypt der baug moringen skal ligge. Den moringen jeg har brukt til 31 foteren, ligger ca 30 meter ut fra land på barbord side. Jeg har gjort klar ny nå med 2 x 18mm tau. Skal se om jeg ikke kan få tatt bilde av det. Jeg har også sett på muligheten for å sette ett feste i fjellet for akter fortøyningen, da denne moringen vil ligge veldig grunt. ca 5m. Legger ved bilde av slik den forrige båten lå. Har laget en svart strek der jeg kunne tenke meg å evnt feste en akterfortøyning i fjellet. Den nye båten, vil da ligge med akterenden på samme plass som den gamle gjorde. Kan ikke gå lenger bakover pga dybden. Hvordan har 30 foteren lagt der når det stormer som verst fra ugunstig retning..? Har du følte det trygt.? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 (redigert) Komodo skrev for 14 timer siden: Slike eksosklemmer som du viser fram her kan jo også ruste/tære av eller løsne, så det er jo greit å sjekke av og til. Fort og Gæli, glemte det med kvalitet. De er i A4 kvalitet og laget nytt flatjern tvers over, like fine etter over 30 år Trosse fra moringen til en bøye med tau til båten og to 35-50 kg Daumenner Eller Trosse fra land ut til en moring med to Daunenner og Tau opp til båten Skulle det ikke være nok får du legge ut en støtte moring Gul strek, trossene er på 110m. Siden det er så "værhardt" hadde jeg lagt den på svai har erfaring med det i over 30 år. Tryggere blir det ikke, men husk svivel. Enklere blir det ikke. Redigert 30.Mars.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Hvordan har 30 foteren lagt der når det stormer som verst fra ugunstig retning..? Har du følte det trygt.? Nja, jeg har fulgt godt med for å si det sånn. Men har ikke vært noe problem. Moringene som ligger der nå har fint klart å holde Vikingen på plassen sin. Jeg har bare tatt å dratt den litt lenger ut fra brygga og passet på at baugen har kommet mot sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Roger jo skrev for 4 timer siden: Fort og Gæli, glemte det med kvalitet. De er i A4 kvalitet og laget nytt flatjern tvers over, like fine etter over 30 år Trosse fra moringen til en bøye med tau til båten og to 35-50 kg Daumenner Eller Trosse fra land ut til en moring med to Daunenner og Tau opp til båten Skulle det ikke være nok får du legge ut en støtte moring Gul strek, trossene er på 110m. Siden det er så "værhardt" hadde jeg lagt den på svai har erfaring med det i over 30 år. Tryggere blir det ikke, men husk svivel. Enklere blir det ikke. Oi her var det mye og liker hvordan du tenker. spesielt bilde nr 2 med 2 moringer og trosse på langs.. Har selv hatt båt på bøye tidligere som har vært godt som gull. Har bare litt dårlig tid nå i og med at båten skal hentes i påsken... Takker for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Roger og Olina skrev 42 minutter siden: Nja, jeg har fulgt godt med for å si det sånn. Men har ikke vært noe problem. Moringene som ligger der nå har fint klart å holde Vikingen på plassen sin. Jeg har bare tatt å dratt den litt lenger ut fra brygga og passet på at baugen har kommet mot sjøen. Har du sovet greit stormfulle netter med 30 foteren der, så går det vel... Men tror likevel jeg ville alliert meg med nødhavn i nærheten på de værste dagene... Ligger du ute hele året..? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Ida Marie III skrev 5 minutter siden: Har du sovet greit stormfulle netter med 30 foteren der, så går det vel... Men tror likevel jeg ville alliert meg med nødhavn i nærheten på de værste dagene... Ligger du ute hele året..? Ja, jeg tenker at det også er en god plan om de melder vind fra en viss plass. Vi pleier å ta opp båten annen hvert år og kommer nok til å gjøre det nå også. Er godt å få tørket opp og få gjort ting og tang når den er på land Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Da har jeg vært i kontakt med ett firma som legger ut moringer og de skulle se om de kunne legge ut 2 stk på 1500kr på hver av dem. Tau, fester og bøye er uansett klargjort. Så har jeg vært å borret / slått ned ett øyepåle i fjellet som jeg fester akterfortøyningen i. Så får strand være strand Så da går jeg for den løsningen som jeg skisserte på bilde over her, med den sorte streken... Jeg likte godt ideen til @Roger jo med to moringer og trosse ut fra land.. Så spørs om det ikke blir noe slikt på sikt. Men viktigste nå er å få moring i baugen og feste akter, for så å hente båten Tusen takk for alle gode tips og sikkert noen jeg glemmer å takke her, så det blir en sammletakk fra meg til dere som har svart og kommet med gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Hvor tykt er det tauet? Hadde satt 24mm plastbelagt som minstemål, med kontroll 2 ganger i året.. Her er tips fra West https://www.westsystem.no/a/107/fordeler-med-moringstau Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Roger jo skrev On 30.3.2021 at 10.05: Eller Trosse fra land ut til en moring med to Daunenner og Tau opp til båten Skulle det ikke være nok får du legge ut en støtte moring Gul strek, trossene er på 110m. Denne varianten ville jeg styrt unna. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Den nye båten har også et voldsomt vindfang, og mer tyngde høyere opp, enn gamlebåten. Hadde det vært min båt ville jeg aldri lagt den sideveis under der beskrevne forholdene. De få dagene i året ville jeg ha lagt den annerledes (enten havn eller uthavn (longside Paradisbukta?)), eller lagt den på svai med godt anker pluss forkattingsanker noen meter ut fra land. Men både sideveis 3 meters bølger og vind/storm...? Nei det er voldsomt mye mer krefter i sving når den nye båten beveger seg enn det var med den gamle. Moroa skal jo være forsvarlig for at forsikringsdekningen gjelder. En ting her er jo hva moring holder - men holder kryssholtene dine dette? Det blir jo ikke et nøkk og ferdig med det - det blir jo titusenvis av nøkk i løpet av noen timer. Ville heller hatt min egen båt på svai mot disse bølgene og den vinden.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 nordan family 27 skrev 34 minutter siden: Den nye båten har også et voldsomt vindfang, og mer tyngde høyere opp, enn gamlebåten. Hadde det vært min båt ville jeg aldri lagt den sideveis under der beskrevne forholdene. De få dagene i året ville jeg ha lagt den annerledes (enten havn eller uthavn (longside Paradisbukta?)), eller lagt den på svai med godt anker pluss forkattingsanker noen meter ut fra land. Men både sideveis 3 meters bølger og vind/storm...? Nei det er voldsomt mye mer krefter i sving når den nye båten beveger seg enn det var med den gamle. Moroa skal jo være forsvarlig for at forsikringsdekningen gjelder. En ting her er jo hva moring holder - men holder kryssholtene dine dette? Det blir jo ikke et nøkk og ferdig med det - det blir jo titusenvis av nøkk i løpet av noen timer. Ville heller hatt min egen båt på svai mot disse bølgene og den vinden.... Båten kommer ikke til å ligge med siden til sjøen for å si det sånn. Var ikke det Roger jo mente heller. Men skjønner hva du mener og som jeg skrev tidligere, så var no 3m bølger kanskje litt i det meste laget. 1-2m er det nok. Fikk lagt ut en granitt moring i dag og kommer en til. Så håper jeg dette skal bli bra Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 nordan family 27 skrev 48 minutter siden: En ting her er jo hva moring holder - men holder kryssholtene dine dette? Det blir jo ikke et nøkk og ferdig med det - det blir jo titusenvis av nøkk i løpet av noen timer. Ville heller hatt min egen båt på svai mot disse bølgene og den vinden.... Dette er gode poenger, og som både du og @Roger jo skriver så vil det nok være mer gunstig å legge båten på svai de verste dagene. Med vind og bølger i baugen blir risikoen for skader mindre. Det går jo an å legge ut en egen moring lenger ut til dette formålet, og flytte båten ut på svai når de melder sterk kuling og storm fra ugunstig retning. Ellers er dette med nøkking og røsk i fortøyninger et viktig poeng. Det beste man kan gjøre for å redusere skaderisikoen er å eliminere rykk. Det gjør man ved å henge ut ekstra dødmannslodd på alle fortøyninger. Rykkdempere har en mye dårligere effekt. de demper rykket, men et dødmannslodd vil sørge for at rykket ikke oppstår! Vesentlig poeng. Det man da kan gjøre er å stramme inn på de to fortøyningene som går ut til moringene på babord side slik at båten kommer lenger fra brygga. Da får man lengre liner på fortøyningene mot brygga, og på disse henger man lodd. Det vil gjøre at det verken rykker i fortøyninger mot moringene eller mot brygga. Regner med at det er en selvfølge med både baug- og hekktrosse, og spring. Brest ville jeg kanskje droppet, da den kan gi et kraftigere rykk pga. kraftretningen. Roger og Olina skrev 22 minutter siden: Fikk lagt ut en granitt moring i dag og kommer en til. Så håper jeg dette skal bli bra Det blir greier. Bare moringene er store nok Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
seawolf Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 (redigert) Jeg syns det tauverket du har bilde av virker ganske smekkert til permanent moring? Tau generellt, og kunstfiber spesielt, er sårbart for skamfiling og gnag. Det skal utrolig lite til før fibrene i kordelene begynner å ryke, og da går resten kjapt. Jeg har sett en del av dette i strekkbenk, både tau og wire, og det skal ikke mye deformasjon på den sirkulære omkretsen før partene i tauet belastes ujevnt, og begynner å ryke. (en av grunnene til at U-bolt klemmer er forbudt til løfteutstyr) Jeg ville uten tvil benyttet flettet trosse med spleist øye påsatt beskyttelse (brannslange eller lignende) , eventuellt kause, til moringstau til båt av denne størrelsen. Ei god trosse som er beskyttet mot skamfiling er nesten evigvarende i sjøen. Redigert 31.Mars.2021 av seawolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Komodo skrev for 5 timer siden: og flytte båten ut på svai når de melder sterk kuling og storm fra ugunstig retning. En dag er man ikke i nærheten eller i stand å flytte båten når (u)været slår til. Er en grunn til at vi har ordtaket om "alltid å fortøye for storm." Lag det solid, og lag det permanent. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Solseng Svart 31.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2021 Enig. Dette er mer sånn som jeg bruker på min 20-fot/1100kg daycruiser. 42 fot/12 tonn: Doubble up... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Nå er dette 26mm selv om det kanskje kan se mindre ut. Brudd styrke på 7.5t og det er dobbelt. Jeg har festet 2 dobber som løfter tauet opp fra bunnen og alle fester har spleiset øye med kause, samt en 30mm wirelås. Det vil ikke holde med kun 1 av disse granitt steinene på 1200kg. Men det var det de hadde der og da. Så de kommer tilbake og løfter den opp igjen og erstatter den med en støpt moring etter påske. Den som de da skal sette ned, er i overkant av 2t. Så da tenker jeg vi er innafor Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Komodo skrev for 21 timer siden: Denne varianten ville jeg styrt unna. Hvorfor det? Vitsen er at en har en moring som sitter og "strammer" opp trossa til land vil det bli en myk demping når bølgene løfter båt og trosse. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
The Saint Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Nå er dette 26mm selv om det kanskje kan se mindre ut. Brudd styrke på 7.5t og det er dobbelt. Jeg har festet 2 dobber som løfter tauet opp fra bunnen og alle fester har spleiset øye med kause, samt en 30mm wirelås. Det vil ikke holde med kun 1 av disse granitt steinene på 1200kg. Men det var det de hadde der og da. Så de kommer tilbake og løfter den opp igjen og erstatter den med en støpt moring etter påske. Den som de da skal sette ned, er i overkant av 2t. Så da tenker jeg vi er innafor Synes dette blir riktig bra jeg. 3 tonn brudd styrke å "gå på". 7,5 + 7,5 ton. Men daumann på tau så blir det bra. Flott brygge forresten. Kommer nok til å kikke over på den neste gang jeg er på FG på Herøya. (Grå høye bygget på andre siden av fjorden). Gleder meg til å lese hente tråd av nye båten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Roger jo skrev 48 minutter siden: Hvorfor det? Vitsen er at en har en moring som sitter og "strammer" opp trossa til land vil det bli en myk demping når bølgene løfter båt og trosse. Jeg ser poenget ditt med demping, og det er bra. Men det blir en uheldig kraftkomponent i trossa når man drar i et tau på den måten. Jeg ville derfor hatt en moring foran, og en bak, på konvensjonelt vis. Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Nå er dette 26mm selv om det kanskje kan se mindre ut. Brudd styrke på 7.5t Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Den som de da skal sette ned, er i overkant av 2t. Mulig at tauet er bra nok, det har jeg ikke noen forutsetning for å vurdere. Men 2t støpt moring klinger i alle fall bra i mine ører. Skal du ha en foran og en bak? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 (redigert) Roger og Olina skrev for 4 timer siden: granitt steinene på 1200kg Egenvekt på granitt er 2,7, så i vann blir vekten 750 kg. Dvs du trenger 750 kg for å løfte steinen opp til overflaten og 1200 for å løfte den på land. Jern har egenvekt på 7,5, så 1200 kg jern gir mer ‘effektiv’ mengde pga mindre oppdrift. Så for moring må egenvekten med i vurderingen. Redigert 1.April.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 (redigert) Komodo skrev for 5 timer siden: Jeg ser poenget ditt med demping, og det er bra. Men det blir en uheldig kraftkomponent i trossa når man drar i et tau på den måten. Jeg ville derfor hatt en moring foran, og en bak, på konvensjonelt vis. Ser ikke helt den uheldig kraftkomponent i trossa. ( blir vel nesten som å ha Daumann på ankerlina) Men når vi har ligget for dregg og i bøyer røsker det formidabelt i ankerkjetting og fortøyning til bøya selv med demper med grov sjø og godt over 20 i kasta når 15 tonn. kommer i bevegelse og stopper. Men nok om det. 24 mm i diameter det hadde jeg aldri tippet. Redigert 1.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.