Roger og Olina Startet 28.Mars.2021 Del på Facebook Startet 28.Mars.2021 Da har vi kjøpt oss "ny" båt og med det, noen utfordringer. Det kan være værhardt der båten ligger og de moringene som ligger der, er for små. Båten vi har kjøpt, er en Bayliner 3888 og skal veie 12t. Båten blir fortøyd til fjell/brygge på styrbord side med baugen ut mot været. Barbord side så lurer jeg da på om 2 store anker der hver av dem veier 250kg (500kg akter og 500kg forrut) vil holde båten på plass når det stormer på høsten. Det er mudder bunn og ser for meg at disse ankrene vil synke ned noe. Jeg la ut en motorblokk på ca 400kg for 3 år siden. Her har halvparten sunket ned i mudderet. Legger ved bilde av anker og brygge. (gamle båten som vises på bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Ofte er er det tung sjø (bølger) som gir de største problemene i forbindelse med slikt uvær... Hvor tung sjø får du innover der under en storm ..? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Ida Marie III skrev 1 time siden: Ofte er er det tung sjø (bølger) som gir de største problemene i forbindelse med slikt uvær... Hvor tung sjø får du innover der under en storm ..? Hei Ida Marie III Har ikke den største erfaringen, da vi kun ha bodd her på sjette året nå. Men skulle jeg tippe, bølger på 2-3 meter som er krappe og kommer tett. Men jeg har også hørt skrekkhistorier der ett bryggeanlegg som ligger ett godt stykke herfra, fikk en del skader for 7-8 år siden og det ligger mer skjermet enn det vi gjør om det kommer rett på. Legger ved ett kart og en klomsete sort pil der båten ligger. Så kombinert med vind, så kan det bli heftig... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Om du får 3 meter sjø på en 12 tonns båt, ville jeg alliert meg med en annen havn de værste dagene i året... Vi får stadig inn båter i vår havn noen dager, når stormer og orkaner meldes om høsten/vinteren... Jeg tror ikke jeg ville satset på å ha en så tung og stor båt liggende der da... 3888 MY er egentlig over 40 fot...men det vet du vel... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Ida Marie III skrev 21 minutter siden: Om du får 3 meter sjø på en 12 tonns båt, ville jeg alliert meg med en annen havn de værste dagene i året... Vi får stadig inn båter i vår havn noen dager, når stormer og orkaner meldes om høsten/vinteren... Jeg tror ikke jeg ville satset på å ha en så tung og stor båt liggende der da... 3888 MY er egentlig over 40 fot...men det vet du vel... 3m var kanskje noe drøyt. Ja, jeg har vel tenkt noe av det samme. Ja, den er vel 42 fot om jeg ikke tar mye feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Får dere 2-3 meter bølger på en fjord der det bare er 6 km over til land? Eller klarer det å komme sjø fra havet, inn Brevikfjorden og opp til Frierfjorden? Har alltid tenkt at dere har det lunt inni den fjorden. 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 (redigert) Tyggen skrev for 5 timer siden: Jeg har hørt... eller lest, at kjettingen som avlaster moringen er vel så viktig som moringen i seg selv, og at vekten på moringen er i stor grad avhengig av dette. Kommer ikke til å bruke kjetting. Naboen har en badeflåte med kraftig kjetting. Denne var ganske så tynnslitt etter 5-6 år og flåten sleit seg. Men takker for tipset Redigert 28.Mars.2021 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: Får dere 2-3 meter bølger på en fjord der det bare er 6 km over til land? Eller klarer det å komme sjø fra havet, inn Brevikfjorden og opp til Frierfjorden? Har alltid tenkt at dere har det lunt inni den fjorden. 🙂 6km? er nok lenger enn det ja og ja, som jeg skriver - så kan det være tøft her. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Roger og Olina skrev 13 minutter siden: Kommer ikke til å bruke kjetting. Naboen har en badeflåte med kraftig kjetting. Denne var ganske så tynnslitt etter 5-6 år og flåten sleit seg. Men takker for tipset At det kan blåse ganske friskt og bli bølger på Frierfjorden kan jeg si meg enig i. Har stått noen ganger på Rafnes og sett på bølgene. 3 meter bølger har ikke jeg opplevd, men nå har jeg bare bodd i området i ti år. Men ett par meters bølger har jeg nok sett. Men når det er sagt, om dere ikke vil bruke kjetting så må dere i alle fall ha en eller annen form for "dau mann" på tauene. Ellers så tror jeg nok dere fort vil oppleve noen av revne kryssholter. Selv så bruker jeg kjetting på tauene mine. Dere trenger ikke nødvendigvis å bruke kjettingen som feste, men for å tynge ned tauene så de får beveget seg som vist på bildet til Tyggen. Mulig at gode bly tau vil gjøre samme nytten, men det er ikke jeg den rette å svare på. Ellers så burde det jo være en mulighet å flytte båten inn i Voldsfjorden når dere vet at det kommer uvær. Lykke til med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Jeg har båten på andre siden av Frier, ved Herøya. 3m har jeg foreløpig ikke sett her, men 1.5-2m er ikke uvanlig. Antagelig er det strømmen som gjør at det bygger seg opp såpass inni her. Det er kort og krapp typisk innlandssjø, men selv bak bølgedempere ryker jeg strekkavlastere hver gang det er ille. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Kjetting går greit, bare den ikke får kontakt med bunnen... Serlig sølebunn...da tæres den fort... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Roger og Olina skrev for 19 timer siden: Kommer ikke til å bruke kjetting. Naboen har en badeflåte med kraftig kjetting. Denne var ganske så tynnslitt etter 5-6 år og flåten sleit seg. Hvis kjettingen røk etter 5-6 år så er nok ikke det helt unaturlig, men da har de heller ikke hatt kontroll på moringen sin. Uansett om du bruker kjetting, tau eller løftestropper, så får du svake punkter. Det kan være sjakler, kauser, wirelåser osv., så inspeksjon må man gjøre. Hvis jeg hadde hatt en moring ville jeg inspisert den hvert år. Men nå er jo det lett for meg siden jeg dykker selv. Dersom jeg måtte hatt folk til å dykke for meg ville jeg allikevel hatt inspeksjon annenhvert år. På en brygge i nærheten her har de krav fra forsikringsselskapet om årlig kontroll, der dykker jeg hvert år og sjekker. Denne uka skal jeg dykke og sjekke moringene i båtforeningen hvor vi ligger med Viksunden. Der er vedlikeholdet totalt forsømt (fikk ikke greie på det før nå i vinter). På en av bryggene er fem kjettinger røket kutt av. Tæret til ståltråd i overgangen mot gjørmebunn. Ved dimensjonering av kjetting og sjakler må man ikke tenke bruddstyrke, man må tenke korrosjonsmonn og slitasje, samt effekten av at kjettingen demper rykk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Komodo skrev for 4 timer siden: Hvis kjettingen røk etter 5-6 år så er nok ikke det helt unaturlig, men da har de heller ikke hatt kontroll på moringen sin. Uansett om du bruker kjetting, tau eller løftestropper, så får du svake punkter. Det kan være sjakler, kauser, wirelåser osv., så inspeksjon må man gjøre. Hvis jeg hadde hatt en moring ville jeg inspisert den hvert år. Men nå er jo det lett for meg siden jeg dykker selv. Dersom jeg måtte hatt folk til å dykke for meg ville jeg allikevel hatt inspeksjon annenhvert år. På en brygge i nærheten her har de krav fra forsikringsselskapet om årlig kontroll, der dykker jeg hvert år og sjekker. Denne uka skal jeg dykke og sjekke moringene i båtforeningen hvor vi ligger med Viksunden. Der er vedlikeholdet totalt forsømt (fikk ikke greie på det før nå i vinter). På en av bryggene er fem kjettinger røket kutt av. Tæret til ståltråd i overgangen mot gjørmebunn. Ved dimensjonering av kjetting og sjakler må man ikke tenke bruddstyrke, man må tenke korrosjonsmonn og slitasje, samt effekten av at kjettingen demper rykk. Har dykker sertifikat selv, men er noen år siden jeg dykket. Ser helt klart poenget med å ta turen ned å ta en titt. Men jeg var ikke klar over at sølebunn har en slik innvirking på kjetting. En lærer noe nytt hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 29.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Men folkens, hva tenker dere om å bruke 2 av disse ankerne? 2 i baug og 2 akter. Vil det kunne holde mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Egentlig synes jeg de ankrene er for fine til å legge ut som moringer. De burde jo brukes til pynt i hagen Men hvis du først skal bruke dem, så tror jeg det innerste ikke vil fungere særlig bra som anker. Det tror jeg med fordel du kunne byttet ut med et litt tyngre lodd. Det ytterste vil fungere, men ikke før det har blitt kjørt ned i leira (regner med at det er leirebunn utenfor brygga?). Vekt av loddet må da være tyngre enn ankeret nedsenket i vann, ikke på land. Hvilken dybde har du på stedet, og hvor langt ut fra brygga tenker du å legge ut det innerste loddet/ankeret? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Bruk trosse slites ikke hos meg Trossa var som ny Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Det ser ut som om du har syrefast bøyle på moringen, stemmer det? Lar du trossa gå i en loop i moringsbøylen, og knyter den oppe? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Stemmer det knute og to slike som favner dobbel trosse Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Skjønner Du har jo beskrevet dette før, men jeg har glemt detaljene. Men for TS sin del så ville jeg nok allikevel lagt opp til et kontrollregime for de fortøyningene. Tenker da på at det er en tung båt, og at det er et utsatt sted med opp til 2-3 meter høye bølger rett inn. Man risikerer jo at trossa kan bli slitt der den går gjennom moringen. Slike eksosklemmer som du viser fram her kan jo også ruste/tære av eller løsne, så det er jo greit å sjekke av og til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hedwig Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Synes 3 meter høres veldig mye ut. Har tilgode å se slike bølger i indre Oslofjord, som vel er mye lengre enn denne fjorden og også minst like bred som denne fjorden er lang. Men, jeg kan ta feil. Uansett, om man får 3 meters krappe bølger inne ved land, som jo også vil forsterke bølgehøyden når bølgene slår tilbake, der en båt ligger fortøyd tror jeg man må belage seg på at båten må flyttes på slike dager. Selv om moring og tau holder kan vel dette fort skade båt og kryssholt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Stusset også på bølgehøyden, men det var hva TS gikk ut med her. Havelle skrev 15 minutter siden: Selv om moring og tau holder kan vel dette fort skade båt og kryssholt. Helt klart! Derfor viktig å ha noe som demper rykk. Holder derfor en knapp på kjetting, evt et tungt dødmannslodd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hedwig Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Komodo skrev Just now: Stusset også på bølgehøyden, men det var hva TS gikk ut med her. Helt klart! Derfor viktig å ha noe som demper rykk. Holder derfor en knapp på kjetting, evt et tungt dødmannslodd. Men vil det være tilstrekkelig om en 12 tonns båt på over 40 fot ligger i 3m bølger? Med mye vind vil disse demperne bli trukket godt ut, og med 3 meter bølger som også slår tilbake fra land vil høydeforskjell på baug være godt over de tre meterne. Når det er sagt vil jeg tro at det du skisserer vil være godt nok for de bølgene som båten vil møte. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Tror ankrene skal holde fint. Bruk ordentlig plastbelagt moringsline med blykjerne. Lag skikkelig dobbel pålestikk på moringslinene. Det er deteneste som holder på sikt. Tror og det kan være lurt som nevnt av andre å alliere seg med en havn på de verste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Komodo skrev for 10 timer siden: Egentlig synes jeg de ankrene er for fine til å legge ut som moringer. De burde jo brukes til pynt i hagen Men hvis du først skal bruke dem, så tror jeg det innerste ikke vil fungere særlig bra som anker. Det tror jeg med fordel du kunne byttet ut med et litt tyngre lodd. Det ytterste vil fungere, men ikke før det har blitt kjørt ned i leira (regner med at det er leirebunn utenfor brygga?). Vekt av loddet må da være tyngre enn ankeret nedsenket i vann, ikke på land. Hvilken dybde har du på stedet, og hvor langt ut fra brygga tenker du å legge ut det innerste loddet/ankeret? Det er ca 15m dypt der baug moringen skal ligge. Den moringen jeg har brukt til 31 foteren, ligger ca 30 meter ut fra land på barbord side. Jeg har gjort klar ny nå med 2 x 18mm tau. Skal se om jeg ikke kan få tatt bilde av det. Jeg har også sett på muligheten for å sette ett feste i fjellet for akter fortøyningen, da denne moringen vil ligge veldig grunt. ca 5m. Legger ved bilde av slik den forrige båten lå. Har laget en svart strek der jeg kunne tenke meg å evnt feste en akterfortøyning i fjellet. Den nye båten, vil da ligge med akterenden på samme plass som den gamle gjorde. Kan ikke gå lenger bakover pga dybden. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Kjenner til problemstillingen, om enn i mindre skala. Har en mye mindre og lettere båt samt at strekket med åpen sjø er noe mindre. Vil vel anslå at bølgene blir litt over meteren - kanskje 1,5m på det værste. Jeg har ikke daumann eller kjetting, men taren som gror på tauverket ned til loddet veier en del samt at jeg bruker blåse med ca. 50kg oppdrift. Dette gir en fin brems under normale forhold. Likevel har jeg opptrekk av båt som hovedstrategi når det meldes opp mot 20m/s fra riktig/feil retning. Det blir voldsomt med krefter når båten begynner å bevege mye på seg. Jeg ser på fortøying som en serie med mer eller mindre svake ledd, og den (fortøyingen) er ikke sterkere enn svakeste ledd. Det blir spekulasjon i ditt tilfelle, men tenker at det er bevegelsen i båten som bestemmer hvor mye belastningen blir. Her hos meg blir min lette 20-foter kastet opp og ned mens større båter gjerne blir liggende mer i ro og bare "kutter gjennom" bølgene grunnet krappheten. Hvis båten din blir liggende mer i ro, er det sikkert mulig å kunne ligge sånn noenlunde godt fortøyd, men får du bevegelse i båten er jeg redd for at det fort kan gå galt. Da er nok nødhavn en mye bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.