Pequod Startet 30.Mars.2021 Del på Facebook Startet 30.Mars.2021 Jeg har funnet ut at det jeg har av verktøy om bord langt fra er optimalt, ser alltid ut til at jeg mangler noe, og mye er både rustent, gammelt og ødelagt. Så når jeg nå skal ordne opp i dette, hva bør ei verktøykasse om bord i en 40 år gammel motorbåt inneholde? Hva er et absolutt must og hva er kjekt å ha? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Indy Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 (redigert) Uansett hvor mye du har med, så mangler selvsagt det du trenger til akkurat det som gikk i stykker på akkurat den turen... Nei da, etter noen år i samme båttype som deg, har jeg i hvert fall noen "musts": - kniv, både vanlig tollekniv og type tapetkniv - universaltang, vannpumpetang (både stor og liten) avbiter - fastnøkler til de vanlige dimensjonene om bord (8 - 19 mm + større hvis det trengs), gjerne to av de vanligste (10, 13, 17 f.eks) - stjerne- og flattrekkere i to eller tre størrelser - fleksibel trekker til slangeklemmer (7 mm) - liten hammer - unbrakosett - torx-sett hvis noe om bord har slike skruer - et lite multimeter kan være kjekt å ha - reservedeler som remmer, filtre, impeller, noen slangeklemmer, gjengetape, div. tape og lim, noen strips, sterk hyssing - litt motorolje og litt smørefett Pipenøkkelsett har jeg stort sett funnet ut at jeg ikke trenger å ha om bord, det tar jeg med hjemmefra når det trengs Jeg har selv gått over til seilbåt, hvor da vekt er viktig, og nå til regattabåt hvor vekt er ekstremt viktig, så kriteriene til verktøy som blir funnet viktige nok har økt dramatisk. Men også i en halvplaner bør vekt være med i vurderingen på hvor mye og hvor tungt verktøy man tar med. Redigert 30.Mars.2021 av Indy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 En sånn slangeklemmesstrammer som er fleksibel og kan bøyes rundt i trange motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Jeg har to slike, en for 7mm og en for 8mm, begge kjøpt hos BT. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakt Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Kabeltang Filtertang Med tanke på alle trange steder: - Inspeksjonsspeil - Teleskopmagnet (til å hente opp skruen som falt ned i mellom) - Gripeklo (til å hente opp større ting) Kan neppe kalles verktøy, men jeg har alltid bleier ombord . Utrolig praktisk hvis det kommer vann et sted der det ikke skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Donaldplaster ! Empiri viser at det hjelper mot alt fra små kutt og skrubbsår til generell trøst(les behandling) hvis man f.eks har fått for mye eller lite is. Guttungen har fremdeles Donaldplaster i verktøykassa på jobben sin. Lynet McQueen-plaster sies å inneha samme virkestoff for yngre generasjoner. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Nevermind Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Fin liste @Indy satte opp her. Jeg har vel mye av det samme, men så har jeg en tendens til å dra ombord verktøy jeg egentlig ikke trenger i det daglige men som allikevel blir liggende og ta opp plass. Og det er dødvekt 99% av tiden i en båt som jeg helst ønsker skal være så lett som mulig. Koppnøkkelsett (1/4 og 3/8 toms drive), tangamperemeter, infrarød temperaturmåler fra biltema og batteridrill. Avbiter for rigg, noe jeg tviler på at du behøver @Pequod, satser jeg på at jeg klarer meg uten. Den tar for mye plass, veier for mye, og sannsynligheten for at jeg skal miste riggen en gang til anser jeg som liten. Får heller satse litt mere på en god riggsjekk et par ganger i året, og wirekutter når og hvis det blir langtur en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Kjøp en av disse "koffertene" fra Bacho som selges for rundt tusenlappen. Inneholder de vanligste millimeterstørrelser av piper, fastnøkler, vannpumpetang og de fleste relevante skrutrekkerbits. Ting som magnet, speil osv. kjøper du separat. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Jeg har feste strips og tape, et par slangeklemmer. Marin silikon, silikon spray og litt sånne småting i tillegg til verkstøyet som nevnes. Og kabelskotang og noen forskjellige kabelsko og noen meter ledning. Har drev så har pipe og propellverktøy også. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Enkelte behøver ikke verktøy i det hele tatt. Fordi de ikke kan bruke det. Har opplevd ulike situasjoner der andre i havna har måttet trå til med både verktøy og ekspertise for å berge dagen til slike som overhodet ikke har interesse for noe som helst teknisk. Selv har jeg alt for mye ræl ombord. Har en og en halv time reisevei til båten. Dette gjør at vedlikeholdet stort sett blir utført når vi er på tur, og da er det ikke bare å stikke hjem og hente det som mangler. For eksempel har jeg utstyr for å terminere kabler fra telefontrådstørrelse og opp til 95mm2 trusterkabler. Og jeg tror at om jeg hadde fått hjelp til å løfte motor ut/inn ville jeg hatt det som trengtes av verktøy for å bytte motor om det skulle bli nødvendig. Men dette blir gjerne unødvendig mye verktøy for mange andre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Euklid Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Helt essensielt for akutt vedlikehold og reparasjoner er den ikke, men en snedig liten sak jeg kom over er denne lille vinkelforsatsen til bruk på drillen: https://www.verkter.no/hoyre-vinkelbor-tilbehor-milwaukee-4932471274-tilbehor.html?___store=no_store&gclid=Cj0KCQjwmIuDBhDXARIsAFITC_4ThnjOUZaEWmuewlSk3CO9UaWvbrxLA6cI0ce2dvCzdNKIhlqSPZYaAjLsEALw_wcB Hadde egentlig tenkt til å kjøpe en vinkeldrill, men har endt opp med at denne gjør jobben uten å koste mange kronene eller ta opp noe særlig med plass. Mange skruer ombord sitter utilgjengelig til, og med denne blir det som før var et marerittprosjekt til en kort og grei oppgave. Finnes også i en litt mer solid utgave for de som også vil bore «i vinkel», men da nærmer prisen seg en enkel vinkeldrill: https://www.verktøy.no/milwaukee-vinkelbor-skrueforsats Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Synes listen til Indy er ganske dekkende, men noen skruer og muttere i 6, 8 og 10 mm synes jeg ofte jeg har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Hei "Verktøy på boks" er ikkje nemnt enno I tillegg til det som er nemnt så har eg med slagskrutrekkar. Den har aldri blitt brukt til anna enn å få laus pluggen som må skruast ut av seilbåtdrevet når ein skal skifta olja. (Kvifor har tappeskruen eigentleg spor, og ikkje unbrako???) Eg har òg med alle røytengers mor. Sist brukt i Portugal i 2005. Eg har òg med litt utstyr for å fiksa segl. Poppetang, popnaglar, fil, borar, hammar, gummiklubba, sjølvlaga spesialverktøy for å opna oljepåfyllingspluggen på segbåtdrevet, sag, baufil, stakefjør (heldigvis aldri brukt) holsagsett, spleisenålsett, og sikkert mykje meir eg ikkje kjem på i farta. Me har hatt båten i 17 år, vore på langtur, og har aldri måtte venta på deler. Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Hodelykt, multimeter(hvis en vet litt om strøm og slikt), vulk tape 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Er ikke båten en flytende verktøykasse da? Jeg hører til den type person som har med meg nok verktøy til å demontere og overhale motoren til sjøs... Men ett par ting som har hjulpet meg i ett par situasjoner som ikke er nevnt men ikke direkte verktøy heller: En god oppladbar arbeidslykt. Hodelykt fungerer jo, men ordentlig lys gjør jobben mye lettere. Litt ståltråd. Pakning på tube. Rep sett til kalesje. (Lapper som kan klippes til som er selv klebende). El isolasjons tape. Start gass. En liten nød starter / jump starter. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 (redigert) Hva med det elektriske? Jeg har med de mest standard kabelskoene og krympetang, samt div krympeslanger og selvfølgelig multimeter som tidligere nevnt. Har og med noen meter av div kabeldimensjoner. Jeg har ennå ikke fått bruk for det selv på tur men har sett nok holme"mekk" som blir permanent og det er lite ok i båt. Redigert 30.Mars.2021 av Vittig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 31.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Mange gode tips her, mye som jeg har (men som trenger utskiftning) og flere ting jeg ikke har tenkt på! Når det gjelder reservedeler kommer det utenom, her har jeg noe, men mangler en del. Skal ha en verktøykasse og en reservedelskasse. Alt skal være på plass før jeg kaster loss 18. mai. Alt skal være på stell da! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
NilsPils Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Legger til: Vaselin.Til skjøteholkene på presenningstativet, og div. annet Ståltråd Tekstiltape El.tape Vulketape Strips i div. størrelser Grove strikker To sett stjernetrekkere. Ett for phillip og ett for pozdrive. (Det ER forskjell) Nebbtang Skyvelære Målebånd Baufilblad Søkerblader Spesielle fastnøkler, særlig tommestørrelser Latmannsarm Gjengetetning Verktøy som tilhører båten har jeg merket med rød tape. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
seilfred Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Jeg slår et slag for skiftenøkkel. Gjerne en stor og en liten Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
jørn Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 Slangeklemmer og en gammel fender skåret i ulike strimler. Perfekt om en slange etc skulle sprekke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 jørn skrev for 12 timer siden: og en gammel fender skåret i ulike strimler. Jeg har god erfaling med gammel sykkelslange som provisorisk slangeklemme . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Slangemannen Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Plugger til å tette gjennomføringer hvis slanger sprekker eller stusser knekker. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Ostehøvel . . . Den kom til nytte for å kortslutte en gang startreleet ikke fikk strøm. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pipe Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Har du med en verktøykasse får man ikke brukt for den. Så innholdet er ikke så nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Om du ikke får bruk for den selv kan det være at verktøykassa kan være til hjelp for andre du møter på din ferd. Og det et jo også nyttig på sin måte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.