Jump to content

Hva bør finnes i verktøykassa om bord?

Pequod

Recommended Posts

Uansett hvor mye du har med, så mangler selvsagt det du trenger til akkurat det som gikk i stykker på akkurat den turen...

Nei da, etter noen år i samme båttype som deg, har jeg i hvert fall noen "musts":

- kniv, både vanlig tollekniv og type tapetkniv

- universaltang, vannpumpetang (både stor og liten) avbiter

- fastnøkler til de vanlige dimensjonene om bord (8 - 19 mm + større hvis det trengs), gjerne to av de vanligste (10, 13, 17 f.eks)

- stjerne- og flattrekkere i to eller tre størrelser

- fleksibel trekker til slangeklemmer (7 mm)

- liten hammer

- unbrakosett

- torx-sett hvis noe om bord har slike skruer

- et lite multimeter kan være kjekt å ha

- reservedeler som remmer, filtre, impeller, noen slangeklemmer, gjengetape, div. tape og lim, noen strips, sterk hyssing

- litt motorolje og litt smørefett

Pipenøkkelsett har jeg stort sett funnet ut at jeg ikke trenger å ha om bord, det tar jeg med hjemmefra når det trengs

Jeg har selv gått over til seilbåt, hvor da vekt er viktig, og nå til regattabåt hvor vekt er ekstremt viktig, så kriteriene til verktøy som blir funnet viktige nok har økt dramatisk. Men også i en halvplaner bør vekt være med i vurderingen på hvor mye og hvor tungt verktøy man tar med.

Redigert av Indy (see edit history)

Kabeltang

Filtertang

Med tanke på alle trange steder:

- Inspeksjonsspeil 

- Teleskopmagnet (til å hente opp skruen som falt ned i mellom)

- Gripeklo (til å hente opp større ting)

Kan neppe kalles verktøy, men jeg har alltid bleier ombord :smiley: . Utrolig praktisk hvis det kommer vann et sted der det ikke skal være. 

Donaldplaster !

Empiri viser at det hjelper mot alt fra små kutt og skrubbsår til generell trøst(les behandling) hvis man f.eks har fått for mye eller lite is.

Guttungen har fremdeles Donaldplaster i verktøykassa på jobben sin.

Lynet McQueen-plaster sies å inneha samme virkestoff for yngre generasjoner.

Fin liste @Indy satte opp her. Jeg har vel mye av det samme, men så har jeg en tendens til å dra ombord verktøy jeg egentlig ikke trenger i det daglige men som allikevel blir liggende og ta opp plass. Og det er dødvekt 99% av tiden i en båt som jeg helst ønsker skal være så lett som mulig. Koppnøkkelsett (1/4 og 3/8 toms drive), tangamperemeter, infrarød temperaturmåler fra biltema og batteridrill. Avbiter for rigg, noe jeg tviler på at du behøver @Pequod, satser jeg på at jeg klarer meg uten. Den tar for mye plass, veier for mye, og sannsynligheten for at jeg skal miste riggen en gang til anser jeg som liten. Får heller satse litt mere på en god riggsjekk et par ganger i året, og wirekutter når og hvis det blir langtur en gang. 

Enkelte behøver ikke verktøy i det hele tatt. Fordi de ikke kan bruke det. Har opplevd ulike situasjoner der andre i havna har måttet trå til med både verktøy og ekspertise for å berge dagen til slike som overhodet ikke har interesse for noe som helst teknisk. 

Selv har jeg alt for mye ræl ombord. Har en og en halv time reisevei til båten. Dette gjør at vedlikeholdet stort sett blir utført når vi er på tur, og da er det ikke bare å stikke hjem og hente det som mangler. For eksempel har jeg utstyr for å terminere kabler fra telefontrådstørrelse og opp til 95mm2 trusterkabler. Og jeg tror at om jeg hadde fått hjelp til å løfte motor ut/inn ville jeg hatt det som trengtes av verktøy for å bytte motor om det skulle bli nødvendig. Men dette blir gjerne unødvendig mye verktøy for mange andre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Helt essensielt for akutt vedlikehold og reparasjoner er den ikke, men en snedig liten sak jeg kom over er denne lille vinkelforsatsen til bruk på drillen: https://www.verkter.no/hoyre-vinkelbor-tilbehor-milwaukee-4932471274-tilbehor.html?___store=no_store&gclid=Cj0KCQjwmIuDBhDXARIsAFITC_4ThnjOUZaEWmuewlSk3CO9UaWvbrxLA6cI0ce2dvCzdNKIhlqSPZYaAjLsEALw_wcB

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe en vinkeldrill, men har endt opp med at denne gjør jobben uten å koste mange kronene eller ta opp noe særlig med plass. Mange skruer ombord sitter utilgjengelig til, og med denne blir det som før var et marerittprosjekt til en kort og grei oppgave. 

Finnes også i en litt mer solid utgave for de som også vil bore «i vinkel», men da nærmer prisen seg en enkel vinkeldrill: https://www.verktøy.no/milwaukee-vinkelbor-skrueforsats

Hei

"Verktøy på boks" er ikkje nemnt enno:smiley:

I tillegg til det som er nemnt så har eg med slagskrutrekkar. Den har aldri blitt brukt til anna enn å få laus pluggen som må skruast ut av seilbåtdrevet når ein skal skifta olja.

(Kvifor har tappeskruen eigentleg spor, og ikkje unbrako???)

Eg har òg med alle røytengers mor. Sist brukt i Portugal i 2005.

Eg har òg med litt utstyr for å fiksa segl.

Poppetang, popnaglar, fil, borar, hammar, gummiklubba, sjølvlaga spesialverktøy for å opna oljepåfyllingspluggen på segbåtdrevet, sag, baufil, stakefjør (heldigvis aldri brukt) holsagsett, spleisenålsett, og sikkert mykje meir eg ikkje kjem på i farta.

Me har hatt båten i 17 år, vore på langtur, og har aldri måtte venta på deler.

Er ikke båten en flytende verktøykasse da? :eek: Jeg hører til den type person som har med meg nok verktøy til å demontere og overhale motoren til sjøs... Men ett par ting som har hjulpet meg i ett par situasjoner som ikke er nevnt men ikke direkte verktøy heller: En god oppladbar arbeidslykt. Hodelykt fungerer jo, men ordentlig lys gjør jobben mye lettere. Litt ståltråd. Pakning på tube. Rep sett til kalesje. (Lapper som kan klippes til som er selv klebende). El isolasjons tape. Start gass. En liten nød starter / jump starter. :saint:

Hva med det elektriske? Jeg har med de mest standard kabelskoene og krympetang, samt div krympeslanger og selvfølgelig multimeter som tidligere nevnt. Har og med noen meter av div kabeldimensjoner. 

Jeg har ennå ikke fått bruk for det selv på tur men har sett nok holme"mekk" som blir permanent og det er lite ok i båt.

Redigert av Vittig (see edit history)

Legger til:

Vaselin.Til skjøteholkene på presenningstativet, og div. annet

Ståltråd

Tekstiltape

El.tape

Vulketape

Strips i div. størrelser

Grove strikker

To sett stjernetrekkere. Ett for phillip og ett for pozdrive. (Det ER forskjell)

Nebbtang

Skyvelære

Målebånd

Baufilblad

Søkerblader

Spesielle fastnøkler, særlig tommestørrelser

Latmannsarm

Gjengetetning

Verktøy som tilhører båten har jeg merket med rød tape.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om du ikke får bruk for den selv kan det  være at verktøykassa kan være til hjelp for andre du møter på din ferd. Og det et jo også nyttig på sin måte. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...