navid Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) Skikkelige startkabler (ikke bt). Skjøtekabler for 230v (50m). Overganger til div uttak. Kombinert batterilader og 12 v strømforsyning, bt art nr 37-746 er billig og bra. Redigert 5.April.2021 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Vil anbefale denne her (eller tilsvarende). Har ikkje talet på kor ofte eg har opna denne boksen og funne akkurat det eg treng. :-) https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bits--og-pipesett-122-deler-2000028465 Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Mange gode tips her. Har med meg batteridrill og bits og jeg. Kan brukes til så mangt. Vispe krem til Irishen feks. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) Hva har dere verktøyet i? En vanlig metall verktøykasse eller bruker dere noe annet? Redigert 5.April.2021 av forskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 forskern skrev for 8 timer siden: Hva har dere verktøyet i? Plast verktøykasse. Ruster ikke, mer skånsom mot inventaret, mindre kondensproblemer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Skulle jeg hatt verktøyet i kun en verktøykasse måtte den vært DIGER! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakt Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Verktøykasser i plast, synes jeg er best. De har liten vekt, og de sitter ikke hakk om du er uheldig å dunke borti noe. Ellers har jeg funnet det praktisk å ha flere skrin. Jeg har følgende skrin ombord: - Håndverktøy - de vanligste verktøyene som skrutrekkere, tenger, teip m.m. - Storverktøy - verktøy som ikke brukes så ofte som store nøkler, rørtang, hammer m.m. - El-verktøy - kabelskotang, multimeter, testkabler, diverse teip, loddebolt m.m. - Rør- og slangeverktøy - klemmestrammer, div. slangeklemmer, hamp og andre tetningsmidler m.m. - Kjemikalier - Flasker og tuber med Epoxy, glyserol, sikaflex, kompressorolje m.m. - Reservedeler motor - filtre, reimer, impeller, verktøy for filtre og impeller m.m. I tillegg har jeg to sortimentbokser: - én for kabelsko, sikringer, pærer og annet el-småtteri - én med skruer, muttere, skiver o.l. i ulike dimensjoner og typer Mange bokser, men det gjør det lett å plassere, og lett å finne de riktige tingene når jeg trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 forskern skrev for 8 timer siden: Hva har dere verktøyet i? En vanlig metall verktøykasse eller bruker dere noe annet? Stor plastkasse til store verktøy Liten plastkasse til småverktøy Plastboks med tett lokk til reservedeler + masse nyttig og unyttig ræl . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nevermind Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 https://www.biltema.no/verktoy/verktoyoppbevaring/verktoykasser/verktoyveske-2000018949 Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Regner med at denne er med: Koster nærmest ingenting (ca. 43,-), men Gull Verdt i forhold til hva alternativet til å ikke ha den koster og "koster". Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Fusebox skrev for 2 timer siden: Regner med at denne er med: Koster nærmest ingenting (ca. 43,-), men Gull Verdt i forhold til hva alternativet til å ikke ha den koster og "koster". Den er allerede om bord! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Tror jeg må skaffe meg en ekstra jolle slik at jeg kan ha plass til alle forslagene! Neida, har kommet mange gode forslag her, mye av det som er foreslått har jeg allerede. og slike ting som reservedeler holder jeg unna verktøykassa, har en egen boks for det. Skal også ha en egen boks for elektriske ting, som loddebolt og loddetinn, sikringer, ledninger/kabler etc. Vurderer å bruke slike Smartbokser til noe av dette, de er tette og tåler kulde. Selve verktøykassa beholder jeg nok, det er en sånn plastsak fra Clas Ohlsson. Må finne et bedre sted for den dog, det har kommet inn en del regnvann i den, så jeg holder på å redde verktøy fra den og vaske og tørke den. Har en fin plass om bord, under trappa i akterlugaren, som passer perfekt til å stuve inn slike ting. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
NilsPils Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Fusebox skrev for 5 timer siden: Regner med at denne er med: Med ja. Men ikke i verktøykassa . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Pequod Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Dr Nelson skrev for 21 timer siden: Mange gode tips her. Har med meg batteridrill og bits og jeg. Kan brukes til så mangt. Vispe krem til Irishen feks. Glimrende idé! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Det går ann å gjøre det på "gamlemåten" også for å få seg litt Irish! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 (redigert) Det der var vel "den nye måten" da det bildet ble tatt, Lars Redigert 7.April.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Honduras skrev 23 minutter siden: Det der var vel "den nye måten" da det bildet ble tatt, Lars Bildet er i hvert fall tatt for drøyt 30 år siden, uten noe grått i hår og skjegg. Nå er jeg nok blitt litt mer "distingvert"! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 7.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Godt smaker det uansett! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
alidal Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Nevermind skrev On 30.3.2021 at 17.14: infrarød temperaturmåler fra biltema Noen som har testet denne? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 alidal skrev for 3 timer siden: Noen som har testet denne? Har brukt en slik i flere år. Nøyaktig nok, avviker sjelden mer enn 1 - 1,5 grader fra andre termometre jeg har. Hvilket av termometrene som er riktig, om noen, har jeg heller ingen kontroll på. Kanskje det er IR-termometret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Hulda har litt av hvert. Dette er om bord, spesialgreier tas med ved behov: Nedi her finnes alt av slangelemmer fra 8- tom 110 mm, taljer etc. Vinkelsliper m/ny kutteskive, slegge, kraftavbiter, skruestikke, reserveanker (har to slike), tvinger, oljer, etc. Neste rom: Alt av elektro 12 V. Kabler, reléer, bus bars, sikringr/holdere (flat, glass, fra 3- til 250 A), krympetenger, krympeslanger m/lim, varmepistol som går opp til 500 grader, spesialsmørekuffert, rep, for seil etc. I den grønne kassen, filtre for aggregat og motor, BEP høyamp. brytere, filtertenger som dekker filtrene om bord, og en del annet ræl. På egen plass 100 meter skjøteledninger 220 V, koblinger/overganger forskjellige typer også 3 fas 400 V. Skruer, bolter: Her er også reservedeler for riggen. Tape: Sort og rød elektro, vulketape, dobbeltsidig tape, gaffatape, alu-tape, Gorillatape. Bor, slipemateriell osv. Sett med hullsager. Og her: Tenger i alle former og fasonger, unbrako mm og inch, leddnøkler, spesialpiper for f.eks. dyser, piper fra 4 mm og opp til og med 36 mm. Torx til og med 25. Fastnøkler (kombi) fra 6- til og med 24 mm. Korte og lange. Noen med leddet hode. Litt etter hva motoren forlanger. Skrutrekkere. Reservedeler, kniver- alt fra tapetkniv til noe som kan brukes som øks. Lykt med sterkt lys, vanntett. Etc. etc. Her: Batterier og diverse kontakter/koblinger for Garmin og Ray. CD'er for installasjon. Nå har jeg stort sett gått over til oppladbare AA og AAA som er i egen skuff. Denne er alltid med på tur. Må ha drill. Og en del annet som jeg ikke har fått med meg her. Etter hvert som båten blir ferdig, vil verktøy og utstyr bli mer samlet og sortert. Har dessuten mer enn 100 meter tauverk. Fra 14 mm, 50 meter blytau og oppover. Dessuten kortere for fortøyning. Tau til riggen i reserve. Et eller annet sted har jeg plaster og bandasjer. Men det går ikke under 'verktøy'. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Har masse verktøy ombord, hender noen i båtforeningen spør om eg har et eller annet verktøy eller skruer greier. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
hanto1 Svart 5.November.2021 Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 Verktøymengden ombord går i en sirkel. For 30++ år siden hadde jeg ølljekk, 2 skrujern, greasepresse og en skiftenøkkel ombord i tresjekta med 18 hk sabb. De kommende 20 årene og båtene etterpå ble mere og mere nedlesset i verktøy og kjekt og ha ting. Da jeg ryddet sjarken før siste båten ble kjøpt så kom sjokket. Hadde til og med Kingos salmebok om alt annet skulle feile.. Horder og Doomsday prepper er vel betegnelsen i dag. Viknesen ble deretter fylt med(litt mindre) mengde verktøy og stasj, men har de siste årene redusert mere og mere. Er nå nede på 1 ( bærbar!)verktøykasse med verktøy og multimeter, samt 2 små plastbokser med reservefiltre, reimer anoder, samt noen sikringer og en reservebryter. Føler nesten jeg kan se vannlinjen hever seg år for år, og bank i bordet det er ikke mye verktøy jeg har hatt bruk for på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2021 Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 (redigert) Jeg antar at jeg seiler rundt med et anselig kilo verktøy og deler som jeg aldri får bruk for. Jeg kan trygt seile verden rundt med halvparten. Glemte jeg tangamperemeter, reserve dynamo og en haug med slanger i forskjellige dimensjoner? Det skal ryddes. Redigert 5.November.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 5.November.2021 Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 Jeg begynner etterhvert å få en grei verktøybeholdning om bord. Min filosofi er at når jeg skal gjøre noe "normalt" vedlikehold eller småutbedringer på båten, så skal jeg benytte det verktøyet som er ombord. Finnes ikke det verktøyet jeg trenger ombord, så tilføyes det til verktøykassen. Det har gjort at den har vokst litt gjennom årene, men den har i det siste blitt mer og mer "stabil". Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.